Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

plutselig hjemmeladings problem Easee lader

Startet av Egil S, søndag 16. juni 2024, klokken 14:50

« forrige - neste »

Egil S

Nå har jeg ladet bilen helt problemfritt i 1,5 år, men de siste 3 ladingene har jeg måtte starte manuelt.

Easee laderen blir manuelt satt til å lade mellom et bestemt klokkeslett, i dag kl 09:00 til 17:00. funksjonen "utsatt lading", ikke noe smart lading eller lignende er aktivert.
Ladekabelen ble plugget inn i går kveld sånn i 22-tiden.
Bor i enebolig og det er min lader, ikke noe borettslag eller andre brukere av laderen.

Kl 9 i dag tidlig får jeg opp varsel fra Easee appen at lading har startet, umiddelbart etterfulgt av at bilen ikke tar i mot lading.
Går i skoda appen og trykker "start lading" og ladingen starter.

Opplevde det samme to ganger sist helg.

Det virker rett og slett som at kommunikasjonen mellom bilen og laderen ikke fungerer etter noen timer.

1. hendelse, sist lørdag. Da gikk jeg ut å trakk ut og satte inn ladepeluggen i bilen, lading startet umiddelbart uten at jeg trengte gjøre noe annet.
2. hendelse, sist søndag. Trykket "start lading" i Skoda appen, lading startet.
3. hendelse, i dag tidlig, samme som over, startet etter å ha trykket "start lading" i skoda appen.

Mellom hendelse 2 og 3 har jeg restartet easee laderen (i går kveld).

I dag har jeg sjekket innstillinger i bilen, men kan ikke finne noe som er endret eller skulle ha noe å si.

Eneste som har skjedd siden sist jeg brukte denne funksjonen uten problemer er at jeg har fått en OTA, mistenker derfor at dette ligger i bilen.

Noen andre som har fått problemer med dette nylig?

Det har som nevnt fungert problemfritt i 1,5 år og 95% av hjemmeladingen min er av denne typen da jeg programmerer laderen etter strøm prisen og lader de billigste timene.

Jeg har samme ladekabel fast i garasjen (har en egen i bilen), så denne har vært brukt i 1,5år, pent hengt opp på en krok på veggen og er låst fast i easee laderen.

å lade umiddelbart er ikke noe problem, det virker som problemet oppstår når man bruker utsatt lading og det går noen timer mellom man plugger i kabelen og ladingen skal starte.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

i3/RSiV

Er bilen din oppgradert til 3.7? Ser her at det muligens oppstår problemer med intelligente ladere etter oppdatering til 3.7
https://www.enyaqforums.co.uk/viewtopic.php?t=2439

Egil S

Sitat fra: i3/RSiV på søndag 16. juni 2024, klokken 18:13Er bilen din oppgradert til 3.7? Ser her at det muligens oppstår problemer med intelligente ladere etter oppdatering til 3.7
https://www.enyaqforums.co.uk/viewtopic.php?t=2439

Nei jeg på 3.2 enda, men jeg fikk en OTA midt i mai som skulle "forberede fremtidig OTA", mistenker det har skjedd noe i denne lille oppdateringen.

Egil S

Liten oppdatering her:

Snakket med Skoda verkstedet, dette var helt ukjent og jeg møtte vel egentlig en total ansvarsfraskrivelse og at dette ikke var en Skoda problem men et software problem hos Easee som de måtte ta tak i.

Har sent en henvendelse til Easee men venter på svar.

Etter dette har jeg fortsatt å teste og har funne ut litt mer.
Jeg mistenkte at dette hadde noe med standby mode og at laderen ikke får vekket bilen. I følge Skoda går bilen i standby etter 20-25 minutter.
Jeg låste opp bilen, plugget i laderen, låste bilen og programmerte laderen til å starte ladingen etter en time og lade i 15 minutter.
Dette fungerte, bilen ladet i 15 minutter.

Gjentok dette, låste opp bilen, trakk ut og satte inn ladepeluggen, låste bilen kl 22, programmerte laderen til å lade mellom kl 4 og 5 på natten.
Dette fungerte, bilen ladet den timen.

I går derimot kom jeg hjem klokken 16, låste IKKE bilen (står i garasje), ca kl 22 gikk jeg ut i garasjen (uten nøkkel), åpnet ladeluken, plugget i bilen, bilen har nok vært i standby, hørte litt klikking fra bilen, usikker om denne klikkingen vekket bilen, bilen sto ulåst hele natten.
Satte den til å lade kl 11 i dag når strømprisen var lav.
Kl 11 ladet bilen i 6-7 minutter før den stoppet.
Startet ladingen fra MySkoda appen.

Det gjør at jeg nå ser to muligheter.
1. At laderen ble plugget inn en bil som allerede var i standby.
2. At det er relatert til om bilen er låst eller ikke.

I kveld/morgen skal jeg prøve å ta med nøkkelen ut i garasjen, låse opp bilen, plugge i laderen, la bilen stå ulåst å se om den begynner å lade eller ikke.

Egil S

Da har jeg prøvd følgende.
bil sto ulåst i standby modus.
låste og låste opp bilen for å vekke den
Koblet i lader, ca kl 20, bilen låste seg etter 1 minutt, så jeg måtte låse opp og åpne dør og lukke slik at bilen ikke låste seg, verifiserte etter 1 time at bilen var ulåst.
laderen programmert til å lade mellom kl 11 og 17.
Kl 11 startet bilen å lade, men etter 6 minutter stoppet den, da måtte jeg starte ladingen igjen via MySkoda app.

Etter å ha ladet uten problemer noen timer avbrøt jeg ladingen, koblet fra bilen og lot den gå i standby Ventet 40 minutter) for å se om den begynner å lade dersom man plugger i lader mens bilen er i standby.
Det gjorde den.

litt merkelig dette.
Uansett ser det ut som den lader dersom man låser bilen, mens en ulåst bil er litt mer usikkert.

Egil S

Ikke noe særlig nytt her, Ikke fått svar fra Easee.

Det jeg har lagt merke til etter å ha hjemmeladet noen ganger til er at ladingen starter, men etter 5-8 minutter stopper den.
Så kan jeg starte i MySkoda appen og da lader den helt fint videre til batteriet er oppladet eller tiden går ut på laderen.

Snodig feil dette.

Egil S

Easee har svart

If the charger is programmed to charge during a specific time, it will start supplying current at the time set in the app. However, if the car has entered deep sleep mode, the charger cannot wake the car or "force" it to receive power. The car must be awake and ready to communicate and accept current. Several cars from the Volkswagen group experience this issue. It is not related to the charger. If Skoda claims it is related to the charger, they need to specify the exact issue. The Easee charger adheres to the Mode 3 standard for communication.

Jeg fikk et tips på Facebook å ta sikring nr#3 under panseret, det ville kjøre en hard restart på ombordladeren.
Har tatt sikringen og får se om dette virker i dagene som kommer.

Legger ved tre ladegrafer fra 3 ladeøkter for info.
Den ene stoppet etter 6 minutter, den andre etter 9 minutter og den tredje etter 18 minutter, ladingen er manuelt startet fra Skoda app og lader da til 80% eller til laderens sluttid nås.

Egil S

Ja, det kan se sånn ut.

Jeg ladet fra 80-90% natten jeg nevnte i forrige innlegg uten problemer, men grunnet hjemmekontor og bruk av MC/veteranbil sist uke, står bilen med 80% SOC i garasjen en uke senere så jeg har ikke fått testet mer.

Skal oppdatere når jeg får testet mer, tipper det blir endel mer kjøring fra torsdag av (18 juli) så i løpet av neste helg har jeg nok fått ladet såpass at jeg kan se om sikringen fungerte eller om det bare var en engangshendelse.

VoltWay

Etter nesten to år uten problemer har jeg fått samme greie på bilen etter service og oppdatering fra 3.0 til 3.7 i sommer. Planlagt lading med Easee fungerer ikke og bilen må vekkes for å få det i gang.

Håper det kommer en løsning på provlemet, for dette er ganske irriterende.

Hvordan gikk det etter du tok sikringen, Egil?

EirikM

Speicher Elektrisiert hadde dette som én av to feil man kan få gjennom oppdateringen, og viser hvordan man tar sikring 3:

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA