Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Batteri garantier

Startet av Olemann, torsdag 20. desember 2012, klokken 14:29

« forrige - neste »

Espen Hugaas Andersen

Jeg vil forresten si at jeg syns dette er det området Tesla er dårligst på, og håper Tesla setter en klar grense i garantibetingelsene for norge. (Men innerst inne har jeg en frykt for at Tesla bare kjører den amerikanske garantiteksten igjennom google translate, akkurat som de har gjort med nettsidene sine.)

Klare grenser gjør ting så mye lettere, og gjør at mulige kunder ikke må vurdere om det vil være nødvendig med søksmål for å få Tesla til å stå ved garantien sin. Tesla bør vise veien fremover for andre produsenter, ikke bare kjøre på fordi de får solgt biler, selv uten gode garantibetingelser.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

timingbeltkiller

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på lørdag 22. desember 2012, klokken 19:12
Om 70% er grensen ved reklamasjon vil jeg tro at grensen kan ikke være noe lavere på garantien. Men dette blir mer opp til å bli avgjort i en eventuell rettsak.

Norske forbrukerrettigheter er hvorfor Tesla må ta noe bedre betalt for bilen her, så vi får anta Tesla er klar over at det er ikke så enkelt som å ignorere batterikapasiteten.
ENIG i at garanti må bety tillegg til rettene du har etter forbrukerkjøpsloven. Likefullt ser du stadig vekk "garantier" som i realiteten er ansvarsfraskrivelser.

Ellers kommer garantier i alle mulige kvalitetsklasser:
- De beste er hvor forhandler/importør/produsent uten videre godtar reklamasjoner og ordner opp no questions asked.
- De dårligste er hvor de bruker aller mulige og umulige knep for å vri seg unna.
- De fleste ligger et eller annet sted mellom de to ytterpunktene.

Hvor Tesla ligger her, vet vi foreløbig tilnærmet null om. Men "gummistrikk-formuleringen" av batterigarantien er neppe et positivt tegn. Heller ikke  ignoreringen av mottaksproblemene for radioen.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Øyvind.h

Nå har batteriet 8 års garanti mot ikke-selvforskyldt havari, så mtp. varighet er garantien i hvert fall bedre enn reklamasjonsretten. Men jeg hadde også helst sett at restkapasitet ble tatt inn i garantien! Det hadde tatt bort et usikkerhetsmoment.

VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

foxy

Ja, 8 år "garanti" har 0 verdi uten at man garanterer min kapasitet/ved max kjørte km. selv 5 års norsk forbrukergaranti sier jo ingenting om hva som er "vanlig" og hvem har lyst å prøve en slik sak for retten?
I-miev 2011
Asker

El Electrico




Sitat
JA, men 8 års garanti uten km-begrensing har bare praktisk verdi dersom bilen i hele denne perioden har en akseptabel rekkevidde.

Ja!

Eopheim

Noterer meg at det ikke står et ord om batterienes garantitid på de norske sidene. Betyr det at vi får egne norske garantier ,eller skal vi stole på at de amerikanske garantiene vil være de samme som vi får? Noen som har informasjon ?
Nissan Leaf,svart,36000km- solgt
Model S,P753 VIN:P14408, bestilt april 12

timingbeltkiller

Sitat fra: Eopheim på fredag 28. desember 2012, klokken 18:12
Noterer meg at det ikke står et ord om batterienes garantitid på de norske sidene. Betyr det at vi får egne norske garantier ,eller skal vi stole på at de amerikanske garantiene vil være de samme som vi får? Noen som har informasjon ?
Ser ut som TM anvender US-reglene på alle områder slavisk på de utenlandske markedene helt uten lokal tilpassing til forskjellene i konkurransesituasjonen.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

laumb

Fra brosjyren i butikken (søplete mobilbilde, men får duge).
Skal vel godt gjøres mtp norsk lov å gi noe mindre enn de har annonsert med her.


_____
Tapatalkin' from iTalatut.

Leaffen

Dette er jo dokumentasjon bedre enn noe.
Bergen. Nissan Leaf siden januar 2012. 39000km.
Tesla en gang i fremtiden???

foxy

dokumentasjon på hva?

Tesla sin batteri garanti har i praksis 0 verdi med info fra dette bildet!
I-miev 2011
Asker

laumb

Det kan hende den har 0 verdi, men den har null verdi i ett definert knippe med km/år.

Selvsagt er det viktigste HVA garantien innebærer og hvilke rettigheter den gir deg ut over loven... Vent litt nå foxy, sa vi null verdi? Det den medfører av verdi i Norge er at den gir minst likt, eller bedre rettigheter enn det loven kan tilby - i en lengre periode enn loven krever. Altså ett godt tilskudd.


_____
Tapatalkin' from iTalatut.

foxy

"loven" sier ingenting om batterikapasitet etter 5 år, det er bare bilprodusentene som kan garantere. Så uavhengig om det er 3, 5, 8 eller 10 år man tilbyr, må man kvantifisere garantikapasitet.

Bare garanti definert som feks. 8 år/100000km min. 70% kapasitet har en praktisk verdi.
I-miev 2011
Asker

laumb

Det har jeg sagt meg enig i. At det mangler de essensielle momentene for mange, som er forventet kapasitet. Dette tror jeg heller ikke vi vil få noen tall på, da det rett og slett handler om bruksmønster.

Se på laptoppbatterier, kommer du med halv batterikapasitet etter 4 mnd, så er dette i mange tilfeller "innenfor normalen" tatt i dets bruksomfangs betraktning. Har det 10% kapasitet er det nok en defekt. Kommer du etter garantitiden og får det underkjent, må det reklameres med de ulemper det medfører av bevisførsel (reklamasjon = ditt ansvar å bevise. Garanti = produsent/leverandør sitt ansvar å bevise.).

Likeså så gir de deg en garanti på at det ikke er feil med batteripakken av unormal variant i lengre enn de 5 år loven tilbyr deg å reklamere. Således er denne garantien meget god. Det er fortsatt Tesla sitt ansvar og bevise feil og årsak, selv etter 7.999 år.

Skulle selv gjerne sett en garantert prosentandel etter 8 år, men som sagt tror jeg ikke det skjer. Du kan ha igjen 25% og jeg 85% etter 8 år, og begge er innenfor normalen. Kanskje til og med med samme km-stand.


_____
Tapatalkin' from iTalatut.

foxy

Vanskelig å sette nøyaktig tall ja, men garantert miniumumskapasitet bør kunne settes. Citroen har feks. 80% etter 5 år/120000 km.
I-miev 2011
Asker

timingbeltkiller

#29
Sitat fra: Øyvind.h på søndag 23. desember 2012, klokken 10:54
Nå har batteriet 8 års garanti mot ikke-selvforskyldt havari,
I følge http://jalopnik.com/5887265/tesla-motors-devastating-design-problem
skal det ikke mye til før batteriet  havner på null og du må kjøpe et nytt.
Du kan ikke engang bruke det forhåndsbetalte til dette.
Men må betale for et nytt.

I følge TM FAQ kan du eksempelvis parkere på en flyplass mens du drar på en lang ferie.
Ikke et ord om at dette ikke gjelder dersom du har kjørt langt til flyplassen slik at batteriet er langt fra fullt. Da bør du i alle fall  ikke ta denne ferien om vinteren. Og du bør ikke ha for lang vei til hytte uten strøm eller blir der lenge i streng kulde.

Artikkelforfatteren er et eksempel på en helfrelst entusiast som ender opp som frustrert engangskjøper. Problemet er ikke så mye uventede feil som oppstår, men TM sin håndtering av reklamasjoner og behandling av whistleblowers.

Toyota har aksjer i TM. Av omsyn til aksjeverdien bør de viske TM noen ord i øre om at kundevennlig reklamasjonspolitikk er i lengden bedre økonomi enn å bruke ethvert knep i boka for å avvise reklamasjoner.

Et Leaf-batteri kan du redde etter tomtapping ved å kople til lading innen 14 dager.
Tesla-batteriet er redningsløst fortapt samme sekund det når null.¹

Nå du vet dette, vil du sørge for at tomtapping aldri skjer. Men du kan ikke utelukke uforutsatte situasjoner. Eksempelvis kan hyttehjemturen bli forsinket pga uvær eller sydenhjemturen av flyproblemer eller sykdom.

Et kjent dansk snobbemerke for audio hadde for noen år siden i reklamebrosjyrene en setning med liten skrift. Oversatt til å kalle en spade en spade sto det: Enhver feil som oppstår skyldes feilbehandling (Underforstått: Krav etter forbrukerkjøpsloven er utelukket for våre produkter).

Har en gnagende følelse av at TM er åndelig i slekt her. Og at jeg som kjøper er en forsøkskanin for egen regning og risiko.  Hver gang jeg goggler litt, finner jeg noe jeg misliker.

Dette er greitt nok for en nymotens dings til en tusing eller to. Men ikke for et produkt til NOK 600K.

Burde vi som kjøpere lage en liste med punkter vi ønsker inn i kjøpekontrakten og trekke oss fra handelen dersom TM nekter å godta de?



¹
"""I'd be looking for more of an explanation of WHY the batteries used in the Teslas can't be charged from a zero state. I mean, those batteries are manufactured and have to undergo an initial charge (they don't come into existence fully or partially charged, do they?) so I'm curious what the issue is?"""
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA