Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ny el-bil er vurdert, men hvilken?

Startet av Bjerknez, søndag 08. september 2024, klokken 21:39

« forrige - neste »

Elektrowagen

Sitat fra: Ingeniøren på torsdag 12. september 2024, klokken 08:34Forstår egentlig ikke at de har typegodkjent alle disse bilene der ting er flyttet til en skjerm, spesielt sett i lys av mobil bruk forbudet her i landet... Vi har vel forsatt veg myndigheter?

Enig! Burde også vært påbudt med egen fører/dashboardskjerm.
BMW i3s - 2019

Vaduz

Sitat fra: Bjerknez på torsdag 12. september 2024, klokken 07:30
Sitat fra: Eladdin - Elbilfareren på torsdag 12. september 2024, klokken 07:22Men har ikke disse 'alt-i-skjerm-bilene' autoinstilling for klima da, sånn som Ioniq 5 hadde frem til nåkommende -25modell? Der kan man sette rattvarme og setevarme/kjøling på automatikk som stiller seg selv etter utetemp og som avtar etter tempen i kupéen etterhvert.
Joda, men det hender jo man vil justere temperaturen underveis allikevel. Jeg sier bare at dette er en funksjon som ikke krevde for mange tastetrykk.

Er man ute å kjører og vil ha bort viften som blåser mot beina, så må man først trykke på viftesymbolet, for så og slå av auto og velge hvor man vil ha luften. Etter dette må man trykke en gang til for å komme tilbake til hjem skjermen.

Vertfall burde det være et kontrollpanel på fremsiden av skjermen med feks. tre soner hvor man selv kunne velge hurtigtilganger for direkte å utføre det man vil.

Man kan styre ting med tale også, men det fungerer i beste fall kun OK er min erfaring. Sier du et ord feil så skjønner den ingenting og man må i tillegg til å prøve talestyring gå inn og gjøre ting manuelt.

Jeg merker det er mye kjappere og bare vri på et fysisk hjul for å endre temperatur. Dette kan man gjøre uten å se på knappen i det hele tatt. skjermen MÅ man se på for å trykke på rett sted.

Så jeg er helt overbevist om at slike skjermer tar alt for mye fokus fra kjøringen. Spesielt hvis man er eldre og kanskje ikke er like teknisk annlagt og eller vant med nettbrett og smarttelefoner. Det kan i værste fall være ekstremt trafikkfarlig.

Temp kan du styre underveis med en knapp på rattet på stort sett alle biler, trenger ikke ta øynene av veien et sekund.

Trenger aldri trykke på skjerm når jeg kjører. Om du ikke har tesla gjør Apple CarPlay samme nytten i alle biler. Siri kan navigere, ringe og finne musikk. Det her handler bare om å tilpasse seg litt, selv om jeg ikke er i mot knapper selv.

ToWalkOrDrive

#32
Med leasing må en tenke at alt det de skriver om "rente", "fastrente" osv er bare å ignorere uten at de også skriver "verditapkalkulasjon" og "avansekalkulasjon", ettersom dette er større poster på regningen. En må regne sammen alt, og så må en sammenligne med kjøp inkludert eventuelt verditap og finanskostnader. Så Leasing-beløpet er det eneste som betyr noe.

En Toyota BZ4X Active Teck 4WD kan du f.eks. få for 6315,- per måned uten innskudd, totalt 227.340. Dette er en av de bedre avtalene når en tenker på salgsprisen som er 506.000. Men andre har veldig høye verditap innkalkulert.

Nå blir det feil å sammenligne med Toyota Model 3 siden det er en latterlig mye billigere bil enn Toyotaen, men her ser du noen tall som viser hvor mye mer lønnsomt det er å kjøpe en Model 3 enn lease en BZ4X:

Dersom du kjøper en Model 3 er det i dag 2,99% rente de 3 første årene. Låner du hele beløpet (utenom 2500) så må du ut med 3522 i måneden på 10 års nedbetaling. Toyota må du ut med 6315. Ved denne nedbetalingstakten har du betalt ned 97500, ca, i avdrag på 3 år. Jeg tror ikke det er urealistisk å få tilbake 227.450 når bilen er 3 år. I tillegg får en ca 6300 i lavere skatt totalt på disse 3 årene pga rentene. I så fall har bilkostnaden på 3 år vært 120.372 for Model 3 og 227.340 for BZ4X ca.

Og da har jeg ikke tatt med at du ikke har muligheten til å beholde Toyotaen, mens Model 3 kan du velge å beholde lenger. Og heller ikke tatt med at noen leasing-sjekkere kan kreve mange tusen for de minste riper på BZ4X.

Når en i tillegg hører at masse politikere har planer om å øke mva på elbil de neste årene, og pga inflasjon, så er det åpenbart at Model 3 - kjøp er et sinnsykt bra økonomisk kjøp.

Tesla Model Y                         2021-

Bjerknez

Sitat fra: THE på torsdag 12. september 2024, klokken 08:16
Sitat fra: Bjerknez på onsdag 11. september 2024, klokken 17:33Enig. Her har det estetiske gått forran sikkerhet. Når man prøvekjlrte biler før så satt omtrent alt på samme plass i alle biler. Ser for meg et gammelt pensjonistpar kjøpe en nymotens elbil i dag med kun en stor skjerm som betjening. Er jo livsfarlig.
Da lurer jeg på hvilke gamle biler du har kjørt. Det var en uendelig kombinasjon av mikser da også. F.eks. spakene på rattet der du ikke fant vindusvisker og lysstyring på samme side av rattet, og i alle fall ikke med samme måte å regulere dem fra bil til bil. I tillegg ble brytere og spaker borte bak rattet så du måtte bøyde deg fram og kikke ned bak rattet for å finne ut hvilken spak og retning på vribryter du skulle bruke for forskjellige funksjoner. Mange biler hadde lysstyring på hendel på rattet, andre biler hadde lysstyring på en knapp nede på dashboard ved siden av rattet, der det også satt andre knapper som det var umulig å se hva var fra førerposisjon. Når biler begynte å komme med cruise control så var det ikke i nærheten av samme måte å styre den heller fra bil til bil.

Stort sett har det alltid vært slik at det krever tilvenning å bytte fra en type bil til en annen, men jeg er enig i at det har tatt helt av med skjermstyring, og spesielt siden det er utrolig dårlig implementert på mange biler også. Selv synes jeg for så vidt Tesla sin skjermfunksjon er OK, men den var bedre i 2017 på mange måter siden symbolene for styring av ventilasjon f.eks. har blitt mindre og vanskeligere å treffe på nyere SW versjoner. Uansett så liker jeg best å styre alt av lyd, klima, telefonsamtaler og navigasjon (funksjoner som jeg bruker i fart) fra knappene på rattet eller med talestyring. Skjermen har jeg egentlig ikke behov for å bruke under kjøring, bortsett fra at jeg sliter med å veksle mellom mediekilder fra rattet eller med talekommandoer, men mulig det skyldes brukerfeil?
Jeg kan ta en VW Caddy 2020 modell feks. Der er det to runde brytere. Så lenge man vet hvor disse bryterne sitter så slipper man å SE hver gang for å stille på dem. Skal man trykke på en skjerm så MÅ man se så man ikke trykker feil. Det er poenget mitt.

Uansett om man har kjørt bilen i 10 år, så MÅ man se skjermen for å treffe den rett knappen.

turfsurf

Man må jo uansett se ett sted for å vite hva temperaturen er stilt til. Da er det mye lettere å si "21".
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Bjerknez


turfsurf

Har sett den testen, og den er på ingen måte en fasit. En moderne bil har mye mere funksjonalitet enn en gammel Volvo, og stemmestyring er en viktig del av dette. Prøv å legg inn en destinasjon på navigasjonen på den gamle Volvoen, og se hvor lang tid du bruker på det. Samtidig kan jeg sette temperaturen og vite hva den er satt til mye enklere på Teslaen enn det man kan på en hvilken som helst bil uten stemmestyring.

Og hvem forholder seg til radiostasjoner nå om dagen...
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

RJK

Sitat fra: turfsurf på søndag 15. september 2024, klokken 10:27Har sett den testen, og den er på ingen måte en fasit. En moderne bil har mye mere funksjonalitet enn en gammel Volvo, og stemmestyring er en viktig del av dette. Prøv å legg inn en destinasjon på navigasjonen på den gamle Volvoen, og se hvor lang tid du bruker på det. Samtidig kan jeg sette temperaturen og vite hva den er satt til mye enklere på Teslaen enn det man kan på en hvilken som helst bil uten stemmestyring.

Og hvem forholder seg til radiostasjoner nå om dagen...
Ikke minst det å manuelt lete etter en...! :D
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Bjerknez

Sitat fra: turfsurf på søndag 15. september 2024, klokken 10:27Har sett den testen, og den er på ingen måte en fasit. En moderne bil har mye mere funksjonalitet enn en gammel Volvo, og stemmestyring er en viktig del av dette. Prøv å legg inn en destinasjon på navigasjonen på den gamle Volvoen, og se hvor lang tid du bruker på det. Samtidig kan jeg sette temperaturen og vite hva den er satt til mye enklere på Teslaen enn det man kan på en hvilken som helst bil uten stemmestyring.

Og hvem forholder seg til radiostasjoner nå om dagen...
Å legge inn destinasjon på navigasjon samt andre ting er noe man uansett bør gjøre når bilen står rolig. Jeg snakker om ting som er mer naturlig og endre mens man kjører. Som feks. Følsomheten på vinduspussere, temperaturen i kupeen etc.

Fysiske knapper til ting man bruker ofte er bedre, tryggere og kjappere å bruke mener jeg. Slike skjermer har selvsagt også positive sider, men jeg vil ha essensielle funksjoner som fysiske knapper.


turfsurf

Sitat fra: Bjerknez på søndag 15. september 2024, klokken 11:34Å legge inn destinasjon på navigasjon samt andre ting er noe man uansett bør gjøre når bilen står rolig. Jeg snakker om ting som er mer naturlig og endre mens man kjører. Som feks. Følsomheten på vinduspussere, temperaturen i kupeen etc.

Fysiske knapper til ting man bruker ofte er bedre, tryggere og kjappere å bruke mener jeg. Slike skjermer har selvsagt også positive sider, men jeg vil ha essensielle funksjoner som fysiske knapper.
Du er for opphengt i hvordan ting var før. Å si "kjør til Tesla Tønsberg" kan man fint gjøre mens man kjører.

Noen få fysiske knapper er jeg helt enig i, de kan være på rattet. Noe mere så blir det uoversiktlig. Knapper nede i midtkonsollen som man må se ned for å finne er direkte skummelt. Vår i4 er ett skrekkeksempel i så måte.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Gadgetman

Sitat fra: THE på torsdag 12. september 2024, klokken 08:16
Sitat fra: Bjerknez på onsdag 11. september 2024, klokken 17:33Enig. Her har det estetiske gått forran sikkerhet. Når man prøvekjlrte biler før så satt omtrent alt på samme plass i alle biler. Ser for meg et gammelt pensjonistpar kjøpe en nymotens elbil i dag med kun en stor skjerm som betjening. Er jo livsfarlig.
Da lurer jeg på hvilke gamle biler du har kjørt. Det var en uendelig kombinasjon av mikser da også. F.eks. spakene på rattet der du ikke fant vindusvisker og lysstyring på samme side av rattet, og i alle fall ikke med samme måte å regulere dem fra bil til bil. I tillegg ble brytere og spaker borte bak rattet så du måtte bøyde deg fram og kikke ned bak rattet for å finne ut hvilken spak og retning på vribryter du skulle bruke for forskjellige funksjoner. Mange biler hadde lysstyring på hendel på rattet, andre biler hadde lysstyring på en knapp nede på dashboard ved siden av rattet, der det også satt andre knapper som det var umulig å se hva var fra førerposisjon. Når biler begynte å komme med cruise control så var det ikke i nærheten av samme måte å styre den heller fra bil til bil.

Stort sett har det alltid vært slik at det krever tilvenning å bytte fra en type bil til en annen, men jeg er enig i at det har tatt helt av med skjermstyring, og spesielt siden det er utrolig dårlig implementert på mange biler også. Selv synes jeg for så vidt Tesla sin skjermfunksjon er OK, men den var bedre i 2017 på mange måter siden symbolene for styring av ventilasjon f.eks. har blitt mindre og vanskeligere å treffe på nyere SW versjoner. Uansett så liker jeg best å styre alt av lyd, klima, telefonsamtaler og navigasjon (funksjoner som jeg bruker i fart) fra knappene på rattet eller med talestyring. Skjermen har jeg egentlig ikke behov for å bruke under kjøring, bortsett fra at jeg sliter med å veksle mellom mediekilder fra rattet eller med talekommandoer, men mulig det skyldes brukerfeil?

GSen eg hadde de første åra hadde speedo hvor 'skiva' var en trommel som roterte og nåla sto fast. Du las av farta mye raskere fordi du aldri måtte lete deg frem til hvor pila var. Håndbrekket satt midt i senterkonsollet(håndtak du dro bakover), og virket på fremhjula. Gøy under glattkjøringa i fase to...   
CXen hadde lignende speedo, men 'normalt' håndbrekk. (Tror det fortsatt fungerte på fremhjula)
Blinklysbryteren var en vippebryter på toppen av dashbordet.
Fjernlys var på andre siden. 
Horn var på kanten.   
Alle sammen lett tilgjengelige om man hadde hendene i '10 på 2' eller kva posisjonen kalles.   

https://images.app.goo.gl/58u9moqEBDkLHCVW8   

Volvo Feltvogn husker eg hadde nær/fjern-lys bryteren på gulvet...   

Turtallsindikator var vanlig på Europeiske biler, men ofte bare en del av 'sport' pakken til Amerikanske biler.   

'Fersk' ELbileier med en 2014 Citroën Berlingo.
Rekkeviddeangst er for pyser.
Ekte mannfolk går rett på psykose!

Bjerknez

En liten oppdatering i denne tråden er nok på sin plass.

Jeg har bestemt meg for Volvo EX30 Ultra AWD Long Range versjonen i fargen "Vapour Grey".

Jeg har kikket litt på ladere etc. og jeg endte opp med FutureHome lader som blir montert i garasjen førstkommende mandag. Jeg får også fratrukket 10.000 i Enova støtte :)


© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA