Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

XC40 EV i Sandvika storsenter ulykken. (Første tråd)

Startet av Electric cars in Norway, torsdag 26. september 2024, klokken 12:13

« forrige - neste »

Moas

2022 tm3 rwd
2024 Aixam E

Joccy

Sitat fra: Moas på onsdag 27. november 2024, klokken 08:28https://www.motor.no/aktuelt/ny-plutselig-volvo-akselerasjon-den-gikk-som-en-rakett/296124

Ny Volvo som liksom flyr av gårde. Denne gangen var sjåføren litt yngre og virker piggere i huet.

Litt yngre, 59.

Nei, denne er ikke ny. 5 september, først publisert 29 september i DT og den er omtalt i tråden.Den er av disse få historiene som nå er blitt "alle" og egentlig er et par-tre stykker. Hadde du lest artikkelen ville du lest at den også er ferdig undersøkt uten tegn på teknisk svikt. Ikke rart Volvo nå får dårlig rykte når disse historiene dupliseres i det uendelige.

Sitat– Nei. Det jeg helt sikker på. Jeg er veldig kort så hvis jeg skal trykke gassen i bånn må jeg skyve meg framover i setet og jeg ble jo presset bakover, forklarer Hanne.

Argumentet sitt det. Så tilsvarende hvis hun må bråbremse må hun altså først skyve seg frem i setet for deretter å bremse. Lykke til med det resonnementet der i retten. Bare å inndra førerkortet hvis de ikke når pedalene.

Electric cars in Norway

Sitat fra: Joccy på onsdag 27. november 2024, klokken 08:41Ikke rart Volvo nå får dårlig rykte når disse historiene dupliseres i det uendelige.

Ja ser den men kunne da ikke Volvo selv komme ut å informere media om alt de vet isteden for å kjøre hysj hysj linja

hELgenen

Sitat fra: Moas på onsdag 27. november 2024, klokken 08:28https://www.motor.no/aktuelt/ny-plutselig-volvo-akselerasjon-den-gikk-som-en-rakett/296124

Ny Volvo som liksom flyr av gårde. Denne gangen var sjåføren litt yngre og virker piggere i huet.

Gammel sak. Den var omtalt i september i media. Snodig at Volvo ikke har funnet noe. Har stor tiltro til denne sjåføren..Dette var en teknisk svikt. 100% sikker.

Volvo burde lete videre...Det er noe her som er feil.

Joccy

Sitat fra: hELgenen på onsdag 27. november 2024, klokken 20:19

Gammel sak. Den var omtalt i september i media. Snodig at Volvo ikke har funnet noe. Har stor tiltro til denne sjåføren.. Dette var en teknisk svikt. 100% sikker.

Hun som ikke rekker ned til pedalene?

Unntak med alderen, de andre er midt i mellom pensjon og 100.
Reprise på Kolbotn mens vi er i gang, 82 år  https://www.motor.no/aktuelt/her-smeller-volvoen-rett-i-veggen-glad-du-lever/296251

Generelt vanskelig å finne noe som er dokumentert teknisk feil. Toyota hadde en stor tilbakekalling. Der var det vel noe.

daktari

Toyota-saken var at matta gled oppå pedalen. Gulvamattene ble så festet i gulvet i tilvakekalling n. Nå har alle biler feste så mattene ikke skal gli.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

hELgenen

Sitat fra: Joccy på onsdag 27. november 2024, klokken 21:24

Gammel sak. Den var omtalt i september i media. Snodig at Volvo ikke har funnet noe. Har stor tiltro til denne sjåføren.. Dette var en teknisk svikt. 100% sikker.

Reprise på Kolbotn mens vi er i gang, 82 år  https://www.motor.no/aktuelt/her-smeller-volvoen-rett-i-veggen-glad-du-lever/296251

Generelt vanskelig å finne noe som er dokumentert teknisk feil. Toyota hadde en stor tilbakekalling. Der var det vel noe.

Dersom damen knapt rekker ned til pedalene så er det objektivt sett ennå mindre sannsynlig at hun presset ned gassen.

Kan bare gjenta meg selv her,men jeg er 100% sikker på at flere av disse rare feilene skyldes feil med elektronikk. Det er bare det at man så langt ikke har funnet rot årsaken.

Volvo må grave dypere. Det er for mange saker til at man kan skylde på fører feil. Det som har kommet frem i media er bare toppen av et isfjell. Slike saker stopper dessverre ofte med en liten notis i lokalavisen om det i det hele tatt kommer dit. Det er først når noen dør på dramatisk vis vi får det frem i riksmediene.

Joccy

Sitat fra: hELgenen på torsdag 28. november 2024, klokken 07:40
Sitat fra: Joccy på onsdag 27. november 2024, klokken 21:24

Dersom damen knapt rekker ned til pedalene så er det objektivt sett ennå mindre sannsynlig at hun presset ned gassen.

Kan bare gjenta meg selv her,men jeg er 100% sikker på at flere av disse rare feilene skyldes feil med elektronikk. Det er bare det at man så langt ikke har funnet rot årsaken.

Volvo må grave dypere. Det er for mange saker til at man kan skylde på fører feil. Det som har kommet frem i media er bare toppen av et isfjell. Slike saker stopper dessverre ofte med en liten notis i lokalavisen om det i det hele tatt kommer dit. Det er først når noen dør på dramatisk vis vi får det frem i riksmediene.

Du undervuderer menneskelig svikt stikk i strid med virkeligheten. 70-80% av flyulykker er menneskelig svikt. Hvis vi bruker samme tall som eksempel og holder oss til disse tre Volvoene: Sandvika, Kolbotn og Solbergelva så må det skje en fjerde lignende sak før vi kan si at 1-en av de 4 statistisk er teknisk svikt!

Henger jo ikke på greip dette.

Alle tilfellene skjer i forbindelse med parkering, en helt annen aktivitet med bena enn å bare cruise. Hadde dette skjedd på E18 i 100km/t så ville jeg og vært mer åpen for teknisk svikt med mindre man får illebefinnende.

Jeg har selv min første elbil. En "rakett" som jeg også ofte får en påminnelse om hvis jeg er for brå på pedalene. Kansje man heller skal se på det, min har ingen sport-mode eller så jeg kan ikke redusere tilgjengelig effekt. Kan hende alle disse pensjonistene burde hatt en Lada-knapp.

daktari

Jeg hadde en Volvo 850 som bare fortsatte å gi gass. Forgasser-waier hadde frosset, det var -30C.

Men alle biler har nå drive by wire, hvor pedalen har doble og omvendte potensiometer antagelig. Det signalet som går derfra kan neppe endres på en måte som gir et ekte signal til computer om full gass.

Dett er stort sett standard byggeklosser fra firma som Bosch, Valio, Hella osv.
https://www.speeding.no/p/bremsesystem/pedalboks-og-bias-bar/gulvmontert-pedalboks-classic/bosch-elektrisk-gasspedal.html
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Trond Svenning

Jeg synser litt om aldersargumentet igjen:

Om vi deler brukerne av pågjeldende XC40 i to; 18-70 år og 70+, så skulle jeg tro at det er et langt større antall av den første gruppen enn den siste. Og, kanskje mer interessant, langt mer kjøretid av den første gruppen enn den siste.

Om dette var en teknisk feil så burde jo statistisk denne opptre oftere i den første gruppen enn den siste. Det ser det jo ikke ut til at den gjør.

Og, om dette var en teknisk feil, hvorfor skjer den (fra det jeg leser) kun ved parkering eller nærmanøvrering? Hvorfor ikke ved vanlig kjøring?
Volvo XC40 Twin - MY24

Ingeniøren

Sitat fra: Trond Svenning på torsdag 28. november 2024, klokken 09:50Jeg synser litt om aldersargumentet igjen:

Om vi deler brukerne av pågjeldende XC40 i to; 18-70 år og 70+, så skulle jeg tro at det er et langt større antall av den første gruppen enn den siste. Og, kanskje mer interessant, langt mer kjøretid av den første gruppen enn den siste.

Om dette var en teknisk feil så burde jo statistisk denne opptre oftere i den første gruppen enn den siste. Det ser det jo ikke ut til at den gjør.

Og, om dette var en teknisk feil, hvorfor skjer den (fra det jeg leser) kun ved parkering eller nærmanøvrering? Hvorfor ikke ved vanlig kjøring?

Men bare Volvo (har dog ikke glemt Tesla taxien...)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

Joccy

Sitat fra: Ingeniøren på torsdag 28. november 2024, klokken 12:16
Sitat fra: Trond Svenning på torsdag 28. november 2024, klokken 09:50Jeg synser litt om aldersargumentet igjen:

Men bare Volvo (har dog ikke glemt Tesla taxien...)

Nei. Dette skjer hele tiden med alle biler og det skjedde før elbilen. Nå er det fokus på Volvo fordi det er en tilsynelatende sammenheng mellom en tilbakekalling og en alvorligere ulykke med dødelig utfall (Sandvika).

Trond Svenning

Poenget mitt er ikke om det skjer eller ikke. Om hendelsene  har teknisk feil som årsak og ikke menneskelig feil, så burde de vel inntreffe hyppigere i de største brukergruppene. Ikke prosentvis, men antall hendelser
Volvo XC40 Twin - MY24

daktari

Sitat fra: Trond Svenning på torsdag 28. november 2024, klokken 13:10Poenget mitt er ikke om det skjer eller ikke. Om hendelsene  har teknisk feil som årsak og ikke menneskelig feil, så burde de vel inntreffe hyppigere i de største brukergruppene. Ikke prosentvis, men antall hendelser
Det er helt korrekt tenkt.

Electric cars in Norway

Sitat fra: Trond Svenning på torsdag 28. november 2024, klokken 13:10Poenget mitt er ikke om det skjer eller ikke. Om hendelsene  har teknisk feil som årsak og ikke menneskelig feil, så burde de vel inntreffe hyppigere i de største brukergruppene. Ikke prosentvis, men antall hendelser
Ja det stemmer det du skriver. Det vi ikke har oversikt over er ev mørketall. Dvs de som har opplevd dette men ikke sagt i fra.

Er det bruker feil på denne bilen så er det ikke så gøy å si det videre

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA