Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hyundai Ioniq 9 - elektrisk SUV med 7 seter

Startet av batterimannen, lørdag 28. september 2024, klokken 14:00

« forrige - neste »

batterimannen

Sitat fra: JorgenM på torsdag 21. november 2024, klokken 12:59Har vurdert e-5008 da jeg elsker min e-208, men hengervekt på 1000kg blir for lite da vi har hest/hestehenger. Forhandler visste ikke om det er økt hengervekt på 4wd som kommer i 2025 da jeg spurte for noen uker siden.

Fikk litt mindre lyst på den etter dette

Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

Electric cars in Norway

Ja de videoene der Bjørn holder seg for ansiktet med en hånd pleier aldri å være positive for testbilen han kjører. Slik er det bare.

RJK

Sitat fra: Electric cars in Norway på fredag 22. november 2024, klokken 23:42
Sitat fra: RJK på torsdag 21. november 2024, klokken 14:35
Sitat fra: JorgenM på torsdag 21. november 2024, klokken 11:11Vi vurderer EV9, men så dukker denne opp.

Ikke begeistret for designet på noen av dem, men alternative 7-setere finnes nesten ikke.

Ser at Ioniq 9 har 350kW lading mens EV9 har kun 210 kW. Det er enorm forskjell.
Spiss-effekten på lading er vel bare teoretisk forskjell. Ioniq 9 har noe større batteri, men virker som de lader 10-80% på ca samme tiden. Da blir faktisk rekkevidde viktigere, for det gir jo da lengre rekkevidde per minutt ladet.

Bør jo sammenlignes mot hverandre, men kan utfra inntrykket bilene/bildene gir, se ut som Ioniq 9 dessuten har noe større lasterom, som kan være vesentlig for hva man får med seg i praksis.

Men igjen, det er hva jeg antyder av bildene, så det blir greit å se om bildene lyver eller ei. Derfor greit å få sammenlignet de.

Hjelper jo og på om man kan kjøpe den gjennom Mobile fremfor BOS, som derved er en klar fordel for Ioniq'en! ;)
Forstår ikke den med Mobile fremfor BOS? Hvorfor det?
Som skrevet over, fordi BOS ser ut til å være mer grisk enn Mobile. Se på prisene på bilene, så virker det ihvertfall på meg som om BOS i større grad pusher prisene så høyt de klarer, og derved ender bilene som mindre salgbar.

Legg til generelt høyere servicekostnader. Ser jo folk som har kjøpt Hyundai hos andre enn Mobile, generelt får langt høyere kostnader på service enn det jeg har opplevd med min Kona. Og for min del, er dette en av grunnene til at jeg er mindre lysten til å kjøpe noe via BOS.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Electric cars in Norway

Sitat fra: RJK på søndag 24. november 2024, klokken 11:47
Sitat fra: Electric cars in Norway på fredag 22. november 2024, klokken 23:42
Sitat fra: RJK på torsdag 21. november 2024, klokken 14:35
Sitat fra: JorgenM på torsdag 21. november 2024, klokken 11:11Vi vurderer EV9, men så dukker denne opp.

Ikke begeistret for designet på noen av dem, men alternative 7-setere finnes nesten ikke.

Ser at Ioniq 9 har 350kW lading mens EV9 har kun 210 kW. Det er enorm forskjell.
Spiss-effekten på lading er vel bare teoretisk forskjell. Ioniq 9 har noe større batteri, men virker som de lader 10-80% på ca samme tiden. Da blir faktisk rekkevidde viktigere, for det gir jo da lengre rekkevidde per minutt ladet.

Bør jo sammenlignes mot hverandre, men kan utfra inntrykket bilene/bildene gir, se ut som Ioniq 9 dessuten har noe større lasterom, som kan være vesentlig for hva man får med seg i praksis.

Men igjen, det er hva jeg antyder av bildene, så det blir greit å se om bildene lyver eller ei. Derfor greit å få sammenlignet de.

Hjelper jo og på om man kan kjøpe den gjennom Mobile fremfor BOS, som derved er en klar fordel for Ioniq'en! ;)
Forstår ikke den med Mobile fremfor BOS? Hvorfor det?
Som skrevet over, fordi BOS ser ut til å være mer grisk enn Mobile. Se på prisene på bilene, så virker det ihvertfall på meg som om BOS i større grad pusher prisene så høyt de klarer, og derved ender bilene som mindre salgbar.

Legg til generelt høyere servicekostnader. Ser jo folk som har kjøpt Hyundai hos andre enn Mobile, generelt får langt høyere kostnader på service enn det jeg har opplevd med min Kona. Og for min del, er dette en av grunnene til at jeg er mindre lysten til å kjøpe noe via BOS.
Ok da forstår jeg. Ja BOS gikk på en fleks smell for å si det slik. Noen les kunder må betale for den smellen. 

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA