Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

JA vi må åpne e18 kollektiv feltet for elbiler, hva mener dere?

Startet av Electric cars in Norway, lørdag 24. august 2024, klokken 10:35

« forrige - neste »

Electric cars in Norway

Saken som egentlig handlet om bruk av bompenger osv var på nrk nyheten i forgårs og det fremkom at køene på e18 nå om dagen er super trege & bileiere er harnisk. Se her https://tv.nrk.no/se?v=NNFA19082224 og spol til Circus ;D 13 min ut i sendinga

Bileiere som er fortvilte må stå opp i Otta :o for å rekke jobben. Dette kan da ikke være miljøvennlig at alle i de køene brenner fossilt mens de står stille i kø. Før beveget de seg hvertfall litt sakte fremover. Elbiler er fremtiden og bør få ligge i kollektiv feltet helt frem til klima målet er gjennomført.

Hva med debatten om tungtransport i kollektiv feltet og mc i kollektiv feltet? Not interested 

Kan gi flere svar og legg gjerne til nye svar alternativer

Lar den stå i et et halvt år

Håper på mange kommentarer her nå

Hva med de andre innfarts veiene til Oslo, åpne for elbiler i kollektiv feltet der også?

Kjør debatt!

turfsurf

For meg kan de gjerne strupe inn til ett felt. Kanskje de endelig skjønner at gjennomfartstrafikken må legges utenom Oslo. Kan jo begynne med Oslofjordtunellen og ferdigstille neste løp samt tilførselsveiene...
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Svein_H

Tja... Hva med å la fossilbilene få tilgang til kollektivfeltet, slik at de kommer fortere frem og ikke forurenser så mye ved å stå stille i kø? Elbiler i kø forurenser jo ikke på langt nær så mye.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

Electric cars in Norway

Sitat fra: turfsurf på lørdag 24. august 2024, klokken 13:23For meg kan de gjerne strupe inn til ett felt. Kanskje de endelig skjønner at gjennomfartstrafikken må legges utenom Oslo. Kan jo begynne med Oslofjordtunellen og ferdigstille neste løp samt tilførselsveiene...
Ja du sier noe. Men det tar jo lang å bygge ut dette som du nevner. Jeg er mer på straksløsninger jeg...

Electric cars in Norway

Sitat fra: Svein_H på lørdag 24. august 2024, klokken 16:29Tja... Hva med å la fossilbilene få tilgang til kollektivfeltet, slik at de kommer fortere frem og ikke forurenser så mye ved å stå stille i kø? Elbiler i kø forurenser jo ikke på langt nær så mye.
Tja du sier det flere har nevnt for meg når jeg har snakket med andre. Men la oss leke litt med din tanke da  ;D Tenker du bare fossile personbiler skal få ligge i kollektivfeltet sammen med oss elbiler? Eller tenker du at fossil tungtransport også skal få ligge i dagens kollektivfelt?

MC tenker jeg ikke på for de tar jo ikke plass og jeg har vel noen hundre timer med lane split mellom både de to ordinære filene samt i kollektivfeltet på motorveier ala E18 og mange andre europaveier - så jeg vet vi MCène vi kommer oss frem uansett. No problemo..

RJK

Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 24. august 2024, klokken 16:45
Sitat fra: Svein_H på lørdag 24. august 2024, klokken 16:29Tja... Hva med å la fossilbilene få tilgang til kollektivfeltet, slik at de kommer fortere frem og ikke forurenser så mye ved å stå stille i kø? Elbiler i kø forurenser jo ikke på langt nær så mye.
Tja du sier det flere har nevnt for meg når jeg har snakket med andre. Men la oss leke litt med din tanke da  ;D Tenker du bare fossile personbiler skal få ligge i kollektivfeltet sammen med oss elbiler? Eller tenker du at fossil tungtransport også skal få ligge i dagens kollektivfelt?

MC tenker jeg ikke på for de tar jo ikke plass og jeg har vel noen hundre timer med lane split mellom både de to ordinære filene samt i kollektivfeltet på motorveier ala E18 og mange andre europaveier - så jeg vet vi MCène vi kommer oss frem uansett. No problemo..
Poenget med å ha elbiler i kollektivfeltet og ice-bilene må stampe i kø, er jo for å stimulere til at flere skal velge elekltrisk.

Dersom man nå skulle fjernet mva-fritaket, fjernet tilgang til kollektivfeltet og fjernet reduksjonen i bomavgifter, hva hadde vi oppnådd da?

Jo at elbiler hadde blitt dyrere enn ice-biler slik de er i nesten alle andre land. Ingen besparelser på bruk annet enn lavere drivstoffavgifter (i kroner, ikke i % av kostpris ex avgifter) og så må man stampe mer i kø enn de ice-bilene som da kan slippe til i kollektivfeltet.

Da er det ikke bare null grunn til å kjøpe el om man ikke er en virkelig miljøbevisst forbruker med feit nok lommebok til at man kunne valgt en heftig ice-bil som alternativ. Det er negativ grunn til å kjøpe elbil fordi man kommer dårligst ut på alle områder! Ingen normale mennesker betaler mer for en bil, for å være garantert å stampe i kø!

Isolert sett er det jo greit at kø reduseres så mye som mulig, og at de største forurenserne får prioritet til å komme seg vekk. Men problemet er at man da inviterer inn de største forurenserne, slik at vi kommer enda verre ut totalt sett! Ergo et VELDIG dårlig forslag! Ihvertfall om vi ønsker at folk skal kjøre noe som ikke har lokale utslipp i form av avgasser!
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Svein_H

Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 24. august 2024, klokken 16:45
Sitat fra: Svein_H på lørdag 24. august 2024, klokken 16:29Tja... Hva med å la fossilbilene få tilgang til kollektivfeltet, slik at de kommer fortere frem og ikke forurenser så mye ved å stå stille i kø? Elbiler i kø forurenser jo ikke på langt nær så mye.
Tja du sier det flere har nevnt for meg når jeg har snakket med andre. Men la oss leke litt med din tanke da  ;D Tenker du bare fossile personbiler skal få ligge i kollektivfeltet sammen med oss elbiler? Eller tenker du at fossil tungtransport også skal få ligge i dagens kollektivfelt?

MC tenker jeg ikke på for de tar jo ikke plass og jeg har vel noen hundre timer med lane split mellom både de to ordinære filene samt i kollektivfeltet på motorveier ala E18 og mange andre europaveier - så jeg vet vi MCène vi kommer oss frem uansett. No problemo..

Jeg tenker at vi må utnytte alle feltene optimalt, uavhengig av om vi kjører elbil, fossil eller annet. Kollektivfeltene er stort sett bare noen spetter her og der, og mellom dem må bussene uansett stå og stampe i de samme køene som alle andre.

MC-førere gidder jeg ikke kommentere, de gjør som de vil og driter i trafikkreglene som bare gjelder alle andre.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

turfsurf

Mange enkle løsninger. Åpne kollektivfeltet for elbiler og tidoble bompengene for fossilbiler. Eller bare forby fossilbiler.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Orbit

Kollektivfelt kan åpnes for alle som er 3+ i bilen, kanskje også uavhengig av drivstoff?

Kanskje også forby alle som kjører alene fra å bruke venstrefila? (Vanskelig å håndheve). Det er nå ikke nok plass til at alle kan kjøre alene, så sterk stimulering til samkjøring trengs.

Sitat fra: Svein_H på lørdag 24. august 2024, klokken 17:21MC-førere gidder jeg ikke kommentere, de gjør som de vil og driter i trafikkreglene som bare gjelder alle andre.
Jeg har ikke opplevd MC som noe problem i kø. Vis tydelig med din feltplassering at du har sett de komme bakfra, så går den lovlige lane-split helt udramatisk.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

RJK

Sitat fra: Orbit på lørdag 24. august 2024, klokken 18:38Kollektivfelt kan åpnes for alle som er 3+ i bilen, kanskje også uavhengig av drivstoff?

Kanskje også forby alle som kjører alene fra å bruke venstrefila? (Vanskelig å håndheve). Det er nå ikke nok plass til at alle kan kjøre alene, så sterk stimulering til samkjøring trengs.

Sitat fra: Svein_H på lørdag 24. august 2024, klokken 17:21MC-førere gidder jeg ikke kommentere, de gjør som de vil og driter i trafikkreglene som bare gjelder alle andre.
Jeg har ikke opplevd MC som noe problem i kø. Vis tydelig med din feltplassering at du har sett de komme bakfra, så går den lovlige lane-split helt udramatisk.

Hvorfor vil du sperre venstrefeltet for de som kjører alene? Er det ikke farten man ønsker å kjøre i som skal avgjøre, men en eller annen form for "misunnelse/straff" som skal håndheves?

Om noe, skulle man heller differensiert på hastighet, der de som vil følge GPS-justert fartsgrense (faktisk fart=fartsgrense) får ligge i venstrefeltet, de som vil ta det mer piano og følger fartsgrensa etter speedometerets feiljustering får midtfeltene, og de som ikke klarer/ønsker å holde fartsgrense etter feilvisningen engang, får holde seg i høyrefeltet?

Eller 90/70/50-fartsgrense på vanlig landevei, og 120/100/80 langs motorvei, alt etter hvilket felt man ligger i. Gjør det gjerne straffbart å ligge saktere enn filens fartsgrense med et slikt system!

Tror jeg norske politikere/veimyndigheter tørr å være så fremoverlent? Nei, absolutt ikke. Men tror jeg at et slikt system hadde blitt mer akseptert? Ja, så absolutt! Forutsatt at politiet faktisk håndhever dette strengt! Tror jeg dette ville redusert antall ulykker? Ja, det fungerer jo tydeligvis i andre lan
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Orbit

Sitat fra: RJK på lørdag 24. august 2024, klokken 19:10Hvorfor vil du sperre venstrefeltet for de som kjører alene? Er det ikke farten man ønsker å kjøre i som skal avgjøre, men en eller annen form for "misunnelse/straff" som skal håndheves?
Konteksten (min) her var køkjøring i rush rundt Oslo - ref trådens tittel. Da er ikke lenger venstrefeltet i praksis et forbikjøringsfelt. Min hensikt er å gi matpakkekjørerne lavest prioritet så lenge det likevel ikke er effektivt plass til alle som vil kjøre.

Og så er det sikkert mange som ønsker andre prioriteringer enn meg. Men dagens system hvor alle personbiler (untatt hydrogen) stiller likt, har så langt gitt mye mer kø enn tidligere.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Electric cars in Norway

#11
Sitat fra: RJK på lørdag 24. august 2024, klokken 17:16Poenget med å ha elbiler i kollektivfeltet og ice-bilene må stampe i kø, er jo for å stimulere til at flere skal velge elekltrisk.

Dersom man nå skulle fjernet mva-fritaket, fjernet tilgang til kollektivfeltet og fjernet reduksjonen i bomavgifter, hva hadde vi oppnådd da?
RJK, Nettopp. Godt skrevet :+1:

Vi må sørge for at folket velger elbil.

Trekkoppbil

Mandag til torsdag. kan jeg se visse fordeler for bussen at man unngår kø i kollektivfeltet.
Har aldri sett at noen har fordel av å kaste ut elbilene fredag.

Veien har svært dårlig utnyttnellse i rushtrafikken, og derfor blir det kø:
  • Kollektivfeltet ligge i høyre felt. Det er kryssende trafikk i dette felte, som gjør at det blir kø, og derfor kan man ikke ha så mye trafikk i kollektivfeltet.
  • En flaskehals er avkjøring ved fornebu. Her er det kun et avkjøringsfelt som brukes både for trafikk til ringveien, og til Snarøyveien, mens det er behov for 2 avkjøringsfelt her. Kollektivfeltet går over til avkjøringsfelt rett før avkjøringen. Det er kort strekning hvor trafikken skal innordne seg og bytte felt, og det skaper kø. Det er 2 felt som går videre mot Oslo,og her blir det ofte luker på 100-200meter foran bilene, fordi mange ikke følger på når køen løser seg opp.
Det er fascinerende å se hvordan folk står i kø 1 time, og når man kommer der hvor trafikken løser seg opp, så somler man, og man lar det være ei åpen luke foran seg. Somler man 5 sekunder her, så kan det være 20 000 trafikkanter bakover i køen som blir hefta 5 sekunder, og det blir 5,5 timer venting til sammen.

Utnyttelsen kan løses:
  • Fjern kollektivfeltet fra Høvik. Om trafikken får 1-2 km til å innrette seg i rett felt før avkjøring til Fornebu, så kan det bli en vinn-situasjon for flyt i trafikken.
  • Fjern hele kollektivfeltet. I stedet skulle det vært samkjøringsfelt i venstre felt fra Asker til Høvik. For ekspressbusser og nesten alle andre, vil det bli bedre flyt i trafikken. Lokalbusser som trenger stopp, kan kjøre utenom E18 fra Blommenholm til Høvik. Det bør ikke være så mange busstopp på hoveveien.
  • Lag ekstra avkjøring til Fornebu, over Oksenøyveien

Rosstopher

Sitat fra: Trekkoppbil på torsdag 29. august 2024, klokken 09:47[...]Det er fascinerende å se hvordan folk står i kø 1 time, og når man kommer der hvor trafikken løser seg opp, så somler man, og man lar det være ei åpen luke foran seg. Somler man 5 sekunder her, så kan det være 20 000 trafikkanter bakover i køen som blir hefta 5 sekunder, og det blir 5,5 timer venting til sammen.[...]
Dette er viktige greier. Og den bilen som er nummer 1000 i køen blir ikke heftet med 5 sekunder, men med mye, mye mer. Hvis hver bil bruker 5 sekunder etter bilen foran har kjørt blir jo det 5000 sekunder, eller 83 minutter ekstra ventetid for den bakerste bilen. Hvis alle klarer seg med 1 sekund blir det bare 16 minutters ventetid bakerst.

Jeg bruker å følge med noen biler fremover i køa og prøver å matche min akselerasjon med ikke bilen foran meg, men bilen foran der igjen. Da ender jeg i mange tilfeller opp med effektiv reaksjonstid på null sekunder. Ellers deler jeg opplevelsen av at folk ikke følger med, og samfunnet taper nok mange hundre millioner i året på det.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

ToWalkOrDrive

#14
Får håpe at Oslo er klar til å øke kapasiteten på buss (siden tog ikke kan økes). Ser de reduserer prisene fra søndag (1. september), som er veldig bra. Men selv med reduksjonen er de 67 kroner dyrere på et 30d-kort enn Stavanger-regionen. 4-500 kunne gjerne vært passe.

Er du under 23 år så betaler du bare 299 kroner måneden i Stavanger. Så da kan en få inn vaner med buss i den viktige 18-22-årsalderen. Barnebillett hos Ruter varer bare til og med du er 17 år.
Tesla Model Y                         2021-

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA