Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Viskere Enyaq

Startet av torerik, fredag 09. august 2024, klokken 23:55

« forrige - neste »

torerik

Er det bare meg eller er viskerne på Enyaq sånn passe? Fjerner for så vidt vannet OK, men med en gang ruta ikke er klissvåt «henger/skjelver» vestre viskerblad litt. Virker nesten litt «lealaust» som man sier på Vestlandet...
2024 Skoda Enyaq 85X L&K
2015 Volkswagen e-Golf

Superman

Sitat fra: torerik på fredag 09. august 2024, klokken 23:55Er det bare meg eller er viskerne på Enyaq sånn passe? Fjerner for så vidt vannet OK, men med en gang ruta ikke er klissvåt «henger/skjelver» vestre viskerblad litt. Virker nesten litt «lealaust» som man sier på Vestlandet...
Ikke lealaust hos meg, nei. Jeg har opplevd ørlite "hakking" når ruten nesten har vært tørr, men svært sjeldent. Har du prøvd å ta de av og satt de på igjen på nytt for å se om de sitter godt på viskerarmen?

Jeg skiftet i fjor til nytt Bosch-sett foran (begge viskerne), typebetegnelse for settet Bosch A027S. Det etter ca. ett år med originale viskere. Bosch-viskerne har vært vesentlig bedre enn det de originale viskerne var, og fortsatt nesten like bra nå 11 måneder senere. Jeg tror kanskje de originale er av litt dårligere kvalitet. Skal ha 2-års service til uken, og da får jeg nok nye originale viskere på igjen :(

Se forøvrig tidligere emne om viskere: https://elbilforum.no/index.php?topic=65163.0

Et annet spørsmål: Er du førnøyd med L&K-versjonen? Jeg synes den ser lekker ut, med ventilerte seter +++
2022  ŠKODA ENYAQ iV 80x  -  SUV-versjon
Hvorfor gå da - når man kan kjøre Škoda  8)

daktari

Standard fra fabrikk på ID. 4 var dritt, sikkert samme med Enyaq. Kjøp Bosch, en helt ny verden.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

i3/RSiV

Enig med de andre her. Originalviskere er veldig dårlige. Jeg har også byttet til Bosch A027S. De er mye bedre.

torerik

Takker for gode svar. Kan godt hende det er grunnet dårlige originalviskere ja, mine observasjoner ligner veldig «hakking» på tørr rute - bare at ruta ikke egentlig er så tørr. Sliter jo sikkert unødvendig på ruta, så kanskje bare bytte dem først som sist.

Sitat fra: Superman på lørdag 10. august 2024, klokken 12:26Et annet spørsmål: Er du førnøyd med L&K-versjonen? Jeg synes den ser lekker ut, med ventilerte seter +++
Godt fornøyd med bilen! Svært komfortabel og god bil å kjøre. Gikk for MAX-pakke og panorama, så er en trivelig kupe å oppholde seg i. Jeg hører til dem som gjerne blir litt fuktig på ryggen om sommeren, så ventilerte seter har vært nydelig.

Trekker litt for Canton-anlegget, mulig det ikke er spilt helt inn enda, så gir det en sjanse. Ellers hatt noen småbugs med software, men ikke noe som har vært viktig.
2024 Skoda Enyaq 85X L&K
2015 Volkswagen e-Golf

Contango

Ville ikke hatt for store forhåpninger mht Canton anlegget. Synes ikke det er særlig velspillende selv.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en '24 Enyaq.

Elektro12

Sitat fra: i3/RSiV på lørdag 10. august 2024, klokken 20:59Enig med de andre her. Originalviskere er veldig dårlige. Jeg har også byttet til Bosch A027S. De er mye bedre.

Det er navnet på pakken med 2 stk. viskere som passer på alle Enyaq?

i3/RSiV

Sitat fra: Elektro12 på søndag 18. august 2024, klokken 09:14
Sitat fra: i3/RSiV på lørdag 10. august 2024, klokken 20:59Enig med de andre her. Originalviskere er veldig dårlige. Jeg har også byttet til Bosch A027S. De er mye bedre.

Det er navnet på pakken med 2 stk. viskere som passer på alle Enyaq?

Ja

ThomasD

Originalviskerne er dr*tt rett og slett! På min var de klare for bytting etter noen få uker. Skrapte, hoppet og laget lyder. Byttet til Bosch og helt stille etterpå.
'23 Skoda Enyaq iV80x SportLine
'17 Hyundai Ioniq electric

hELgenen

Sitat fra: ThomasD på onsdag 21. august 2024, klokken 09:44Originalviskerne er dr*tt rett og slett! På min var de klare for bytting etter noen få uker. Skrapte, hoppet og laget lyder. Byttet til Bosch og helt stille etterpå.

Synes det samme om id.4 sine på pro 4motion...sikkert samme skiten.
Skal byttes før vinteren...

RJK

Sitat fra: hELgenen på onsdag 21. august 2024, klokken 10:41
Sitat fra: ThomasD på onsdag 21. august 2024, klokken 09:44Originalviskerne er dr*tt rett og slett! På min var de klare for bytting etter noen få uker. Skrapte, hoppet og laget lyder. Byttet til Bosch og helt stille etterpå.

Synes det samme om id.4 sine på pro 4motion...sikkert samme skiten.
Skal byttes før vinteren...
Merkelig! Jeg bytta mine for noen måneder siden, så kjørt over 5 år på originale viskere. Jeg har vel passert 70K km såvidt nå!

Riktignok ikke daglig køkjøring, men hovedsaklig lange (krever lading på tur) og mellomlange (kan klare meg uten lading, eller destinasjonslading) turer...
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

hELgenen

Sitat fra: RJK på onsdag 21. august 2024, klokken 11:21
Sitat fra: hELgenen på onsdag 21. august 2024, klokken 10:41
Sitat fra: ThomasD på onsdag 21. august 2024, klokken 09:44Originalviskerne er dr*tt rett og slett! På min var de klare for bytting etter noen få uker. Skrapte, hoppet og laget lyder. Byttet til Bosch og helt stille etterpå.

Synes det samme om id.4 sine på pro 4motion...sikkert samme skiten.
Skal byttes før vinteren...
Merkelig! Jeg bytta mine for noen måneder siden, så kjørt over 5 år på originale viskere. Jeg har vel passert 70K km såvidt nå!

Riktignok ikke daglig køkjøring, men hovedsaklig lange (krever lading på tur) og mellomlange (kan klare meg uten lading, eller destinasjonslading) turer...

Det er nok stor forskjell på "gamle" og nye ID.4 her. På mine to tidligere ID.4 vae viskere av god kvalitet. Den nye derimot er søppel..Tipper VW handlet inn noe skit for å spare penger på de der...

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA