Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

VW kan gå i streikemodus 1.12.24

Startet av Moas, torsdag 17. oktober 2024, klokken 14:35

« forrige - neste »

Moas

2022 tm3 rwd
2024 Aixam E

Moas

#46
Streiken hos VW øker på torsdag til at arbeidet skal avbrytes i fire timer på alle anlegg og i hvert skift.
120 000 ansatte blir nå direkte berørt av konflikten. Følgekonsekvenser for leverandører og andre er ikke beskrevet ennå.

Kilde: https://www.tagesschau.de/inland/regional/niedersachsen/ndr-neue-warnstreiks-bei-vw-ig-metall-erhoeht-druck-auf-volkswagen-100.html

Aksjekursen har samtidig steget med 6,57% siste uke..
2022 tm3 rwd
2024 Aixam E

Electric cars in Norway

Sitat fra: Radial på tirsdag 03. desember 2024, klokken 20:36Snart permitteringer hos Møller også da? 😐
Uff uff ikke si det da.... Tipper den streiken avslutter før det blir problemer for Møller

Moas

Er det forresten restrukturering hos Møller for tiden? Min lokale Møller mafia butikk har nå blitt Autoria?
2022 tm3 rwd
2024 Aixam E

Electric cars in Norway

Sitat fra: Moas på tirsdag 10. desember 2024, klokken 21:25Er det forresten restrukturering hos Møller for tiden? Min lokale Møller mafia butikk har nå blitt Autoria?
Møller mafia ;D nå var du slem... He he

Daniel_0007

Sitat fra: Moas på tirsdag 10. desember 2024, klokken 21:25Er det forresten restrukturering hos Møller for tiden? Min lokale Møller mafia butikk har nå blitt Autoria?

Autoria er vel ikke en del av møller gruppen? Virker mer som de driver med grå import av vag eller at de har klart å få en import avtale ved siden av møller.

SitatHvem eier Autoria?
Det er AutoriaGruppen som er eier av Autoria forhandlerne. Ett familieeid-selskap representert ved eieren, Petter Breivik. Han eier igjen da Autoria gjennom selskapet AutoriaGruppen.
Model 3 2019 LR Rwd

Moas

#51
Hvis Autoria ikke er endel av Møller systemet så er det altså en nedtrapping av det gamle VW monopolet i Norge? Bra hvis det blir mer konkurranse i så fall. Lenge siden VW var en folkebil sånn prismessig. Min siste VAG var en 2014 egolf. Flott bil, men når jeg skulle kjøpe en ny etter 4 år , så hadde prisene økt ca. 50%. Da ble det ingen VAG for å si det sånn
2022 tm3 rwd
2024 Aixam E

Kjell Salvigsen

#52
Sitat fra: Moas på onsdag 11. desember 2024, klokken 21:02Hvis Autoria ikke er endel av Møller systemet så er det altså en nedtrapping av det gamle VW monopolet i Norge? Bra hvis det blir mer konkurranse i så fall. Lenge siden VW var en folkebil sånn prismessig. Min siste VAG var en 2014 egolf. Flott bil, men når jeg skulle kjøpe en ny etter 4 år , så hadde prisene økt ca. 50%. Da ble det ingen VAG for å si det sånn

Her skriver du en del merkelig mener jeg. Jeg er enig i at mer konkurranse i så fall er bra, men stusser på en del av det du skriver ellers. Jeg kjøpte også et par e-golfer i starten, mener det kostet fra ca 250.000. Da facelift med nesten 12 kwh mer batteri/ca 11 mil ekstra WLTP rekkevidde kom i 2017, kostet den ca 50.000 kr mer enn 2014- ikke 50% prisøkning slik du skriver.  Helt naturlig at den steg ca 50.000 kr i pris. Da fikk man jo tross alt en bil med vesentlig større batteri og rekkevidde, samt noe nyere mer fancy utstyr mm. Dersom din påstand stemmer kostet en e-golf 400-450.000 i 2018, det gjorde den neppe.

Om en VW elbil har folkelig pris eller ikke kommer an på hva du definerer som folkelig. Tesla pris, er det "folkelig"? VW selger ikke så mange biler som Tesla, men selger likevel stort antall biler som gjør at VW ikke ligger langt bak TESLA på salgstoppen. Så mange folk kjøper VW, både det og relativt lave priser gjør den folkelig mener jeg. Da id4 kom hadde den gode priser i starten, "folkelige" mener jeg. Siden har det variert. Har vært mye gode priser på både id.4, id.7 og id.3 store deler av det siste året mener jeg, mye takket være Tesla sine prisstunts. Pris på id.4 har vært ganske tilsvarende feks TMY priser det siste året totalt sett (Varierer jo gjennom året avhengig av kampanjer og vanskelig å sammenligne direkte grunnet ulike pakker/utsyr/wltp osv. TMY AWD har ganske lik pris som id.4 pro 4 motion med metallic lakk og god ACC .
2 e-golf 2016, begge solgt
Audi e-tron 55 solgt
Vw id4 first max mars 21 solgt
Kia E-Niro 64 kWh 2020-21 mod. solgt
Nissan Leaf 2018 mod. FAMILIEBIL NR. 1-spareprosjekt 24/25
Porsche Panamera 4 e-hybrid 2017/18 mod. solgt
BMW M2 2017 mod. Solgt
På elbil jakt i løpet av 2024/25

Moas

Min 2014 egolf tror jeg kostet ca. 240k med v h. Problemet er at når tiden var inne for å bytte så kom også Hyundai og Opel med elbiler med skikkelig rekkevidde og folkelige priser. Da ble det stusselig å betale nesten 110k mer for bare 32 kWh netto batteri
2022 tm3 rwd
2024 Aixam E

Electric cars in Norway

SitatPris på id.4 har vært ganske tilsvarende feks TMY priser det siste året totalt sett (Varierer jo gjennom året avhengig av kampanjer og vanskelig å sammenligne direkte grunnet ulike pakker/utsyr/wltp osv. TMY AWD har ganske lik pris som id.4 pro 4 motion med metallic lakk og god ACC .
Kjell :+1:  Stemmer det ja. Ser både awd versjonene av VW id4 og Skoda E og Nissan A følger TMY awd lr til 508' netto.

Men jeg tror disse skal videre ned alle sammen. Elon setter ned med 40/50 tusen  i januar tenker jeg og da må de andre følge etter.

Kjell Salvigsen

Sitat fra: Electric cars in Norway på torsdag 12. desember 2024, klokken 21:13
SitatPris på id.4 har vært ganske tilsvarende feks TMY priser det siste året totalt sett (Varierer jo gjennom året avhengig av kampanjer og vanskelig å sammenligne direkte grunnet ulike pakker/utsyr/wltp osv. TMY AWD har ganske lik pris som id.4 pro 4 motion med metallic lakk og god ACC .
Kjell :+1:  Stemmer det ja. Ser både awd versjonene av VW id4 og Skoda E og Nissan A følger TMY awd lr til 508' netto.

Men jeg tror disse skal videre ned alle sammen. Elon setter ned med 40/50 tusen  i januar tenker jeg og da må de andre følge etter.

jA, enig med deg der. 2025 kan bli et spennende år for de av oss som skal kjøpe elbil. Det er spådd pressede priser. I tillegg til det som du nevner kommer nye, strengere EU krav til utslipp, noe som vil presse de som produserer mye fossilbiler til å selge mange elbiler for å unngå enda større bøter. Da blir de "billigere" for VW og andre store produsenter å selge elbiler med lite/ingen fortjeneste enn å måtte betale bøter per solgte fossilbil. Så det kan komme gode kampanjer fremover ja! Ser at man nå får meget godt tilbud på id.7 gtx tourer med vinterdekk, metallic lakk og hengerfeste til 549.900 kr : "ID.7 GTX Business Edition Tourer er en utstyrsversjon i begrenset opplag. Fra kun kr 549 900 får du vinterhjul og hengerfeste og mye mer inkludert i prisen. Velg mellom fargene sølv, hvit eller sort." Litt enklere utstyrt, men mye bra utstyr som adaptivt understell, meget gode led matrix lys, meget god ACC med Travel assist mm :
Velg mellom 20" Skagen eller Montreal lettmetallfelger
Metallic lakk. Velg mellom sort, hvit eller sølv-farge
Vinterhjul
Svingbart tilhengerfeste
Forvarming av batteri
Komfortpakke:
- Air Care 3-soners Climatronic med betjeningselementer for baksetepassasjerer
- Oppvarmet multifunksjonsratt i skinn
- Oppvarmet og lydisolerende frontrute i laminert sikkerhetsglass
- Navigasjonssystem «Discover Pro» med 15" infotainmentskjerm
- Komforttelefon med induksjonslading"Style Eksteriør"pakke
- Kontrastfarget sort tak
- Blank sort pyntelist over vinduet
Eksteriørpakke
- Dynamiske LED-Matrix frontlykter med velkomstlys og allværslys
- Dynamisk lysassistent
- LED lyslist mellom frontlyktene
- 3D-LED baklykter med dynamiske blinklys
- Mørke sideruter og bakrute
Eksteriørpakke +:
- Progressiv styring
- DCC Adaptivt understell med kjøreprofilprogram
- Style eksteriørpakke med sort tak og blank list langs takprofil
- Easy Open/Close sensorstyrt bakluke
Assistentpakke:
-  Travel Assist (kjøreassistent): Lane Assist (kjørefeltassistent) og Emergency Assist
- Area View 360 graders kamera (med spylefunksjon for ryggekamera)
- Parkeringsassistent Pro (med minnefunksjon)
2 e-golf 2016, begge solgt
Audi e-tron 55 solgt
Vw id4 first max mars 21 solgt
Kia E-Niro 64 kWh 2020-21 mod. solgt
Nissan Leaf 2018 mod. FAMILIEBIL NR. 1-spareprosjekt 24/25
Porsche Panamera 4 e-hybrid 2017/18 mod. solgt
BMW M2 2017 mod. Solgt
På elbil jakt i løpet av 2024/25

Moas

#56
Jeg tror dette er en for enkel diskusjon. Mange elbiler selges allerede i dag med tap, slik som disse id4 klonene: https://www.tv2.no/broom/taper-over-400000-pa-hver-elbil/17128624/.

Å senke prisene ytterligere, blir da som å tape enda mer. Hvor går smertegrensen da?

Hvis den reelle kostnaden å lage en id4 klone koster over 800 000 i vesten, så klarer samtidig de beste konkurrentene å lage tilsvarende elbiler for mindre enn 400 000 og selge dem med fortjeneste (Tesla, kina etc.).  Denne gigantiske differansen forsvinner ikke av seg selv. Her må det store systemendringer til.

Trinn 1 er å legge ned overproduksjonen.
Trinn 2 er å lage tesla-aktige samlebånd fokusert på effektivitet og lave byggekostnader
Trinn 3 lave lønnskostnader er nødvendig.

For min del er ikke ny bil like aktuelt etter ISA standarden kom. Heller ikke Tesla er aktuelt uten blinke og girskaper. Jeg er også imot å legge alle mulige funksjoner i skjermen. Jeg foretrekker vanlige knapper. Det er tryggest etter min mening. Sannsynligvis beholder jeg elbilen jeg har til den dør denne gangen.
2022 tm3 rwd
2024 Aixam E

Kjell Salvigsen

#57
Sitat fra: Moas på torsdag 12. desember 2024, klokken 16:08Min 2014 egolf tror jeg kostet ca. 240k med v h. Problemet er at når tiden var inne for å bytte så kom også Hyundai og Opel med elbiler med skikkelig rekkevidde og folkelige priser. Da ble det stusselig å betale nesten 110k mer for bare 32 kWh netto batteri

Jeg forstår fremdeles ikke helt tankegangen din her/regnestykkene-at e-golf økte med 50% i pris. Måtte du betale 110k mer for 2017 e-golf enn for 2014 e-golfen? Der jeg søker var prisdifferansen ca. 50K for grunnmodellene. Opel E-Ampera var svært rimelig ved forhåndsbestilling helt i starten, men ble etterhvert satt opp med 60-110.000 kroner, 110K/ca. 400.000 var riktignok for topputstyrt utgave (Alle utgaver av e-ampera manglet viktige ting som feks Adaptiv cruise kontroll som e-golfen hadde inkl. Har meget god sommerrekkevidde, men om vinteren taper den uvanlig mye). Jeg påstår forøvrig ikke at E-golfen alltid hadde "folkelige" priser, men at VW i det siste har folkelige priser.

At "det er lenge siden VW var en folkebil sånn prismessig" forstår jeg heller ikke at du fremdeles står på.... I dag ble feks id.7 gtx lansert i en rimeligere modell til 549.000 kr inkl vinterhjul, hengerfeste, metallic lakk, adaptivt understell, meget god ACC med traffic assist, led matrix lys mm. Det er omtrent samme pris som tilsvarende TMY. Prisene på id.4 har også vært "folkelige" i lange perioder mener jeg.
2 e-golf 2016, begge solgt
Audi e-tron 55 solgt
Vw id4 first max mars 21 solgt
Kia E-Niro 64 kWh 2020-21 mod. solgt
Nissan Leaf 2018 mod. FAMILIEBIL NR. 1-spareprosjekt 24/25
Porsche Panamera 4 e-hybrid 2017/18 mod. solgt
BMW M2 2017 mod. Solgt
På elbil jakt i løpet av 2024/25

Kjell Salvigsen

#58
Sitat fra: Moas på fredag 13. desember 2024, klokken 12:45Jeg tror dette er en for enkel diskusjon. Mange elbiler selges allerede i dag med tap, slik som disse id4 klonene: https://www.tv2.no/broom/taper-over-400000-pa-hver-elbil/17128624/.

Å senke prisene ytterligere, blir da som å tape enda mer. Hvor går smertegrensen da?

Hvis den reelle kostnaden å lage en id4 klone koster over 800 000 i vesten, så klarer samtidig de beste konkurrentene å lage tilsvarende elbiler for mindre enn 400 000 og selge dem med fortjeneste (Tesla, kina etc.).  Denne gigantiske differansen forsvinner ikke av seg selv. Her må det store systemendringer til.

Trinn 1 er å legge ned overproduksjonen.
Trinn 2 er å lage tesla-aktige samlebånd fokusert på effektivitet og lave byggekostnader
Trinn 3 lave lønnskostnader er nødvendig.

For min del er ikke ny bil like aktuelt etter ISA standarden kom. Heller ikke Tesla er aktuelt uten blinke og girskaper. Jeg er også imot å legge alle mulige funksjoner i skjermen. Jeg foretrekker vanlige knapper. Det er tryggest etter min mening. Sannsynligvis beholder jeg elbilen jeg har til den dør denne gangen.

Jeg er enig i at dette ikke er en enkel diskusjon, men skjerpede utslippskrav forklarer mye av hvorfor bilprodusentene kan selge elbiler med tap og likevel "tjene" på det. Her fra en TV2 Broom artikkel:

"Elbilsalg mest effektivt
De må altså betydelig ned, ellers venter det bøter. Fra tidligere vet vi at Volkswagen ett år måtte betale én milliard kroner, fordi utslippene da lå 0,75 gram/km over kravet. Fra EUs side blir det anført at bøtene må være så høye at de virkelig svir, hvis ikke vil ikke systemet ha ønsket effekt.

Den klart mest effektive måten å få ned gjennomsnittlig utslipp på, er å selge elbiler. Utslippskravene blir da også sett på som en svært viktig årsak til at samtlige av Europas bilprodusenter satser tungt på elbiler. "

"De som ligger best an i forhold til 2025-kravene er ikke overraskende Tesla som kun selger elbiler."

Ford eksemplet er ekstremt og skyldes nok mange ting. Svært store investeringer i ny produksjonslinje, stor konkurranse og generelt lavt salg av elbiler i Europa er noen.

Å selge 700.000 elbiler med tap kan faktisk lønne seg fremfor å betale bøter per bil for omtrent 9 millioner biler
"Volkswagen Group produced and delivered approximately 9.24 million vehicles worldwide in 2023, representing an increase of 11.8% compared to 2022. This growth was driven by strong performance in multiple regions, including Europe (+20%) and North America (+18%)�

The group also made significant strides in electric mobility, delivering 771,000 battery electric vehicles (BEVs), a 35% increase from the previous year. This brought the BEV share of total sales to 8.3%

https://www.volkswagengroup.co.uk/en-gb/releases/109

https://www.tv2.no/broom/kan-fa-kjempebot-fordi-de-selger-for-fa-elbiler/16938083/
2 e-golf 2016, begge solgt
Audi e-tron 55 solgt
Vw id4 first max mars 21 solgt
Kia E-Niro 64 kWh 2020-21 mod. solgt
Nissan Leaf 2018 mod. FAMILIEBIL NR. 1-spareprosjekt 24/25
Porsche Panamera 4 e-hybrid 2017/18 mod. solgt
BMW M2 2017 mod. Solgt
På elbil jakt i løpet av 2024/25

RJK

Nå tror jeg mye av "tapet" er utviklingskostnader de uansett har tatt på seg, og da blir jo tapet større per bil, når de selger mindre antall enn de hadde sett for seg. Men de er vel og klar over at masse av de kostnadene vil de over litt tid, få fordelt på enda flere biler.

Men for å få et politisk poeng av dette, så er det jo om å få det tallet til å høres værre ut enn det er, så lenge målet er å få selge ice og hybrid lengre enn det tegner opp til.

Om det får lettet på kravene, eller bøtenivået satt noe ned, så utgjør det fort endel kroner og.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA