Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

XC40 Hybrid i Sandvika storsenter ulykken

Startet av Electric cars in Norway, torsdag 26. september 2024, klokken 12:13

« forrige - neste »

hELgenen

Sitat fra: PF på tirsdag 01. oktober 2024, klokken 14:26Hvis man leser seg opp på hva tilbakekallingen gjaldt så vil det være ganske smal sak for svv og volvo å se om det kan være relatert til tilbakekallingen.
Feilen oppstår ved at vann trenger inn som igjen skaper rust som igjen kan korruptere signalene.


https://www.cars.com/research/volvo-xc40/recalls/

Volvo har eget team i Sverige som sendes ut til alle alvorlige ulykker hvor nyere Volvoer er innblandet
https://www.media.volvocars.com/no/nb-no/media/pressreleases/274029/et-halvt-arhundre-i-sikkerhetens-tjeneste-volvo-cars-accident-research-team-feirer-50-ar

Jeg blir overrasket hvis de ikke blir involvert her.

Problemet for Volvo er jo at de ikke vil ha på seg en slik sak. Og som du sier , det er trolig ikke så vanskelig å verifisere, men Volvo prøver vel alt de kan for å finne andre forklaringer. Det er flere biler av C40 og XC40 som har opplevd lignende - så jeg har null tro på at det er annet en bilens feil.
Bilene burde ustyres med en mekanisk kill-switch i takt med at utviklingen går videre......


RJK

Sitat fra: hELgenen på tirsdag 01. oktober 2024, klokken 17:29
Sitat fra: PF på tirsdag 01. oktober 2024, klokken 14:26Hvis man leser seg opp på hva tilbakekallingen gjaldt så vil det være ganske smal sak for svv og volvo å se om det kan være relatert til tilbakekallingen.
Feilen oppstår ved at vann trenger inn som igjen skaper rust som igjen kan korruptere signalene.


https://www.cars.com/research/volvo-xc40/recalls/

Volvo har eget team i Sverige som sendes ut til alle alvorlige ulykker hvor nyere Volvoer er innblandet
https://www.media.volvocars.com/no/nb-no/media/pressreleases/274029/et-halvt-arhundre-i-sikkerhetens-tjeneste-volvo-cars-accident-research-team-feirer-50-ar

Jeg blir overrasket hvis de ikke blir involvert her.

Problemet for Volvo er jo at de ikke vil ha på seg en slik sak. Og som du sier , det er trolig ikke så vanskelig å verifisere, men Volvo prøver vel alt de kan for å finne andre forklaringer. Det er flere biler av C40 og XC40 som har opplevd lignende - så jeg har null tro på at det er annet en bilens feil.
Bilene burde ustyres med en mekanisk kill-switch i takt med at utviklingen går videre......
Kjære hELgenen!

Her svartmaler og beskylder du Volvo på et grunnlag du tydeligvis ikke har kjennskap til. Her en nok Volvo allerede på ballen og undersøker. De sender ut ekspertene sine på relativt kort varsel.

Men du krever svar tilnærmet dagen etter ulykken har skjedd, noe en bør skjønne at ikke skjer. Her må man sikre seg at det som kommer ut er rett, og ikke raske slutninger. Jeg er temmelig sikker på at Volvo kommer til å finne det ut, om det skyldes feil ved bilen, og det vil brukes til å gjøre bilene sikrere for oss alle! Det er nemlig det Volvo er kjent for.

Hvor fort vi får sikre svare fra disse undersøkelsene, vet jeg ikke. Men det tar IKKE bare en dag. Det tar nok fort 3-4 uker ihvertfall, om de ikke finner sikre bevis tidligere.

Så pust ut, og ta de litt mer piano. Og hold deg unna slike påstander som du har kommet med over. De fleste oppegående personer regner jeg med bare rister på hodet av deg nå! Du har høy kred. på strømspørsmål, men dette har du ihvertfall hos meg, lav til ingen kred på med disse uttalelsene dine!
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

hELgenen

#17
Sitat fra: RJK på tirsdag 01. oktober 2024, klokken 21:39
Sitat fra: hELgenen på tirsdag 01. oktober 2024, klokken 17:29
Sitat fra: PF på tirsdag 01. oktober 2024, klokken 14:26Hvis man leser seg opp på hva tilbakekallingen gjaldt så vil det være ganske smal sak for svv og volvo å se om det kan være relatert til tilbakekallingen.
Feilen oppstår ved at vann trenger inn som igjen skaper rust som igjen kan korruptere signalene.


https://www.cars.com/research/volvo-xc40/recalls/

Volvo har eget team i Sverige som sendes ut til alle alvorlige ulykker hvor nyere Volvoer er innblandet
https://www.media.volvocars.com/no/nb-no/media/pressreleases/274029/et-halvt-arhundre-i-sikkerhetens-tjeneste-volvo-cars-accident-research-team-feirer-50-ar

Jeg blir overrasket hvis de ikke blir involvert her.

Problemet for Volvo er jo at de ikke vil ha på seg en slik sak. Og som du sier , det er trolig ikke så vanskelig å verifisere, men Volvo prøver vel alt de kan for å finne andre forklaringer. Det er flere biler av C40 og XC40 som har opplevd lignende - så jeg har null tro på at det er annet en bilens feil.
Bilene burde ustyres med en mekanisk kill-switch i takt med at utviklingen går videre......
Kjære hELgenen!

Her svartmaler og beskylder du Volvo på et grunnlag du tydeligvis ikke har kjennskap til. Her en nok Volvo allerede på ballen og undersøker. De sender ut ekspertene sine på relativt kort varsel.

Men du krever svar tilnærmet dagen etter ulykken har skjedd, noe en bør skjønne at ikke skjer. Her må man sikre seg at det som kommer ut er rett, og ikke raske slutninger. Jeg er temmelig sikker på at Volvo kommer til å finne det ut, om det skyldes feil ved bilen, og det vil brukes til å gjøre bilene sikrere for oss alle! Det er nemlig det Volvo er kjent for.

Hvor fort vi får sikre svare fra disse undersøkelsene, vet jeg ikke. Men det tar IKKE bare en dag. Det tar nok fort 3-4 uker ihvertfall, om de ikke finner sikre bevis tidligere.

Så pust ut, og ta de litt mer piano. Og hold deg unna slike påstander som du har kommet med over. De fleste oppegående personer regner jeg med bare rister på hodet av deg nå! Du har høy kred. på strømspørsmål, men dette har du ihvertfall hos meg, lav til ingen kred på med disse uttalelsene dine!

Det har vært flere lignende saker over lengre tid. Forskjellen er at denne i Sandvika var fatal..

Jeg er skuffet over at Volvo var alt for sent på denne ballen..

Legger ved denne:

https://ec.europa.eu/safety-gate-alerts/screen/webReport/alertDetail/10006093

RJK

Sitat fra: hELgenen på tirsdag 01. oktober 2024, klokken 22:01
Sitat fra: RJK på tirsdag 01. oktober 2024, klokken 21:39
Sitat fra: hELgenen på tirsdag 01. oktober 2024, klokken 17:29
Sitat fra: PF på tirsdag 01. oktober 2024, klokken 14:26Hvis man leser seg opp på hva tilbakekallingen gjaldt så vil det være ganske smal sak for svv og volvo å se om det kan være relatert til tilbakekallingen.
Feilen oppstår ved at vann trenger inn som igjen skaper rust som igjen kan korruptere signalene.


https://www.cars.com/research/volvo-xc40/recalls/

Volvo har eget team i Sverige som sendes ut til alle alvorlige ulykker hvor nyere Volvoer er innblandet
https://www.media.volvocars.com/no/nb-no/media/pressreleases/274029/et-halvt-arhundre-i-sikkerhetens-tjeneste-volvo-cars-accident-research-team-feirer-50-ar

Jeg blir overrasket hvis de ikke blir involvert her.

Problemet for Volvo er jo at de ikke vil ha på seg en slik sak. Og som du sier , det er trolig ikke så vanskelig å verifisere, men Volvo prøver vel alt de kan for å finne andre forklaringer. Det er flere biler av C40 og XC40 som har opplevd lignende - så jeg har null tro på at det er annet en bilens feil.
Bilene burde ustyres med en mekanisk kill-switch i takt med at utviklingen går videre......
Kjære hELgenen!

Her svartmaler og beskylder du Volvo på et grunnlag du tydeligvis ikke har kjennskap til. Her en nok Volvo allerede på ballen og undersøker. De sender ut ekspertene sine på relativt kort varsel.

Men du krever svar tilnærmet dagen etter ulykken har skjedd, noe en bør skjønne at ikke skjer. Her må man sikre seg at det som kommer ut er rett, og ikke raske slutninger. Jeg er temmelig sikker på at Volvo kommer til å finne det ut, om det skyldes feil ved bilen, og det vil brukes til å gjøre bilene sikrere for oss alle! Det er nemlig det Volvo er kjent for.

Hvor fort vi får sikre svare fra disse undersøkelsene, vet jeg ikke. Men det tar IKKE bare en dag. Det tar nok fort 3-4 uker ihvertfall, om de ikke finner sikre bevis tidligere.

Så pust ut, og ta de litt mer piano. Og hold deg unna slike påstander som du har kommet med over. De fleste oppegående personer regner jeg med bare rister på hodet av deg nå! Du har høy kred. på strømspørsmål, men dette har du ihvertfall hos meg, lav til ingen kred på med disse uttalelsene dine!

Det har vært flere lignende saker over lengre tid. Forskjellen er at denne i Sandvika var fatal..

Jeg er skuffet over at Volvo var alt for sent på denne ballen..

Legger ved denne:

https://ec.europa.eu/safety-gate-alerts/screen/webReport/alertDetail/10006093
Nå har jo Volvo allerede hatt tilbakekalling pga de problemene nevnt i saken. At de kanskje ikke har løst det godt nok, er jo noe de eventuelt vil oppdage nå. Og så må det kanskje en ny recall på det.

Den recall'en du linker til, den kan meget så vel komme nettopp av melding fra Volvo som har funnet dette, men at prosedyren er at det da utstedes en recall for å sikre Eu juridisk, så de ikke kan beskyldes for å ha visst men ikke ha gjort noe!

Sånn i tilfelle dødsulykker fremdeles skjer pga slike feil de har fått kunnskap om. Da kan de heller peke til bilprodusenten som må svare for ansvaret.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

hELgenen

Sitat fra: RJK på tirsdag 01. oktober 2024, klokken 22:19
Sitat fra: hELgenen på tirsdag 01. oktober 2024, klokken 22:01
Sitat fra: RJK på tirsdag 01. oktober 2024, klokken 21:39
Sitat fra: hELgenen på tirsdag 01. oktober 2024, klokken 17:29
Sitat fra: PF på tirsdag 01. oktober 2024, klokken 14:26Hvis man leser seg opp på hva tilbakekallingen gjaldt så vil det være ganske smal sak for svv og volvo å se om det kan være relatert til tilbakekallingen.
Feilen oppstår ved at vann trenger inn som igjen skaper rust som igjen kan korruptere signalene.


https://www.cars.com/research/volvo-xc40/recalls/

Volvo har eget team i Sverige som sendes ut til alle alvorlige ulykker hvor nyere Volvoer er innblandet
https://www.media.volvocars.com/no/nb-no/media/pressreleases/274029/et-halvt-arhundre-i-sikkerhetens-tjeneste-volvo-cars-accident-research-team-feirer-50-ar

Jeg blir overrasket hvis de ikke blir involvert her.

Problemet for Volvo er jo at de ikke vil ha på seg en slik sak. Og som du sier , det er trolig ikke så vanskelig å verifisere, men Volvo prøver vel alt de kan for å finne andre forklaringer. Det er flere biler av C40 og XC40 som har opplevd lignende - så jeg har null tro på at det er annet en bilens feil.
Bilene burde ustyres med en mekanisk kill-switch i takt med at utviklingen går videre......
Kjære hELgenen!

Her svartmaler og beskylder du Volvo på et grunnlag du tydeligvis ikke har kjennskap til. Her en nok Volvo allerede på ballen og undersøker. De sender ut ekspertene sine på relativt kort varsel.

Men du krever svar tilnærmet dagen etter ulykken har skjedd, noe en bør skjønne at ikke skjer. Her må man sikre seg at det som kommer ut er rett, og ikke raske slutninger. Jeg er temmelig sikker på at Volvo kommer til å finne det ut, om det skyldes feil ved bilen, og det vil brukes til å gjøre bilene sikrere for oss alle! Det er nemlig det Volvo er kjent for.

Hvor fort vi får sikre svare fra disse undersøkelsene, vet jeg ikke. Men det tar IKKE bare en dag. Det tar nok fort 3-4 uker ihvertfall, om de ikke finner sikre bevis tidligere.

Så pust ut, og ta de litt mer piano. Og hold deg unna slike påstander som du har kommet med over. De fleste oppegående personer regner jeg med bare rister på hodet av deg nå! Du har høy kred. på strømspørsmål, men dette har du ihvertfall hos meg, lav til ingen kred på med disse uttalelsene dine!

Det har vært flere lignende saker over lengre tid. Forskjellen er at denne i Sandvika var fatal..

Jeg er skuffet over at Volvo var alt for sent på denne ballen..

Legger ved denne:

https://ec.europa.eu/safety-gate-alerts/screen/webReport/alertDetail/10006093
Nå har jo Volvo allerede hatt tilbakekalling pga de problemene nevnt i saken. At de kanskje ikke har løst det godt nok, er jo noe de eventuelt vil oppdage nå. Og så må det kanskje en ny recall på det.

Den recall'en du linker til, den kan meget så vel komme nettopp av melding fra Volvo som har funnet dette, men at prosedyren er at det da utstedes en recall for å sikre Eu juridisk, så de ikke kan beskyldes for å ha visst men ikke ha gjort noe!

Sånn i tilfelle dødsulykker fremdeles skjer pga slike feil de har fått kunnskap om. Da kan de heller peke til bilprodusenten som må svare for ansvaret.

Ut fra det jeg har lest og forstått så sjekket de for feil ifb.denne tilbakekallingen og dersom man ikke fant noe så ble ingenting gjort. Mao kan man anta at noen biler ikke ble fikset,men kun inspisert og funnet ok der og da. Det er dette jeg reagerer på. Denne fiksen burde jo bli implementert på alle biler som ble tilbakekallt fordi feilen mhp rust på ledninger kunne jo opptre senere. Enkel fiks,men den må jo gjøres og ikke hoppes over fordi alt ser bra ut.Det er dette man må undersøke..altså om bilene fysisk er fikset og at dette er gjort på en skikkelig måte. Dette burde Volvo være åpne om.
Samtidig skeptisk til utviklingen der liten tue kan gi fatale konsekvenser.. Burde kanskje vært en kill-switch på alle biler som man kunne trykke på for å stoppe bilen.

RJK

Sitat fra: hELgenen på tirsdag 01. oktober 2024, klokken 22:46
Sitat fra: RJK på tirsdag 01. oktober 2024, klokken 22:19
Sitat fra: hELgenen på tirsdag 01. oktober 2024, klokken 22:01
Sitat fra: RJK på tirsdag 01. oktober 2024, klokken 21:39
Sitat fra: hELgenen på tirsdag 01. oktober 2024, klokken 17:29
Sitat fra: PF på tirsdag 01. oktober 2024, klokken 14:26Hvis man leser seg opp på hva tilbakekallingen gjaldt så vil det være ganske smal sak for svv og volvo å se om det kan være relatert til tilbakekallingen.
Feilen oppstår ved at vann trenger inn som igjen skaper rust som igjen kan korruptere signalene.


https://www.cars.com/research/volvo-xc40/recalls/

Volvo har eget team i Sverige som sendes ut til alle alvorlige ulykker hvor nyere Volvoer er innblandet
https://www.media.volvocars.com/no/nb-no/media/pressreleases/274029/et-halvt-arhundre-i-sikkerhetens-tjeneste-volvo-cars-accident-research-team-feirer-50-ar

Jeg blir overrasket hvis de ikke blir involvert her.

Problemet for Volvo er jo at de ikke vil ha på seg en slik sak. Og som du sier , det er trolig ikke så vanskelig å verifisere, men Volvo prøver vel alt de kan for å finne andre forklaringer. Det er flere biler av C40 og XC40 som har opplevd lignende - så jeg har null tro på at det er annet en bilens feil.
Bilene burde ustyres med en mekanisk kill-switch i takt med at utviklingen går videre......
Kjære hELgenen!

Her svartmaler og beskylder du Volvo på et grunnlag du tydeligvis ikke har kjennskap til. Her en nok Volvo allerede på ballen og undersøker. De sender ut ekspertene sine på relativt kort varsel.

Men du krever svar tilnærmet dagen etter ulykken har skjedd, noe en bør skjønne at ikke skjer. Her må man sikre seg at det som kommer ut er rett, og ikke raske slutninger. Jeg er temmelig sikker på at Volvo kommer til å finne det ut, om det skyldes feil ved bilen, og det vil brukes til å gjøre bilene sikrere for oss alle! Det er nemlig det Volvo er kjent for.

Hvor fort vi får sikre svare fra disse undersøkelsene, vet jeg ikke. Men det tar IKKE bare en dag. Det tar nok fort 3-4 uker ihvertfall, om de ikke finner sikre bevis tidligere.

Så pust ut, og ta de litt mer piano. Og hold deg unna slike påstander som du har kommet med over. De fleste oppegående personer regner jeg med bare rister på hodet av deg nå! Du har høy kred. på strømspørsmål, men dette har du ihvertfall hos meg, lav til ingen kred på med disse uttalelsene dine!

Det har vært flere lignende saker over lengre tid. Forskjellen er at denne i Sandvika var fatal..

Jeg er skuffet over at Volvo var alt for sent på denne ballen..

Legger ved denne:

https://ec.europa.eu/safety-gate-alerts/screen/webReport/alertDetail/10006093
Nå har jo Volvo allerede hatt tilbakekalling pga de problemene nevnt i saken. At de kanskje ikke har løst det godt nok, er jo noe de eventuelt vil oppdage nå. Og så må det kanskje en ny recall på det.

Den recall'en du linker til, den kan meget så vel komme nettopp av melding fra Volvo som har funnet dette, men at prosedyren er at det da utstedes en recall for å sikre Eu juridisk, så de ikke kan beskyldes for å ha visst men ikke ha gjort noe!

Sånn i tilfelle dødsulykker fremdeles skjer pga slike feil de har fått kunnskap om. Da kan de heller peke til bilprodusenten som må svare for ansvaret.

Ut fra det jeg har lest og forstått så sjekket de for feil ifb.denne tilbakekallingen og dersom man ikke fant noe så ble ingenting gjort. Mao kan man anta at noen biler ikke ble fikset,men kun inspisert og funnet ok der og da. Det er dette jeg reagerer på. Denne fiksen burde jo bli implementert på alle biler som ble tilbakekallt fordi feilen mhp rust på ledninger kunne jo opptre senere. Enkel fiks,men den må jo gjøres og ikke hoppes over fordi alt ser bra ut.Det er dette man må undersøke..altså om bilene fysisk er fikset og at dette er gjort på en skikkelig måte. Dette burde Volvo være åpne om.
Samtidig skeptisk til utviklingen der liten tue kan gi fatale konsekvenser.. Burde kanskje vært en kill-switch på alle biler som man kunne trykke på for å stoppe bilen.
I de artiklene jeg har sett, så stod det "inspisert og modifisert", altså har de mest sannsynlig gjort noe selv om de ikke direkte fant feil der.

Men virket som mange stoppet og leste når de så "inspisert", og tenkt at det betydde at de ikke gjorde noe! Bare å klikke på linkene i tråden her, og lese noen få ord til... ;) 8)

Så du skal slippe å lete:

https://www.nrk.no/stor-oslo/dodsulykken-i-sandvika_-politiet-bekrefter-at-bilen-ble-tilbakekalt-1.17063478

Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Joccy

I følge ChatGPT er det fortsatt i de fleste tilfeller med utilsiktet aksellerasjon brukerfeil. Så ja dette avventer jeg med knusende ro. Særlig når brukeren er pensjonist kan det også være ymse sykdom ikke bare feil pedal. Politiet har vært tydelige på at de etterforsker alle disse mulighetene. 

Øyvind.h

Feil pedal forekommer ofte, uten at det må være noe teknisk feil med bilen. Kona til en bekjent klarte det i en Model S i et parkeringshus hvor det ble en del skader.
Krampe i benet, tråkket på feil, fått illebefinnende etc. Virker som om teknisk feil med bilen er en svært sjelden årsak til utilsiktet akselerasjon. Hos Toyota var det vel noe med løse gulvmatter?
I tillegg kan det sikkert være tilfeller hvor folk uforvarende kommer borti styring av cruisekontroll, aktivering, hopp til siste hastighet osv og kanskje ikke rekker skjønne hva som skjer eller tråkker på feil pedal i panikk.
Automatisk hopp til at det må være teknisk feil virker å ha svært lave odds for å være riktig, selv om bilen har hatt tilbakekalling på ett eller annet tidspunkt.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Driver2

Jeg tror det ikke er fører feil som har forårsaket ulykkene. Jeg har bred erfaring fra offshore og med alle bilene jeg har funnet feil på.  Det er spesielt konnektorer som har en liten kontakt flate mot sokkelen, det oppstår problem i. Er det dårlig metall eller litt fuktighet, får man lett et spenningsfall over kontakten.  Selv der det ikke er fuktighet kan en oppleve problemer i overgangene.  Sist opplevde jeg det i Kangooen min  fra 2020.  Det var ingen fuktighet i baklykten, men likevel var det 2 volt spenningsfall inne i konnektoren.  Alle vanntetningene var ok i lykten.  I ROV systemene offshore, var det også et velkjent problem spesielt i AMP kontaktene av den typen som har en langsgående låsekant. Et annet skrekk eksempel på dårlig designet ledningsføring i bil, er Berlingo som hadde jordingspunkt nede ved venstre kanal like innenfor førerens venstre fot. Der ble det fort rust og sviktende forbindelse.

Electric cars in Norway

SitatJeg tror det ikke er fører feil som har forårsaket ulykkene
Spennende teori du fremsetter Driver2. 

Volvo ha en jobb foran seg for å rette opp dette omdømme tapet man får ved slike høyt profilerte bil ulykker :o

turfsurf

Nå håper jeg inderlig sensorer for akselerator er redundante, og at feil fører til stopp, ikke full akselerasjon.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 02. oktober 2024, klokken 08:50Automatisk hopp til at det må være teknisk feil virker å ha svært lave odds for å være riktig, selv om bilen har hatt tilbakekalling på ett eller annet tidspunkt.
Enig, men det at det faktisk har vært recall på akkurat denne feilsituasjonen tidligere gjør det jo litt mere sannsynlig at det er feil på bil. Spørsmålet er jo om det vil se dagens lys i så fall. Volvo har alt å vinne på å holde slike informasjon tilbake.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Orla Pedersen

I forhold til snakken om "kill switch" så er den der allerede. Bremsepedalen har førsteprioritet over al betjening i praksis. Det vil sige at uanset hvilket signal, der sendes fra gaspedalen så vil et tråd på bremsen annullere gaspedalen. Prøv det selv på et stykke lige landevej uden trafik  :)

Desværre er mange ikke fortrolige med bremsen da "one-pedal drive" er blevet det sædvanlige.

Selvfølgelig kan fejlen ligge så dybt i systemet at bremsepedalen ikke afbryder fremdrift, men den vil dog bremse mekanisk uanset.
Men i dette tilfælde er fejlen og indkaldelse til fejlretning alene omfattende gaspedal og tilhørende ledninger, så bremsen ville virke.
Mvh
Orla Pedersen

Electric cars in Norway

Sitat fra: turfsurf på lørdag 05. oktober 2024, klokken 08:17
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 02. oktober 2024, klokken 08:50Automatisk hopp til at det må være teknisk feil virker å ha svært lave odds for å være riktig, selv om bilen har hatt tilbakekalling på ett eller annet tidspunkt.
Enig, men det at det faktisk har vært recall på akkurat denne feilsituasjonen tidligere gjør det jo litt mere sannsynlig at det er feil på bil. Spørsmålet er jo om det vil se dagens lys i så fall. Volvo har alt å vinne på å holde slike informasjon tilbake.
Enig i det med hopp jeg også.

Men Volvo vil ikke klare å holde tilbake slik info. Men hele situasjonen er i spill helt til vi får ulykkes rapporten. Men om den blir offentlig.... Tja si det.

Ingeniøren

#29
I følge Østlandets Blad:
"En bil kjørte inn i en vegg i et garasjeanlegg på Kolbotn uke 39. Bilen som kjørte inn i veggen var av type Volvo XC40"

Har ikke tilgang til ØB men det har kanskje andre... Begynner å bli noen biler på kort tid nå.

Når det gjelder "kill switch" tror jeg man har mer enn nok med å holde seg fast og ingen tid til å lete etter en "død mans knapp"

2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA