Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Norge slukker snart alle mobile nettverk bortsett fra 4g/5g

Startet av Marsto, tirsdag 01. oktober 2024, klokken 17:42

« forrige - neste »

Marsto

Nå er det på tide å engasjere seg i slukkingen av mobile nettverk i Norge. 3g er allerede slukket. 2g slukker om noen få måneder. Da blir tusenvis av biler uten mulighet for kommunikasjon som nødanrop og app tilkobling. Det gjelder mange tusen relativt nye biler fra Stellantis, Volkswagen og sikkert andre merker også. Her er en kopi av svaret jeg fikk fra Volkswagen om vår 2016 mod. e-UP.
 
Thank you for contacting Volkswagen Digital Services.

In general, we can reassure you for the time being: as long as one of the two generations continues to be available, data transmission for the mobile online services will continue to be possible via the communication unit installed in the vehicle (for the "Security & Service" and "e-Remote" service packages).

However, switching off the 3G network may result in a slower data transfer rate. Furthermore, a network shutdown may also lead to restrictions in network coverage and connection quality, and thus also to a temporary unavailability of online services. This is especially true when a large amount of data has to be sent in a short time (e.g. for services such as climatization or remote lock and unlock).

A technical retrofitting of vehicles to a communication unit that allows the use of a 4G/LTE network or even a 5G network is not justifiable due to the disproportionately high technical effort. Other measures on the part of Volkswagen AG are not technically possible.

We regret the shutdown of mobile phone networks by telecommunication providers, but this is outside the sphere of influence and responsibility of Volkswagen AG.

We remain at your disposal by replying to this e-mail or by calling our direct line 800-12651 (around the clock, 7 days a week). Kindly indicate your case reference 0003115234 for a quick follow-up.

We wish you always a safe and pleasant journey with your Volkswagen e-up!.


Your Volkswagen team
Think City 2010 mod., 2 seter med Enerdel Lithium Ion batteripakke. Farge: City Citrus
VW e-up 2015 mod. Farge: Blueberry metallic.

turfsurf

Dette er allerede diskutert i enn annen tråd. VW kunne fint levert e-UP med LTE i 2016. Eller som Tesla, som leverte rimelige oppgraderingskit.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

RJK

Sitat fra: Marsto på tirsdag 01. oktober 2024, klokken 17:42Nå er det på tide å engasjere seg i slukkingen av mobile nettverk i Norge. 3g er allerede slukket. 2g slukker om noen få måneder. Da blir tusenvis av biler uten mulighet for kommunikasjon som nødanrop og app tilkobling. Det gjelder mange tusen relativt nye biler fra Stellantis, Volkswagen og sikkert andre merker også. Her er en kopi av svaret jeg fikk fra Volkswagen om vår 2016 mod. e-UP.
 
Thank you for contacting Volkswagen Digital Services.

In general, we can reassure you for the time being: as long as one of the two generations continues to be available, data transmission for the mobile online services will continue to be possible via the communication unit installed in the vehicle (for the "Security & Service" and "e-Remote" service packages).

However, switching off the 3G network may result in a slower data transfer rate. Furthermore, a network shutdown may also lead to restrictions in network coverage and connection quality, and thus also to a temporary unavailability of online services. This is especially true when a large amount of data has to be sent in a short time (e.g. for services such as climatization or remote lock and unlock).

A technical retrofitting of vehicles to a communication unit that allows the use of a 4G/LTE network or even a 5G network is not justifiable due to the disproportionately high technical effort. Other measures on the part of Volkswagen AG are not technically possible.

We regret the shutdown of mobile phone networks by telecommunication providers, but this is outside the sphere of influence and responsibility of Volkswagen AG.

We remain at your disposal by replying to this e-mail or by calling our direct line 800-12651 (around the clock, 7 days a week). Kindly indicate your case reference 0003115234 for a quick follow-up.

We wish you always a safe and pleasant journey with your Volkswagen e-up!.


Your Volkswagen team

Spørs hva VW og andre bilprodusenter sier, når dette slukker på relativt nye biler, og innenfor  5 års reklamasjonsrett. Det er jo ikke som at dette plutselig har dukket opp. De har hatt rikelig med tid til å forberede seg!

Når info om slukning foreligger, og de fremdeles pusher biler med teknologi de vet at blir "obsolete"/ikke-fungerende fremdeles uten å informere kundene sine, så blir det fort deres problem igjen når folk begynner å kreve løsning eller heving av kjøpet.

Merkelig hvor fort "umulige" ting plutselig blir mulig igjen. Vil tro de fleste bruker en brikke som lett kan byttes ut, selv om den kanskje sitter er sted der den ikke er lett tilgjengelig siden den ikke er forventet å måtte tukles med.

Største problemet er vel kostnaden med byttet, ikke brikken i seg selv, og heller ikke  SW/programmering. Men skjønner at de helst vil prøve å unngå den kostnaden. Og ja, dette gjelder nok de aller fleste produsentene.

Var vel bare Tesla som var/er for avhengig av god hastighet, og ikke kunne leve med bare 2G-hastighet for de datamengdene!
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Marsto

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 01. oktober 2024, klokken 18:32Dette er allerede diskutert i enn annen tråd. VW kunne fint levert e-UP med LTE i 2016. Eller som Tesla, som leverte rimelige oppgraderingskit.
Tror nok det er alt for tidlig å forlange at bilprodusenter kunne levere 4g moduler i nye biler allerede i 2016. 4g var jo ikke generelt tilgjengelig her i Norge før 2014. Netcom var første utbygger og startet med beskjeden utbygging i store byer i 2009/10.
Think City 2010 mod., 2 seter med Enerdel Lithium Ion batteripakke. Farge: City Citrus
VW e-up 2015 mod. Farge: Blueberry metallic.

turfsurf

Sitat fra: Marsto på onsdag 02. oktober 2024, klokken 14:14Tror nok det er alt for tidlig å forlange at bilprodusenter kunne levere 4g moduler i nye biler allerede i 2016. 4g var jo ikke generelt tilgjengelig her i Norge før 2014. Netcom var første utbygger og startet med beskjeden utbygging i store byer i 2009/10.
Forskjell på 4g moduler og 4g nett. Man har jo vanligvis fallback til 3G/2G hvis det ikke er 4g dekning (før dette fjernes nå). De første 4g telefonene kom lenge før det var god dekning med 4g. Når de forskjellige netten blir implementert i de forskjellige land er irrelevant. Bilprodusentene bør forholde seg til vedtatte standarder, og når nye er tilgjengelige bør de implementeres. Ikke levere biler med 30 år gammel teknologi.


i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Marsto

Sitat fra: RJK på tirsdag 01. oktober 2024, klokken 22:12
Sitat fra: Marsto på tirsdag 01. oktober 2024, klokken 17:42Nå er det på tide å engasjere seg i slukkingen av mobile nettverk i Norge. 3g er allerede slukket. 2g slukker om noen få måneder. Da blir tusenvis av biler uten mulighet for kommunikasjon som nødanrop og app tilkobling. Det gjelder mange tusen relativt nye biler fra Stellantis, Volkswagen og sikkert andre merker også. Her er en kopi av svaret jeg fikk fra Volkswagen om vår 2016 mod. e-UP.
 
Thank you for contacting Volkswagen Digital Services.

In general, we can reassure you for the time being: as long as one of the two generations continues to be available, data transmission for the mobile online services will continue to be possible via the communication unit installed in the vehicle (for the "Security & Service" and "e-Remote" service packages).

However, switching off the 3G network may result in a slower data transfer rate. Furthermore, a network shutdown may also lead to restrictions in network coverage and connection quality, and thus also to a temporary unavailability of online services. This is especially true when a large amount of data has to be sent in a short time (e.g. for services such as climatization or remote lock and unlock).

A technical retrofitting of vehicles to a communication unit that allows the use of a 4G/LTE network or even a 5G network is not justifiable due to the disproportionately high technical effort. Other measures on the part of Volkswagen AG are not technically possible.

We regret the shutdown of mobile phone networks by telecommunication providers, but this is outside the sphere of influence and responsibility of Volkswagen AG.

We remain at your disposal by replying to this e-mail or by calling our direct line 800-12651 (around the clock, 7 days a week). Kindly indicate your case reference 0003115234 for a quick follow-up.

We wish you always a safe and pleasant journey with your Volkswagen e-up!.


Your Volkswagen team

Spørs hva VW og andre bilprodusenter sier, når dette slukker på relativt nye biler, og innenfor  5 års reklamasjonsrett. Det er jo ikke som at dette plutselig har dukket opp. De har hatt rikelig med tid til å forberede seg!

Når info om slukning foreligger, og de fremdeles pusher biler med teknologi de vet at blir "obsolete"/ikke-fungerende fremdeles uten å informere kundene sine, så blir det fort deres problem igjen når folk begynner å kreve løsning eller heving av kjøpet.

Merkelig hvor fort "umulige" ting plutselig blir mulig igjen. Vil tro de fleste bruker en brikke som lett kan byttes ut, selv om den kanskje sitter er sted der den ikke er lett tilgjengelig siden den ikke er forventet å måtte tukles med.

Største problemet er vel kostnaden med byttet, ikke brikken i seg selv, og heller ikke  SW/programmering. Men skjønner at de helst vil prøve å unngå den kostnaden. Og ja, dette gjelder nok de aller fleste produsentene.

Var vel bare Tesla som var/er for avhengig av god hastighet, og ikke kunne leve med bare 2G-hastighet for de datamengdene!

RJK, interessante betraktninger og utviklingen av mobilnettverkene har gått veldig raskt de siste 10 årene. Hvis dette fortsetter som det har gjort vil jeg tro at 4g vil slukke veldig raskt når 5g er utbygd. Dette er absolutt ikke en god utvikling men det er selvfølgelig naturlig for mobiltelefon produsenter men helt uoverkommelig for bilprodusenter. Levetiden til en bil er selvfølgelig minst 10 ganger lenger enn en mobiltelefon. Tror denne problemstillingen må komme frem til sentrale beslutningstakere så raskt som mulig.     
Think City 2010 mod., 2 seter med Enerdel Lithium Ion batteripakke. Farge: City Citrus
VW e-up 2015 mod. Farge: Blueberry metallic.

Marzo


Joccy

Sitat fra: Marsto på onsdag 02. oktober 2024, klokken 14:33RJK, interessante betraktninger og utviklingen av mobilnettverkene har gått veldig raskt de siste 10 årene. Hvis dette fortsetter som det har gjort vil jeg tro at 4g vil slukke veldig raskt når 5g er utbygd. Dette er absolutt ikke en god utvikling men det er selvfølgelig naturlig for mobiltelefon produsenter men helt uoverkommelig for bilprodusenter. Levetiden til en bil er selvfølgelig minst 10 ganger lenger enn en mobiltelefon. Tror denne problemstillingen må komme frem til sentrale beslutningstakere så raskt som mulig.     
Det må da for pokker være mulig for R&D å løse dette for evig fremtid med et modulært modem for mobildata.

Marsto

Sitat fra: turfsurf på onsdag 02. oktober 2024, klokken 14:31
Sitat fra: Marsto på onsdag 02. oktober 2024, klokken 14:14Tror nok det er alt for tidlig å forlange at bilprodusenter kunne levere 4g moduler i nye biler allerede i 2016. 4g var jo ikke generelt tilgjengelig her i Norge før 2014. Netcom var første utbygger og startet med beskjeden utbygging i store byer i 2009/10.
Forskjell på 4g moduler og 4g nett. Man har jo vanligvis fallback til 3G/2G hvis det ikke er 4g dekning (før dette fjernes nå). De første 4g telefonene kom lenge før det var god dekning med 4g. Når de forskjellige netten blir implementert i de forskjellige land er irrelevant. Bilprodusentene bør forholde seg til vedtatte standarder, og når nye er tilgjengelige bør de implementeres. Ikke levere biler med 30 år gammel teknologi.



Det er vel ganske tydelig at bilprodusenter overhodet ikke forholder seg til vedtatte standarder. Det er ganske logisk også da en mobiltelefon har nesten ingen levetid i forhold til en bil. Hvis man ser til USA markedet er 2g/3g for det meste slukket i 2022. I Europa er biler levert med 2g/3g moduler men ikke 4g moduler solgt så sent som 2020/21. Jeg vil ikke bli overasket om "fallback" til 4g vil bli umulig i nær fremtid. Da er det kun 5g som blir mulig.
Think City 2010 mod., 2 seter med Enerdel Lithium Ion batteripakke. Farge: City Citrus
VW e-up 2015 mod. Farge: Blueberry metallic.

turfsurf

Bilprodusenter må fremover forholde seg til en verden hvor ting kommuniserer. Da må ting vedlikeholdes og være oppgraderbart, og såkalte "mid-life upgrades" må forventes.

Dette er noe vi som jobber med business software har måttet forholde oss til i flere dekader. Biler har vært mere enn fire hjul, motor og ratt en god stund. Europeiske produsenter som sliter med å holde tritt.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Marsto

Sitat fra: turfsurf på onsdag 02. oktober 2024, klokken 15:32Bilprodusenter må fremover forholde seg til en verden hvor ting kommuniserer. Da må ting vedlikeholdes og være oppgraderbart, og såkalte "mid-life upgrades" må forventes.

Dette er noe vi som jobber med business software har måttet forholde oss til i flere dekader. Biler har vært mere enn fire hjul, motor og ratt en god stund. Europeiske produsenter som sliter med å holde tritt.
jepp, det går ikke an å bli mer enig i dette. Jeg har tatt kontakt med NAF advokat for om mulig få noen råd om hvordan man kan forholde seg til dette med en bil produsert i august 2015 men presentert som 2016 modell.
Think City 2010 mod., 2 seter med Enerdel Lithium Ion batteripakke. Farge: City Citrus
VW e-up 2015 mod. Farge: Blueberry metallic.

Hansi

Underskriftskampanje? Gruppesøksmål?
Håpløst av produsentene å ikke tilby mulighet for oppgradering.
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2011 Mitsubishi i-MiEV    2013 Nissan Leaf AZE0 Acenta (Norsk)

Marsto

Her er svaret fra NAF Advokat. Det er helt klart at mange bilmodeller helt opp til 2021 mod. får mange funksjoner avsluttet brått og spesielt nødanrop som er et EU krav avsluttet når 2G nettet slukker i 2025.   

Problemstillingen i saken gjelder at en del funksjoner i bilen ikke lenger vil være tilgjengelig ved slukking av 2G-nettverket.

Vi er klar over at slukkingen av 2G og 3G vil påvirke flere bileiere. NAF arbeider med dette og er klar over problemstillingen(e) som i den forbindelse vil kunne oppstå. Vi undersøker også med bransjen.

Hvorvidt du vil ha et krav mot selger, beror på om det foreligger en kjøpsrettslig mangel ved din bil. Bilen må være i dårligere stand enn du har grunn til å regne med, eller ikke samsvare med gitte opplysninger ved kjøp. Man har ikke nødvendigvis krav på at funksjonene gjelder ut bilens levetid. Det må foretas en konkret vurdering ut fra opplysninger du fikk ved avtaleinngåelsen, kjøpekontrakt, markedsføring etc. Fordi denne problemstillingen er rettslig uavklart, er det dessverre utfordrende å gi gode og konkrete råd på nåværende tidspunkt.

Med vennlig hilsen
 
NAF Advokat

NAF

Tlf. 08505
juridisk@naf.no
Think City 2010 mod., 2 seter med Enerdel Lithium Ion batteripakke. Farge: City Citrus
VW e-up 2015 mod. Farge: Blueberry metallic.

Electric cars in Norway

#13
Sitat fra: Marsto på tirsdag 08. oktober 2024, klokken 16:52Her er svaret fra NAF Advokat. Det er helt klart at mange bilmodeller helt opp til 2021 mod. får mange funksjoner avsluttet brått og spesielt nødanrop som er et EU krav avsluttet når 2G nettet slukker i 2025. 

Problemstillingen i saken gjelder at en del funksjoner i bilen ikke lenger vil være tilgjengelig ved slukking av 2G-nettverket.

Vi er klar over at slukkingen av 2G og 3G vil påvirke flere bileiere. NAF arbeider med dette og er klar over problemstillingen(e) som i den forbindelse vil kunne oppstå. Vi undersøker også med bransjen.

Hvorvidt du vil ha et krav mot selger, beror på om det foreligger en kjøpsrettslig mangel ved din bil. Bilen må være i dårligere stand enn du har grunn til å regne med, eller ikke samsvare med gitte opplysninger ved kjøp. Man har ikke nødvendigvis krav på at funksjonene gjelder ut bilens levetid. Det må foretas en konkret vurdering ut fra opplysninger du fikk ved avtaleinngåelsen, kjøpekontrakt, markedsføring etc. Fordi denne problemstillingen er rettslig uavklart, er det dessverre utfordrende å gi gode og konkrete råd på nåværende tidspunkt.

Med vennlig hilsen
 
NAF Advokat

NAF

Tlf. 08505
juridisk@naf.no

Ja det er juss mat det der som naf skriver mellom linjene... jeg håper 2G ikke stenges i Norge men at Norge harmoniserer seg med EU ift utfasing av 2G

Marsto

Sitat fra: Electric cars in Norway på tirsdag 08. oktober 2024, klokken 18:26
Sitat fra: Marsto på tirsdag 08. oktober 2024, klokken 16:52Her er svaret fra NAF Advokat. Det er helt klart at mange bilmodeller helt opp til 2021 mod. får mange funksjoner avsluttet brått og spesielt nødanrop som er et EU krav avsluttet når 2G nettet slukker i 2025. 

Problemstillingen i saken gjelder at en del funksjoner i bilen ikke lenger vil være tilgjengelig ved slukking av 2G-nettverket.

Vi er klar over at slukkingen av 2G og 3G vil påvirke flere bileiere. NAF arbeider med dette og er klar over problemstillingen(e) som i den forbindelse vil kunne oppstå. Vi undersøker også med bransjen.

Hvorvidt du vil ha et krav mot selger, beror på om det foreligger en kjøpsrettslig mangel ved din bil. Bilen må være i dårligere stand enn du har grunn til å regne med, eller ikke samsvare med gitte opplysninger ved kjøp. Man har ikke nødvendigvis krav på at funksjonene gjelder ut bilens levetid. Det må foretas en konkret vurdering ut fra opplysninger du fikk ved avtaleinngåelsen, kjøpekontrakt, markedsføring etc. Fordi denne problemstillingen er rettslig uavklart, er det dessverre utfordrende å gi gode og konkrete råd på nåværende tidspunkt.

Med vennlig hilsen
 
NAF Advokat

NAF

Tlf. 08505
juridisk@naf.no

Ja det er juss mat det der som naf skriver mellom linjene... jeg håper 2G ikke stenges i Norge men at Norge harmoniserer seg med EU ift utfasing av 2G
Ja det håper jeg virkelig også, men man må også finne løsninger på dette. Ser fra Teknisk ukeblad artikkel at Stellantis med sine bilmerker vil ha over 12000 biler som kun har 2g. Biler så nye som 2021 har kun 2g der. Hvor mange vw har det samme, mon tro? VW sier helt tydelig at dette er for teknologisk komplisert at det vil ikke kunne forsvares i fikse. Kan det virkelig stemme da? En e-up er ikke akkurat romfartsteknologi.
Think City 2010 mod., 2 seter med Enerdel Lithium Ion batteripakke. Farge: City Citrus
VW e-up 2015 mod. Farge: Blueberry metallic.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA