Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vurderer å kjøpe Bz4, er det en god bil?

Startet av harruz, fredag 06. september 2024, klokken 00:25

« forrige - neste »

harruz

Er imponert over kupeen til denne bilen. Har ennå ikke prøvekjørt den, men har sittet 3-4 ganger i den ifbm taxiturer. Utrolig romslig innvendig.
HAr hørt mye om de katastrofale rekkeviddetestene da den kom. I følge Toyota er dette nå ordnet, stemmer det? Også på de som er 1-2 år gamle?

HAr egentlig tenkt å kjøpe en premiumbil 2-3 år gammel til rundt 500, men har så smått begu\ynt å fatte interesse for denne bilen. Tar gjerne mot tips som er aktuelle før kjøp.
1.gen Leaf
2.gen. Leaf
Ioniq 5

turfsurf

Nå har de gjort litt med bufferet, så ting har blitt bedre enn det var. Men problemet til bz4 er at den har ett lite batteri og forbruk på det jevne. Da blir ikke rekkevidden god.

Ett alternativ er f.eks BMW iX1 på kampanje, eller Ford Explorer. Du setter ingen rammer, så det blir vanskelig å komme med gode forslag.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

vinterdekk

#2
De hadde en god sommerkampanje på bZ4X hos den lokale forhandleren. 80.000 kr kontantavslag*. Jeg tror lokale tilbud som dette kan være noe av forklaringen på hvorfor Toyota selger mange bZ4X. Eneste grunnen til å velge 24 modell over en brukt av eldre årgang er forbedret varmeveksler som gjør batteriet fortere varmt og 3 fase 11 kW ombordlader. Ellers er det fortsatt en bil som går kortere enn konkurrentene men har Toyota forhandleres renomme i ryggen og ett batteri som antagelig holder rekkevidden uten mye degradering. Alle årsmodeller har begrensninger i antall hurtigladinger per 24 timer, men Toyota er ikke så åpne om hvordan denne ladealgoritmen fungerer.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

Suverin

#3
Sitat fra: vinterdekk på fredag 06. september 2024, klokken 07:33Alle årsmodeller har begrensninger i antall hurtigladinger per 24 timer, men Toyota er ikke så åpne om hvordan denne ladealgoritmen fungerer.

Det sto 3,8 hurtigladesykluser per døgn på den oppdateringen som kom i mai 2023. I Teslabjørn sin test begynte den vel å redusere ladefarten etter 750-ish kjørte kilometer i 1000km-testen*?

Hva 3,8 ladesykluser er, det er dog et godt spørsmål, om det er 0-100%, 20%-80%, antall kWh, kun et par japanske ingeniører som vet tror jeg :)

På mine 30.000km med bilen har jeg dog aldri vert i nærheten av at ladefarten har blitt begrenset pga denne "sperren", så i de fleste tilfeller har det nok veldig lite betydning i det daglige.

Foruten om ladefart i mange minusgrader så er jeg tipptopp fornøyd med tvillingen Solterra, en kanonbil til prisen. God plass, særdeles god på dårlige veier og vinterføre. Det er ikke mange biler i samme prisklasse jeg hadde vurdert å bytte den mot.

Er batteriet stort nok for deg (64kWh netto), og hurtiglading på vinteren er noe du ikke driver veldig mye med, så er det bare å se videre på den! Bilene leverer veldig bra i "det daglige", og det er ingen tvil om at det er en god bil.

Bilen gjorde det bra i EcoBest Challenge 2023 (representert av tvilling Solterra der), så tester må man ta med den berømte klypen salt.

*fritt fra hukommelsen
Kjører Solterra og Model 3.
«Can the Solterra Subaru? - Holy shit! Yeah! There is absolutely no reason not to go do Subaru stuff in the Solterra!»

vinterdekk

#4
Tar det litt fra hukommelsen så kanskje dette ikke blir helt presist, men 24 modellen har 4 ganger 10-80% per 24 timer. Dette er avhengig av ladehastighet og en tidskomponent etter hva jeg forstår fra Bjørn Nyland sine videoer. Så om man ikke har optimal ladekurve og kjører saktere så inntreffer begrensningen trolig senere - f.eks. etter 5 ladesykluser 10-80% per 24 timer. Jeg sendte en epost til Toyota for oppklaring, men de svarte meg aldri.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

turfsurf

i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Suverin

Sitat fra: turfsurf på søndag 08. september 2024, klokken 07:59Ikke bilen du kjører langt med tilhenger altså.

Den drar ikke tung henger, kun 750kg, så det går bra :) Jeg kjørte 2000km med henger i sommerferien uten noen utfordringer. Snittforbruk på 18,8 for hele turen.

Hengeren hadde fem sykler i tillegg til bagasje, to på draget, tre på lokket og vi var fem personer i bilen. Funka som bare det.
Kjører Solterra og Model 3.
«Can the Solterra Subaru? - Holy shit! Yeah! There is absolutely no reason not to go do Subaru stuff in the Solterra!»

turfsurf

Sitat fra: suverin på søndag 08. september 2024, klokken 08:21
Sitat fra: turfsurf på søndag 08. september 2024, klokken 07:59Ikke bilen du kjører langt med tilhenger altså.

Den drar ikke tung henger, kun 750kg, så det går bra :) Jeg kjørte 2000km med henger i sommerferien uten noen utfordringer. Snittforbruk på 18,8 for hele turen.

Hengeren hadde fem sykler i tillegg til bagasje, to på draget, tre på lokket og vi var fem personer i bilen. Funka som bare det.
Da kan det ikke ha gått noe særlig fort. I 90-100 med fritidshenger med kajakker på lokket bak bruker Model Y og i4 ca det samme, rundt 220Wh/km.

Ellers går det fint å dra en stor skaphenger med med 750kg, så lenge man har BE. Da snakker vi om 400Wh/km i snitt. Det gir 11 mil mellom  hver 10-80% lading.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Suverin

#8
Sitat fra: turfsurf på søndag 08. september 2024, klokken 08:29
Sitat fra: suverin på søndag 08. september 2024, klokken 08:21
Sitat fra: turfsurf på søndag 08. september 2024, klokken 07:59Ikke bilen du kjører langt med tilhenger altså.

Den drar ikke tung henger, kun 750kg, så det går bra :) Jeg kjørte 2000km med henger i sommerferien uten noen utfordringer. Snittforbruk på 18,8 for hele turen.

Hengeren hadde fem sykler i tillegg til bagasje, to på draget, tre på lokket og vi var fem personer i bilen. Funka som bare det.
Da kan det ikke ha gått noe særlig fort. I 90-100 med fritidshenger med kajakker på lokket bak bruker Model Y og i4 ca det samme, rundt 220Wh/km.

Ellers går det fint å dra en stor skaphenger med med 750kg, så lenge man har BE. Da snakker vi om 400Wh/km i snitt. Det gir 11 mil mellom  hver 10-80% lading.

Ikke tempo100, så lovlig maks 80. Jeg la cruise på 100km/t (gps 97) på motorveistrekkene og lå i saktefilen, gikk trafikken der 90 fulgte jeg den, var jeg solo lå den på cruisefarten, ellers landeveier der det er vanskelig å klare mer en 60 i snitt. Blir jo gangfart langs Hardangerfjorden i ferien foreksempel 😂

Viktigste er høyden/luftmotstand på henger ja. Jeg la syklene på lokket flatt (pga høydebegrensning på danskebåt) bare der går forbruket merkbart ned, sammenlignet med å ha de stående på lokket.

18,8 var snitt for hele turen, noterte meg ikke forskjellene på motorvei vs landevei for turen.
Kjører Solterra og Model 3.
«Can the Solterra Subaru? - Holy shit! Yeah! There is absolutely no reason not to go do Subaru stuff in the Solterra!»

Limodriver

Dersom du har behov for rekkevidde er ikke dette bilen å kjøpe. Bilen er god å kjøre så lenge det varer. Jeg mener rekkevidde er noe av det viktigste på en elbil og derfor stiller jeg spørsmål ved hvordan 2. håndsverdien vil utvikle seg på Bz4x ifht til andre biler med bedre rekkevidde og økende rekkevidde på nye biler.

Dersom du ikke har behov for mer enn 20-30mil om vinteren og har tenkt å ha bilen lenge er det en god bil og med Toyotagarantien/kvalitet som bakteppe.

syklisten

Sitat fra: Limodriver på torsdag 12. september 2024, klokken 18:17Dersom du har behov for rekkevidde er ikke dette bilen å kjøpe. Bilen er god å kjøre så lenge det varer. Jeg mener rekkevidde er noe av det viktigste på en elbil og derfor stiller jeg spørsmål ved hvordan 2. håndsverdien vil utvikle seg på Bz4x ifht til andre biler med bedre rekkevidde og økende rekkevidde på nye biler.

Jeg mener stikk motsatt. Batterigarantien deres på 1.000.000km er jo nettopp det som vil gjøre den attraktiv på bruktmarkedet.
Akkurat batteriet er jo et stort usikkerhetsmoment når elbilene blir litt eldre, men her er det ingen bekymring.

(skulle gjerne hatt en BZ4X selv, men den er i mine øyne for liten til å være en familiebil og for stor til å være en bybil. Jeg venter med glede på en 5X eller 3X  :) )

Boikott My Ass

En kan vel like gjerne kjøpe Lexus RZ 450e som er bygd på samme plattform. En «forbedret utgave « av BZ4X

https://nybiltester.no/biltest/test-av-meget-behagelige-lexus-rz-450e-sept-2024/

Bmw 530i G30

ToWalkOrDrive

Sitat fra: turfsurf på søndag 08. september 2024, klokken 08:29
Sitat fra: suverin på søndag 08. september 2024, klokken 08:21
Sitat fra: turfsurf på søndag 08. september 2024, klokken 07:59Ikke bilen du kjører langt med tilhenger altså.

Den drar ikke tung henger, kun 750kg, så det går bra :) Jeg kjørte 2000km med henger i sommerferien uten noen utfordringer. Snittforbruk på 18,8 for hele turen.

Hengeren hadde fem sykler i tillegg til bagasje, to på draget, tre på lokket og vi var fem personer i bilen. Funka som bare det.
Da kan det ikke ha gått noe særlig fort. I 90-100 med fritidshenger med kajakker på lokket bak bruker Model Y og i4 ca det samme, rundt 220Wh/km.

Ellers går det fint å dra en stor skaphenger med med 750kg, så lenge man har BE. Da snakker vi om 400Wh/km i snitt. Det gir 11 mil mellom  hver 10-80% lading.

Bare så ingen misforstår så kan en med en Model Y fra 2021 dra en skaphenger, eller andre hengere, med totalvekt på 1100 kg med B-sertifikat. F.eks. denne, med kasse på 3,25 meter innvendig. Men den er bare 150 x 150 cm i bredde x høyde innvendig, så ikke akkurat gigantisk sånn sett.
Tesla Model Y                         2021-

eisa01

Sitat fra: syklisten på fredag 13. september 2024, klokken 07:26Jeg mener stikk motsatt. Batterigarantien deres på 1.000.000km er jo nettopp det som vil gjøre den attraktiv på bruktmarkedet.
Akkurat batteriet er jo et stort usikkerhetsmoment når elbilene blir litt eldre, men her er det ingen bekymring.
Har ikke inntrykk av at dette har vært et stort problem på bruktbilmarkedet siste tiår, så litt skeptisk til at det plutselig skal bli en game-changer nå?

Virker som BZ4x er en god bil, men en dårlig elbil. Om den da fortsatt er en god bil får være opp til den enkelte å vurdere, men vit at for noen er en dårlig elbil også en dårlig bil (og det vil reflekteres i bruktmarkedet)

vinterdekk

Tror ikke annenhåndsverdien er største bekymringen med bZ4X. Er mange som bare skal ha Toyota, eller barnefamilier som ønsker en praktisk hverdagsbil og kjører i en radius av maks 600 km fra hjemmet. Ser at bruktprisene på Toyota hybrider er ganske gode, det kan trekke opp prisen på bZ4X. Men man kan jo ta feil. Blir beintøff konkurranse mellom nye elbiler framover når kinesiske biler er uten toll og EU strammer inn CO2 taket.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA