Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Onvo L60

Startet av BubbaJoFet, lørdag 14. september 2024, klokken 20:10

« forrige - neste »

BubbaJoFet

Ikke NIO, men NIO alikavel. Begynt å dukke opp noen engelsk språklige videoer med testkjøring av Onvo L60.
Skal etter sigende lanseres som merke i Europa i 2025.
NIO har en forholdsvis flat prismodell ved at inntjening pr bil skal være lik i alle markeder, noe som gjør påslaget mellom Kina og Norge ganske lavt, så lavt at det har vært litt sinne over lave priser i Norge der borte.

23k dollar for basis utgaven kan bety 250k-270k med vinterhjul her i landet. Da har en råd til BaaS noen år.

Bytter batteri på 2.30 min ved swap gen 4 , har 900V arkitektur og hva som virker å være ett ganske gjennomført interiør.

https://youtu.be/Ndh34nDNd7k?si=unBj_e6qFfW56ibZ
(Disclaimer; Han eier en ET7)

https://youtu.be/CEUI6wwo7yM?si=RfuD1FvVhfY7L6GP
(Tidligere NIO ansatt som er forholdsvis kritisk til sin tidligere arbeidsgiver)



turfsurf

Blir spennende å se opp mot Model Y Juniper. Ser veldig gjennomført ut.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

OC-Freak

#2
Sitat fra: BubbaJoFet på lørdag 14. september 2024, klokken 20:1023k dollar for basis utgaven kan bety 250k-270k med vinterhjul her i landet.


Det er jo lov å drømme. I første videoen sier han at startprisen tilsvarer 31k dollar. Så rundt 350k pluss batterileie.

Skulle ikke overraske om den blir dyrere enn TMY med batteri kjøp, for å presse flest mulig over på batteri abonnement.

Og batteri abonnement har kun noe for seg om man faktisk bruker batteriswap. Selv har jeg 95% hjemmelading.

Ellers ser den jo ut som en TMY, bare med mer premium interiør og penere lykter foran og bak.

BubbaJoFet

#3
Sitat fra: OC-Freak på søndag 15. september 2024, klokken 18:23
Sitat fra: BubbaJoFet på lørdag 14. september 2024, klokken 20:1023k dollar for basis utgaven kan bety 250k-270k med vinterhjul her i landet.


Det er jo lov å drømme. I første videoen sier han at startprisen tilsvarer 31k dollar. Så rundt 350k pluss batterileie.

Skulle ikke overraske om den blir dyrere enn TMY med batteri kjøp, for å presse flest mulig over på batteri abonnement.

Og batteri abonnement har kun noe for seg om man faktisk bruker batteriswap. Selv har jeg 95% hjemmelading.

Ellers ser den jo ut som en TMY, bare med mer premium interiør og penere lykter foran og bak.

Han refererer til prisen, med kjøpt batteri som er annonsert i Kina, 219 900 RMB.
Pris med BaaS er ikke kjent, men det spekuleres å bli ned mot 23k dollar.
L60 blir altså 4200 dollar billigere enn Model Y standard range i Kina med batteriet kjøpt.

https://cnevpost.com/2024/09/13/nio-onvo-l60-review-chinadriven/

Angående BaaS så kan det diskuteres opp og ned nytten av, men før en har forsøkt det bør en ikke helt avskrive det å bruke 3 minutter på å lade bilen.


OC-Freak

Fikk ikke med meg at prisen i videoen var med batteri.

Sitter dog enda på "jeg tror det når jeg får se det" benken inntil videre.  ::)


SolEL

Jeg syns den ser helt rå ut. Hvis prisen blir lik, med batteri kjøpt, som modell Y, så blir dette beste deal ever på EV. Problemet er når kommer den hit. Full produksjon starter i desember 2024. Så er jo bilen banebrytende på flere områder: Luftmotstand, flatt batteri, minste motor, Det gir meget bra innvendig plass, høyeste volt (900) Energi effektiv pga høyest volt (motor meget laft forbruk) og luftmotstand.
Så skal det komme en 6-7 seter ikke cupe men vanlig suv om ett år.

turfsurf

Sitat fra: SolEL på onsdag 18. september 2024, klokken 12:29Så er jo bilen banebrytende på flere områder: Luftmotstand, flatt batteri, minste motor, Det gir meget bra innvendig plass, høyeste volt (900) Energi effektiv pga høyest volt (motor meget laft forbruk) og luftmotstand.
De er ikke først ute med 900V arkitektur, bare så det er sagt.

Og det heter høyeste spenning, ikke høyeste volt... Litt som å si høyeste kg i stedet for høyest vekt.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

BubbaJoFet

Da var prisen sluppet, blir 21,200 USD med BaaS. Hva som eventuelt kan/må legges til av ekstrautstyr blir spennende å se.

Antar det er pris for single motor varianten, kan ikke finne dual motor priser.

https://carnewschina.com/2024/09/19/onvo-l60-the-model-y-killer-from-nio-launches-priced-from-21200-usd/




SolEL

Hvilke andre biler har 900v arkitektur?

Electric cars in Norway

#9
Sitat fra: SolEL på tirsdag 08. oktober 2024, klokken 18:12Hvilke andre biler har 900v arkitektur?
Lucid Air har vel 900 volt arkitektur...? Husker ikke helt jeg...

SolEL

Skal Onvo bygges i Egypt? Merkelig nå Nio skal starte nytt selskap med UAE og Egypt Skal Hete Nio MENA (mena betyr midt østen nord afrika) Hovedbase blir i Abu Dhabi mens de skal bygge fabrikk i Egypt. Jeg synes dette er lovende Jeg liker emiratene bedre enn Kina. Har vært i Dubai og er meget imponert over de.
De eier fra før 20,1 % av Nio.

BubbaJoFet

Sitat fra: SolEL på onsdag 09. oktober 2024, klokken 18:21Skal Onvo bygges i Egypt? Merkelig nå Nio skal starte nytt selskap med UAE og Egypt Skal Hete Nio MENA (mena betyr midt østen nord afrika) Hovedbase blir i Abu Dhabi mens de skal bygge fabrikk i Egypt. Jeg synes dette er lovende Jeg liker emiratene bedre enn Kina. Har vært i Dubai og er meget imponert over de.
De eier fra før 20,1 % av Nio.

For å bygge biler kreves det tilgang til kompetent arbeidskraft, arbeidskraften i UAE er fremmedarbeidere som må tilbake til hjemlandet etter en viss periode. Kombinert med mangel på infrastruktur/frakthavner så er det tvilsomt.
Skal du bygge biler for Europa og Midtøsten velger du Ungarn, Polen, Tsjekkia, Belgia, Tyrkia eller Tyskland. Frankrike er selvfølgelig en mulighet, men regnes vel som ustabilt siden de i sin tid skjøt og drepte sjefen for Renault i forbindelse med nedbemanning.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Georges_Besse


Electric cars in Norway

#12
Sitat fra: SolEL på onsdag 09. oktober 2024, klokken 18:21Har vært i Dubai og er meget imponert over de.

Ehh Dubai.... Er ikke der det nylig (2018) ble lov for kvinner å kjøre bil helt på egen hånd? 

Da tyder det på at de fortsatt ligger litt bak det vi kaller «normalen»

Stay away sier jeg...

https://brookcarrent.ae/can-women-drive-in-dubai/

turfsurf

Sitat fra: SolEL på onsdag 09. oktober 2024, klokken 18:21Jeg liker emiratene bedre enn Kina. Har vært i Dubai og er meget imponert over de.
Så du liker slavedrivere og kvinneundertrykkere? Mere skruppelløse folk skal man lete lenge etter.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Electric cars in Norway

#14
SitatMere skruppelløse folk skal man lete lenge etter.


Hei hei hei.... Vi er da siviliserte her inne ;D

Jeg tror faktisk Jonas my main man :o har besøk derfra as we speak

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA