Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Familiebil til fem personer: Nissan E-NV200, Maxus Euniq 5 eller andre?

Startet av PelsJakob, lørdag 19. oktober 2024, klokken 20:23

« forrige - neste »

Trekkoppbil

Forstår ikke hvorfor kjørelengde over 50 000km har noe å si.

For biler hvor garanti er av betydning, så kan kjørelengde være av betydning.

Når det gjelder framdrift, så gjelder det å sjekke vektfordeling på de aktuelle kandidatene, og dekktype som passer til det vanskeligste føre. Gjelder det nysnø, kan man vurdere Hakka R3.

RJK

Sitat fra: Trekkoppbil på mandag 21. oktober 2024, klokken 19:07Forstår ikke hvorfor kjørelengde over 50 000km har noe å si.

For biler hvor garanti er av betydning, så kan kjørelengde være av betydning.

Når det gjelder framdrift, så gjelder det å sjekke vektfordeling på de aktuelle kandidatene, og dekktype som passer til det vanskeligste føre. Gjelder det nysnø, kan man vurdere Hakka R3.
Hvor får du kjøpt Hakka R3? De ble vel utsolgt i fjor, så tipper det bare er R5 som er mulig å få tak i, med mindre en liten forhandler sitter med restlager i noen ukurante størrelser.

Kjøpte selv Hakka R5 i år, og de er så stille at jeg er svært overrasket. Hadde noen Michelin jeg fikk levert med bilen fra før, og selv om de sikkert ble gamle og harde i tillegg til godt utslitt fremme (kunne sikkert beholdt de to bake noen sesonger til).

Jeg ser ingen grunn til å velge R3 over R5 med mindre man sparer en god del penger. Men obs, jeg ville sjekket datostemplingene på de dekkene, for ikke å ende opp med alt for gamle dekk!
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

daktari

Slo meg plutselig at du kunne vurdere d klassiske stasjonsvogner som nye Astra og Peugeot 308? De tvar jo pop familiebiler før suvene kom.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Electric cars in Norway

Sitat fra: daktari på mandag 21. oktober 2024, klokken 23:21Slo meg plutselig at du kunne vurdere d klassiske stasjonsvogner som nye Astra og Peugeot 308? De tvar jo pop familiebiler før suvene kom.
Enig :+1: 

Billige de nå

THE

Det er vel ikke så mange av alternativene som har kommet fram i tråden som heller har plass til tre barneseter, bortsett fra Tesla X, som er både stor og kan bli dyr å drifte.

Renault Megane eScenic kan kanskje fungere, men den får du ikke til under 300000,- ennå. Kan det evt. være aktuelt å lease bil så har de jo kampanjer nå. https://renault.no/kampanjer. Det blir uansett nødvendig å teste bilen med barnesetene for å se om det går. Tidligere modeller kunne i alle fall ha tre barneseter i baksetet selv om de utvendige målene på bilen var ganske beskjedne, men det er jo ikke sikkert elbilutgaven er så praktisk.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

epifant

Riktignok ikke en elbil, men jeg ville prøvekjørt Citroën C5 Aircross. Tre separate seter bak med plass til tre barneseter, lite overheng foran og får mye skryt for høy komfort.
Edison's electric light did not come about from the continuous improvement of the candle

Suverin

Sitat fra: THE på tirsdag 22. oktober 2024, klokken 08:14Det er vel ikke så mange av alternativene som har kommet fram i tråden som heller har plass til tre barneseter, bortsett fra Tesla X, som er både stor og kan bli dyr å drifte.

Stellantis-trillingene som diskuteres på side 1 har plass til 3(5) barneseter. De bilene har tre fullverdige seter på andre rad, samt mulighet for to seter med grei plass på tredje rad i L2- utgave.

Får de til rundt 300k tilnærmet ubrukt: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=376001005

Men ja, stort sett så har altfor- mange biler bare plass til "fire- og en halv person".. Det syns jeg som trebarnsfar er ganske irriterende :)
Kjører Solterra og Model 3.
«Can the Solterra Subaru? - Holy shit! Yeah! There is absolutely no reason not to go do Subaru stuff in the Solterra!»

Electric cars in Norway

Sitat fra: Suverin på tirsdag 22. oktober 2024, klokken 13:22
Sitat fra: THE på tirsdag 22. oktober 2024, klokken 08:14Det er vel ikke så mange av alternativene som har kommet fram i tråden som heller har plass til tre barneseter, bortsett fra Tesla X, som er både stor og kan bli dyr å drifte.

Stellantis-trillingene som diskuteres på side 1 har plass til 3(5) barneseter. De bilene har tre fullverdige seter på andre rad, samt mulighet for to seter med grei plass på tredje rad i L2- utgave.

Får de til rundt 300k tilnærmet ubrukt: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=376001005

Men ja, stort sett så har altfor- mange biler bare plass til "fire- og en halv person".. Det syns jeg som trebarnsfar er ganske irriterende :)

Electric cars in Norway

Sitat fra: Electric cars in Norway på onsdag 23. oktober 2024, klokken 05:58
Sitat fra: Suverin på tirsdag 22. oktober 2024, klokken 13:22
Sitat fra: THE på tirsdag 22. oktober 2024, klokken 08:14Det er vel ikke så mange av alternativene som har kommet fram i tråden som heller har plass til tre barneseter, bortsett fra Tesla X, som er både stor og kan bli dyr å drifte.



Men ja, stort sett så har altfor- mange biler bare plass til "fire- og en halv person".. Det syns jeg som trebarnsfar er ganske irriterende :)

Enig. Irriterende for de det gjelder.


THE

En situasjon med 3 barn i barnesete er et godt eksempel på at det er for tidlig å fase ut fossilbiler helt. Det finnes noen biltyper der det ikke finnes fullgode elektriske alternativer ennå. De som eventuelt finnes er ofte i ei prisklasse som ikke er for folk med vanlige inntekter, eller så er det store kompromisser man må gjøre på for eksempel, rekkevidde, ladehastighet, mangel på firehjulstrekk osv. som kan være viktig i tillegg til plass til tre barneseter.

Jeg ville også kanskje vurdert en brukt fossilbil om jeg hadde behov for tre barneseter, men det hadde nok bare blitt aktuelt etter at alle elektriske alternativer hadde blitt forkastet. Jeg personlig har blitt så glad i fordelene med elbil til at det vil sitte veldig langt inne å gå tilbake til fossildrift på noe annet enn et hobbyprosjekt.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

daktari

Nå er mini-van dødt i Europa. Hverken Renault, Citroën, Peugeot, VW, Opel, Fiat eller Ford har videreført sine Picasso/Space Tourer, 5008, Touran & Sharan, S-Max & Galaxy. Ikke bare elbilister har den utfordringen.

Eneste alternativ er Kangoo eller Berlingo med 3 ekte separate seter bak, men foreløpig savnes en 80-90 kWh-modell av disse. Det dukker nok opp.

En størrelse opp, også i pris, er  Buzz, EQV, delvis EV9 og EX90.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

THE

Sitat fra: daktari på onsdag 23. oktober 2024, klokken 08:35Nå er mini-van dødt i Europa. Hverken Renault, Citroën, Peugeot, VW, Opel, Fiat eller Ford har videreført sine Picasso/Space Tourer, 5008, Touran & Sharan, S-Max & Galaxy. Ikke bare elbilister har den utfordringen.
 
Den utviklingen kom vel kanskje naturlig etter hvert som fødselstallene i Europa beveger seg ned mot 1,5 per kvinne, og under det også. Veldig få som har tre barn nå sammenlignet med for et par tiår siden. Jeg husker jeg siklet på en Renault Grand Espace da ungene var små, bagasjerommet var stappet og takboksen sto på hele året på stasjonsvogna vi hadde da. Nå er vi stort sett bare to voksne igjen siden begge ungene har flyttet ut på hybel, så jeg burde kanskje bytte ut den gamle TMXen med noe mindre og mer energieffektivt, men det er utrolig praktisk med god plass noen ganger selv uten barn.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA