Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvilke sommerdekk

Startet av boppus, fredag 28. april 2023, klokken 07:39

« forrige - neste »

boppus

Bilen er tre år, har gått 70 000, og det er på tide med ny gummi. Hvilke sommerdekk bør jeg velge? Så en test som konkluderte med Continental Premium Contact 7, men dekkforhandler jeg snakket med kan ikke skaffe de i riktig dimensjon.
På sommerhjulene sitter det nå:
- 235/50 R20, og
- 255/45 R20

Forslag til supre dekk og forhandler som har disse? Ingen dekk er best på alt, men jeg verdsetter lavt støynivå.

Mercedes-Benz EQE SUV, 2023
Mercedes-Benz EQC 400, 2020
Tesla Model S 75D, 2018
Tesla Model S 85D, 2015

egleh

bridgestone turanza durer det ihvertfall godt i...

boppus

Det ble Nokian Black 3 SUV, siden i går ettermiddag, så har liten erfaring med de. Førsteinntrykket er godt.
Edit: Veldig godt!

Mercedes-Benz EQE SUV, 2023
Mercedes-Benz EQC 400, 2020
Tesla Model S 75D, 2018
Tesla Model S 85D, 2015

jevel

Havnet i samme situasjon her nå selv. Har et dekk som er forsøkt lappet, men som har begynt å lekke trykk igjen. Fikk beskjed når jeg lappet at de var usikre på om det ville holde, så da blir det nye dekk på meg.

Problemet er som i første post her; nesten nada å oppdrive av de dekkene som man har hørt om tidligere. (Michelin Pilot Sport 5 / GoodYear F1 A6 f.eks.) Har hatt Pirelli Scorpion Verde, men ønsker meg noe hakket mer moderne.

Er Hakka Black 3 SUV noe å satse på? Ser den finnes på lager. Hva hadde du tidligere @boppus?

jevel

Det dobbellappede dekket ser ut til å holde, så da satte jeg dekkhandel på pause til neste sesong.

Nå i går gikk imidlertid det andre bakdekket også.

Det betyr tre punkteringer på tre år. Aldri vært borti noe sånt før. Kjører nå ca 12000 i året mot tre - fire ganger så langt med tidligere biler. Stort sett gått årevis mellom punkteringer.

Andre som har tilsvarende erfaringer med Pirellidekkene, eller har jeg bare vært veldig uheldig.

TB

Har selv opplevd samme, med ofre punktering. For senere mange år mellom. "Bank i bordet"
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

jevel

jevel

Ble Hakka Black 3 SUV på meg etter å ha pratet med merkeforhandler. Godt fornøyd med disse så langt, men ikke kjørt langt enda.

Toalmar

Sitat fra: jevel på søndag 08. oktober 2023, klokken 11:17Det dobbellappede dekket ser ut til å holde, så da satte jeg dekkhandel på pause til neste sesong.

Nå i går gikk imidlertid det andre bakdekket også.

Det betyr tre punkteringer på tre år. Aldri vært borti noe sånt før. Kjører nå ca 12000 i året mot tre - fire ganger så langt med tidligere biler. Stort sett gått årevis mellom punkteringer.

Andre som har tilsvarende erfaringer med Pirellidekkene, eller har jeg bare vært veldig uheldig.
Har hatt ett bakdekk som har "mistet" litt trykk siden midten av forrige sesong. Har måttet etterfylle omtrent en gang hver 14 dag, helt til i går ettermiddag.
Da med henger på tur hjem fra fjellet, hadde 3 km igjen så kom varsel om problem med trykk, ikke oransje varsel men rødt. kom meg på bensinstasjon med ca 1,5 bar trykk. hørte det suste, fylte til 3,5 bar omtrent og kom hjem.
Har Pirelli Scorpion Verde med 235/50/20 foran og 255/45/20 bak. bilen har nå ca 75' km på telleren
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

jevel

Var de samme dekkene jeg hadde. Mine varte under 40k

Toalmar

Sitat fra: jevel på lørdag 28. september 2024, klokken 23:35Var de samme dekkene jeg hadde. Mine varte under 40k
Byttet pga punkteringene eller slitasje?
Hvis punktering, hvordan var slitasjen?
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

jevel

Byttet på grunn av punkteringene, ja. Litt slitasje var det jo, men ikke noe som skulle tilsi punktering. Har ikke hatt problemer med skjev slitasje som jeg ser mye om på andre fora.

Eneste avviket jeg kunne se var at dekkene så ut til å krakelere i sporene. Ikke sett det skje på andre dekk før.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA