Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Service - 85.000 km. Kona 20’ mod og tips til ny bil 300’-480’

Startet av Stig@tle, mandag 01. juli 2024, klokken 02:46

« forrige - neste »

Eladdin - Elbilfareren

Var det verkstedet som sa det ikke finnes alternative deler til den? Det er bare Bull Shit og ren løgn.
Hos bildeler dot no har de det meste av slitedeler til Kona, og to skiver og et sett klosser til 2020 Kona koster litt over 3000 kroner til sammen. Et verksted bruker vel 20-30 min pr side. Verkstedet betaler nok også mindre enn dette. Hva med å bytte selv? Det er overraskende enkelt, og det finnes flust av youtube-videoer som viser hvordan en gjør det.
Elbil er verdens beste bil. 🥰😇
Elbil er best.
Lenge leve elbil, Hurra, Hurra, HurrAAAAA!

Limodriver

Det er korrekt at det er løgn, tull og tøys at det ikke finnes alternativer til originaldeler til Hyundai Kona. Jeg kjøpte nye skiver hos Autodoc i 2021. Delphi varenr BG4931C for skiver foran (jeg betalte kr 754 for settet, koster kr 1035 i dag), Delphi BG5059C for skiver bak (jeg betalte kr 654 for settet, koster kr 1134 i dag). Skivene foran er 25mm tykke og ytre diameter 305mm, bak 10mm tykkelse og 300mm ytre diameter. Bremseklossene finner jeg ikke fakturaen på, men jeg ser de ligger på ca kr 500 foran og bak samlet.

Jeg byttet skiver og klosser på alle 4 hjul uten løftebukk, kun med garasjejekk. Et verksted som har egnet verktøy og løftebukk gjør garantert jobben på mindre enn en time.

Mobile ga meg en pris på ca 20 000 for skiver og klosser foran og bak. Da er det god timebetaling å bruke 1,5 time og spare kr 18 000.

Min erfaring var at Delphiskivene som er belagt rustet langt mindre enn originalskivene som er bortimot noe av det dårligste jeg har vært borte i mhp rust.

TB

En nabo byttet selv klosser og skiver på Kona 2020 i 2023.
Da opplevde han feilmelding på bremser når arbeidet var ferdig.

Slik jeg forstod måtte det resettes noe. Bilen ble hentet av bilberger, turte ikke kjøre bilen til verkstedet.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Limodriver

Jeg måtte kalibrere bremsene med diagnoseverktøy etter at jeg tradisjonen tro ønsket å bytte bremsevæske etter ca 2 år slik jeg alltid har gjort på bilene mine. Da jeg åpnet nippelen på ene kalipperen kom det ikke ut noe bremsevæske, men jeg fikk nesten flashback fra lysorgelene på discotekene i ungdommen.

Det er ikke satt opp noe intervall for skifte av bremsevæske på Kona. Forstå det den som kan, bremsevæske tiltrekker seg fuktighet og kokepunktet reduseres.

Denne hendelsen var på et helt annet tidspunkt enn skifte av skiver og klosser. Da hadde jeg ikke noen utfordringer i det hele tatt. Bare å trykke stemplene i caliperne tilbake burde ikke forårsake noen feil.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA