Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva mener du? Steng 2G eller ikke?

Startet av Electric cars in Norway, søndag 29. september 2024, klokken 08:31

« forrige - neste »

tronde

Sitat fra: Electric cars in Norway på torsdag 16. januar 2025, klokken 19:27
Sitat fra: tronde på torsdag 16. januar 2025, klokken 19:24Ecall tale skal ende opp i en 112 sentral. Man kan ringe 112 uten simkort med vanlige mobiler, så egentlig burde i alle fall taledelen funke så lenge det finnes et 2g nett med dekning. Problemet med ecall, er visst at datadelen (gps-posisjon og muligens noe mer) er låst til noe hardware på mottakersiden som krever 2g. Om datadelen krever eget abb, eller om den kan kople seg opp mot første og beste nett er uklart.


Takk for svar :+1:

Det er nokså mye som er uklart med ecall, men det synes nokså tåpelig å låse en slik funksjon til ett mobilnettverk. Noen blir lagt ned, og andre kommer til, og det kommer vi nok til å se for bilprodusenter også. Når funksjonen "ringe uten sim" funker for 112, er det nærliggende å tro at det går an å sende noen få byte med data også. Men - EU dreit seg ut da de låste ecall til fysisk hardware, så alt er vel dessverre mulig.

TB

Å ringe 112 skal være mulig på alle ordinære mobiltelefoner.

Vil anta noen av bilprodusentene benytter samme radio for eCall som de benytter for app?
Da er spørsmål om radio delen klarer å registrere på nett uten gyldig abonnementet for app delen, eller om den da "gir opp".

At noen biler slutter å fungere når ICE og Telia slår av sine 2G vil ikke være utenkelig.
Nøyaktig hva som slutter å fungere, samt hvilken bilmodeller som er omfattet er uklart.

Time vill sjåv..
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

McCarty

Sitat fra: TB på torsdag 16. januar 2025, klokken 21:29Å ringe 112 skal være mulig på alle ordinære mobiltelefoner.

Vil anta noen av bilprodusentene benytter samme radio for eCall som de benytter for app?
Da er spørsmål om radio delen klarer å registrere på nett uten gyldig abonnementet for app delen, eller om den da "gir opp".

At noen biler slutter å fungere når ICE og Telia slår av sine 2G vil ikke være utenkelig.
Nøyaktig hva som slutter å fungere, samt hvilken bilmodeller som er omfattet er uklart.

Time vill sjåv..

Enkelte biler vil ikke kunne administreres via appen. Det vil si, sitter en på kontoret så kan man ikke sette i gang oppvarming, starte lading manuelt, egentlig alt som sender signal fra der du sitter og over til bilen.
Bilene vil fortsatt fungere, men du mister mange fine funksjoner som du kanskje tenker er deilig å ha akkurat i dag.

Det er en del av grunnen til at veldig mange brukte elbiler synker i pris hos forhandlere nå, det gjelder faktisk også splitter nye biler. De vet at bilene ikke er like attraktive lenger, for de som følger litt med på dette de ser etter biler som bruker 4G/5G til disse funksjonene. F.eks. Polestar 2, de skriver at det bare er de som har innebygd Google som bruker 4G. Tesla bruker 4G. Men veldig mange biler innenfor merkene Skoda, Toyota, Subaru, Ioniq, Volkswagen osv. bruker 2G. Eldre Ford biler bruker nok 2G men de nyeste Ford Explorer bilene bruker 4G ifølge forhandler.

McCarty

Tingen er dette, hvorfor bruke mye penger på en bil som du vet kommer til å miste en god del funksjonalitet fra appen, når man kan kjøpe en bil som faktisk har en 4G modul innebygd.

Jeg gidder ikke å kjøpe en bil som bare har 2G funksjonalitet, selv med prisnedgangen som er i gang nå og det kommer bare til å fortsette.
Mange forhandlere og produsenter er vage og diffuse når de lager annonser og ofte må man spørre forhandler spesifikt om akkurat den modellen bruker 2G eller 4G. eCall er jo en ting, jeg bryr meg ikke om det, men all annen funksjonalitet er jo litt viktig når du kjøper en bil som har alle disse funksjonene, men så skal du plutselig miste det i år eller om 2 år. De vil også være enda mindre verdt på bruktmarkedet sammenliknet med en bil som har 4G.

Trenger man det? Nei, men de reklamerer for disse funksjonene og da betaler man også for det.

gte-bjørn

Jeg er ganske sikker på at ID.X bruker 2G for kommunikasjon med appen :( Så avhengig av operatør vil man fra 2026 eller 2028 ikke kunne bruke den til noe annet enn å søke etter ladestasjoner (som støtter WeCharge) eller ringe veihjelp. Surt å måtte sette seg inn i en kald bil etter en skitur.  ::)

Siden bilen også har 4G kunne man kanskje håpe at det kan fikses i software. Men det tror jeg kanskje ikke er nok. Nå må 2G-enheten stå på og være online hele tiden. Hvis dette skifter til 4G så må den være online. Men det er vel ikke usannsynlig at strømmen til den kuttes fysisk når bilen slås av. Ergo må en liten endring i EL-anlegget til også...

Ingeniøren

#215
Kommer fra ski og kulde og sette seg i en kald bil er da ikke noe problem, men mindre du bare subber av sted. En elbil er jo varm på få minutter...
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

McCarty

Sitat fra: Ingeniøren på onsdag 05. februar 2025, klokken 09:20Kommer fra ski og kulde og sette seg i en kald bil er da ikke noe problem, men mindre du bare subber av sted. En elbil er jo varm på få minutter...
Selvfølgelig, men når du kjøper en bil og den har en funksjon, og så mister man funksjonen. Da har du ikke bare mistet det men den taper seg mer i verdi enn en bil som har den funksjonen.

På en annen side så er det jo en fin mulighet for å få tak i en billigere bil hvis man først ser etter en bil og ikke bryr seg så mye om den funksjonen.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA