Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

XC40 EV i Sandvika storsenter ulykken. (Første tråd)

Startet av Electric cars in Norway, torsdag 26. september 2024, klokken 12:13

« forrige - neste »

Trond Svenning

#150
Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 30. november 2024, klokken 07:58
Sitat fra: Trond Svenning på torsdag 28. november 2024, klokken 13:10Poenget mitt er ikke om det skjer eller ikke. Om hendelsene  har teknisk feil som årsak og ikke menneskelig feil, så burde de vel inntreffe hyppigere i de største brukergruppene. Ikke prosentvis, men antall hendelser
Ja det stemmer det du skriver. Det vi ikke har oversikt over er ev mørketall. Dvs de som har opplevd dette men ikke sagt i fra.

Er det bruker feil på denne bilen så er det ikke så gøy å si det videre
Er det noen grunn til å tro at det er større andel mørketall i den største brukergruppen (de under 70 for å bruke min inndeling) enn de over 70? Slik at denne større andelen kamuflerer de reelle hendelsene i denne gruppen slik at volumet av hendelser er nogenlunde likt i de to gruppene? Noe som kunne ha støttet antagelsen om teknisk feil? Jeg klarer ikke å se hvorfor det skulle være slik.

Min logikk tilsier fortsatt brukerfeil.
Volvo XC40 Twin - MY24

Electric cars in Norway

Sitat fra: Trond Svenning på lørdag 30. november 2024, klokken 08:55
Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 30. november 2024, klokken 07:58
Sitat fra: Trond Svenning på torsdag 28. november 2024, klokken 13:10P

Min logikk tilsier fortsatt brukerfeil.
Ja jeg håper du har rett Trond :+1:  jeg for min del tørr ikke konkludere før jeg har nøytral fakta på bordet og at eksperter på dette faget (alle sammen) er enige i den samme konklusjonen...

MrBacardi

Sitat fra: Trond Svenning på torsdag 28. november 2024, klokken 13:10Poenget mitt er ikke om det skjer eller ikke. Om hendelsene  har teknisk feil som årsak og ikke menneskelig feil, så burde de vel inntreffe hyppigere i de største brukergruppene. Ikke prosentvis, men antall hendelser

Stemmer det ja, men man må ha i bakhodet at for XC40 så er snittalderen for bilkjøperen 61 år (pr. 2020 ref OFV), noe som er i øvre skiktet for de da mest populære modellene. (Til sammenligning for Audi e-tron var da snittalderen 50 år, og Model 3 43 år).

Kilde: https://www.bilbransje24.no/nyheter/516465
MineBiler.no - Følg dine biler etter ditt eierskap
Jeg koblet Teslaen til Slack

2025 ID.4 Pro 4MOTION Highline - Utleveres jan 2025
2016 Model S 70D - Utlevert feb 2016

Electric cars in Norway

Sitat fra: MrBacardi på tirsdag 03. desember 2024, klokken 19:05
Sitat fra: Trond Svenning på torsdag 28. november 2024, klokken 13:10Poenget mitt er ikke om det skjer eller ikke. Om hendelsene  har teknisk feil som årsak og ikke menneskelig feil, så burde de vel inntreffe hyppigere i de største brukergruppene. Ikke prosentvis, men antall hendelser

Stemmer det ja, men man må ha i bakhodet at for XC40 så er snittalderen for bilkjøperen 61 år (pr. 2020 ref OFV), noe som er i øvre skiktet for de da mest populære modellene. (Til sammenligning for Audi e-tron var da snittalderen 50 år, og Model 3 43 år).

Kilde: https://www.bilbransje24.no/nyheter/516465

Hmmmm ja muligheten er der mr bac.....det kan være noe i det du skriver, jeg vet ikke

Bare husk også ordtaket: Løgn, forbannet løgn og statistikk ;D

Sier ikke dette gjelder her da 

Moas

Jeg heller mot at designet på girspaken ligger litt dårlig til på denne modellen. Jeg husker samme problem med en annet merke, hvor knappene mellom setet lå slik til at man med noe tungt i jakkelommen kunne komme borti disse og aktivere funksjoner. Dårlig geardesign + begynnende demens/distre + litt stress = fullt fart mot en vegg/skråning?
2022 tm3 rwd
2024 Aixam E

Idiot

Sitat fra: Moas på onsdag 04. desember 2024, klokken 08:36Jeg heller mot at designet på girspaken ligger litt dårlig til på denne modellen. Jeg husker samme problem med en annet merke, hvor knappene mellom setet lå slik til at man med noe tungt i jakkelommen kunne komme borti disse og aktivere funksjoner. Dårlig geardesign + begynnende demens/distre + litt stress = fullt fart mot en vegg/skråning?
Er det dårlig design å ha den der den alltid har vært?

Trond Svenning

#156
Sitat fra: MrBacardi på tirsdag 03. desember 2024, klokken 19:05Stemmer det ja, men man må ha i bakhodet at for XC40 så er snittalderen for bilkjøperen 61 år (pr. 2020 ref OFV), noe som er i øvre skiktet for de da mest populære modellene. (Til sammenligning for Audi e-tron var da snittalderen 50 år, og Model 3 43 år).

Kilde: https://www.bilbransje24.no/nyheter/516465


Denne aldersstatistikken er fra 2020. Den helelektriske varianten av XC40 kom i 2021. Dog ble en håndfull biler registrert i desember 2021. Jeg tror (understreker tror) at gjennomsnittsalderen på kjøpere av den elektriske versjonen er lavere enn for de fossile versjonene. Og, yngre brukere kjører sannsynligvis lengre enn eldre, så den statistiske populasjonen (kjøretid / mengde bruk) er nok fortsatt betraktelig større her.

Så, da synes jeg fortsatt det er merkelig at disse hendelser ikke skjer i denne brukergruppen også, om det er teknisk feil og ikke menneskelig feil.
Volvo XC40 Twin - MY24

turfsurf

Sitat fra: Joccy på onsdag 04. desember 2024, klokken 09:09Er det dårlig design å ha den der den alltid har vært?
Ja. Tradisjonell girspak som stikker opp fra midtkonsollen er lett å komme borti.

Skyveknapper som på i4en er mye bedre. Eller vrideren bak rattet på i3.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

MrBacardi

MineBiler.no - Følg dine biler etter ditt eierskap
Jeg koblet Teslaen til Slack

2025 ID.4 Pro 4MOTION Highline - Utleveres jan 2025
2016 Model S 70D - Utlevert feb 2016

Rosstopher

Ser det fra flere hold kommer påstander om at det kan være sensorfeil som gjør at bilen trur gasspedalen er trykket i bånn. Er det virkelig ingen form for redundans i gasspedal-sensorene i moderne biler?
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Idiot

#160
Sitat fra: Rosstopher på torsdag 05. desember 2024, klokken 10:51Ser det fra flere hold kommer påstander om at det kan være sensorfeil som gjør at bilen trur gasspedalen er trykket i bånn. Er det virkelig ingen form for redundans i gasspedal-sensorene i moderne biler?
hvilke hold? selvfølgelig er det redundans og flere sensorer som skal være konsistente.

Idiot

Sitat fra: MrBacardi på torsdag 05. desember 2024, klokken 09:27Motor klarte ikke å gjenskape brukerfeil:
https://www.motor.no/aktuelt/vi-testet-volvo-xc40-klarte-ikke-a-gjenskape-brukerfeil/298006
Det betyr jo bare at det ikke er en sånn åpenbart idiotisk design som det fremstilles her som feks gir i midtkonsoll osv. Fortsatt fullt mulig for pensjonene å klemme gassen i bånn når bilen står i drive.

goggo

Sitat fra: Joccy på torsdag 05. desember 2024, klokken 12:02
Sitat fra: MrBacardi på torsdag 05. desember 2024, klokken 09:27Motor klarte ikke å gjenskape brukerfeil:
https://www.motor.no/aktuelt/vi-testet-volvo-xc40-klarte-ikke-a-gjenskape-brukerfeil/298006
Det betyr jo bare at det ikke er en sånn åpenbart idiotisk design som det fremstilles her som feks gir i midtkonsoll osv. Fortsatt fullt mulig for pensjonene å klemme gassen i bånn når bilen står i drive.

Men de klarte å kjøre bilen uten at det satt noen i førersetet ( punkt 4 i testen ) og det var jo veldig skremmende. Dette må jo absolutt defineres som en alvorlig designfeil fra Volvo sin side.
Tror ikke dette er mulig med Tesla og andre biler??

Mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

Rosstopher

Sitat fra: Joccy på torsdag 05. desember 2024, klokken 11:50
Sitat fra: Rosstopher på torsdag 05. desember 2024, klokken 10:51Ser det fra flere hold kommer påstander om at det kan være sensorfeil som gjør at bilen trur gasspedalen er trykket i bånn. Er det virkelig ingen form for redundans i gasspedal-sensorene i moderne biler?
hvilke hold? selvfølgelig er det redundans og flere sensorer som skal være konsistente.

Hvilke hold? Er det det som er viktig her? Det har blitt nevnt tidligere i denne tråden, og i artikkelen i Motor står følgende:
SitatSimen Huse som er daglig leder i Simco, et selskap som er eksperter på å hente ut data fra ulykkesbiler, retter skarp kritikk mot rapporten.

– Det er ingen måte de kan slå fast at gasspedalen har vært trykket inn i tre sekunder før ulykken. Det eneste de med sikkerhet kan lese ut av sine undersøkelser, er at et signal om 100 prosent gasspådrag har vært gitt i tre sekunder. Dette signalet kan skyldes feil i én eller flere elektroniske komponenter, forklarer Huse til Motor.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Idiot

#164
Sitat fra: goggo på torsdag 05. desember 2024, klokken 12:10
Sitat fra: Joccy på torsdag 05. desember 2024, klokken 12:02
Sitat fra: MrBacardi på torsdag 05. desember 2024, klokken 09:27Motor klarte ikke å gjenskape brukerfeil:
https://www.motor.no/aktuelt/vi-testet-volvo-xc40-klarte-ikke-a-gjenskape-brukerfeil/298006
Det betyr jo bare at det ikke er en sånn åpenbart idiotisk design som det fremstilles her som feks gir i midtkonsoll osv. Fortsatt fullt mulig for pensjonene å klemme gassen i bånn når bilen står i drive.

Men de klarte å kjøre bilen uten at det satt noen i førersetet ( punkt 4 i testen ) og det var jo veldig skremmende. Dette må jo absolutt defineres som en alvorlig designfeil fra Volvo sin side.
Tror ikke dette er mulig med Tesla og andre biler??

Mvh
Hugo

Dette kommer nok mer vanlig ifm med autonom kjøring, derfor er nok Tesla fremme på sensor i førersetet.  Ikke dermed sagt alle andre har alvorlig designfeil bare fordi Tesla gjør det.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA