Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva mener du? Steng 2G eller ikke?

Startet av Electric cars in Norway, søndag 29. september 2024, klokken 08:31

« forrige - neste »

Electric cars in Norway

Hva mener du? Avgi stemme. Legg gjerne til nye alternativer.

Lei sak dette her, spør du meg, det går jo den veien høna sparker, så ikke steng ned 2G før dette er ordnet.

Var på tv Dagsnytt 18 i går fredag - se 22 minutter ut i sendingen. Bilde under

https://tv.nrk.no/se?v=NNFA56092724

Ser også at hvertfall enkelte stjernebil forhandlere nå legger inn advarsel i Finn annonsen på de berørte 2G brukt bilene. Se bilde fra en Finn.no BOS annonse - lenke her til en annonse for Mercedes-Benz EQA til kr 419'

https://www.finn.no/372688712

Og jeg har markert tekst på bildet som er denne teksten her:

Viktig informasjon
Telenor og Telia har besluttet å stenge 2G-nettet i løpet av 2025. Dette kan påvirke enkelte tjenester som for eksempel nød anrop (SOS og eCall), infotainment system, app-styring og andre tilkoblede funksjoner. Merk at dette utelukkende gjelder kjøretøy med 2G-modem installert.

Hvis du ønsker mer informasjon er du alltid velkommen til å ta kontakt med oss. Du kan lese mer og se hvilke modeller som påvirkes på
https://www.bos.no/aktuelt/viktig-informasjon-om-nedleggelse-av-2g-nettet

Hvis du ønsker mer informasjon er du alltid velkommen til å ta kontakt med oss. Du kan lese mer og se hvilke modeller som påvirkes på http://www.bos.no/2g-nettet-slukkes.


Electric cars in Norway


Ingeniøren

Hvorfor henger man forsatt på 2G når 5G har vært opp et par år eller hva det er ?

Har ikke nok grunnlag til å stemme per nå....
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

Electric cars in Norway

#3
Sitat fra: Ingeniøren på søndag 29. september 2024, klokken 08:49Hvorfor henger man forsatt på 2G når 5G har vært opp et par år eller hva det er ?
Ja godt spm :+1: så du den tv debatten jeg lenket til hva bilbransjen svarte? Dette er jo helt «peke-på-hvem-sin-skyld-dette-er leken» ;D dette her. Men Norge er tidligst ute med 2G shut down.

Ser NRK meldte sak om dette helt tilbake i 2022
https://www.nrk.no/nyheter/2g-nettet-stenges-i-2025-1.15797246

Se tekst kopi under og bilde

TELENORTELIA
5. januar 2022 kl. 14:24
2G nettet stenges i 2025
 

Telenor og Telia har informert myndighetene om at de planlegger å stenge ned 2G-nettet i 2025. Utfasingen kan få store konsekvenser for tjenesteleverandører.
Det er flere tjenester som vil kunne bli berørt av slukkingen av 2G, blant annet trygghetsalarmer, heistelefoner og -alarmer, husalarmer for innbrudd og brann, fjernstyring av varme, helserelatert kommunikasjonsutstyr, fotlenker og overvåkingstjenester for vann- og avløpstjenester. Dette gjelder tjenester som kun bruker 2G, opplyser Nkom (Nasjonal kommunikasjonsmyndighet) til NTB.
– Vi anbefaler deg å undersøke om dine 2G-enheter har støtte for 4G og/eller 5G. Dersom du har enheter som kun har støtte for 2G, så vil de ikke fungere når nedstengningen er gjennomført, sier Nkom


turfsurf

Dette kan bilfabrikantene takke seg selv for. 4G modem har vært tilgjengelig i 15 år nå, de har kun brukt billigst mulig løsning. At 30 år gammel teknologi pensjoneres må man kunne leve med.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

sjokomelk

Det er en stor teknisk endring i hvordan telefoni fungerer fra GSM (2G) og UMTS (3G) og til LTE (4G)/5GNR (5G). I GSM/UMTS var tale hoveddelen av trafikken, og kan sammenlignes med hvor enkelt det var å overføre tale på gammeldags telefoni over ett par kobbertråder til hus. Der ble datatrafikken lagt "oppå" talen tilsvarende ADSL ble lagt "oppå" gammeldags telefoni.
Mens LTE/5GNR er rene datanett tilsvarende fiberlinje inn til huset ditt. Så her må man også ha utstyr tilsvarende et VoIP-adapter for å overføre tale. I Norge er det ingen operatører som har taletrafikk i 5GNR-nettene sine enda. Enn så lenge er de NSA (non-standalone) og all trafikk går over LTE, mens telefonen kobler inn 5GNR for å overføre kun data ved behov.

For å sende taletrafikk over 4G så må utstyret støtte VoLTE. (Markedsført som HD-Tale i begynnelsen i Norge.) Dette finnes normalt ikke datamodem som brukes av IoT-utstyr, siden de bare skal overføre data.

Så det er ikke bare-bare å bytte fra GSM til LTE for produsentene.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Trond Svenning

Sitat fra: Electric cars in Norway på søndag 29. september 2024, klokken 08:51
Sitat fra: Ingeniøren på søndag 29. september 2024, klokken 08:49Hvorfor henger man forsatt på 2G når 5G har vært opp et par år eller hva det er ?
... Men Norge er tidligst ute med 2G shut down ...
Vi er vel tidligst ute med utrulling av ny teknologi. Da må vi vel også være tidlig ute med å ta ned den gamle. Ellers blir det veldig kostbart.
Volvo XC40 Twin - MY24

Orbit

Det kompliserer også at EU fremdeles krever at e-Call fungere på 2G (men kan også velge å bruke andre teknologier i tillegg). Når de skal styre teknologien på slikt detaljnivå, burde det også vært krav om at modemet var en standardisert enhet, som lett kan oppgraderes i ettertid.

Dersom det kom et nytt krav i dag, ville det komme inn i planleggingen av nye bilmodeller som kommer på markedet om 3-5 år, for så å selges som nybil i 6-7 år, før de igjen har 15-20 års brukstid. For ikke å miste funksjonalitet gjennom bilens levetid, må en kjenne til slike endringer ca 30 år på forhånd (i praksis ikke realistisk), dersom det er et lukket system uten mulighet for enkle oppgraderinger.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

turfsurf

Sitat fra: sjokomelk på søndag 29. september 2024, klokken 09:29Så det er ikke bare-bare å bytte fra GSM til LTE for produsentene.
Selvfølgelig er det "bare" å gjøre det. Teknologien for å støtte 4G med fallback til 2G har vært tilgjengelig siden 4G kom, handler kun om kostnader.

En annen sak er den fremdeles dårlige dekningen med 4G, på vei opp til hytta er det fremdeles mange områder hvor jeg ser telefonen kun har 2G dekning.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

hELgenen

Hvor finnes det en oversikt over hvilke biler og modeller som blir berørt? En skulle jo tro at "noen" ville komme med en slik liste - eller skal vi leve i den mørke middelalderen - kaldt og j..uten at noen vet noe som helst?

Her er en liten oversikt jeg har googlet meg frem til :

Volvo: Biler uten Google innebygd av modellår 2017–2024 vil enten miste alle tilkoblede tjenester eller behøve en programvareoppdatering for å fungere som før. Biler med modellår 2016 eller tidligere vil miste alle tilkoblede tjenester.

BMW: BMW med produksjonsdato før 07/2017 benytter 2G/3G som bærer for all kommunikasjon.

Toyota: Berørte modeller: Berørte modeller: 2012-2016 Toyota Prius, 2012-2014 Toyota RAV4 EV, 2011-2017
Toyota Land Cruiser, 2010-2019 Toyota 4Runner

Her er forøvrig en 2022 modell Mercedes EQC som jeg leser vil miste eCall ? Om det er korrekt er det jo sykt at ganske nye biler mister dette sikkerhetsutstyret...

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=372179427&srsltid=AfmBOorZS6aGA_3fp8tZM37qU2GVHznbvx5W1Ft8S7ZBR-QexuqRU79T

Daniel_0007

Sitat fra: hELgenen på søndag 29. september 2024, klokken 11:22Hvor finnes det en oversikt over hvilke biler og modeller som blir berørt? En skulle jo tro at "noen" ville komme med en slik liste - eller skal vi leve i den mørke middelalderen - kaldt og j..uten at noen vet noe som helst?

Her er en liten oversikt jeg har googlet meg frem til :

Volvo: Biler uten Google innebygd av modellår 2017–2024 vil enten miste alle tilkoblede tjenester eller behøve en programvareoppdatering for å fungere som før. Biler med modellår 2016 eller tidligere vil miste alle tilkoblede tjenester.

BMW: BMW med produksjonsdato før 07/2017 benytter 2G/3G som bærer for all kommunikasjon.

Toyota: Berørte modeller: Berørte modeller: 2012-2016 Toyota Prius, 2012-2014 Toyota RAV4 EV, 2011-2017
Toyota Land Cruiser, 2010-2019 Toyota 4Runner

Her er forøvrig en 2022 modell Mercedes EQC som jeg leser vil miste eCall ? Om det er korrekt er det jo sykt at ganske nye biler mister dette sikkerhetsutstyret...

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=372179427&srsltid=AfmBOorZS6aGA_3fp8tZM37qU2GVHznbvx5W1Ft8S7ZBR-QexuqRU79T

Alle stellantis elbiler frem til 2024 modellen og
Model 3 2019 LR Rwd

arthur

Jeg skjønner nesten ikke hva man skal mene om dette utover å være klar over at det skjer uavhengig av hva man måtte mene, eller ikke?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Orbit

Det er to forskjellige konsekvenser her (dersom ikke noen av partene gjør endringer i siste liten), for biler som kun har 2G-støtte på eCall:
  • Biler førstegangsregistrert til og med 30. mars 2018 vil miste funksjonalitet. Problematisk, men det går fremdeles å bruke bilen.
  • Biler førstegangsregistrert fra og med 31. mars 2018 vil få 1'er feil på EU-kontroll, som vil være vanskelig å utbedre. Dette er nok et mindretall, men likevel betydelig ut fra det som har vært meldt på denne tråden om biler som kun støtter 2G/3G.

(ironi)
Blir det god butikk for norske verksteder på svenskegrensen å gjøre PKK der, med 2G-dekning fra Sverige ;)
(/ironi)

https://www.vegvesen.no/globalassets/kjoretoy/verkstedbransjenkontrollorgan/veileder-kontrollinstruks---alle-kjoretoy-unntatt-traktor-v3.pdf
https://www.vegvesen.no/globalassets/kjoretoy/verkstedbransjenkontrollorgan/kontrollinstruks-for-periodisk-kontroll-av-kjoretoy.pdf
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

hELgenen

Sitat fra: Orbit på søndag 29. september 2024, klokken 14:59Det er to forskjellige konsekvenser her (dersom ikke noen av partene gjør endringer i siste liten), for biler som kun har 2G-støtte på eCall:
  • Biler førstegangsregistrert til og med 30. mars 2018 vil miste funksjonalitet. Problematisk, men det går fremdeles å bruke bilen.
  • Biler førstegangsregistrert fra og med 31. mars 2018 vil få 1'er feil på EU-kontroll, som vil være vanskelig å utbedre. Dette er nok et mindretall, men likevel betydelig ut fra det som har vært meldt på denne tråden om biler som kun støtter 2G/3G.

(ironi)
Blir det god butikk for norske verksteder på svenskegrensen å gjøre PKK der, med 2G-dekning fra Sverige ;)
(/ironi)

https://www.vegvesen.no/globalassets/kjoretoy/verkstedbransjenkontrollorgan/veileder-kontrollinstruks---alle-kjoretoy-unntatt-traktor-v3.pdf
https://www.vegvesen.no/globalassets/kjoretoy/verkstedbransjenkontrollorgan/kontrollinstruks-for-periodisk-kontroll-av-kjoretoy.pdf

Men hva gjør man da på EU kontroll av en f.eks 2024 i 2027 - eller en 2022 modell nå i 2025?
Dersom man får avvik så får man jo ikke utbedret det heller - mister bilen godkjenning på EU kontroll da?
Spør kanskje dumt, men med byråkrater vet en liksom aldri..så selv om man sier at det er umulig å rette - så forstår ikke "etaten" ordet umulig foruten når det gjelder å godkjenne en bil med mangel..som pr. def da er umulig

Idiot

Er ikke plass til alt vi ønsker i aktuelle frekvensbånd så det er ikke så enkelt som å tviholde på gammel moro da frekvensbåndene ikke er en utømmelig ressurs. Jeg jobber en del med RF og kjenner på hvordan dette snevres inn med tiden.

2G eller fullt utbygd 4G og 5G burde være et enkelt valg om man stiller premissene riktig. Dette har vært varslet lenge, og det er heller ikke noe som bare skjer i Norge men stort sett hele Europa.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA