XC40 EV i Sandvika storsenter ulykken. (Første tråd)

Startet av Electric cars in Norway, torsdag 26. september 2024, klokken 12:13

« forrige - neste »

hELgenen

Sitat fra: turfsurf på onsdag 24. september 2025, klokken 05:19Etter den siste artikkelen så synes det ikke å være tvil om at noe er veldig feil i Volvoen, uansett om det var fører som trykket på gassen eller om det var teknisk feil. At bilen akselererer uten registrert vekt i førersetet og at airbag ikke ble utløst er jo helt på trynet.

Har ment det hele tiden. Volvo er helt på bærtur med sine bortforklaringer.

Orla Pedersen

Sitat fra: turfsurf på mandag 25. august 2025, klokken 18:04Kanskje Sandvika er Volvos Bermuda triangel...

Måske.. Hvordan man end søger, så er der ikke muligt at finde tilfælde af "selvkørende" xc40 i Danmark.

Og det er ikke fordi xc40 ikke findes på vejene i Danmark.
Mvh
Orla Pedersen

Orla Pedersen

Sitat fra: turfsurf på onsdag 24. september 2025, klokken 05:19Etter den siste artikkelen så synes det ikke å være tvil om at noe er veldig feil i Volvoen, uansett om det var fører som trykket på gassen eller om det var teknisk feil. At bilen akselererer uten registrert vekt i førersetet og at airbag ikke ble utløst er jo helt på trynet.

Omkring "registreret vægt", så ved jeg at når jeg, stående uden for bilen, lægger min flade hånd på førersædet og læner mig, (vejer 60 kg.), ind over sædet for at nå ting i boksen mellem sæderne, SÅ reagerer bilen på samme måde som hvis jeg sætter mig ind i bilen. Altså den viser sig klar til at køre, (radio, navigation og infoskærm bag rattet starter op). Om bilen rent faktisk kan sættes "i gear" i den situation ved jeg ikke da jeg anser at det ville være et tåbeligt eksperiment at udføre.

Det jeg vil sige med ovenstående er, at det måske slet ikke er umuligt at føre en xc40 fra passagersædet, med blot ét ben over midterkonsollen og en håndflade på førersædet.

Hvorvidt det er en klog og sikker konstruktion skal jeg ikke kloge i, dette er blot observationer fra en, der faktisk har en xc40, og har lidt erfaring med hvordan den i praksis fungerer.
Mvh
Orla Pedersen

daktari

Eksempelet over viser også at sjåføren fortsatt kan ha kommet borti gassen. I krasjtidspunktet var kanskje vekten i førersetet lav.
Så beviser ikke eksperimentet om signalene faktisk fanges opp av bilens computer, og eventuelt hva computeren bruker den signalene til.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

MrBacardi

Ny hendelse i Trondheim som passer inn i det tidligere mønsteret ved at det skjer i fuktig vær eller etter bilvask: https://www.motor.no/aktuelt/sjaforen-om-xc40-ulykke-bilen-akselererte-av-seg-selv/334624
MineBiler.no - Følg dine biler etter ditt eierskap
Jeg koblet Teslaen til Slack

2025 ID.4 Pro 4MOTION Highline - Utlevert jan 2025
2016 Model S 70D - Utlevert feb 2016

daktari

Og mønsteret med godt voksne sjåfører, som bare skulle trykke på bremsen på slutten av pakeringen. Siste var 80.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

Boikott My Ass

Hadde jeg vært «Volvo» så hadde jeg montert en sensor / black boks som kunne registrere om gass / brems fysisk er trykket aktivert. Da kunne en konkret ha bevist tilstanden og ikke antatt slik en nå gjør.

Dette ville også styrket tilliten til merkevaren.
Bmw 530i G30

Ingeniøren

Sitat fra: Boikott My Ass på søndag 02. november 2025, klokken 18:07Hadde jeg vært «Volvo» så hadde jeg montert en sensor / black boks som kunne registrere om gass / brems fysisk er trykket aktivert. Da kunne en konkret ha bevist tilstanden og ikke antatt slik en nå gjør.

Dette ville også styrket tilliten til merkevaren.

Koster mye mer en blanko godkjenningen fra Vegvesenet om at det er førerfeil !

Ser dog ut som folk har fått det med seg og tenker sitt. Det er og en del eldre folk som kjøper Volvo, et merke som har eksistert lenge og bygd opp merketrofasthet. De forsvinner vel nå med den behandlingen de får. Kan nok slå ut på statistikken for ulykkene, som har en overvekt av godt voksne førere.
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
Linux Zorin på PC'n og integrerte solceller på taket

ToWalkOrDrive

Sitat fra: daktari på søndag 02. november 2025, klokken 17:21Og mønsteret med godt voksne sjåfører, som bare skulle trykke på bremsen på slutten av parkeringen. Siste var 80.

Sånn i utgangspunktet tenkte jeg det samme - førerfeil. Men når en leser at Volvo har hatt tilbakekalling på akkurat disse symptomene, så begynner en jo å lure. Kan det være at det fremdeles er vanninntrenging?

«Bremsen virket ikke»
– Bremsen funket rett og slett ikke. Jeg har sagt det flere ganger: Det skulle vært filmet, jeg så ut som et levende spørsmåls�tegn. Hadde det ikke vært mur der, så hadde bilen kjørt rett inn i senteret, forteller hun til Nidaros.

På spørsmål fra avisa om hun var helt sikker på at hun trykket på bremsen svarer hun kontant:

– Selvfølgelig! Når man kjører på en parkeringsplass, så kjører man forsiktig inn, så bremser man. Jeg fant en plass, kjørte meg inn der og skulle bremse. Den virket ikke.

Kvinnen har vært i avhør hos politiet og forklart seg om hendelsesforløpet. Bilen er nå på et skadeverksted og skal undersøkes ved første mulighet, ifølge Henrik Juel Teige hos Volvo Cars Norge.

Tilbakekalt
Hendelsen skjedde med en Volvo XC40 som kvinnen kjøpte i februar. Denne bilmodellen var gjenstand for en stor tilbakekalling i 2022 da over 5000 biler i Norge måtte inn på verksted for å skifte en kontakt ved gasspedalen.

Ifølge Volvo gjennomførte de tilbakekallingen fordi fukt kunne trenge inn i ledningsnettet og føre til uventet akselerasjon eller nedbremsing.

Dødsulykken ved Sandvika Storsenter, der en mann i 60-årene omkom etter at bilen hans kjørte ut fra fjerde etasje i et parkeringshus, skjedde med samme biltype.

Motor har fulgt denne saken nøye og skrevet flere saker om sjåfører som hevder å ha opplevd lignende hendelser med denne biltypen.

Felles for flere av hendelsene er at de har skjedd i fuktig vær eller rett etter bilvask.

Simen Huse i Simco, som er ekspert på bilelektronikk og avlesning av kollisjonsdata, hevder at fukt er fiende nummer én og kan være en årsak til at elektronikken sender feil signaler inn i bilenes nettverk av små databrikker.

Det var kraftig regn i Trondheim på mandag da hendelsen ved Valentinlyst skjedde.

Motor har tidligere omtalt flere saker der sjåfører mistenker at fukt kan være en medvirkende årsak til hendelsen. Steinar Berg på Byåsen i Trondheim forteller at bilen hans plutselig skjøt fart bakover i et kryss. Den pensjonerte sivilingeniøren som har jobbet med fuktsikring av skipselektronikk for Kongsberg Maritime, frykter at mange biler har for dårlig fuktsikring.

Den pensjonerte politikvinnen Berit Hovin hadde kjørt gjennom et voldsomt regnvær, da bilen hennes skjøt fart gjennom en garasjeport. Kåre Lindemann opplevde å krasje i et parkeringshus rett etter at bilen hadde vært i vaskeautomat.

Simen Huse i Simco har funnet spor etter fukt i en av hovedcomputerne på ulykkesbilen fra Sandvika storsenter. Han har også avdekket at bilen mangler tetting i en plateskjøt rett under frontruta på førersiden.

– Det er ingen tvil om at fukt kan være en feilkilde i følsom elektronikk. Hvis vi får forurenset vann på feil sted kan det føre til kortslutning, krypstrøm og feilsignaler inn i bilens kontrollsystem, forklarer Simen Huse til Motor.
Tesla Model Y                         2021-

Ingeniøren

Enda en Volvo ? Føreren mener hun tok feil men er det nå så sikkert...

https://www.vg.no/nyheter/i/0Vw3WG/bil-trillet-ut-i-elv

Edit: Det var en rar Volvo ja...
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

eSaab

Sitat fra: Ingeniøren på fredag 07. november 2025, klokken 14:03Enda en Volvo. Føreren mener hun tok feil men er det nå så sikkert...

Tycker att det ser ut som en bil från en tysk biltillverkare och inte volvo?
Volvo har inte sådana backspeglar

RJK

Sitat fra: eSaab på fredag 07. november 2025, klokken 14:35
Sitat fra: Ingeniøren på fredag 07. november 2025, klokken 14:03Enda en Volvo. Føreren mener hun tok feil men er det nå så sikkert...

Tycker att det ser ut som en bil från en tysk biltillverkare och inte volvo?
Volvo har inte sådana backspeglar
Enig, ser mer ut som en MB A-klasse, altså en ice-bil...

Se bare på hvordan viskerne er samlet som armer i kors! ;)

Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Ingeniøren

2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

RJK

Sitat fra: Ingeniøren på onsdag 12. november 2025, klokken 13:46Nok en Volvo..

https://www.vg.no/nyheter/i/kwqG9X/bilen-kjoerte-inn-i-bygg-i-kristiansand-politiet-etterforsker
Nå må vi ikke tillegge alle hendelser med en Volvo inn i denne saken som diskuteres her. Her var det tydeligvis en forbikjøring som gikk galt, og ikke "plutselig og uventet akselerasjon"...

;)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Polestar

Sitat fra: Ingeniøren på onsdag 12. november 2025, klokken 13:46Nok en Volvo..

https://www.vg.no/nyheter/i/kwqG9X/bilen-kjoerte-inn-i-bygg-i-kristiansand-politiet-etterforsker
Fra artikkelen:
Politiet mener at det er på det rene at ulykken har skjedd i forbindelse med en forbikjøring.

– Bilen har kommet ut av kontroll, kjørt ut av veien og truffet to andre biler, opplyser operasjonsleder Tom Einar Gausdal.
2016 Tesla Model S
2011 Mitsubishi i-Miev

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA