Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

ID4 vs Kona vs Niro EV vs EV3 (?)

Startet av Deljak, onsdag 28. august 2024, klokken 21:13

« forrige - neste »

RJK

Rent objektivt, er det samme bilen under skallet og bak logoen.

Det kan være noe høyere kvalitet/finnish på interiøret, der bl.a. dashboard er noe bedre layout på med mer integrert skjerm. Ser ikke like "plasticfantastic" ut. Kan og være noen eksteriørdetaljer, der man finner plastdeksler med endret finnish og design på, eller kanskje og byttet i annet materiale.

At man subjektivt mener det er stor forskjell, betyr dog ikke at det rent objektivt er det. Men er jo de som gjerne betaler 100k mere for å få "thump" istedet for "klonk" når dørene lukkes, selv om begge deler er like solide og holdbare, eller "klonk" kanskje er bedre pga mindre som kan ødelegges eller løsne (eller pakninger/lim som over tid størkner/tørker inn). Det høres bare ikke like bra ut med "klonk". 8)

Ja, er det et veldig viktig poeng for deg, så er nok Lexus langt å foretrekke over Toyota/Subaru.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

hELgenen

Sitat fra: RJK på onsdag 04. september 2024, klokken 11:03Rent objektivt, er det samme bilen under skallet og bak logoen.

Det kan være noe høyere kvalitet/finnish på interiøret, der bl.a. dashboard er noe bedre layout på med mer integrert skjerm. Ser ikke like "plasticfantastic" ut. Kan og være noen eksteriørdetaljer, der man finner plastdeksler med endret finnish og design på, eller kanskje og byttet i annet materiale.

At man subjektivt mener det er stor forskjell, betyr dog ikke at det rent objektivt er det. Men er jo de som gjerne betaler 100k mere for å få "thump" istedet for "klonk" når dørene lukkes, selv om begge deler er like solide og holdbare, eller "klonk" kanskje er bedre pga mindre som kan ødelegges eller løsne (eller pakninger/lim som over tid størkner/tørker inn). Det høres bare ikke like bra ut med "klonk". 8)

Ja, er det et veldig viktig poeng for deg, så er nok Lexus langt å foretrekke over Toyota/Subaru.

Eier man en Lexus så har man bedre garantivilkår enn hos Toyota gitt at man tar service hos Lexus
Prisforskjellen mellom Toyota og Lexus er jo ikke enorm nå som kampanjen går. Og det man opplever i kvalitetsfølelse mellom en Toyota og Lexus er vel på linje med det man har mellom VW og Audi om ikke mer. Drivlinjen er lik mellom Lexus og Toyota, men det er nok lagt ned en del mer flid i Lexus.
Ikke eid Lexus selv,så skal ikke være bastant mhp forskjellene her,men det Lexus sliter med nå er jo nettopp at den ikke har rekkevidde og ladehastighet som kunne forsvare en så dyr pris de gikk ut med først. Men dersom rekkevidden og ladehastighet ikke er noen bekymring,så kan man jo ta en prøvekjøring og finne ut selv hvordan den oppleves. Selv er jeg nysgjerrig og sitter å vurderer prøvekjøring..

RJK

Sitat fra: hELgenen på onsdag 04. september 2024, klokken 12:45
Sitat fra: RJK på onsdag 04. september 2024, klokken 11:03Rent objektivt, er det samme bilen under skallet og bak logoen.

Det kan være noe høyere kvalitet/finnish på interiøret, der bl.a. dashboard er noe bedre layout på med mer integrert skjerm. Ser ikke like "plasticfantastic" ut. Kan og være noen eksteriørdetaljer, der man finner plastdeksler med endret finnish og design på, eller kanskje og byttet i annet materiale.

At man subjektivt mener det er stor forskjell, betyr dog ikke at det rent objektivt er det. Men er jo de som gjerne betaler 100k mere for å få "thump" istedet for "klonk" når dørene lukkes, selv om begge deler er like solide og holdbare, eller "klonk" kanskje er bedre pga mindre som kan ødelegges eller løsne (eller pakninger/lim som over tid størkner/tørker inn). Det høres bare ikke like bra ut med "klonk". 8)

Ja, er det et veldig viktig poeng for deg, så er nok Lexus langt å foretrekke over Toyota/Subaru.

Eier man en Lexus så har man bedre garantivilkår enn hos Toyota gitt at man tar service hos Lexus
Prisforskjellen mellom Toyota og Lexus er jo ikke enorm nå som kampanjen går. Og det man opplever i kvalitetsfølelse mellom en Toyota og Lexus er vel på linje med det man har mellom VW og Audi om ikke mer. Drivlinjen er lik mellom Lexus og Toyota, men det er nok lagt ned en del mer flid i Lexus.
Ikke eid Lexus selv,så skal ikke være bastant mhp forskjellene her,men det Lexus sliter med nå er jo nettopp at den ikke har rekkevidde og ladehastighet som kunne forsvare en så dyr pris de gikk ut med først. Men dersom rekkevidden og ladehastighet ikke er noen bekymring,så kan man jo ta en prøvekjøring og finne ut selv hvordan den oppleves. Selv er jeg nysgjerrig og sitter å vurderer prøvekjøring..
Nå tenker jeg spesifikt på forskjellene mellom BZ4X og Rz300e/RZ450e, da jeg ikke kjenner til de andre modellene.

Ja sammenligningen mellom VW og Audi er sånn sett veldig relevant, når man ser på ID.4/Enyaq/Tavascan og Q4 E-tron, da det er akkurat samme greia der. Samme bilen, med minimale forskjeller bortsett fra logoene!

Om det er mer eller mindre forskjell på andre modeller, skal jeg som sagt ikke uttale meg om. Men med de modellene er jo sikkert 90+ % av bilene identiske.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

daktari

Sitat fra: RJK på onsdag 04. september 2024, klokken 11:03Rent objektivt, er det samme bilen under skallet og bak logoen.

Det kan være noe høyere kvalitet/finnish på interiøret, der bl.a. dashboard er noe bedre layout på med mer integrert skjerm. Ser ikke like "plasticfantastic" ut. Kan og være noen eksteriørdetaljer, der man finner plastdeksler med endret finnish og design på, eller kanskje og byttet i annet materiale.

At man subjektivt mener det er stor forskjell, betyr dog ikke at det rent objektivt er det. Men er jo de som gjerne betaler 100k mere for å få "thump" istedet for "klonk" når dørene lukkes, selv om begge deler er like solide og holdbare, eller "klonk" kanskje er bedre pga mindre som kan ødelegges eller løsne (eller pakninger/lim som over tid størkner/tørker inn). Det høres bare ikke like bra ut med "klonk". 8)

Ja, er det et veldig viktig poeng for deg, så er nok Lexus langt å foretrekke over Toyota/Subaru.
Tror du bør vise til  noen kilder som viser at alle tekniske deler er like i hjuloppheng, dempere, lyddemping, dører m.m.
Slik som nye Model 3 er en anderledes bil enn gamle - veldig mye nytt i hjuloppheng bl. a.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

RJK

Sitat fra: daktari på torsdag 05. september 2024, klokken 08:31
Sitat fra: RJK på onsdag 04. september 2024, klokken 11:03Rent objektivt, er det samme bilen under skallet og bak logoen.

Det kan være noe høyere kvalitet/finnish på interiøret, der bl.a. dashboard er noe bedre layout på med mer integrert skjerm. Ser ikke like "plasticfantastic" ut. Kan og være noen eksteriørdetaljer, der man finner plastdeksler med endret finnish og design på, eller kanskje og byttet i annet materiale.

At man subjektivt mener det er stor forskjell, betyr dog ikke at det rent objektivt er det. Men er jo de som gjerne betaler 100k mere for å få "thump" istedet for "klonk" når dørene lukkes, selv om begge deler er like solide og holdbare, eller "klonk" kanskje er bedre pga mindre som kan ødelegges eller løsne (eller pakninger/lim som over tid størkner/tørker inn). Det høres bare ikke like bra ut med "klonk". 8)

Ja, er det et veldig viktig poeng for deg, så er nok Lexus langt å foretrekke over Toyota/Subaru.
Tror du bør vise til  noen kilder som viser at alle tekniske deler er like i hjuloppheng, dempere, lyddemping, dører m.m.
Slik som nye Model 3 er en anderledes bil enn gamle - veldig mye nytt i hjuloppheng bl. a.
Nå sa jeg aldri at "alle tekniske deler" er like. Jeg sa at bilene for alt formål er STORTSETT identiske. 

Ja, de kan selvsagt ha satt inn noen bedre dempere, og tuna det litt mer, for mer komfort f.eks. Men det er ikke en revolusjon av endringer. Hele poenget er jo nettopp å holde ting så likt som mulig for å holde kostnadene nede.

På akkurat samme måte som f.eks. Tesla stort sett deler på mesteparten av delene i TMY og TM3. SÅ har sikkert Highland fått endel endringer, som de ikke har gjennomført enda på TMY, men som nok temmelig garantert kommer på TMY Juniper.

I mellomtiden har jo Tesla økt produksjonen så mye, at de nok har temmelig like priser på delene i TMY som var identisk med TM3 før Highland, og sikkert også har gode priser på de delene som er endret eller kommer i tillegg (støydempmingsmaterialer?) på Highland.

En bil som forøvrig fremdeles er temmelig lik den forrige på svært mange områder, selv om de har endret noen viktige deler i f..eks. dempere og hjuloppheng.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

daktari

Sitat fra: RJK på torsdag 05. september 2024, klokken 10:26
Sitat fra: daktari på torsdag 05. september 2024, klokken 08:31
Sitat fra: RJK på onsdag 04. september 2024, klokken 11:03Rent objektivt, er det samme bilen under skallet og bak logoen.

Det kan være noe høyere kvalitet/finnish på interiøret, der bl.a. dashboard er noe bedre layout på med mer integrert skjerm. Ser ikke like "plasticfantastic" ut. Kan og være noen eksteriørdetaljer, der man finner plastdeksler med endret finnish og design på, eller kanskje og byttet i annet materiale.

At man subjektivt mener det er stor forskjell, betyr dog ikke at det rent objektivt er det. Men er jo de som gjerne betaler 100k mere for å få "thump" istedet for "klonk" når dørene lukkes, selv om begge deler er like solide og holdbare, eller "klonk" kanskje er bedre pga mindre som kan ødelegges eller løsne (eller pakninger/lim som over tid størkner/tørker inn). Det høres bare ikke like bra ut med "klonk". 8)

Ja, er det et veldig viktig poeng for deg, så er nok Lexus langt å foretrekke over Toyota/Subaru.
Tror du bør vise til  noen kilder som viser at alle tekniske deler er like i hjuloppheng, dempere, lyddemping, dører m.m.
Slik som nye Model 3 er en anderledes bil enn gamle - veldig mye nytt i hjuloppheng bl. a.
Nå sa jeg aldri at "alle tekniske deler" er like. Jeg sa at bilene for alt formål er STORTSETT identiske.

Ja, de kan selvsagt ha satt inn noen bedre dempere, og tuna det litt mer, for mer komfort f.eks. Men det er ikke en revolusjon av endringer. Hele poenget er jo nettopp å holde ting så likt som mulig for å holde kostnadene nede.

På akkurat samme måte som f.eks. Tesla stort sett deler på mesteparten av delene i TMY og TM3. SÅ har sikkert Highland fått endel endringer, som de ikke har gjennomført enda på TMY, men som nok temmelig garantert kommer på TMY Juniper.

I mellomtiden har jo Tesla økt produksjonen så mye, at de nok har temmelig like priser på delene i TMY som var identisk med TM3 før Highland, og sikkert også har gode priser på de delene som er endret eller kommer i tillegg (støydempmingsmaterialer?) på Highland.

En bil som forøvrig fremdeles er temmelig lik den forrige på svært mange områder, selv om de har endret noen viktige deler i f..eks. dempere og hjuloppheng.
Det var det som var poenget mitt. Med endrede deler i hjuloppheng, foringer, vinkler og dempere, annen tuning m.m., mer lyddemping i dører osv. så vil bilen oppleves merkbart mer premium - akkurat som gammel vs ny 3er.

Derfor blir det galt å si "at bilen er lik Toyota" når den kanskje ikke er det i det hele tatt, den kan oppleves som en helt annen bil.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Suverin

#36
Sitat fra: E-Trond på tirsdag 03. september 2024, klokken 22:11Fort gjort å gå på en smell med "etablerte" merker.
Se bare på Toyota og Subaru sine elbil satsninger...
Det er nok biler som virker i det lange løp,men holdt de hva de lovet på rekkevidde og ladehastighet? Nope...
Mange som ble skuffet der ja!

Er medlem av de fleste bz- og solterragrupper på "facern", konsensus der er at de aller fleste som faktisk eier en av bilene er  fornøyd. De som klager mest i kommentarfeltene der, er som i flere grupper, brukere som ikke har bilen selv ;)

Man kjøper bil ut fra behov. Jeg blir bare mer og mer glad i Solterraen min, kanonbil, og det hadde foreksempel vert helt uaktuelt å bytte den med norges mest solgte bil nå, selv om den går noen mil lengre på en lading. Kommer ikke på noen andre i samme prisklasse jeg ville byttet i heller.

Kjører Solterra og Model 3.
«Can the Solterra Subaru? - Holy shit! Yeah! There is absolutely no reason not to go do Subaru stuff in the Solterra!»

hELgenen

Sitat fra: suverin på lørdag 07. september 2024, klokken 19:19
Sitat fra: E-Trond på tirsdag 03. september 2024, klokken 22:11Fort gjort å gå på en smell med "etablerte" merker.
Se bare på Toyota og Subaru sine elbil satsninger...
Det er nok biler som virker i det lange løp,men holdt de hva de lovet på rekkevidde og ladehastighet? Nope...
Mange som ble skuffet der ja!

Er medlem av de fleste bz- og solterragrupper på "facern", konsensus der er at de aller fleste som faktisk eier en av bilene er  fornøyd. De som klager mest i kommentarfeltene der, er som i flere grupper, brukere som ikke har bilen selv ;)

Man kjøper bil ut fra behov, jeg blir bare mer og mer glad i Solterraen min, kanonbil, og det hadde foreksempel vert helt uaktuelt å bytte den med norges mest solgte bil nå, selv om den går noen mil lengre på en lading.

Psykologisk er det vanskelig å akseptere at man har gjort er dårlig kjøp. Det er derfor forventet at de som eier bilen er mer fornøyd enn de som kanskje bare har kommet til prøvekjøring. De som har kjøpt bilen har jo gjort det fordi det er den bilen de fallt for.

Forøvrig vil nok Toyota og Subaru forsøke å ta vel vare på kundene som turte å satse på dem for sin første elbil.



E-Trond

Sitat fra: suverin på lørdag 07. september 2024, klokken 19:19
Sitat fra: E-Trond på tirsdag 03. september 2024, klokken 22:11Fort gjort å gå på en smell med "etablerte" merker.
Se bare på Toyota og Subaru sine elbil satsninger...
Det er nok biler som virker i det lange løp,men holdt de hva de lovet på rekkevidde og ladehastighet? Nope...
Mange som ble skuffet der ja!

Er medlem av de fleste bz- og solterragrupper på "facern", konsensus der er at de aller fleste som faktisk eier en av bilene er  fornøyd. De som klager mest i kommentarfeltene der, er som i flere grupper, brukere som ikke har bilen selv ;)



Det er en ting du ikke innser her og det er at jeg snakker om de som var tidlig ute og bestilte og kjøpte bil før testene som viste dårligere rekkevidde og ladehastighet enn forventet.
Alle de andre,som deg selv kansje?,visste om at bilene ikke holdt hva de lovet.
Og er nok veldig fornøyde,nettopp fordi de var klar over begrensningene før de kjøpte bilen.

Solterra er en knakende god bil,og jeg har kjørt den over 20 mil på vekslende føre og temperatur.
Og jeg stusser ikke over å anbefale bilen til alle jeg kjenner,så lenge de er klar over begrensningene.
ID 7 GTX i bestilling
Polestar 2  2022
Ioniq  2020

Suverin

Sitat fra: hELgenen på lørdag 07. september 2024, klokken 19:39Psykologisk er det vanskelig å akseptere at man har gjort er dårlig kjøp. Det er derfor forventet at de som eier bilen er mer fornøyd enn de som kanskje bare har kommet til prøvekjøring. De som har kjøpt bilen har jo gjort det fordi det er den bilen de fallt for.

Jada, og det er noen biler man bare blir glad i, uten noen god forklaring på hvorfor ;) Saabene og Subaruene er slik hos meg.. Og 205-en da..
Kjører Solterra og Model 3.
«Can the Solterra Subaru? - Holy shit! Yeah! There is absolutely no reason not to go do Subaru stuff in the Solterra!»

turfsurf

Sitat fra: E-Trond på lørdag 07. september 2024, klokken 19:56Det er en ting du ikke innser her og det er at jeg snakker om de som var tidlig ute og bestilte og kjøpte bil før testene som viste dårligere rekkevidde og ladehastighet enn forventet.
Alle de andre,som deg selv kansje?,visste om at bilene ikke holdt hva de lovet.
Og er nok veldig fornøyde,nettopp fordi de var klar over begrensningene før de kjøpte bilen.

Dette er et veldig godt poeng. Forventninger har alt å si. Derfor jeg ikke liker å kjøpe biler jeg ikke har prøvd.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Suverin

Sitat fra: E-Trond på lørdag 07. september 2024, klokken 19:56Det er en ting du ikke innser her og det er at jeg snakker om de som var tidlig ute og bestilte og kjøpte bil før testene som viste dårligere rekkevidde og ladehastighet enn forventet.
Alle de andre,som deg selv kansje?,visste om at bilene ikke holdt hva de lovet.
Og er nok veldig fornøyde,nettopp fordi de var klar over begrensningene før de kjøpte bilen.

Solterra er en knakende god bil,og jeg har kjørt den over 20 mil på vekslende føre og temperatur.
Og jeg stusser ikke over å anbefale bilen til alle jeg kjenner,så lenge de er klar over begrensningene.

Jeg har hatt bilen siden 2022, før "mediakjøret" etter testene til elbil24, og har lest disse fb-gruppene like lenge, men litt forskjell er det selvsagt, sammenlignet med de som bestilte "uprøvd". Jeg fikk prøvekjøre en hel del før jeg slo til, og visste hva jeg kjøpte ja!
Kjører Solterra og Model 3.
«Can the Solterra Subaru? - Holy shit! Yeah! There is absolutely no reason not to go do Subaru stuff in the Solterra!»

E-Trond

Sitat fra: turfsurf på lørdag 07. september 2024, klokken 20:26
Sitat fra: E-Trond på lørdag 07. september 2024, klokken 19:56Det er en ting du ikke innser her og det er at jeg snakker om de som var tidlig ute og bestilte og kjøpte bil før testene som viste dårligere rekkevidde og ladehastighet enn forventet.
Alle de andre,som deg selv kansje?,visste om at bilene ikke holdt hva de lovet.
Og er nok veldig fornøyde,nettopp fordi de var klar over begrensningene før de kjøpte bilen.

Dette er et veldig godt poeng. Forventninger har alt å si. Derfor jeg ikke liker å kjøpe biler jeg ikke har prøvd.

Har blitt skuffet noe ganger etter prøvekjøring ja,over at bilen jeg hadde mest lyst på,ikke ga meg den riktige følelsen,som jeg trodde den skulle gi.

Og ennå verre er det for de som er uheldige og får en bil full av barnesykdommer,som kansje ikke blir fikset før bilen kommer som facelift etter 3-4 år.
ID 7 GTX i bestilling
Polestar 2  2022
Ioniq  2020

vinterdekk

Synes biler som dekker behovene mine og bare fungerer, alltid, er de jeg ser tilbake på som gode kjøp. Solterra er nok en slik bil for suverin. Om min andre ID.4 er en slik, så blir jeg super fornøyd. Den første var mye innom forhandleren.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

turfsurf

Tja, forskjell på gode kjøp og biler man blir glad i.

Model X var f.eks en bil vi var veldig glad i og kanskje den bilen som er mest savnet av alle vi har hatt, men ett godt kjøp økonomisk var det absolutt ikke.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA