Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

e-Soul og ny motor?

Startet av syklisten, mandag 30. september 2024, klokken 08:28

« forrige - neste »

syklisten

Vi snuser på å kjøpe en 2020 e-Soul for å erstatte vår 2016 Soul EV.
På den ene bilen vi har funnet annonse på så har det blitt byttet motor. Bilen har kjørt 75kkm.

Er dette en kjent feil på disse bilene? At man må bytte motor altså?
Eller er det en direkte årsak til at det måtte bli gjort her, manglende service e.l?
Kjedelig om man ikke tør ha bilen utover garantiperioden i tilfelle motorhavari kan skje igjen. Den Soul-en vi har nå har vært en kostbar affære for oss, den fossilbilen vi hadde tidligere var et mye billigere bihold.

Noe annet med e-Soul man må tanke på? Jeg kjenner til at de skal bytte kjølevæske på batteriet hvert 3. år, og det da blir en ekstra dyr service.

hanche

Jeg har ikke hørt om noen spesielle problemer med motoren på disse bilene. Ikke her på forumet i hvert fall. Men i likhet med de fleste (tipper jeg) har jeg bare erfaring med egen bil. Tradisjonelt er det jo batteripakken den største risikofaktoren på eldre elbiler. Av mekaniske deler er rustne bremseskiver kanskje det største, siden elbiler gjerne bremser mer med motor/regenerering enn fossilbiler. Men det vet du sikkert av erfaring, fra din 2016-modell.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

Håkon77

Var noen motorbytter på Hyundai Kona de første to årene. Ble bra etterpå så tyder vel på en produksjonsfeil. Ellers er jeg uenig i at batteripakken er det skumleste. Den er tross alt dekket av garanti i 8år. Værre er det med ombordlader, varmepumpe og frontsensorer og annet dill.
2014 Leaf
2014 VW up! 1.0mpi

syklisten

Ahh.. så det er samme motor som i Kona? Det gir jo mening, de er jo konsernsøsken. Kona, e-Niro og e-Soul er vel ganske like.

Moas

#4
Siden Kona var nevnt, på min 2019 utgave så var, i tillegg til feilene som er nevnt over, og tull med lakk, interiør, ladeport, ac, girkasse og mer. Jeg var omtrent ukentlig på verksted de siste mnd av mitt eierskap da flere av feilene var gjentakende.

Jeg overlevde det eierskapet, men har bestemt meg for at det aldri blir Hyundai mer for min del.
2022 tm3 rwd

Aixam E, ca. 0,9kWh/10km, Ingen ISA, ingen OTA overvåking

RIP EV: Think, Saxo, eGolf, Soul, Kona, Mazda osv.

sjokomelk

Sitat fra: syklisten på tirsdag 01. oktober 2024, klokken 10:15Ahh.. så det er samme motor som i Kona? Det gir jo mening, de er jo konsernsøsken. Kona, e-Niro og e-Soul er vel ganske like.
Alle tre Hyundaiene (Soul, Niro og Kona) har samme batteri, motor og elektronikk levert av LG og LG Chem. Samme utstyr brukes også av GM i Chevrolet Bolt/Opel Ampera-e.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Daniel_0007

Sitat fra: sjokomelk på torsdag 10. oktober 2024, klokken 08:54
Sitat fra: syklisten på tirsdag 01. oktober 2024, klokken 10:15Ahh.. så det er samme motor som i Kona? Det gir jo mening, de er jo konsernsøsken. Kona, e-Niro og e-Soul er vel ganske like.
Alle tre Hyundaiene (Soul, Niro og Kona) har samme batteri, motor og elektronikk levert av LG og LG Chem. Samme utstyr brukes også av GM i Chevrolet Bolt/Opel Ampera-e.

nja stemmer ikke helt, kia har batterier fra sk i flere av bilene sine og ikke lg.

https://www.batterydesign.net/kia-niro/
Model 3 2019 LR Rwd

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA