Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Eksperiment: Kjøre Norge til Nederland i eUP (2014)!

Startet av rsolva, mandag 02. september 2024, klokken 23:35

« forrige - neste »

RJK

Sitat fra: rsolva på mandag 16. september 2024, klokken 16:46
Sitat fra: RJK på mandag 16. september 2024, klokken 15:53Angående lading til 100 %, så kan den ekstra rekkevidden komme av at batteriet har fått avkjølt seg litt. Blir det for varmt, kan det nok spise litt på anslått kapasitet. Det kan og være at bilen beregner at den ikke trenger bruke så mye på kjøling, som da den ladet.

Nja, den har vist maks 134 km rekkevidde så lenge jeg har eid den (snart ett år), og etter første saktelading av bilen etter langturen var det første gang den har vist 140 km. Bilen har heller ikke noe kjøling av batteriet, derav rapidgating etter 4-5 ladinger på rappen.

Min egen Kona visste for aller første gang tilnærmet WLTP etter over 5 års eierskap (riktignok med et batteribytte pga kampanje), etter å ha fått stå ved en lader der den fikk balansert cellene. Heller ikke min er LFP, men bør få balansere cellene en gang i mellom, for å vise mer korrekt.

Det var derfor hovedantagelsen min, selv om jeg også har sett flere ganger at rekkevidden har visst både mindre og mer rekkevidde etter at den har stått litt uten å lade.

Sitat fra: rsolva på mandag 16. september 2024, klokken 16:46
Sitat fra: RJK på mandag 16. september 2024, klokken 15:53Kan sikkert være at appen ikke har rukket å få med alle ladinger. Ville trodd at rundt 1 kWh per mil (10 kWh/100 km) er der den bilen bør ligge!

Jeg fant feilen, jeg hadde helt glemt å ta med at batteriet var nesten fullt når vi kjørte inn på båten, så måtte legge til 15,5 kWh. Har oppdatert tallene i rapporten, og da gav det mer mening :)

Ja, se der! Da havnet den nærmere det jeg ville anta, dog faktisk litt mindre ennå, siden du har nevnt noen hastigheter som har vært høyere enn 90, som jeg ville trodd var der man ville legge seg for å få best mulig rekkevidde!

Ikke at jeg tror jeg ville klart å holde meg i tøylene selv, men kanskje på så lang tur!  8)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

RJK

Sitat fra: rsolva på mandag 16. september 2024, klokken 16:56
Sitat fra: RJK på mandag 16. september 2024, klokken 15:53...med kort rekkevidde og lav hurtigladefar

Rekkevidden er kort, men kan egentlig ikke klage på farten på hurtigladingen! Som regel har den ladet det som trengs ila 8-15 minutter (litt avhengig av avstand til neste stopp), og det går så fort at vi sjeldent er ferdig med dobesøk, spising eller luftetur før bilen er klar.
Nå tenkte jeg ikke på ladefarten i forhold til bilens max, men mer etter dagens standard. Den lader sikkert mer enn raskt nok for batteriets størrelse og antatt forbruk, men på langtur vil det jo bety endel minutter ekstra på lading, som du ikke ville fått på en bil som både har lengre rekkevidde, og lader raskere.

Min Kona lader opp mot 78 kW på max, men bruker fremdeles ca 54 min fra 10 til 80 % SoC. Det er lenge, men da får jeg og endel rekkevidde ut av den, og det passer fint å ta lunch eller moiddag på den ladingen og derved ingen tapt tid egentlig. En mer moderne bil ville kanskje gjort turen med en lading på ca 30 minutter til sammenligning. 8)

Du brukte altså 10 ladestopp + lading på ferga, på en tur jeg med min bil kunne gjort turen på 2 ladestopp, eller 3 om jeg stopper før den begynner å bruke ekstra tid. Altså 2x54 min eller 3x30 min. som blir 1 t 48 min (108 min) eller 1 t 30 min (90 min). Og da hadde jeg hatt god rest-rekkevidde ved annkomst, og kunne gjort et kortere ladestopp på siste ladingen.

Om jeg er litt freidig og sier 12 min på hver lading du hadde, og ikke trekker fra tiden du ladet på ferga, så har du altså brukt 11x12 min som vil si 2 timer 12 minutter (132 min), men ved 10 mi får du 1 time 50 (110 min). Litt saktere altså, men ikke veldig. Men fremdeles tregt i forhold til biler som lader tilsvarende rekkevidde.

Som sagt, absolutt gode tall for den bilen, på en slik langtur. Men det krever endel å ville ta en tur med så mange ladestopp. Så igjen,  :+1: til deg!
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

rsolva

Ja, det koker ned til hva man forventer av en slik tur. Jeg trodde det skulle bli litt mye mas å stoppe såpass mange ganger, men når jeg tenkte over det så stopper vi vanligvis 4-5 ganger på samme turen med dieselbil uansett, så det opplevdes ikke som en veldig stor forskjell.

Vi har også kjørt nesten samme turen med en Kona, og jeg tror vi lada 3 ganger med lengre stopp, men da ble det mer "unødvendig" venting på at bilen skulle lade ferdig. Den største ulempen med eUP'en er egentlig at man må holde lavere fart og at det tar lenger tid å komme frem. Har ikke helt regnet på hva tidsforskjellen er, men antar det må være en timer eller to?
VW eUP! 2014

RJK

Ja, jeg tror du har rett i en time eller to. En ting er jo selve ladingen, men det tar jo litt av effektiv kjøretid med alle stoppene.

Ja, og som du sier, er man vant med hyppige stopp, så er jo det null stress. Jeg liker mer å kjøre 4 timer +/- før stopp. Og da passer det greit med et måltid, så stoppene føles temmelig naturlig.

Men når jeg kjørte Oslo til Legoland med min Opel Vectra og med datteren med på tur, ble det mer likt det dere kjørte med stopp hver 1 til 2 timer. Da var det garantert ikke bilen som gjorde det, og da er jo heller ikke samme mønsteret med elbil noe stress!
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA