Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Batteri garantier

Startet av Olemann, torsdag 20. desember 2012, klokken 14:29

« forrige - neste »

Olemann


Hei,

Noen som har harde/forpliktende facts fra Tesla  relatert til hvilke kapasitetsgarantier som Tesla gir på batteri?

Tenker på restkapasitet vs. antall år/km,  hvordan denne måles, antall år/km, ny pakke vs. "fiksing",  etc.

Mvh Ole

Cirion

Tror faktisk garantien ikke går på restkapasitet, men kun på fysiske produksjonsfeil.
Med andre ord feil relatert til produksjon av celler og annen elektronikk.

Normalt skal batteriet tape seg over tid/bruk.
Batteriet dekkes garantert ikke om man selv ødelegger det ved f.eks mangel på lading.
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

heimabrygg

Mener å ha lest at 75 prosent kapasitet innenfor 8 år er det som garanteres.
Tesla Model S #1925/VIN15922 levert 30. september i Bergen.

19quiz76

Korrekt svar på spørsmålet er nei - dette har ikke vært kommunisert gjennom Teslas norske hjemmesider (kan heller ikke huske å ha sett det på US-sidene).

Det finnes riktignok en del utregninger på forventet kapasitet etter x antall år, samt noe brukererfaring fra Roadstereiere (ref Teslas diskusjonsforumer i NO og USA). Men en garanti for minimumskapasitet tror jeg neppe Tesla vil komme med, fordi restkapasitet vil være direkte korrelert med bruksmønster.

Min helt subjektive konklusjon på temaet (i den grad den er interessant) ut fra tilgjengelig brukererfaringer samt laboratorietestresultater jeg har lest om, er imidlertid en forventning om at batteriet vil ha 75% av maxkapasitet etter ti år (v/14.000 km/år kjøring). Hvorvidt dette utløser et behov for å skifte batteripakken, overlater jeg til de rådende forhold om nettopp ti år ;)
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

El Electrico

Viktig spørsmål TS tar opp her! Ingen!! vet! Roadster er også på veien bare 4år.

Tesla selv sier: ''Tesla Motors tells us that we should expect to have our battery packs holding 70% of their original capacity after 5 years.''

Da tror jeg ikke at man har 75% etter 10 år!  :o

Øyvind.h

Roadster-eierne rapporterer ca 2% reduksjon per 10.000 miles, men nesten ingen reduksjon pga aldring. Biler som er svært lite brukt de siste 3-4 årene har nesten ikke hatt noe kapasitetstap.
Iht. Battery University er cellekjemien i Model S langt bedre på levetid enn kjemien i Roadster batteriene, men fasiten er det ingen som besitter før det har gått en 8-10 år.

Panasonics offisielle målinger viser en reduksjon på ca 25% etter 500 fulle ladesykluser, dvs. lading helt opp og deretter full utlading. Dette er ugunstig bruk av batteriet mtp. levetid. Klarer du å få ca 40 mil ut av hver fulle lading tilsvarer dette 200.000km før du er nede på 75% restkapasitet.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

19quiz76

Sitat fra: El Electrico på lørdag 22. desember 2012, klokken 11:02
Viktig spørsmål TS tar opp her! Ingen!! vet! Roadster er også på veien bare 4år.

Tesla selv sier: ''Tesla Motors tells us that we should expect to have our battery packs holding 70% of their original capacity after 5 years.''

Da tror jeg ikke at man har 75% etter 10 år!  :o

Har du link til denne uttalelsen? Er veldig interessert i fakta rundt dette, så har ikke noe imot å bli motbevist. Som sagt var min egen antagelse basert på 14.000 km/år, kanskje gjennomsnittsamerikaneren kjører en del mer og vil derfor få kortere levetid.
*Synse, synse* ;)
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

El Electrico

Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 22. desember 2012, klokken 11:16
Roadster-eierne rapporterer ca 2% reduksjon per 10.000 miles, men nesten ingen reduksjon pga aldring. Biler som er svært lite brukt de siste 3-4 årene har nesten ikke hatt noe kapasitetstap.
Iht. Battery University er cellekjemien i Model S langt bedre på levetid enn kjemien i Roadster batteriene, men fasiten er det ingen som besitter før det har gått en 8-10 år.

Panasonics offisielle målinger viser en reduksjon på ca 25% etter 500 fulle ladesykluser, dvs. lading helt opp og deretter full utlading. Dette er ugunstig bruk av batteriet mtp. levetid. Klarer du å få ca 40 mil ut av hver fulle lading tilsvarer dette 200.000km før du er nede på 75% restkapasitet.

Eierne av roadster har også rapportert 70% etter 4år!

El Electrico

#8
Sitat fra: 19quiz76 på lørdag 22. desember 2012, klokken 11:23
Sitat fra: El Electrico på lørdag 22. desember 2012, klokken 11:02
Viktig spørsmål TS tar opp her! Ingen!! vet! Roadster er også på veien bare 4år.

Tesla selv sier: ''Tesla Motors tells us that we should expect to have our battery packs holding 70% of their original capacity after 5 years.''

Da tror jeg ikke at man har 75% etter 10 år!  :o

Har du link til denne uttalelsen? Er veldig interessert i fakta rundt dette, så har ikke noe imot å bli motbevist. Som sagt var min egen antagelse basert på 14.000 km/år, kanskje gjennomsnittsamerikaneren kjører en del mer og vil derfor få kortere levetid.
*Synse, synse* ;)

Synse, synse på bl.a. Wiki søk Tesla Roadster. eller bruk Google. ;)

19quiz76

Hehe - mente at det var jeg som synset, altså ;)

Ang ditt opprinnelige utsagn refererte du til noe Tesla selv hadde skrevet, derfor trodde jeg du satt på en link til denne infoen.
Det tror jeg ikke lenger ;)
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

El Electrico

Sitat fra: 19quiz76 på lørdag 22. desember 2012, klokken 11:31
Hehe - mente at det var jeg som synset, altså ;)

Ang ditt opprinnelige utsagn refererte du til noe Tesla selv hadde skrevet, derfor trodde jeg du satt på en link til denne infoen.
Det tror jeg ikke lenger ;)


Tesla selv hadde det på sine FAQ sider tidligere men har tatt det bort! Hvis du bruker Google så finner du informasjon om dette!

19quiz76

Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

Øyvind.h

#12
Sitat fra: El Electrico på lørdag 22. desember 2012, klokken 11:24
Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 22. desember 2012, klokken 11:16
Roadster-eierne rapporterer ca 2% reduksjon per 10.000 miles, men nesten ingen reduksjon pga aldring. Biler som er svært lite brukt de siste 3-4 årene har nesten ikke hatt noe kapasitetstap.
Iht. Battery University er cellekjemien i Model S langt bedre på levetid enn kjemien i Roadster batteriene, men fasiten er det ingen som besitter før det har gått en 8-10 år.

Panasonics offisielle målinger viser en reduksjon på ca 25% etter 500 fulle ladesykluser, dvs. lading helt opp og deretter full utlading. Dette er ugunstig bruk av batteriet mtp. levetid. Klarer du å få ca 40 mil ut av hver fulle lading tilsvarer dette 200.000km før du er nede på 75% restkapasitet.

Eierne av roadster har også rapportert 70% etter 4år!
Hvor langt hadde den bilen kjørt? Uten å vite kjørelengde, bruksmønster etc er informasjonen verdiløs. Om du henviser til 70% reduksjon antar jeg at du mener Hansjörg? Kommer tilbake til det konkrete eksemplet lenger ned.

Eksempler fra US forum:
Strider: 2 år, ca 40.000km, 4% reduksjon
NigelM: 20 måneder, 16.000km. 0% reduksjon
Donauker: 3,5 år, 77.000km. Ca 10% reduksjon
Eberhard: 2 år, 112.000km. Ca 13,6% reduksjon
Richkae: Drøye 2 år, 28.000km, 0% reduksjon
Cinergi: 2 år, 32.000km. 4%

Man har jo ekstremtilfellene som Hansjörg som har kjørt bortimot 250.000km på tre år og etter all sannsynlighet konsekvent har toppladet batteriet sitt. Han har kjørt over 70.000km i året, og har nå kommet ned på rundt 30% restkapasitet (restkapasiteten faller raskt mot slutten). Kjapp hoderegning viser at han har hatt minst 7-800 fulle ladesykluser, antakelig godt over 1000 når man regner inn rekkeviddetap + at han nok ikke har klart et snitt på 34 mil per lading! Og bare for å ha det litt ekstra gøy. En tilsvarende bensinbil med forbruk på 0,75 hadde fort brukt bensin for 250-300.000kr i løpet av 250.000km!

Slik jeg har forstått det er kjemien i batteriene i Model S bedre på levetid, og lading/utlading foregår mer skånsomt enn i Roadsteren. Det virker derfor rimelig å anta at batteriet i Model S holder lenger. I tillegg er batteriet 60% større enn i Roadsteren, noe som gir lavere bruksslitasje på batteriet i Model S enn i Roadster ettersom du kommer lenger på hver fulle ladesyklus.

Panasonics graf:
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

timingbeltkiller

#13
Sitat fra: Cirion på torsdag 20. desember 2012, klokken 15:37
Tror faktisk garantien ikke går på restkapasitet, men kun på fysiske produksjonsfeil.
Med andre ord feil relatert til produksjon av celler og annen elektronikk.
Høres rimelig ut.


Sitat
Normalt skal batteriet tape seg over tid/bruk.
JA, men 8 års garanti uten km-begrensing har bare praktisk verdi dersom bilen i hele denne perioden har en akseptabel rekkevidde.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Espen Hugaas Andersen

#14
En ting å huske på er at selv om batterikapasiteten er ikke garantert, så har man også en 5 års reklamasjonsrett. Jeg tror de fleste domstoler vil være enig i at 70% er minimum, utifra bransjenorm, så 70% etter 5 år/ubegrenset antall km kan man være ganske så sikker på å få Tesla til å måtte ordne. Det kan også være mulig å få Tesla til å måtte garantere 70% etter 5 år/ubegrenset antall km, av den enkle grunn at en garanti skal være bedre en reklamasjonsretten. Om 70% er grensen ved reklamasjon vil jeg tro at grensen kan ikke være noe lavere på garantien. Men dette blir mer opp til å bli avgjort i en eventuell rettsak.

Norske forbrukerrettigheter er hvorfor Tesla må ta noe bedre betalt for bilen her, så vi får anta Tesla er klar over at det er ikke så enkelt som å ignorere batterikapasiteten.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA