Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kjøpe Enyaq - Helt ny vs brukt - sammenligne pris

Startet av Borger_, fredag 27. september 2024, klokken 08:28

« forrige - neste »

Borger_

Sitter i tenkeboksen å kjøpe brukt Enyaqiv80 2023 mod. til rundt 400K der alt blir finansiert av egenkapital, kontra forhandler der jeg kanskje kan få en kampanjerente som er under dagens innskuddsrente. Noen som har en oppsett på dette, hva som kan lønne seg? Og hva koster egentlig en ny Enyaq med utstyr (ser høstkampanjepris er 512K men aner ikke hvilket utstyr som følger med)

MÅ ha: HUD, minimum delskinn, solskjerming på rutene bak, elektrisk bakluke, smart link wireless, forberedelse for tilhengerfeste, kessy)

(Vært fint å ha men overlever uten: 4WD, tilhengerfeste, helskinn, sportline detaljer, største motor, service avtale)

vinterdekk

Med mindre dette er en sær ting for Volkswagen: MEB-plattform bilene er ikke klargjorte for hengerfeste i programvare med mindre hengerfeste er montert fra fabrikk. Koster derfor mer å få hengerfeste ettermontert og man bør derfor sikre seg hengerfeste fra start.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

Kjell Salvigsen

Sitat fra: Borger_ på fredag 27. september 2024, klokken 08:28Sitter i tenkeboksen å kjøpe brukt Enyaqiv80 2023 mod. til rundt 400K der alt blir finansiert av egenkapital, kontra forhandler der jeg kanskje kan få en kampanjerente som er under dagens innskuddsrente. Noen som har en oppsett på dette, hva som kan lønne seg? Og hva koster egentlig en ny Enyaq med utstyr (ser høstkampanjepris er 512K men aner ikke hvilket utstyr som følger med)

MÅ ha: HUD, minimum delskinn, solskjerming på rutene bak, elektrisk bakluke, smart link wireless, forberedelse for tilhengerfeste, kessy)

(Vært fint å ha men overlever uten: 4WD, tilhengerfeste, helskinn, sportline detaljer, største motor, service avtale)


Har du vurdert kommende Skoda Elroq? Den blir lansert 1. oktober og det blir en nesten like stor bil som Enyaq. Da tipper jeg du kan få en topp-spekket bil med alt fra HUd, adaptivt understell, AWD til hengerfeste for ca 450.000 kr. (ingen vet priser før 1. okt) Jeg tror det kan bli en meget spennende bil til en god pris! (jeg ville ha ventet til 1.10 og sett hva prisene blir dersom den størrelsen holder) Godt utstyrt rwd med hengerfeste og ok utstyrt tipper jeg kan koste rundt 400-420.000

Skulle jeg kjøpt brukt Enyaq, ville jeg kjøpt den nye versjonen med forvarming av batteri før lading og bedre ladeeffekt, samt bedre software sies det. Er usikker på om det er fra 2023 modell eller om det kom på 2024 modeller. Jeg tror ikke du må mye over 500.000 kr for å få "minstekravet" av det du ønsker av utstyr. Kan du tenke deg en VW id.4, så tror jeg du får AWD og ok utstyr til ca 500.000 kr grunnet gode kampanjer der også på 4motion Highline .

Lykke til med valget!
2 e-golf 2016, begge solgt
Audi e-tron 55 solgt
Vw id4 first max mars 21 solgt
Kia E-Niro 64 kWh 2020-21 mod. solgt
Nissan Leaf 2018 mod. FAMILIEBIL NR. 1-spareprosjekt 24/25
Porsche Panamera 4 e-hybrid 2017/18 mod. solgt
BMW M2 2017 mod. Solgt
På elbil jakt i løpet av 2024/25

Borger_

Syns den nye modellen virker bra mye mindre, som å gå fra id4 til id3, så det blir enyaq.
Ja har kjørt id4, den er ikke aktuell i denne sammenhengen. Kom gjerne med innspill på pris på Enyaq helt ny på høstkampanje med utstyr (litt håpløst at det ikke fremkommer litt mer tydelig hva ekstra utstyrsvalg koster via kampanjemarkedsføring på hjemmesiden)

Kjell Salvigsen

Du får mye ekstrautstyr når man kjøper Skoda nå, alt "MÅ ha" unntatt HUD er med - også gode LEd matrix lys. HUD tror jeg kjøpes i Advanced pakke og koster 26 000 med alarm og
Augmented Reality Head up display
Crystal Face
CANTON Soundsystem (10 høyttalere)
Oppvarmede bakseter
Oppvarmet frontrute.
 Skoda leveres faktisk med standard forberedelse for hengerfeste slik jeg tolker det. Kjøper man nå får man vinterhjul og serviceavtale inkl. eller fastrente kampanje. Det blir vel rundt 520.000 for RWD og ca 540 for AWD med Må ha utstyr. Hengerfeste +10.000 kr. Ikke gale priser mener jeg inkl serviceavtale og vinterdekk. 

Så her får man mye bil for pengene mener jeg! Får man engentlig tilsvarende utstyrt 2023 modell som er kjørt lite til "rundt 400.000" og er de oppdatert med nye og sterkere/mer effektive motorer og batteri som kan forvarmes før lading?  Personlig ville jeg valgt nybil, da får man full garanti, bekymringsfritt bilhold uten kostnader i minst 3-4 år, avhengig av kjørelengde og dekkslitasje/kjørestil.
2 e-golf 2016, begge solgt
Audi e-tron 55 solgt
Vw id4 first max mars 21 solgt
Kia E-Niro 64 kWh 2020-21 mod. solgt
Nissan Leaf 2018 mod. FAMILIEBIL NR. 1-spareprosjekt 24/25
Porsche Panamera 4 e-hybrid 2017/18 mod. solgt
BMW M2 2017 mod. Solgt
På elbil jakt i løpet av 2024/25

Borger_

Sitat fra: Kjell Salvigsen på fredag 27. september 2024, klokken 16:43Du får mye ekstrautstyr når man kjøper Skoda nå, alt "MÅ ha" unntatt HUD er med - også gode LEd matrix lys. HUD tror jeg kjøpes i Advanced pakke og koster 26 000 med alarm og
Augmented Reality Head up display
Crystal Face
CANTON Soundsystem (10 høyttalere)
Oppvarmede bakseter
Oppvarmet frontrute.
 Skoda leveres faktisk med standard forberedelse for hengerfeste slik jeg tolker det. Kjøper man nå får man vinterhjul og serviceavtale inkl. eller fastrente kampanje. Det blir vel rundt 520.000 for RWD og ca 540 for AWD med Må ha utstyr. Hengerfeste +10.000 kr. Ikke gale priser mener jeg inkl serviceavtale og vinterdekk. 

Så her får man mye bil for pengene mener jeg! Får man engentlig tilsvarende utstyrt 2023 modell som er kjørt lite til "rundt 400.000" og er de oppdatert med nye og sterkere/mer effektive motorer og batteri som kan forvarmes før lading?  Personlig ville jeg valgt nybil, da får man full garanti, bekymringsfritt bilhold uten kostnader i minst 3-4 år, avhengig av kjørelengde og dekkslitasje/kjørestil.


Får man da en topp utstyrt ny med advanced pakke til under 550? Hva er det de som koster 600+ på Finn har da? Jeg er ikke helt solgt på oppdateringene på ny modell, hva er det reelt, at man sparer et kvarter på lading? Jeg heller foreløpig mest på 2023 med lav km til 400K..men tar gjerne motargumenter og innspill

EirikM

Sitat fra: Borger_ på fredag 27. september 2024, klokken 22:11
Sitat fra: Kjell Salvigsen på fredag 27. september 2024, klokken 16:43Du får mye ekstrautstyr når man kjøper Skoda nå, alt "MÅ ha" unntatt HUD er med - også gode LEd matrix lys. HUD tror jeg kjøpes i Advanced pakke og koster 26 000 med alarm og
Augmented Reality Head up display
Crystal Face
CANTON Soundsystem (10 høyttalere)
Oppvarmede bakseter
Oppvarmet frontrute.
 Skoda leveres faktisk med standard forberedelse for hengerfeste slik jeg tolker det. Kjøper man nå får man vinterhjul og serviceavtale inkl. eller fastrente kampanje. Det blir vel rundt 520.000 for RWD og ca 540 for AWD med Må ha utstyr. Hengerfeste +10.000 kr. Ikke gale priser mener jeg inkl serviceavtale og vinterdekk. 

Så her får man mye bil for pengene mener jeg! Får man engentlig tilsvarende utstyrt 2023 modell som er kjørt lite til "rundt 400.000" og er de oppdatert med nye og sterkere/mer effektive motorer og batteri som kan forvarmes før lading?  Personlig ville jeg valgt nybil, da får man full garanti, bekymringsfritt bilhold uten kostnader i minst 3-4 år, avhengig av kjørelengde og dekkslitasje/kjørestil.


Får man da en topp utstyrt ny med advanced pakke til under 550? Hva er det de som koster 600+ på Finn har da? Jeg er ikke helt solgt på oppdateringene på ny modell, hva er det reelt, at man sparer et kvarter på lading? Jeg heller foreløpig mest på 2023 med lav km til 400K..men tar gjerne motargumenter og innspill
De til 600 på Finn kan ha med Max-pakken til 30k ekstra, helskinn interiør (eller SL/RS) til 25-30k ekstra, pano-tak til 15k - og kanskje de spekulerer litt i pris.

Helt ærlig trenger de fleste ikke Max-pakken (jeg har den, de funksjonene er ikke mye i bruk). Og standard interiør er bra med skinn på de "riktige" flatene mtp slitasje og søl, helskinn er ikke et must. Pano-tak tar litt nyttelast og er ikke veldig stort, 4x4 er litt opp til deg (men du får sikkert investeringen tilbake ved videresalg).

Det eneste jeg evt ville lagt på er hengerfeste og delingsnett (2.000), for lettere videresalg. Da har du en kjempegod bil for de aller fleste behov.

Superman

#7
Det jeg setter mest pris på av utstyr i min 2022 Enyaq 80x er (i prioritert rekkefølge): Varme i seter og ratt, Eco-Suite skinnseter, Head-up-display (AR HUD), ACC, Matrix-hovedlys (helt suverent), elektrisk bakluke, oppvarmet frontrute, hengerfeste, Area-view 360-graders kamera, variabelt bagasjeromsgulv, hendler helt bak for rask nedfelling av seterygger, delingsnett, trådløs mobil-lading, solgardiner, USB-C og foldebord bakseter, 230V-uttak, side-/sovestøtte for nakkestøtter bakseter.

360-kamera er nå dessverre kun tilgjengelig i MAXX-pakken. De brune Eco-suite skinnsetene er bare helt nydelige, gode å sitte under lange kjøreøkter, lett å holde rene, og det blir overraskende nok heller aldri klamt om sommeren. Men Eco-Suite er borte fra konfigurasjonen på nettsidene, der er det nå kun sorte Suite-skinnseter, utenom standard Loft-interiør.

DCC og såkalt sportsratt har jeg ikke valgt, og savner det heller ikke. Ei heller massasje i førersetet eller panorama-soltak.

Skulle jeg ha spesifisert en flukende ny Enyaq 85x i dag hadde jeg gått for Metallic-lakk, skinninteriør, standard 19-tommers felger, Advanced-pakken, bagasjeromspakke, delingsnett, og hengerfeste. Jeg ville valgt Advanced-pakken, selv om Crystal-face og Canton-lydanlegg ikke står på min prioriterte ønskeliste (lydbildet for standard-anlegget i min bil er faktisk ganske bra). Jeg ville savnet 360-graders area view-kamera, men men. Da ender jeg på rett over kr. 600 000,- i konfigurasjonen på nett for en splitter ny 85x (og faktisk samme pris for Sportline-variant m/20-tommers felger) + evt. ekstra leveringskostnader. I tillegg kommer vinterdekk på felg, takstativ, skvettlapper foran og bak, understellsbehandling og lakkbeskyttelse. Tilsammen  blir dette i overkant av kr. 100 000,- mer enn jeg gav for min 80x i 2022 (fikk dengang 9% rabatt på ny bil og fastmontert tilbehør via avtale som min arbeidsgiver hadde med Møller, for ansatte som brukte egen bil mye i tjeneste). Jeg ville kanskje vurdert å gå for L&K-versjonen i stedet, som med noenlunde samme konfigurasjon vil koste mellom kr. 25 000,- og 30 000,- mer. Så spørs det hvor mye man klarer å "prute" på den prisen?
2022  ŠKODA ENYAQ iV 80x  -  SUV-versjon
Hvorfor gå da - når man kan kjøre Škoda  8)

hakostra

Jeg hentet nettopp ut ny Enyaq 85x i forrige uke. Bestilt i vår, utlevering én uke før selgers estimat da vi skrev kontrakt. 540k NOK totalt. Ser det er ca. samme priser på kampanjene nå som det var da jeg skrev kontrakt.

Fritt fra hukommelsen var spekken sånn ca:

- 85x
- metallic
- vinterhjul, piggfritt
- vinterpakke (oppvarmet frontrute, setevarme bak)
- tilhengerfeste
- delingsnett
- skvettlapper, gummimatter

Jeg synes standardutstyret er veldig bra på denne bilen, jeg tror det har med konkurransen fra Tesla Model Y å gjøre. Mye som var i ekstrapakker i tidligere modeller er med i standardutstyret nå. HUD er ikke noe jeg personlig savner, men det er sikkert bare meg. Skulle gjerne hatt 360-kamera, men da hadde totalprisen bikket 600k så det utgikk dessverre.

Oppvarmet ratt er ikke noe jeg har hatt før, og etter å ha prøvd dette én gang er jeg solgt... Fantastisk. Samme med oppvarmet frontrute, duggen forsvinner på sekunder. Med tanke på hva man får nytt for 540k, både mtp. utstyr, forbedringer i motor, batteri og rekkevidde, og fordelen med nybil, synes jeg mange bruktbiler på Finn er overpriset... Men igjen, det er nok bare meg.

EirikM

Med tanke på dette er det verdt å sjekke ut tilbudene nå, virker som det kan være noe å hente der. Albjerk har lagerbiler 85x fra 465k og Mobile har 85x inkludert vinterhjul til 490k. Kanskje er de 24-modeller (nå leveres -25), men bortsett fra software er de lik de som koster 512k.

https://albjerk.no/skoda/kampanjer/enyaq-iv-elbil/

https://mobile.no/nybil/personbil/skoda/enyaq/kampanje/

Bigdrago

Ikke tenk på det med rente. Jeg fikk 1% rente, 1.5år senere er renten oppe i 5%. Lureri hele greia.
Kjøp brukt så sparer du fort noen hundre tusen.
Śkoda Enyaq iv80x
Ducati 848 Evo superbike

turfsurf

Sitat fra: Bigdrago på lørdag 05. oktober 2024, klokken 23:07Ikke tenk på det med rente. Jeg fikk 1% rente, 1.5år senere er renten oppe i 5%. Lureri hele greia.
Kjøp brukt så sparer du fort noen hundre tusen.
Nå traff vel du på ett tidspunkt renta var på vei opp. Nå som forventningene er motsatt skal ikke det skje.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Bigdrago

Sitat fra: turfsurf på søndag 06. oktober 2024, klokken 08:32
Sitat fra: Bigdrago på lørdag 05. oktober 2024, klokken 23:07Ikke tenk på det med rente. Jeg fikk 1% rente, 1.5år senere er renten oppe i 5%. Lureri hele greia.
Kjøp brukt så sparer du fort noen hundre tusen.
Nå traff vel du på ett tidspunkt renta var på vei opp. Nå som forventningene er motsatt skal ikke det skje.

De setter det opp akkurat som det passer de allikevel
Śkoda Enyaq iv80x
Ducati 848 Evo superbike

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA