Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

OVMS for Think

Startet av BauDemo, onsdag 19. desember 2012, klokken 16:09

« forrige - neste »

hma

TLA ; da har jeg lært en ny TLA ;)
RAC = Remote ACquisition (finnes forran sikringsboksen inne i dashbordet stort sett på gen0/1-biler)
GEM = General Electric Module

VCU = Vehicle Control Module, finnes på gen2-PCU-biler (2010-2011) og har bl.a. i oppgave å styre lamper på dashboarder etc. Airbaglampa bøir styrt av VCU på gen2-PCU og av RAC på gen0/1-PCU.
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Hyundai Ioniq 5 P45 (08-2021)
   (tidl.: Think 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S85 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) - Tesla Model S75D (12/2018-06/2021) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012)

Lynet

RAC sitter skrudd fast på torpedoveggen litt over releboksen.
Hvis du ser "gjennom" sikringsboksen så skimter du den tror jeg.
Det er hvite ledninger som er koblet til den.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Warlock

#92
Kikka litt oppi der.. Fant en CDCM hva nå enn det er, den var i alle fall synlig.
Min favoritt er XTLAer (eXtended Three Letter Acronym).
Var litt trangt og utilgjengelig uten å begynne demonteringen for å finne så mye annet. Gjetter på en Gen 2 og dermed VCU en eller annen plass?
Uansett er det mest interesant å finne antennene om de er der, resten kan få lov å være som de er. Ikke umulig at en OBDII splitter dongle med muligheter for å fikseres der den opprinnelige nå står er løsningen for min del.
Finnes det noen form for dokumentasjon på OVMSens interne pinheader? Er disse aktive lav eller høy? Hvordan benytter du dem nå?
Hadde vært fint med noen form for dokumentasjon på Thinken også, disse linjene son skal trekkes høy, hva er egentlig i de to andre endene jeg hi-jacker meg inn på? Sinker en voldsomt til jord? Det kan for så vidt forklare en drain på mer en 200mA :)
Dersom MOSFETen din ryker, kan det være linjen som skal drives er koplet til et relé og du mangler flyback-dioden? (Kanskje en motstand på input som buffer heller ikke er så dumt...)
Et kjappt øyekast på datasheeten til ULN2003A gir meg inntrykk av at den er inverterende. Kan det ha lurt deg hma? I så fall er ikke det første gang, jeg blir stadig vekk irritert på at jeg gjør slike blundre :)
Alternativt kan man jo drive en liten relé -krets ment for f.eks arduino, f.eks noe ala http://www.elecfreaks.com/store/4-channel-5v-relay-module-p-269.html , men det forutsetter jo en egen breakout boks og henting av en 12V kilde da :)

-// W

Warlock

Det slo meg plutselig, når du sier:

Sitat fra: hma på tirsdag 03. desember 2013, klokken 15:34
... Det viser seg at en av mosfetene ikke tåler belastningen fra dørlås-signalet (2n7000 tåler maks 200mA), og jeg har ikke kapasitet til å bruke så mye mer tid på det. ...

Mener du da at MOSFETene ryker når du OVMSen er passiv og du låser opp og igjen bilen på vanlig måte, eller når du låser opp og igjen via OVMS? Løsningen på det første problemet er jo bare å sette en diode på linja mellom ditt signal og det opprinnelige. Da får du ikke tilbake-feed på uønskede 12V på kanskje flere Amp (noe som helt klart ville ha grillet MOSFETen). Signalet vil vel droppe en 0,4-0,7V men det er nok ikke så farlig :)

BTW: dersom signalet som drives her er et 12V logikksignal og ikke f.eks koplet til et relé ville jeg ikke brydd meg så mye om å bruke en ULN2003a...

hma

CDCM - Climate and Defrost Control Module.
Denne modulen ble bl.a. koblet opp for framtidig fjernstyring av varme, via RAC (eller Mindbox).
Med OVMS tror jeg vi kan fullføre denne idéen, enten om noen greier å finne CAN-meldinger som kan styre selve CDCM, eller ved å sende +12V til high_voltage_request/BMI + blower_fan_speed2_relé + heater_on.
Pinnebeskrivelse er forklart tidligere i tråden.

Beskrivelse av OVMS-modulen finnes her https://github.com/markwj/Open-Vehicle-Monitoring-System/tree/master/vehicle/Car%20Module/v2-base
De 4 analog-utgangangene på OVMS sender +5V ved aktivering.
- Utgangen er koblet rett på Gate på hver sin 2n7000 mosfet.
- Source er koblet til jord på hver mosfet.
- Drain er koblet i GEM (lock-switch til én mosfet og unlock-switch til en annen).
- En 4,5kOhm motstand er koblet mellom utgangene og jord/Source på hver sin mosfet.

* Utgangen/mosfeten som styrer varme er koblet til et dempet relé. Ikke noe problem her.
* Utgangen/mosfeten som styrer airbaglampa er koblet direkte til instrumentclusteret (via RAC-kontakten) og virker fint.

Lock/unlock fra GEM aktiveres ved at utgangene kobles til jord med en puls (via mosfet). Jeg tror strømmen fra GEM til jord (via mosfet) blir for stor for 2n7000. Jeg har også prøvd med en diode, men da fikk jeg ikke noe forbindelse gjennom Drain og Source.

Mitt foreløpige og "enkleste" forslag til løsning, er å la lock/unlock-mosfetene styre hvert sitt relé. Da blir det mer mikk-makk og en mindre elegant løsning. Jeg vil aller helst samle all elektronikk inne i den lille OVMS-boksen. :)
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Hyundai Ioniq 5 P45 (08-2021)
   (tidl.: Think 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S85 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) - Tesla Model S75D (12/2018-06/2021) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012)

Warlock

#95
Ah! Lock/Unlock skal trekkes lav. Da hjelper nok ikke en diode nei :) Jeg antok at du måtte sette +12V som på Airconditionen du nevnte, men det er altså motsatt.
Spørsmålet her bllir da Hva holder denne linjen høy? Siden du sprenger 2n7000 så er det i alle fall 0.3A der. Det indikerer vel at noe holder linjen aktivt høyt, og ikke bare er en pullup-motstand. Spørs om det er et sikkrhetssystem her som f.eks låser opp dørene dersom bilen mister strømmen. Om man i så fall setter inn en Powerdriver eller kraftigere MOSFET risikerer man strengt talt bare å sprenge den enheten som legger linjen høy. (Ser at sikiringen totalt er på 20A for hele Låssystemet, så det er ikke sikkert det er sikringen som ryker først, uansett er det skodd for å kunne dra litt...) Uansett er MOSFETer på flere Amp gjerne større enn det du får plass til i kassa til OVMSen vil jeg tro.

Den enkleste, men mest intrusive løsninen, er da, som du sier, å drive et relé for hver linje. Da ville jeg valgt å fysisk kutte eksiterende linje med releet og kople signalmottaker til jord i en kort periode. inaktiv-mode på reléet vil være originalt oppsett.

Er det mulig å finne ut hva som står i hver ende av denne linja? Er det noen med verkstedsmanual eller tilsvarende?

Forøvrig var skjemaet for OVMSen veldig pent og oversiktlig, pin-headeren har jo både +5V og +12V i tillegg til TTL porter og GND så der burde man jo kunne bygge hva man vil :) Takk for informasjonen.

Warlock

#96
Har krabbet litt i dørken i dag :)
Tenkte jeg skulle måle hvor mange amp som trekkes dersom jeg jorder lock/unlock-signalene. Fikk ikke målt så mye AMP egentlig, det virker om om de står i tri-state når de kan aktiveres, og aktiveres ved en pulldown-puls, slik du har forklart hma. Tror ikke det er fare for å grille noe, for med en gang man kjører pulldown går linja til 0V og reléet aktiveres. Den andre linja går da til tristate (lock linja lå vel på ~3,5V i alle fall).

Fargekodene til kablene var noe anneledes på denne thinken (og det var svært mange testkontakter under der), men pin-outen stemte så de gikk greit å lokalisere. Er vel bare å kjøre på med MOSFET som tåler litt? f.eks en "inteligent" effekt-FET ala denne: https://www.elfaelektronikk.no/elfa3~no_no/elfa/init.do?item=71-014-32&toc=19189 .

Jeg tegnet også et lite overflatemontert kretskort for den, SOT-223 er sikkert liten nok, kretskortet blir ca 2x4cm, og bør få plass inne i OVMS-kassa. Pull-up motstandene du hadde satt på er strengt talt ikke nødvendige, linja er allerede kontrollert, det er Open Drain, og den stjeler derfor bare i verste fall 2mA kontinuerlig dersom motstanden er der... Om man virkelig vil ha de der kan overflatemonterte lett legges til i ettertid mellom Source og Drain (pin 2 og 3 på hver FET).

Hadde egentlig tenkt å legge ved ett bilde her, men fant ikke noen attach-mulighet? mulig jeg er for Newbie :)

Kan være jeg kan få freset opp noen kort i helga, vi får se :)


habazot

Juhu, enno ein som er kåt på duppedittar! :)
Eg har fått tips av hma på kretsar og har ein pose med assorterte mosfets som eg tenkte å sy saman til ein krets inni OVMS boksen, men her ser det ut som andre er foran meg i sporet igjen :)
Dersom me finn ei varig løysing på brennande mosfets er det nok fleire som er interessert i kretskort og slikt (hint hint).. :)
Bergen
- Think City 2008 - 43000km

Warlock

#98
Ja hvorfor ikke? lage 2 tar jo bare dobbelt så lang tid, og 3 tar jo bare 2/3 av det igjen, så før eller senere sparer man vel litt oxo ;)

Er litt spent på hva som egentlig griller transistorene, eller om det rett og slett bare er for høy strøm for 2n7000.

Har tenkt å teste litt i helga, forhåpentligvis kommer jeg opp med noe. Men er det noen som har pinouten ti CDCM, aller helst tegning (eller bilde). Da slipper jeg å lete så mye etter riktig ledning/finne ut av pinnummereringen :)

Fant forøvrig til slutt VCU på venstre side av rattet (ganske synlig), så da er damas think versjon 2 da? Var ikke mye spor av GSM og GPS antenner, så jeg får vel til slutt anskaffe meg hele pakka. Monterbar OBDIIsplitter blir nok min tilkoplingsløsning.

Warlock

#99
Bare en liten oppdatering

Har ikke fått enheten min ennå, men har testet opp og gjennlåsing, og det ser ut til å funke med å trekke dissa lav, uten å sprenge transistoren jeg prøvde med (den var på 1A, plukket bare en tilfeldig fra en boks her.)

Har fått freset opp noen testkort (bilde).
Det tok lengre tid en forventet å få deler fr RS og Elfa i disse juletider, så jeg får nok ikke tid til å teste så mye mer før jeg reiser vekk i jula. Virker uansett overkommelig ut. Kortet har tatt høyde for å kunne sende 12V til 3 linjer, men begrensingen her er OVMSens egen interne sikring på .5A alternativt må man hente ekstern kilde for dette, så dette må nok testes litt mer.






Warlock

#100
Har endelig fått enheten min, det tok _laaaang_ tid....
Har fått testet litt nå, og ja, dørene (rettere linjene til disse) drives av releer. For å unngå å sprenge transistorene bør man ha noen med intern beskyttelse eller en flyback-diode til 12V lederen (ikke til jord, det hjelper ikke).
Pinheaderen på OVMSen er også 2mm, ikke 2,54mm, så jeg må nok uansett redesigne litt igjen. Har forøvrig en ide om å bruke innmaten til en gammel Ford-nøkkel for en kabelfri (og mindre intrusiv) metode for opplåsing av dørene, siden vi ikke har RAC kontakten i vår bil (den kontakten ser ut til å ha både airbag og dører tilgjengelig).


svingen

#101
dere har kommet utrolig langt på utvikling av OVMS til think og virker som er mange "luringer" her.
det har og blitt laget som dere kjenner til en OVMS versjon til trillingene, (laget av test0 dyktig kar men dyktig folk har ofte får mye og gjøre så har han ikke hat tid til og se på det her) http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,9539.135.html) men det er ikke kommet i mål med tanke på starte oppvarming av bilen.
Ut fra hva jeg leser her det "hardware mod" ble det noen gang forsøkt og bruke can bus meldinger til og gjøre jobben? eller fungerte ikke det? er det rett og slett vansklig og skrive til can buss meldinger? eller er det risiko forbunet med det?
er del info her http://myimiev.com/forum/viewtopic.php?f=25&t=763&sid=cb2054b3fdf9ae6de52c00ab074e05c4&start=90 og det siste som ble sagt er det....

PID 3A4
byte 0, bits 0-3: heating level (7 is off, under 7 is cooling, over 7 is heating)
byte 0, bit 7: AC on (ventilation dial pressed)
byte 0, bit 5: MAX heating (heating dial pressed)
byte 0, bit 6: air recirculation (ventilation direction dial pressed)

byte 1, bits 0-3: ventilation level (if AUTO is chosen, the automatically calculated level is returned)
byte 1, bits 4-7: ventilation direction (1-2 face, 3 legs+face, 4 -5legs, 6 legs+windshield 7-9 windshield)
Er det mulig og sende can bus meldinger enda bilen står av? eller må bilen stå på? må få bestilt meg blåtann dongle så kan teste mere på det her,ut fra hva jeg leser så ser det ikke så vansklig ut og sende de can bus medlingene her? ville vært utrolig kjekt og få OVMS til og varme bilen til vinteren så var godt og varm bil :)

peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

svingen

gammel post det her,driver og vurdere og montere en så enkelt som defa i bilen men ønsker og kunne stoppe/starten den som jeg vil via OVMS.
Er det mulig og få det til på en enkel måte? blir får mye strøm til og gå "via" ovms så må være et rele av noe slag.
noen kreative som har løsning på det?
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

jim3cantos

#103
Sitat fra: hma på søndag 04. august 2013, klokken 22:46
Great to hear that more people are joining :)
My purchaselist was:
- OVMS Car module V2 ($99 FastTech)
- PICKIT3 Programmer ($26 FastTech)
- OVMS Data Cable or similar DB9 ($9,5 FastTech) (I got two cables for some reason, so maybe there is one included with the OVMS module...?)
- SMA male to Fakra C male RG174 ($6)
http://www.ebay.com/itm/Fakra-SMB-C-5005-plug-to-SMA-male-6-RG174-pigtail-GPS-Telematics-Navigation-/320978360903?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item4abbcd1a47
- SMA male to Fakra D male RG174 ($6)
http://www.ebay.com/itm/Fakra-SMB-D-4004-male-plug-to-SMA-male-6-RG174-pigtail-cable-GSM-antenna-/320978361964?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item4abbcd1e6c
- SIM (SMS + gprs)

There are some info about the CAN-messages in the code (autorun.bas) for the new-Nikometer https://sites.google.com/site/theevmonitor/think-ev-monitor/download

Some hints in setting up the can for OVMS is setting up filters and masks for the specific messages you want to interrogate by the App or SMS.
I've made a simple testfile this evening, but have not compiled the project for testing in the ohms-unit. If successful I will publish here.
Looking forward to hear from your progress.

Hello,

could somebody write down current installation procedure for use the OVMS module (with no HW modifications) in the Think city? 

Just following this post:

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,6755.msg108213.html#msg108213

with the .hex file from this one:

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,6755.msg142932.html#msg142932

should work?

If somebodby sells an used unit I could be also interested.

I have a 2012 model (A306?) with zebra battery.

thanks

P.D.: I have attached an image with tentative purchase list from FastTech. Any other thing needed apart from the SIM card?

jim3cantos

Sitat fra: hma på tirsdag 13. august 2013, klokken 02:10
[edit]: Latest firmware (hex file) is from now kept in my last thread in this post!

The OVMS is now up and running both on SMS and on the App, presenting charging parameters (line voltage and current), SOC, Charge state, battery temperature and GPS location.

The hex file which I've made (OVMS-ThinkCity_13082013_v1-0_hex.txt) is attached and can be used of all.
Please rename the file before use to OVMS-ThinkCity_13082013_v1-0.hex
The version is only tested on Zebra-Think with gen1-PCU, but I might think it will work on all cars ...
You can flash is from any computer (Win, Linux and Mac) with free MPLAB X IDE.
You don't need to know much about programming to flash it to a ovms-unit.

The only two things you need to make sure of is:
1) "Preserve EEPROM memory" is checked (otherwise you need to give all SMS-commands every time you reprogram)
2) Make your programmer (PICKIT 2 or PICKIT3) supply +5V to the OVMS module.

Preserve EEPROM and set +5V:
1) Start MPLAB X IDE -> Run -> Set Project Configuration -> Customize
2) Click on your programmer, drop down "Option Categories" = "Memories to Program"
3) Check "Preserve EEPOROM memory" -> Apply
4) Click on your programmer, drop down "Option Categories" = "Power"
5) Check "Power target circuit from PIKkit" and chose Voltage level 5.0
6) Apply -> OK


To flash your OVMS unit:
1) Start MPLAB X IDE, click "File" and then "Import Hex (Prebuilt)  Project"
2) Prebuilt filename : browse to your hex.file (OVMS-ThinkCity_13082013_v1-0.hex)
3) Family: "Advanced 8-bit MCUs (PIC18)
4) Device: PIC18F2685
5) Hardware tool: "click on your programming device, e.g. PICkit3
6) Next -> Next -> Finish
7) Check that programming was finished successful.





To get it running, simply follow this manual (for Tesla Roadster) in detail, it works for all vehicles:
https://raw.github.com/markwj/Open-Vehicle-Monitoring-System/master/docs/OVMS_UserGuide_TeslaRoadster.pdf
I strongly recommend you to write down all users and passwords according do page 6 in the document


The SMS registration needed to configure are the following commands (this is explained in the manual above):
REGISTER OVMS
PASS "your_ovms_modul_password" (the passord is set in this command) e.g. PASS OvModSecret123
MODULE "your self made Vehicle ID" K - TC  (TC = Think City, K = Km) e.g. MODULE NO5001 K - TC
SERVER 64.111.70.40 "your Open Vehicle Password" -  e.g. SERVER 64.111.70.40 OvServSecret123 -
GPRS "apn" - - (apn can be telenor or netcom or whatever your provider have) e.g. GPRS telenor - -

You can check if the GPRS-settings are OK by sending
GPRS?


Good luck, and please report back if someone tries this! :)

/Håkon

Ok. After two months waiting for the module to arrive, OVMS is up and running with "Zebralín". Instructions above still are fine. In my case, I had to use 4.5V instead of 5V in the project options and I think you have to import first the .hex file in a new project to be able to change the value of options (preserve EEPROM and voltage). Then, select RUN to program the device.

thanks


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA