Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lansering Skoda Elroq- blir det en ny storselger i Norge ?

Startet av Kjell Salvigsen, tirsdag 01. oktober 2024, klokken 09:56

« forrige - neste »

Kjell Salvigsen

I kveld kl. 19.30 er det premiere for nye Skoda Elroq. Vi vet en del, men vi har ikke sett bilen uten "kamuflasje". Vi vet heller ikke hva prisene blir og hva de ulike utstyrspakkene vil inneholde. Det sies at bilen vil oppleves meget romslig innvendig, ikke langt fra romslige biler som id.4 og Enyaq. Baggasjerom er noe mindre, 470 liter. Gjenstår å se hvordan det slår ut i praksis, jeg tror det kan være stort nok for mange av oss.

Prisen har jeg sett anslag på i ulike medier, fra cirka 300.000 for minste batteripakke og rwd. AWD og største batteripakke 77 kwh, anslår man kan koste fra litt over 400.000 for enkelt utstyrt og opp mot ca. 450.000 for topp utstyrt bil med DCC adaptivt understell, HUD, utvidet Stereo og mye annet.

"Det som her er interessant å se på er at Elroq bruker den samme MEB-plattformen som alle de andre bilene fra VW-gruppen. Det betyr at bilen som måler 4,49 meter i lengde – eller 4.488 millimeter for å være eksakt – likevel vil ha den samme akselavstanden som storebror Enyaq, på 2,76 meter. Dette gjør at den innvendige plassen mellom akslingene faktisk blir like god som i Enyaq. Det gjelder også i baksetet, der selv godt voksne vil ha svært god plass."

"Dette er den nye Skoda Elroq:
En kompakt-SUV, 16 cm kortere enn Skoda Enyaq
Opptil 560 km rekkevidde
Tilgjengelig både med bak- og firehjulsdrift
470/1580 liter bagasjeplass
Fra 125 til 220 kW effekt
Tre batteristørrelser: 55, 63 og 82 kWt brutto

Škoda Elroq: Batteri, ladeeffekt og rekkevidde
50: Bakhjulsdrift, 55/52 kWt batteri (brutto/netto), rekkevidde inntil 350 km
60: Bakhjulsdrift, 63/59 kWt batteri (brutto/netto), rekkevidde inntil 390 km
85: Bakhjulsdrift, 82/77 kWt batteri (brutto/netto), rekkevidde inntil 560 km
85x: Firehjulsdrift, 82/77 kWt batteri (brutto/netto), rekkevidde inntil 550 km
Ladetid 10-80 prosent: 25 minutter 55/63 kWt batteri, 28 minutter 82 kWt batteri
Maks ladeeffekt 85/85x: 175 kW
Forvarming batteri: Manuelt og via navigasjonssystemet

Totalt er det 35 liter med ekstra lagringsrom i Elroq. Flere bilprodusenter burde være like kreative med innvendige plassbruk

Baksetene er delt 40-60, og skiluke er selvfølgelig på plass.

I tillegg kan man hekte på inntil 1000 kilo på kroken på de bakhjulsdrevne utgavene og 1200 for firehjulstrekkeren. Mulig at sistnevnte økes til 1400 kilo når den endelige typegodkjenningen er klar.

Frunk finnes dessverre ikke."

I følge en del testere som har kjørt kamuflert utgave, er Elroq mer komfort rettet enn Enyaq og oppleves som meget stille på veier i Nederland og Tjekkia. Blir spennende å teste på norske veier.

Priser kommer så langt jeg vet i morgen tidlig. En del tester og nøyere gjennomganger av bilen fra norske og internasjonale medier blir sluppet i kveld rett etter premieren.

Med riktige priser kan dette bli en meget interessant bil mener jeg. Den må prises lavere enn f.eks. KIA EV3. Med de gode kampanjer som nå er på feks id.4 og Enyaq, så må denne være betydelig rimeligere. Bra at du har godt utvalg av batteristørrelser, en god del kjøpere trenger ikke 77 kwh batteripakker. Blir spennende å se!

Nedtelling og premiere følger man på Youtube eller her:


https://www.skoda-storyboard.com/en/

https://elbil.no/provekjort-skoda-elroq-skodas-nye-el-rockestjerne/
2 e-golf 2016, begge solgt
Audi e-tron 55 solgt
Vw id4 first max mars 21 solgt
Kia E-Niro 64 kWh 2020-21 mod. solgt
Nissan Leaf 2018 mod. FAMILIEBIL NR. 1-spareprosjekt 24/25
Porsche Panamera 4 e-hybrid 2017/18 mod. solgt
BMW M2 2017 mod. Solgt
På elbil jakt i løpet av 2024/25

ToWalkOrDrive

Jeg tipper 50 kWh versjonen blir veldig populær som kone-bil / bil nr. 2 / bil for unge uten unger og faktisk og for pensjonister. For familier med unger ser jeg for meg at de fleste heller går for bil med større bagasjerom, som Enyaq osv. Men har mistanke om at den kommer til å se mye kulere ut enn Enyaq, så de drar nok noen kunder på det og, fremt til Enyaq blir fornyet.
Tesla Model Y                         2021-

Kjell Salvigsen

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 01. oktober 2024, klokken 12:47Jeg tipper 50 kWh versjonen blir veldig populær som kone-bil / bil nr. 2 / bil for unge uten unger og faktisk og for pensjonister. For familier med unger ser jeg for meg at de fleste heller går for bil med større bagasjerom, som Enyaq osv. Men har mistanke om at den kommer til å se mye kulere ut enn Enyaq, så de drar nok noen kunder på det og, fremt til Enyaq blir fornyet.

Ja, blir spennende å se utseendet! De har jo sluppet noen smakebiter av utseende, og det ser ut som fronten blir langt mer spennende/kulere enn dagens Enyaq - men bakparten kan se ganske lik ut basert på det jeg har sett. Særlig lysene i fronten samt at de fjerner ordinær Skoda logo og setter inn bokstaver- gjør at den ser litt mer moderne ut?

Jeg har 2 tenåringer og hytte på sørlandet 40 mil unna, kjører ca 30.000 km årlig. Jeg har faktisk vurdert Elroq med et av den mindre batteriene. Den vil dekke behovet 90 % av dagene. På vei ned til hytta er det svært tett med ladestasjoner nå og jeg ser det som et lite problem å måtte stoppe 1-2 ganger for å lade. Får jeg en ny bil til under 350.000 kr, tror jeg fint jeg lever godt med noe begrenset rekkevidde og 1 ekstra ladestopp på langtur - dersom bilen ellers er bra. Med tenåringer er min erfaring at baggasjebehovet er langt mindre enn da de var små. Vi har klart oss på samme langturer med VW id.3 og Kia e-Niro, det er bare å pakke litt smart.

I følge statistikk har de fleste hytte 10-20 mil unna og mange har ikke hytter. Så jeg tror denne kan bli populær. Størrelsen kan skremme noen, men tiltrekke andre. Enyaq, id.4 og TMY er jo noe store biler som kan være unødvendig store for mange -særlig i storbyer med små garasjer, gateparkering mm, er en noe kortere og mindre bil en fordel for mange. Den har likevel forholdsvis god baggasjeplass sammenlignet med mange av dagens biler i det prisleiet (300-500'k)

Mulig jeg tar feil, jeg skal selvsagt prøvekjøre med familien først og laste inn det vanlige antallet kofferter og bagger. Jeg tipper den kan være attraktiv for en del familier også med 1-2 barn, helst etter barnevognperioden.
2 e-golf 2016, begge solgt
Audi e-tron 55 solgt
Vw id4 first max mars 21 solgt
Kia E-Niro 64 kWh 2020-21 mod. solgt
Nissan Leaf 2018 mod. FAMILIEBIL NR. 1-spareprosjekt 24/25
Porsche Panamera 4 e-hybrid 2017/18 mod. solgt
BMW M2 2017 mod. Solgt
På elbil jakt i løpet av 2024/25

Daniel_0007

https://www.motor.no/bil/skoda-elroq-skal-konkurrere-pa-pris-plass-og-rekkevidde/290589

Fin start pris men frykter at 85x med utstyr blir nok nærmere 500k da er det kort vei opp til enyaq evt sporty cupra tavascan.
Model 3 2019 LR Rwd

turfsurf

Synd man ikke får mindre AWD uten det største batteriet. Tror det er mange som ønsker seg en b-segment crossover med AWD som bil nr 2.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013


brattbakke

Jeg skjønner jo mer og mer av at Tesla selger mye biler i Norge. Akkurat som med EV3 blir det ikke firehjulstrekk før en gang neste år. Virker halvhjertet. Blir jo superkurant å selge disse brukt etter at de kommer med 4wd. Bikker den 500k skal du være ganske tesla-kritisk for å ikke velge en Y til samme prisen.
2021 Tesla Model 3 LR, 2020 Nissan Leaf

Jalla

Sitat fra: brattbakke på tirsdag 01. oktober 2024, klokken 22:01Jeg skjønner jo mer og mer av at Tesla selger mye biler i Norge. Akkurat som med EV3 blir det ikke firehjulstrekk før en gang neste år. Virker halvhjertet. Blir jo superkurant å selge disse brukt etter at de kommer med 4wd. Bikker den 500k skal du være ganske tesla-kritisk for å ikke velge en Y til samme prisen.
Med "idioten" Elon Musk i ledelsen så hadde jeg ikke valgt en Tesla om de så kjørte den gratis hjem til meg.

E-Trond

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 01. oktober 2024, klokken 21:04Synd man ikke får mindre AWD uten det største batteriet. Tror det er mange som ønsker seg en b-segment crossover med AWD som bil nr 2.

Her har du helt rett...👍
Mangler en awd med 420-450 km i markedet,og helst til maks 400 nok. 
Hadde nok vært rask til å trykke på kjøp knappen!
ID 7 GTX
Ioniq  2020

E-Trond

Sitat fra: brattbakke på tirsdag 01. oktober 2024, klokken 22:01Jeg skjønner jo mer og mer av at Tesla selger mye biler i Norge. Akkurat som med EV3 blir det ikke firehjulstrekk før en gang neste år. Virker halvhjertet. Blir jo superkurant å selge disse brukt etter at de kommer med 4wd. Bikker den 500k skal du være ganske tesla-kritisk for å ikke velge en Y til samme prisen.

Tror ikke man trenger å være Tesla kritisk,det er bare å se på størrelse.
Model Y er en stor bil,ikke alle trenger eller ønsker det.
Jeg hadde glatt valgt en mindre bil selv når alt annet var likt.
Samboer er også villig til å betale mer for å slippe å kjøre såpass stor bil som en Modell Y
ID 7 GTX
Ioniq  2020

Øyvind.h

10cm kortere enn ID4, så den er kompakt men romslig. Bagasjerommet ser ganske effektivt ut mtp plass.
Det gikk tålelig greit rundt med EQC sine 500 liter, så det kunne kanskje gått greit for oss selv om 470 liter er litt i minste laget.

https://m.youtube.com/watch?v=jrT7-Vh0CQA&pp=ygULc2tvZGEgZWxyb3E%3D
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

vinterdekk

Føler det er noe som mangler. 70 kWh batteripakke, AWD og 18/19 tommer «ikke-staggered» hjul.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

RJK

Sitat fra: Jalla på tirsdag 01. oktober 2024, klokken 22:30
Sitat fra: brattbakke på tirsdag 01. oktober 2024, klokken 22:01Jeg skjønner jo mer og mer av at Tesla selger mye biler i Norge. Akkurat som med EV3 blir det ikke firehjulstrekk før en gang neste år. Virker halvhjertet. Blir jo superkurant å selge disse brukt etter at de kommer med 4wd. Bikker den 500k skal du være ganske tesla-kritisk for å ikke velge en Y til samme prisen.
Med "idioten" Elon Musk i ledelsen så hadde jeg ikke valgt en Tesla om de så kjørte den gratis hjem til meg.
Du faller altså inn under unntaket som han gjorde i siste setning:

Sitat...skal du være ganske tesla-kritisk for å ikke velge en Y til samme prisen.
Han var altså "Bang on the buck" der...! 8) 8)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Elektro12

Synes designet var vesentlig tammere/volkswagensk enn bildene som kom i forkant, men kurant bil. Dog litt dyr mtp. rekkevidde og utstyr. Synes en ny Enyaq er mye mer for pengene.

Vurderte å vente på Elroq da jeg nylig kjøpte ID3 pga. hengerfeste, men ser Elroq blir dyr med utstyret jeg fikk på ID3 for 350 lapper. (Matrix, keyless, alufelger). Ser i konfigurator at rimeligste 2WD med lite batteri lander på 390 000 med vinterhjul, vinterpakke og krok + matrix. Sikkert 410-420 hos forhandler med alt av avgifter og diverse. Da synes jeg en ny Enyaq til 500+ med 4wd og stort batteri - samt mye større bagasjerom er mer for pengene. Penere også.

VoltWay

Ikke så veldig stor forskjell fra Enyaq, men om de fortsetter å selge modellene med mindre batteri så er det positivt. For Enyaq er det kun 85-modellene igjen.

Da de fremdeles solgte de billigere utgavene av Enyaq var prisforskjellen på 50 og 80 ca. 100k og 50 og 80x ca. 130k. Om det blir tilsvarende for Elroq så kan 85 starte på 400k og 85x på 430k, da med en del standardutstyr som 50 ikke har som standard. 85 "Kampanje" starter på 492k og 85x "Kampanje" på 513k, så det blir kanskje 60-90k forskjell på tilsvarende modeller mellom Elroq og Enyaq.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA