Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Avstemning- Hvilket utstyr vil du ha på modell-S?

Startet av arnejorg1, torsdag 20. desember 2012, klokken 18:33

« forrige - neste »

Øyvind.h

Sitat fra: Diablo på fredag 21. desember 2012, klokken 11:28

21" (når utseendet betyr masse) samt skinn, panoramic, tech, luftfjæring er jo et minimum mener nå jeg :)
Jeg var bekymret for om 19" ville se smått ut på Model S, men etter at jeg så bilen i virkeligheten var jeg ikke i tvil om at 19" ville holde for meg. 21" løfter selvfølgelig bilen til et nytt nivå, men for min del blir det for mange kompromisser med 21".
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

petersv

Jeg er glad for at jeg kan slippe tech pakken, xenon og led er ekstremt dyrt å bytte når det ryker. Navigasjon hadde vert tøft, men jeg kjører 99.9% på kjente veier, så det er nok ikke noe jeg kommer til å savne nevneverdig.

Blir nok Panotak, selv om jeg er skeptisk mtp. pris å bytte om det sprekker. Men siden takhøyden bak er så vesentlig forskjellig, er det nok lurt å ha.

Luftfjæring er jeg veldig tilbakeholden på, ser nytten, når det funker. Prisen for luftfjæring vil jeg tro er veldig lav i forhold til andre biler, noen som vet?

Mao. 85kwh batteri med pano og luftfjæring, og svart normal lakk. Kjøper 19" turbinhjul fra Sverige til sommerdekkene, så legger jeg vinterdekkene på originalfelgene.

jkirkebo

Xenon dyrt å bytte ? Den ene pæra røk på Touranen, jeg kjøpte da to nye Philips pærer fra xenonkungen.se for ca. 900,- inkl. frakt. 900 kroner hver 100kkm er ikke avskrekkende synes nå jeg...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

laumb

Kan ikke kjøpe ny bil nå til dags uten xenon. Selv om veiene er kjente står ikke elgen og rullatordamene på samme sted hele tiden. Lys er sikkerhetsfunksjon #1 mener jeg, og man kan ikke sette en prislapp annet enn "OK!" på det beste og viktigste sikkerhetsutstyret.


_____
Tapatalkin' from iTalatut.

petersv

#19
Sitat fra: laumb på fredag 21. desember 2012, klokken 14:09
Kan ikke kjøpe ny bil nå til dags uten xenon. Selv om veiene er kjente står ikke elgen og rullatordamene på samme sted hele tiden. Lys er sikkerhetsfunksjon #1 mener jeg, og man kan ikke sette en prislapp annet enn "OK!" på det beste og viktigste sikkerhetsutstyret.
_____
Tapatalkin' from iTalatut.

Godt poeng, men nå er jeg foreløpig ung og sprek og har nattesynet tålelig i behold enda et par dekader. Men fra spøk til alvor, gode halogenlykter er ikke langt fra xenon, og de fleste biler har jo nettopp dette på fjernlys, selv om de har xenon. Hørte noen her sa Tesla kjører pæra opp og ned (bi-xenon) for fjernlys, men det er uansett mye futt i 100W halogenfjernlys.

Ang bytte av xenon, pæra er en ting, ballast er en annen. Begge blir slitt har jeg smertelig selv fått erfare.

laumb

Ung og sprek er ingen unnskyldning. Rekker selv såvidt å bli 25 før jeg får min bil, og selv om nattsynet mitt er i orden nå, så hjelper det rett og slett ikke.

Personlig ser jeg at alle bilprodusenter i nær framtid blir pålagt å levere xenon.

Selv om halogen kan lyse bra - så lyser det rett og slett ikke like bra.

En annen ting er annenhåndsverdien. Ikke mange som snappet opp brukt Audi A4 uten xenon og dioder like fort som de med forsvinner fra finn. Ofte må de ned i pris både en og to ganger, selv om øvrig utstyr er likt.


_____
Tapatalkin' from iTalatut.

19quiz76

Er vel egentlig ikke noen problemstilling dersom det stemmer at det obligatoriske serviceprogrammet dekker bytting av slitedeler (dekk unntatt)?
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

timingbeltkiller

Velger:
- Multibelegglakk -9550
- Skinninteriør -9550
- Tech pakke -23850

Dessuten kommer jeg til å be om lakkforsegling.
Lurer på om kanal- og understellbehandling mot rust er nødvendig.
Også aluminium korroderer og misliker salt.

Dekkutgiftene kommer med 19 tommer sikkert til å bli det mangedoble av de jeg har i dag med 16 tommer.
21 tommer = neste størrelse er traktor!

Ellers håper jeg Tesla følger så pass med på det norske markedet at den mislykkede US-radioen byttes ut med DAB+ som du må ha om et par år når FM-båndet slukkes.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Øyvind.h

FM-båndet slukkes vel tidligst i 2017, ikke om to år?
Jeg håper først og fremst at de integrerer en spotify klient, eller gjør slik at denne fungerer i nettleseren. Internett-radio har jeg mer tro på enn DAB, men klart bilen burde hatt DAB allikevel!
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

kjølholdt

Vil ha
-metallic lakk
-panorama tak
-skinn
-tech pakke
-luft fjæring
- barneseter
-dobbeltlader

Da blir det vel 570-580 må jo si at det frister å gå for performance utgaven men pengene skal jo lånes. Får se hva brukt markedet er villig til å gi for toyota previa 03 modell, har ikke store forhåpninger der:-)
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

timingbeltkiller

Sitat fra: jkirkebo på fredag 21. desember 2012, klokken 14:02
Xenon dyrt å bytte ? Den ene pæra røk på Touranen, jeg kjøpte da to nye Philips pærer fra xenonkungen.se for ca. 900,- inkl. frakt. 900 kroner hver 100kkm er ikke avskrekkende synes nå jeg...
ENIG
Har forøvrig trillet 140K med nåværende bil uten skifte.
Noen som vet statistisk levetid på xenon kontra halogen?
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Lynet

Sitat fra: timingbeltkiller på mandag 24. desember 2012, klokken 11:11
Sitat fra: jkirkebo på fredag 21. desember 2012, klokken 14:02
Xenon dyrt å bytte ? Den ene pæra røk på Touranen, jeg kjøpte da to nye Philips pærer fra xenonkungen.se for ca. 900,- inkl. frakt. 900 kroner hver 100kkm er ikke avskrekkende synes nå jeg...
ENIG
Har forøvrig trillet 140K med nåværende bil uten skifte.
Noen som vet statistisk levetid på xenon kontra halogen?

En normal xenonpære varer i snitt fire til fem ganger lengre enn hva en normal halogenpære gjør. Det vil si en levetid på ca. 3000 timer.
Men levetiden på halogen er veldig avhengig av hvilken spenning den har. 13,2V er "riktig spenning" høyere spenning gir kortere levetid men bedre lys.
3000timer x 50km/h = 150 000km.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

timingbeltkiller

Sitat fra: Øyvind.h på søndag 23. desember 2012, klokken 10:56
FM-båndet slukkes vel tidligst i 2017, ikke om to år?
Stemmer det.

Sitat
Internett-radio har jeg mer tro på enn DAB,
Fins det internett langs det norske (og svenske) vegnettet du kan koble deg på?
Dersom JA, gratis eller abb?

Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

timingbeltkiller

Sitat fra: Lynet på mandag 24. desember 2012, klokken 11:38
En normal xenonpære varer i snitt fire til fem ganger lengre enn hva en normal halogenpære gjør. Det vil si en levetid på ca. 3000 timer. 3000timer x 50km/h = 150 000km.
Giga takk!
Kjører min 70km/h i snitt. Så uten spesiell uflaks rekker jeg  200K km før xenon-pærene ryker.
Det vil i praksis si max ett bytte før nestemann får gleden av å kjøre en japsebil.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

kjølholdt

Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA