Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kan jeg montere 25A kurs eller mer?

Startet av Bjerknez, lørdag 21. september 2024, klokken 00:41

« forrige - neste »

Bjerknez

Slik ser sikringsskapet mitt ut:

(Se vedlagt bilder)

Kan jeg montere en 25A kurs her eller mer for lading av elbil?

turfsurf

Burde ikke være noe problem, men lader du på full effekt så bør du ha en eller annen form for lastbalansering mot hovedsikring.

Vi har akkurat samme oppsett som deg, trefas IT med 40A hovedskring, og 25A (trefas) elbillading. Før vi fikk på plass lastbalansering gikk hovedsikringen med støtt og stadig når VVB, lading, varmepumpe og oppvaskmaskin gikk samtidig som matlagingen begynte.

Hvis du stort sett lader på lavere effekt bør det ikke være noe problem.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Radial

#2
Vi hadde ca samme oppsett, men var faretruende nær 40A på flere av fasene før vi fikk lader på enkelte tider av døgnet.

Vi fikk derfor oppgradert til 3x63A samtidig når vi la ut Garasjestrøm (32A).

Lader i dag på 20A 3-fase i garasjen (Tesla Y), og med lastbalansering (Easee equalizer).
Er ofte oppi 42-45A når vaskemaskinen, laderen og noen har dusjet, og vinterstid med aktivite panelovner og VP er det enda høyere "peak".

Prøvde med go like vel å holde meg under 10kW effektgrensa vinteren 2022/2023, med å strupe ned effekt på laderen, men var ikke mulig i praksis med 2 små barn og 2 elbiler...man endte ofte med utilstrekkelig oppladet bil neste morgen, og da var helvete løs.

Så det er 10-15kW er leddet jeg sikter på nå, da går det greit, selv vinterstid.
Har equalizer's satt på 44A, hender jeg får bittelitt struping, men alltid klar neste morgen (selv 10a 3-fase har greie effekter)

Dette hadde ikke gått så bra med 40A hovedsikring, så oppgradering til 63A hovedsikring er sterkt anbefalt fra min side, av alle praktiske årsaker.
Peak kan bli ganske høy. Så selv om gjennomsnittet ikke nødvendigvis kan forsvare 63A hovedsikring, kan "peak" gjerne overstige 40A....bare legg sammen platetoppen + VVB og lading, så er det ikke mye igjen til å lade med.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Orbit

Sitat fra: turfsurf på lørdag 21. september 2024, klokken 08:34Burde ikke være noe problem, men lader du på full effekt så bør du ha en eller annen form for lastbalansering mot hovedsikring.

Jeg ville heller si at Bjerknez ha lastbalansering for å komme i mål med 25A lading på 40 A overbelastningsvern. Dersom elektriker gjør utregningene riktig med samtidighetsfaktorer, skal ikke installasjonen være satt opp slik at overbelastningsvernet vil slå ut ved normal bruk. Med 40 A overbelastningsvern, vil 25 A lading (samtidighetsfaktor 1) bety at summen av alle andre forbrukere på samme fase(r) må være under 15 A etter justering for samtidighetsfaktor.

Det er også en fordel med lastbalansering for å unngå høye effektledd på nettleien, f.eks. slik at elbillading aldri vil gå på dersom det vipper deg over til neste trinn, f.eks > 10 kW.

Er den gamle komfyrkursen (#1) fremdeles i bruk?
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

turfsurf

Sitat fra: Radial på lørdag 21. september 2024, klokken 09:26Så oppgradering til 63A hovedsikring er sterkt anbefalt fra min side, av alle praktiske årsaker.
Det er veldig situasjonsbetinget. Vi er fire i familien med to elbiler som kjører tilsammen 60k i året og klarer oss fint med 40A. Er aldri over 10kW effekttrinn. For oss hadde oppgradering av hovedsikringen vært en bortkastet ekstrakostnad.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Rosstopher

Sitat fra: Orbit på lørdag 21. september 2024, klokken 09:29Er den gamle komfyrkursen (#1) fremdeles i bruk?

Ja det ser ut som du har pusset opp kjøkkenet og har kurs nummer 1 til overs. Be også gjerne elektrikeren om en maskinskrevet kursfortegnelse. Det har du krav på.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

hELgenen

Sitat fra: turfsurf på lørdag 21. september 2024, klokken 09:35
Sitat fra: Radial på lørdag 21. september 2024, klokken 09:26Så oppgradering til 63A hovedsikring er sterkt anbefalt fra min side, av alle praktiske årsaker.
Det er veldig situasjonsbetinget. Vi er fire i familien med to elbiler som kjører tilsammen 60k i året og klarer oss fint med 40A. Er aldri over 10kW effekttrinn. For oss hadde oppgradering av hovedsikringen vært en bortkastet ekstrakostnad.

Har 2 elbiler og samlet kjørelengde på 40k. Og alt blir ladet med 16A kurs som på lader er satt til 12A.

Og vi snakker 230V IT nett en fas lading her...

Null problem..hatt det slik siden 2013..bare byttet ut lader..aldri oppgradert kurs.

Radial

Sitat fra: hELgenen på lørdag 21. september 2024, klokken 19:00
Sitat fra: turfsurf på lørdag 21. september 2024, klokken 09:35
Sitat fra: Radial på lørdag 21. september 2024, klokken 09:26Så oppgradering til 63A hovedsikring er sterkt anbefalt fra min side, av alle praktiske årsaker.
Det er veldig situasjonsbetinget. Vi er fire i familien med to elbiler som kjører tilsammen 60k i året og klarer oss fint med 40A. Er aldri over 10kW effekttrinn. For oss hadde oppgradering av hovedsikringen vært en bortkastet ekstrakostnad.

Har 2 elbiler og samlet kjørelengde på 40k. Og alt blir ladet med 16A kurs som på lader er satt til 12A.

Og vi snakker 230V IT nett en fas lading her...

Null problem..hatt det slik siden 2013..bare byttet ut lader..aldri oppgradert kurs.

Som nevnt, 2 små barn + 2 voksene krever sitt, særlig vinterstid..her har vi gjerne -15 og kaldere ganske ofte gjennom vinteren.
Vaskemaskin+tørketrommel går da nesten samtidig hver (sen)kveld, bading/dusjing holder VVB i gang, 3x 1000w panelovner på soverommene og 1500w Varmepumpe kommer og går hele natta, 4x 1000W varmekabler like så...2x 2500w avfuktere i garasjen, og en 1500 varmevifte for link på loftet....også hiver man på opptil 8kW lading oppå det igjen😂

10kW leddet er bare å glemme for oss, og det var værst når jeg kjørte MG ZS som får stooore effekt-begrensninger i kulda ved lav SoC, såpass at motorvei blir vanskelig, og da når det knapt ble ladet gjennom vinternatta var katastrofen på vei 🙈

63A inntak kosta "hele" 5500kr inkludert søknad og sikring, det er det verdt heeelt klart verdt, i mine øyne selvsagt.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

hELgenen

Sitat fra: Radial på lørdag 21. september 2024, klokken 23:07
Sitat fra: hELgenen på lørdag 21. september 2024, klokken 19:00
Sitat fra: turfsurf på lørdag 21. september 2024, klokken 09:35
Sitat fra: Radial på lørdag 21. september 2024, klokken 09:26Så oppgradering til 63A hovedsikring er sterkt anbefalt fra min side, av alle praktiske årsaker.
Det er veldig situasjonsbetinget. Vi er fire i familien med to elbiler som kjører tilsammen 60k i året og klarer oss fint med 40A. Er aldri over 10kW effekttrinn. For oss hadde oppgradering av hovedsikringen vært en bortkastet ekstrakostnad.

Har 2 elbiler og samlet kjørelengde på 40k. Og alt blir ladet med 16A kurs som på lader er satt til 12A.

Og vi snakker 230V IT nett en fas lading her...

Null problem..hatt det slik siden 2013..bare byttet ut lader..aldri oppgradert kurs.

Som nevnt, 2 små barn + 2 voksene krever sitt, særlig vinterstid..her har vi gjerne -15 og kaldere ganske ofte gjennom vinteren.
Vaskemaskin+tørketrommel går da nesten samtidig hver (sen)kveld, bading/dusjing holder VVB i gang, 3x 1000w panelovner på soverommene og 1500w Varmepumpe kommer og går hele natta, 4x 1000W varmekabler like så...2x 2500w avfuktere i garasjen, og en 1500 varmevifte for link på loftet....også hiver man på opptil 8kW lading oppå det igjen😂

10kW leddet er bare å glemme for oss, og det var værst når jeg kjørte MG ZS som får stooore effekt-begrensninger i kulda ved lav SoC, såpass at motorvei blir vanskelig, og da når det knapt ble ladet gjennom vinternatta var katastrofen på vei 🙈

63A inntak kosta "hele" 5500kr inkludert søknad og sikring, det er det verdt heeelt klart verdt, i mine øyne selvsagt.

Vel,her er det fort 30 minus på vinteren. Men lever godt med 16A kurs til 2 elbiler. Vi bikker 10 kW på vinteren,men holdt oss under 15. Effekt tariffen er også heftig når en kommer over 15.

turfsurf

Sitat fra: Radial på lørdag 21. september 2024, klokken 23:0763A inntak kosta "hele" 5500kr inkludert søknad og sikring, det er det verdt heeelt klart verdt, i mine øyne selvsagt.
Blir nok en del dyrere når man samtidig må bytte inntakssikring og kabel fra den til sikringsskapet. Og nå virker det som om du har litt over snittet høyt strømforbruk, og vi kanskje litt under...
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

RJK

Sitat fra: turfsurf på mandag 23. september 2024, klokken 18:27
Sitat fra: Radial på lørdag 21. september 2024, klokken 23:0763A inntak kosta "hele" 5500kr inkludert søknad og sikring, det er det verdt heeelt klart verdt, i mine øyne selvsagt.
Blir nok en del dyrere når man samtidig må bytte inntakssikring og kabel fra den til sikringsskapet. Og nå virker det som om du har litt over snittet høyt strømforbruk, og vi kanskje litt under...
Kommer nok og an på om trafo har ledig kapasitet, eller om det krever utbygging/utvidelse. Da risikerer man en smell i form av et heftig anleggsbidrag. Så viktig å få sjekket dette før man faktisk bestiller!
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Bjerknez

En liten oppdatering her.

Kommer noen og monterer Futurehome lader og kobler denne til en dedikert 32A kurs. Med ipakken følger også et rele til varmtvannsbereder og en HAN enhet. Da får jeg balansert lading hvor jeg kan lage en autoasjon som feks. slår av VVB om natten mens bilen lader etc.


Radial

Sitat fra: Bjerknez på tirsdag 01. oktober 2024, klokken 07:29En liten oppdatering her.

Kommer noen og monterer Futurehome lader og kobler denne til en dedikert 32A kurs. Med ipakken følger også et rele til varmtvannsbereder og en HAN enhet. Da får jeg balansert lading hvor jeg kan lage en autoasjon som feks. slår av VVB om natten mens bilen lader etc.



Smart.
Da kan du sikkert utvide med andre smarte dingser senere også👍
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA