Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva mener du? Steng 2G eller ikke?

Startet av Electric cars in Norway, søndag 29. september 2024, klokken 08:31

« forrige - neste »

automat

Sitat fra: tronde på fredag 22. november 2024, klokken 02:59Så lenge kravet for å oppfylle eCall forutsetter at enhetene testes etter normer som krever 2g / 3g  og ikke noe annet, er det ikke så veldig merkelig at de også har forutsatt at 2g vil være der. Jeg skulle like å vite hvordan noen kan si at de støtter eCall på 4g når det ikke finnes normer som beskriver hvordan de skal testes for å vise samsvar. Det er mye på grunn av disse normene som kun støtter 2g / 3g at EU har fått lettere panikk nå.

Vi kan godt synes at det er veldig dumt, men det er en realitet at noen har blemma skikkelig da kravspekken ble skrevet.

Siden de fleste bilmodeller ikke mister eCall når 2G stenger, så må det bety at det er mulig å få til tjensten på 4G. Selv om standarden sier 2G.

Og da står vi igjen med at produsenter av modeller som mister eCall har gjort en for dårlig jobb. Enten det er for å spare penger eller det er av andre årsaker.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

RJK

Sitat fra: turfsurf på fredag 22. november 2024, klokken 05:18
Sitat fra: RJK på torsdag 21. november 2024, klokken 22:08
Sitat fra: turfsurf på torsdag 21. november 2024, klokken 21:07
Sitat fra: RJK på torsdag 21. november 2024, klokken 19:33Tenker du har tolket meg feil her. Det jeg sa, var at en sambandsenhet som støtter 4G, støtter 2G og.

Dette stemmer ikke. Man kan gjøre det, men ett rent 4G chipset støtter ikke 2G.
Og hvor mange "rene" 4G sambandsenheter finner man? Stort sett alltid ser jeg at de er kombi-enheter.
Det blir nok flere og flere etter hvert som 2G slukkes. Men det jeg ville få frem var at det er ikke noe automatikk i at 2G støttes av en 4G enhet. Det er to teknisk forskjellige ting, det er ikke automatikk i det.
Jeg snakket ikke om hva som kommer fremover, selv om jeg selvsagt ser at fremtidige enheter ikke trenger 2G eller 3G-støtte når de sambandene ikke lengre vil eksistere.

Det vil selvsagt være at produsentene ikke støtter mer enn de må på enhetene, spesielt om det og betyr mindre og billigere chip'er i enhetene. Så ja, det vil fremover komme enheter som bare støtter 4G og 5G.

Jeg snakker altså fortrinnsvis om de enheten som finnes, og da er som sagt standard at de aller fleste støtter både 2G, 3G og 4G, og på de aller siste og 5G. Dette både for kompatibilitet med nettene som finnes, og spesielt i områder der ett eller flere av disse ikke rekker/er blitt bygget tilstrekkelig ut.

Og ja, for å få tale over 4G, så må ikke bare enheten støtte det, men og operatøren må ha støtte for det for de enhetene og de frekvensene som det skal fungere for.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

RJK

Sitat fra: Joccy på torsdag 21. november 2024, klokken 09:24
Sitat fra: RJK på torsdag 21. november 2024, klokken 09:13
Sitat fra: Electric cars in Norway på torsdag 21. november 2024, klokken 08:40
Sitat fra: Joccy på torsdag 21. november 2024, klokken 08:30
Sitat fra: Orbit på torsdag 21. november 2024, klokken 08:25
Sitat fra: Joccy på torsdag 21. november 2024, klokken 07:12Slik jeg tolker dette med typegodkejnningskravet så er 2G et minimumskrav ikke et absolutt krav.
2G er (ennå) et absolutt krav. Alle biler må støtte det, slik at eCall fungerer i områder med dårlig dekning på 3G og oppover. Så er det fritt frem for i tillegg støtte 3G/4G/5G/++ så eCall også virker når det er dårlig/ingen 2G-dekning.

Dere må bare holde på melder meg av nå. Min bil fra 2022, lansert 2021 har ikke 2G. Og NEI den søtter heller ikke nødanrop over 2G da den gjør dette over 4G/5G i hht typegodkjenning.

Over og ut.
Joccy :+1: tøff avskjed. Husker Obama slapp mic'en. Din var like bra.
Bare så synd at det han melder er feil! Støtter den 4G, støtter den samtidig 2G. Men så kan den gjøre "2G-ting" via 4G om 2G mangler...

Men motsatt, den kan gjøre flere 4G-aksjoner over 2G, der 3G og 4G mangler, men 2G finnes. Dog ikke alt selvsagt, både pga manglende støtte i 2G og pga av den lavere båndbredden og hastigheten!

;)

Gjelder som sagt å ha tunga i rette munnen, som jeg bruker å si/skrive! 8)

Dette forutsetter bakoverkompatibel 4G noe som ikke skjer av seg selv. 2G går på andre frekvenser. Det er jo derfor 2G legges ned for å utnytte frekvensspekteret, dette blandes ikke i en mixmaster som vaffelrøre. Tror det var Nkom som hadde en fin visuell fremstilling av dette men finner den ikke igjen..
Ja, som sagt, dagens enheter har i stor grad denne bakoverkompatibiliteten innebygget, fordi det er en nødvendighet.

Fremover, så vil nok færre og færre enheter ha dette, etterhvert som flere og flere land stenger ned nett basert på gamle standarder!

Vi er altså ikke uenige der. 8)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

tronde

Sitat fra: automat på fredag 22. november 2024, klokken 09:42
Sitat fra: tronde på fredag 22. november 2024, klokken 02:59Så lenge kravet for å oppfylle eCall forutsetter at enhetene testes etter normer som krever 2g / 3g  og ikke noe annet, er det ikke så veldig merkelig at de også har forutsatt at 2g vil være der. Jeg skulle like å vite hvordan noen kan si at de støtter eCall på 4g når det ikke finnes normer som beskriver hvordan de skal testes for å vise samsvar. Det er mye på grunn av disse normene som kun støtter 2g / 3g at EU har fått lettere panikk nå.

Vi kan godt synes at det er veldig dumt, men det er en realitet at noen har blemma skikkelig da kravspekken ble skrevet.

Siden de fleste bilmodeller ikke mister eCall når 2G stenger, så må det bety at det er mulig å få til tjensten på 4G. Selv om standarden sier 2G.

Og da står vi igjen med at produsenter av modeller som mister eCall har gjort en for dårlig jobb. Enten det er for å spare penger eller det er av andre årsaker.

Fasit på det vet vi vel ikke før nettet faktisk er borte?

automat

Sitat fra: tronde på fredag 22. november 2024, klokken 15:32
Sitat fra: automat på fredag 22. november 2024, klokken 09:42Siden de fleste bilmodeller ikke mister eCall når 2G stenger, så må det bety at det er mulig å få til tjensten på 4G. Selv om standarden sier 2G.

Og da står vi igjen med at produsenter av modeller som mister eCall har gjort en for dårlig jobb. Enten det er for å spare penger eller det er av andre årsaker.

Fasit på det vet vi vel ikke før nettet faktisk er borte?

Hvis vi skal tro Harald Jachwitz Andersen i Bilimportørenes landsforening så finnes det tekniske løsninger som fungerer på 4G/5G.
"Han medgir likevel at det er noen merker og modeller som har eCall på 4G/5G, men poengterer samtidig at dette ikke er pålagt av EU.

– Dette er fordi den enkelte produsent finner dette hensiktsmessig i forhold til funksjonalitet, ikke fordi typegodkjenningskravet fra EU krever det."

Lenke til artikkelen er hentet lenger opp i tråden.
https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/o37Ala/700-000-bilister-mister-noedsystem-naar-2g-nettet-forsvinner-neste-aar
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

jkirkebo

Sitat fra: Orbit på fredag 18. oktober 2024, klokken 13:52F.eks. er alt av "ring hytta varm"-produkter levert av DEFA kun 2G, og må byttes. Og de er ennå ikke klare med nye enheter som støtter 4G/5G....

Da er de trege. Jeg har Wallas parafinovn på hytta som fjernstyres med enhet fra Sikom. Det er en stund siden de var klare med 4G utgave. Jeg byttet min nå i høst. Tilkoblinger og alt var det samme så det var bare å plugge ut den gamle og inn den nye. Kostet dog en god slant, 3990,- + abonnement på 490,- per år. Men det er det verdt for å komme opp til varm hytte...
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

jkirkebo

Sitat fra: Gazer75 på lørdag 05. oktober 2024, klokken 13:22Telefonen min som sikkert er fullt brukande etter at 2G nettet er borte vil mangle dekning mange plassar sidan den kun har 2G/3G/4G støtte. 4G er dårlege greier langs vegane mange stader. Mange tunnelar har ikkje noko anna enn 2G dekning, så om desse får 5G så hjelper det meg lite.

Tunnelene har ikke 4G dekning fordi de opprinnelig ble bygget ut med 2G antenner (900Mhz) og elektronikk. Å legge til 4G på ren annen frekvens ville krevd nye/flere antenner som er ganske dyrt. Når 2G slås av kan de derimot gjenbruke alt av kabler og antenner, kun med ny elektronikk. Om de da monterer 4G eller 5G utstyr gjenstår å se, men på slike lave frekvensbånd i tunnel er det lite ekstra hastighet å tjene på 5G så det kan vel godt hende det blir 4G for bakoverkompatibilitetens skyld.

Både 2G, 3G, 4G og 5G kan bruke 900Mhz båndet, men selvsagt ikke samme del av spektrumet samtidig.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

jkirkebo

Sitat fra: RJK på torsdag 21. november 2024, klokken 22:08
Sitat fra: turfsurf på torsdag 21. november 2024, klokken 21:07
Sitat fra: RJK på torsdag 21. november 2024, klokken 19:33Tenker du har tolket meg feil her. Det jeg sa, var at en sambandsenhet som støtter 4G, støtter 2G og.

Dette stemmer ikke. Man kan gjøre det, men ett rent 4G chipset støtter ikke 2G.
Og hvor mange "rene" 4G sambandsenheter finner man? Stort sett alltid ser jeg at de er kombi-enheter.

Min nye fjernstyringsenhet til hytta (Sikom enhet) støtter utelukkende 4G. Er det ikke 4G dekning så vil den ikke fungere. Den er da også laget for å erstatte den gamle 2G modellen, så det var ikke mye poeng i å bygge inn 2G støtte i den nye. Den gamle bruke SMS som kommunikasjonskanal, den nye bruker pakkesvitsjet nett.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

RJK

Sitat fra: jkirkebo på fredag 22. november 2024, klokken 20:10
Sitat fra: RJK på torsdag 21. november 2024, klokken 22:08
Sitat fra: turfsurf på torsdag 21. november 2024, klokken 21:07
Sitat fra: RJK på torsdag 21. november 2024, klokken 19:33Tenker du har tolket meg feil her. Det jeg sa, var at en sambandsenhet som støtter 4G, støtter 2G og.

Dette stemmer ikke. Man kan gjøre det, men ett rent 4G chipset støtter ikke 2G.
Og hvor mange "rene" 4G sambandsenheter finner man? Stort sett alltid ser jeg at de er kombi-enheter.

Min nye fjernstyringsenhet til hytta (Sikom enhet) støtter utelukkende 4G. Er det ikke 4G dekning så vil den ikke fungere. Den er da også laget for å erstatte den gamle 2G modellen, så det var ikke mye poeng i å bygge inn 2G støtte i den nye. Den gamle bruke SMS som kommunikasjonskanal, den nye bruker pakkesvitsjet nett.
Takker, da vet vi om én enhet som ikke støtter 2G/3G, men som støtter 4G. Men på den annen side, som du nevner, den er jo laget spesifikt for å fungere når de slukker 2G-nettet, og 3G er vel allerede slukket. Så da er den en av de aller første i en "flom" av enheter som kommer, som ikke vil bli bakoverkompatibel.

Etterhvert som 2G og 3G slukkes rundt om i verden, vil det bare bli flere av disse. Men endel produkter vil jo fremdeles lages for å fungere i flere verdensdeler, der 2G og 3G fremdeles er viktige. Ser derfor at endel produkter fremdeles vil støtte disse nettene, som og kommer til Norge/Europa.

Tenker det blir et kostnadsspørsmål som kommer veldig an på mengden produkter man lager, som avgjør om de vil lage samme produktet med og uten støtte for begge/alle nettypene. For produkter som lages i mindre serier, vil det nok fremdeles lønne seg å produsere i en stor batch, enn å dele opp i 2 eller flere batcher etter hvor de skal selges/brukes.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

eisa01

Verdt å merke seg at Norge ikke er først til å stenge 2G og 3G i Europa, vi følger egentlig Sveits ganske greit som allerede har stengt 2G og følger med 3G til neste år: https://www.comcom.admin.ch/comcom/en/Homepage/documentation/facts-and-figures/mobile-telephony/mobile-coverage.html

Det er skandaløst om vi som bryr oss om hva vi kjøper, blir straffet fordi noen bilfabrikanter og forbrukere som ikke bryr seg klarer å lobbe myndighetene for ikke ta ansvar for egne handlinger

Electric cars in Norway

Sitat fra: eisa01 på søndag 24. november 2024, klokken 12:15Verdt å merke seg at Norge ikke er først til å stenge 2G og 3G i Europa, vi følger egentlig Sveits ganske greit som allerede har stengt 2G og følger med 3G til neste år: https://www.comcom.admin.ch/comcom/en/Homepage/documentation/facts-and-figures/mobile-telephony/mobile-coverage.html

Det er skandaløst om vi som bryr oss om hva vi kjøper, blir straffet fordi noen bilfabrikanter og forbrukere som ikke bryr seg klarer å lobbe myndighetene for ikke ta ansvar for egne handlinger
Eisa... :+1: det var nytt for meg. Vi følger Sveits der ja. Ja ja sier jeg.. det er noe ned Sveits og nordmenn... enten flykter de dit på grunn av at de ikke vil dele av sin alt for store formue med oss andre fordi de tror jo det er lommer på likskjorta ;D eller så må vi følge Sveits fordi vi ikke er i EU. Jeg er glad vi ikke er i EU. Men 2g der kan vi følge Eu og gjøre det helt likt med Tyskland osv

Orbit

Sitat fra: jkirkebo på fredag 22. november 2024, klokken 19:45
Sitat fra: Orbit på fredag 18. oktober 2024, klokken 13:52F.eks. er alt av "ring hytta varm"-produkter levert av DEFA kun 2G, og må byttes. Og de er ennå ikke klare med nye enheter som støtter 4G/5G....

Da er de trege. Jeg har Wallas parafinovn på hytta som fjernstyres med enhet fra Sikom. Det er en stund siden de var klare med 4G utgave. Jeg byttet min nå i høst. Tilkoblinger og alt var det samme så det var bare å plugge ut den gamle og inn den nye. Kostet dog en god slant, 3990,- + abonnement på 490,- per år. Men det er det verdt for å komme opp til varm hytte...

Og nå viser det seg at Sikom kjøper opp alt av hus/hyttestyring fra Defa. Dersom det har vært i prosess, forklarer det nok hvorfor Defa ikke har vært så langt fremme i skoa.
https://www.defa.com/no/pressemeldinger/#/pressreleases/sikom-connect-as-overtar-defa-energy-control-as-fra-28-november-2024-3357067
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Øyvind.h

Auda. Har ventet på løsningforslag fra Defa, men ser at ved overførsel til Sikom blir det enten 4K for en internett-basert løsning +500 år abonnement, eller 4k for en GSM sentral +800kr/år abonnement.

Da blir det nok fort Nobø hub til halve prisen. Og krysse fingrene for at den er like stabil som Defa har vært (5 år dønn stabil drift).
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

hanche

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 28. november 2024, klokken 11:51Da blir det nok fort Nobø hub til halve prisen. Og krysse fingrene for at den er like stabil som Defa har vært (5 år dønn stabil drift).
Jeg søkte opp Nobø hub, og ble møtt med teksten Phased out. Det lover jo ikke bra.

Bror min har en hytte som han (og vi, når vi låner den) forvarmer ved hjelp av et par panelovner plugget inn i en sånn dings fra Sikom. Man ringer, taster en PIN-kode og en kommando, og dett er dett. Enkelt og greit. Men nå skyller smart hjem-revolusjonen over verden, og det ser nesten ut til at valget står mellom full pakke og ingenting. :(
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

Idiot

Sitat fra: hanche på fredag 29. november 2024, klokken 11:32
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 28. november 2024, klokken 11:51Da blir det nok fort Nobø hub til halve prisen. Og krysse fingrene for at den er like stabil som Defa har vært (5 år dønn stabil drift).
Jeg søkte opp Nobø hub, og ble møtt med teksten Phased out. Det lover jo ikke bra.

Bror min har en hytte som han (og vi, når vi låner den) forvarmer ved hjelp av et par panelovner plugget inn i en sånn dings fra Sikom. Man ringer, taster en PIN-kode og en kommando, og dett er dett. Enkelt og greit. Men nå skyller smart hjem-revolusjonen over verden, og det ser nesten ut til at valget står mellom full pakke og ingenting. :(


Hvis panelovner og en (mobil)ruter er full pakke. Verre er det vel ikke?

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA