Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lade Hyundai på Tesla Wall Connector?

Startet av Quintilian, mandag 01. juli 2024, klokken 23:31

« forrige - neste »

Quintilian

Hei!

Har Tesla Wall-connector i heimen og vurderer å bytte ut vår gamle, skrantende model S med en Hyundai Inster når den kommer i høst/vinter.

Er det noen som har erfaring med å lade andre Hyundaier på disse Tesla Wall Connectorene? Synes å huske at noen har hatt trøbbel med Kona, men at andre med Ioniq (1gen) har rapportert at det gikk brillefint...?

Setter pris på alle innspill! :)

Edit: Har gammel Wall Connector (gen 1 eller 2).

sjokomelk

Hvis du har problemer, så få noen til å endre DIP-bryter nummer 2 inni TWC til "off". Dette er "Legacy mode". Da bruker den ikke CANbus (som gjør at enkelte biler blir forvirret), men går rett på J1772-standarden som alle andre ladebokser bruker.

TWC prøver seg først på CANbus, og hvis den ikke får respons fra bilen så går den over til J1772 etterpå. Enkelte biler blir så forvirrer av CANbus-forsøket at de stopper opp når TWC endrer kommunikasjonsmetode.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

automat

Jeg har to TWC 1.gen hjemme. Min 2018 Ioniq lader fint på disse. Er ganske sikker på at de ikke står i legacy-mode.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

TB

Her kan det i teorien være forskjell på samme bilmerke og modell, men med ulike programvare i bilen av hvilke som fungerer og ikke?
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

RJK

Har bare testet en gang på en Tesla-lader, og det feilet for meg med Kona. Men det var ved et hotell i Danmark, og vet ikke om den stod i standard-posisjon eller ikke. Men de hadde en annen kontakt der jeg lovlig kunne plugge inn min nødlader, så da benyttet jeg den fremfor å kontakte resepsjonen igjen.

På det tidspunktet husket jeg ikke hvilken dip-switch som måtte endres, så sjekket det aldri. Men jeg hadde ikke vært redd for å kjøpe en Tesla-ladeboks til hjemmet, om jeg hadde hatt mulighet til å sette opp, da jeg er temmelig overbevisst om at med rett oppsett, så hadde det funket brillefint.

Om Inster vil kreve endring av dip-switch vet man ikke før man tester. Men jeg hadde ikke vært overrasket om den hadde klart det uten endring. Eller om min med oppdatert SW også hadde klart det nå!.  8)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Quintilian

Takk for svar alle. =) forsiktig optimist, så får vi se om det blir Inster eller ikke etter hvert.. synd den ikke allerede er i salg!

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA