Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ved kjøp av Tesla, støtter man da Musk og Trump sin politiske kampanje?

Startet av daktari, torsdag 19. september 2024, klokken 08:07

« forrige - neste »

automat

Sitat fra: hELgenen på lørdag 28. desember 2024, klokken 01:57
Sitat fra: automat på lørdag 28. desember 2024, klokken 01:26Hvor mange tusen hadde du vært villig til å bruke på en motorreparasjon på en 2009-mod fossil bruksbil? I det store og hele ser jeg ingen stor forskjell på el og fossil på dette området. Så er vi i en brytningstid nå, som kan skape litt usikkerhet.

Elbilen har også den fordelen at batteriet normalt vil ha en restverdi, ved bruk til andre formål enn i bil.

Jeg kjører elbil og har gjort så siden ca 2013 og vil nok fortsette med det..så den ballen kan vi legge død.
Men jeg vet også om de som skrur på gamle biler og ønsker å fortsette med det. Og i USA så er det ganske mange av den typen. Og det er faktisk overkommelig å holde en eldre bil i god teknisk stand i mange,mange år.
Og det har en verdi i seg selv for eiere av disse bilene. Da snakker vi ikke om bruk og kast fossile motorer,for det er mange av dem også,men biler med motorer som er bygd for å vare. Slikt er vesentlig vanskeligere med en elbil der batteriet ofte er skreddersydd til akkurat den spesifikke modellen. Mao elbiler "brukes opp" raskere enn mange fossiler der eiere av elbiler kan fort gå fra en verdi på 150k til null på ett år dersom batteriet tar kvelden. Slike ekstreme verditap har eieren av gode fossiler ikke. De faller mer jevnt i verdi de siste årene uten et raskt svalestup til 0. Og bakgrunnen er jo rett og slett at man på en billigere måte kan holde disse gående. Selvfølgelig ennå enklere i et klima annerledes enn det norske.


Problemet er at de siste 10-15 årene har det blitt produsert færre og færre fossilbiler som egner seg til å skru på selv. Bilene blir stadig mer kompliserte.

Tesla er så langt den eneste gamle elbilen man kan si det er verdt å skru- og ta vare på. Jeg ser med jevne mellomrom beskrivelser der folk har gjort ganske komplekse reparasjoner på disse. Så jeg tror ikke hjemmemekk vil dø ut med fossilbilen.

Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

daktari

Avensis 2009. Utropspris 50, tipper den går for 40k.https://www.finn.no/374518975  Ikke verdt én eneste reparasjon utover slitedeler.  Gått 17k km pr år.

Grønvold bildemontering gjør grei butikk på salg av batterier fra vrakede elbiler. Blir for enkelt å si at batteriet er null verdt. Også et ikke-fungerende batteri vil demonteres, fungerende moduler og celler plukkes ut og selges. De fleste merker har pakker som kan repareres.
Det vil komme et marked for refurbished uorg. batterier.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

daktari

Tilbake til Elon, trådens tema.
Ordkrigen mellom ekte Maga med tilsynelatende ekte rasisme og ultra liberalisten Musk blir skarpere.
De krangler om H-1B visum som gir 3+3 års opphold som arbeider innen tech med høy utdannelse, eller utdanning til master. Maga mener dette er til ulempe for ektefødte amerikanere.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

turfsurf

Sitat fra: daktari på søndag 29. desember 2024, klokken 00:50De krangler om H-1B visum som gir 3+3 års opphold som arbeider innen tech med høy utdannelse, eller utdanning til master. Maga mener dette er til ulempe for ektefødte amerikanere.
MAGA kjernen er jo bare helt klin kokos. De som argumenterer for dette er gjerne folk som ikke har denne type utdannelse selv.

Ett land som er skapt av massiv innvandring skal nå isolere seg selv totalt. Hvem er det som har bidratt med teknologiske løft i USA innen f.eks romfart og atomkraft? Jo, nettopp innvandrere.

Blir jo spennende å se om Musk har foregnet seg på støtten fra MAGA, men jeg tror dette hovedsakelig er meningen til en liten del av de.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

daktari

Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Electric cars in Norway

Sitat fra: daktari på fredag 03. januar 2025, klokken 14:08Dårlig stemning når Musk blander seg inn i valget i Tyskland.
https://www.aftenposten.no/verden/i/4B0o1q/elon-musk-kritiserer-tyske-ledere-stoetter-afd-i-valget
Helt utrolig! At ikke Elon noen gang lærer. 

Men kanskje han tenker som så at all PR er god PR? Jeg vet ikke.

Men en av de rikeste i verden er han jo så kanskje han rett og slett bare gir F....

daktari

Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 04. januar 2025, klokken 21:20
Sitat fra: daktari på fredag 03. januar 2025, klokken 14:08Dårlig stemning når Musk blander seg inn i valget i Tyskland.
https://www.aftenposten.no/verden/i/4B0o1q/elon-musk-kritiserer-tyske-ledere-stoetter-afd-i-valget
Helt utrolig! At ikke Elon noen gang lærer.

Men kanskje han tenker som så at all PR er god PR? Jeg vet ikke.

Men en av de rikeste i verden er han jo så kanskje han rett og slett bare gir F....
Ja, eg tror du har rett i det siste. Han fremstår ikke lenger som kynisk forretningsmann, men som maktgal politiker. Hvis ikke der ligger noe bak mtp businessen, altså at han tror et milliardær-oligarki er bra for han.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

daktari

Forstemmende lesning fra de som kan historien. En sammenligning av Henry Ford (og hans forhold til nazistene) og Musk:
https://prospect.org/power/2025-01-06-ford-musk-made-cars-backed-fascists/
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Øyvind.h

VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013


daktari

Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D


daktari

Å true et land, som har blitt forsøkt invadert av nazistene, er så komplett taktløst.
Sett opp mot USAs tidligere  "frigjøringer" i Vietnam og Afghanistan.
Å lage humor ut av det er vanskelig i seg selv, men konteksten nå er ikke knyttet til humor.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

ToWalkOrDrive

Sitat fra: MNA på mandag 06. januar 2025, klokken 21:02Siste tweet fra han er helt utrolig:
https://x.com/elonmusk/status/1876174862747930717


Viser egentlig at Musk er like ille som Trump - hopper til konklusjoner. Ser det er fordi Musk ikke får viljen sin om en granskning i England. Fatter ikke at han har tid til å surre rundt om sånne saker.... men beviser jo egentlig at han egentlig ikke har brukt så mye tid på å sette seg inn i det. Blir veldig skummelt når han og Trump i tospann kan fyre hverandre opp. First we take Britain...than we take Greenland, som Leonard Cohan nesten sa...

https://www.cnbc.com/2025/01/06/elon-musk-asks-if-us-should-liberate-britain.html
Tesla Model Y                         2021-

daktari

Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA