Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ny Enyaq 85X - Feiljusterte paneler

Startet av hmhaga, mandag 02. september 2024, klokken 18:50

« forrige - neste »

hmhaga

Hentet ny Enyaq 85X hos forhandler, og oppdaget der at det var var feil klaring mellom bakdør og bakskjerm. Det viser seg at alle klaringene på venstre side av bilen er feil (se vedlegg). Frontfanger og bakfanger henger i feil høyde og det er feil klaring mellom dørene. Høyre side av bilen ser derimot ok ut. Det er jo ganske irriterende at forhandler skal begynne å demontere og skru på en ny bil. Heldigvis er dette leasing, hadde det vært privat kjøp så hadde det vært verre.

Noen som har opplevd dette før? Jeg antar at det står 1 mann på hver sin side av bilen på samlebåndet og at mannen på venstre side hadde en dårlig dag på jobb. Merkelig at det ikke har blitt stoppet i kvalitetskontroll, hverken hos produsent eller bilselger.

Skal dette dekselet under bilen være så skjevt? Ikke slik på motsatt side. Antar at det er for tilkobling av batteripakke før/etter transport?







daktari

Klarer ikke se noe graverende, bakluka kan kanskje ned et par mm, men det gjør du selv med de knottene inni døråpningen. Ser ikke forskjell på sidene.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

hmhaga

Det er nok vanskelig å se på bildene, må zoome ganske mye inn. Den mest synlige feilen er at venstre bakdør mangler klaring mot bakskjerm, og årsaken er å finne i feiljusteringer framover. Jeg har ikke tenkt å røre en skrue på denne bilen :D

magfred

Dette er en type avvik som bare blir verre, og flere, jo mer man stirrer på bilen sin  :)

Har litt av det samme på min ID.5, mest på bakluka. Virker som både Enyaq og ID.4/5 er ganske utsatt for dette, basert på de jeg har kunnet inspisere på diverse parkeringsplasser og forhandlere. De har jo ikke gjort det lett for seg selv når det mer enn fire karosserilinjer som skal "lines" opp på tvers av panelene bak på en Enyaq.

I utgangspunktet er jeg enig i at dette skal man ikke behøve å fikse selv, men samtidig er dette noe som krever tid, samt prøving og feiling for å få helt rett. Justerer man inn en glippe kan du banne på at en annen blir feil.

Jeg går ut i fra at en forhandler mest sannsynlig ønsker å bruke minst mulig tid på en slik fiks, så jeg er redd de løser et problem og kanskje skaper et annet, og det eneste jeg sitter igjen med er å ha vært uten bilen en dag. Men det kan jo være at man veldig god erfaring og dialog med sitt verksted, og gitt at man kan gå igjennom alle avvik i detalj med den som faktisk skal utføre fiksen, så kan det jo bli bra. Min erfaring er at alt må gå via kundebehandler, og da forsvinner det fort en del detaljer på veien. Dessuten er jeg nok vesentlig mer pirkete på slike ting enn de på mitt verksted, selv om de stort sett er veldig flinke  :) 

Jeg har justert inn min bakluke bortimot slik jeg vil ha den, da de fleste justeringsmuligheter kan gjøres uten å bruke verktøy og er åpent tilgjengelige. Sidedørene ville jeg kanskje overlatt til de profesjonelle, siden det nok er lettere å gjøre vondt verre på egen hånd, spesielt om de må justeres opp/ned/fram/tilbake.

Sjekk for øvrig om noen av dørene stikker for langt ut, så får du justert dem i samme slengen. Det gjøres enklest ved å se opp langs sidene av bilen bakfra, og se om f. eks framdørene stikker like mye ut på begge sider (se om glippen mellom dørene er like synlig langs hele dørkanten). Dette er muligens også noe man kan fikse selv siden det er ganske enkelt å justere den kroken som sitter i dørkarmen inn eller ut en mm eller to, hvis man føler seg eventyrlysten  :)
Peugeot e208 GT Pack
Volkswagen ID.5 GTX Facelift
Tidligere Volkswagen ID.4 1st Max

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA