Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

Ketill Jacobsen

Sitat fra: turfsurf på søndag 12. januar 2025, klokken 10:39
Sitat fra: ToWalkOrDrive på lørdag 11. januar 2025, klokken 23:58En ser en strømproduksjon på over 90 TWh av kull, mens av gass er det bare 50. Altså et relativt lavt nivå. Så lenge Tyskland bruker kull mener jeg Norge gjør et grønt bidrag med gass i Tyskland.

Enig i at Norges bidrag med gassproduksjon bare er positivt.

Men ser de skriver:
"Energy Charts noted that Germany has sufficient capacity to produce and export electricity during winter, unlike Austria, Switzerland, and France, which face seasonal shortfalls."

Dette er vel misbruk av statistikk. Her handler det vel om produksjon i TWh, ikke effekt. Altså har de nok effekt tilgjengelig når de er "dünkelflaute"?
Tyskland har større kapasitet i kull og gass (ca 70 GW) enn gjennomsnittlig effektbehov (55 GW). Utnyttelsen av kull og gass i Tyskland ligger på 20 til 40%. Denne prosenten vil gå ned i takt med elektrifiseringen. Mer strøm tilgengelig og ca halvparten vil bli brukt til hydrogen (og videre bearbeiding) og dermed mye mer kortsiktig og langsiktig lagring av strømmen. Legg også til stadig mer lagring i batterier knyttet til sol og vindparker, lagring opp til tre døgn (i dag kun ett døgns syklus).

Radial

Tror faktisk jeg hadde kommet langt med 10kWh batteri og solceller hvis jeg fikk det meste av varme fra gass, og ikke så under 5 minus på gradestokken.

Men ta bort gassen til folk i Tyskland, da blir det mye trøbbel, så er vel der all gassen går i disse dager.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

arthur

Bare sånn apropos hvor ille det her av enkelte hevdes at vi har hatt det, og har det;

"Andreassen trekker også frem viktige faktorer i Norge.

Han peker på at arbeidsmarkedet ser ut til å klare seg bra, at bruktboligmarkedet var klart sterkere enn de antok i desember og at nyboligsalget og igangsetting av nye boliger har hatt en grei oppgang. Han tror dessuten lettelsen i utlånsreguleringen før nyttår vil være bra for boligprisene.

Og selv om detaljhandelen fortsatt er litt slapp, er etterspørselen blant husholdningene god om man legger bilkjøp inn i beregningen, ifølge Andreassen.

Sjeføkonomen poengterer også at realinntektene steg solid i fjor og at det har fortsatt inn i 2025.

– Vi ser også at sparingen til husholdningene har steget og er på nivåer vi sjelden har sett i Norge, sier han.

Og selv om noen husholdninger kanskje kjenner at det fortsatt er trangt, tror Andreassen mange vil oppdage at økonomien er i ferd med å bedres. Han ser det også i tallene, selv etter mange renteøkninger.

– Ser vi på realinntekter og trekker fra inflasjon og justerer for folketallet, så er realinntekten per innbygger tilbake på toppen, sier han."

https://www.dn.no/makrookonomi/rente/harald-magnus-andreassen/norges-bank/harald-magnus-andreassen-kutter-renteprognosen-tror-bare-pa-to-kutt-i-ar/2-1-1763914

Nå får jeg vel så øra henger om hvor feil han tar! :police:
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Counterpointer

#11163
Det er noen i denne tråden som har satt opp en stråmann om at alle har det dårlig.
Etter min vurdering, så er ikke det riktig.

Det som derimot er sagt mange ganger er at det rammer de svakeste hardest. Bare kverulering å late som en ikke forstår det.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA