Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Erstatte ID4 GTX med Pro 4motion?

Startet av Rexen, mandag 19. august 2024, klokken 19:47

« forrige - neste »

vinterdekk

På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

MinID

Sitat fra: vinterdekk på lørdag 31. august 2024, klokken 23:12Det bør være bedre ja.  :+1:

Det er faktisk bra. Jeg har det, og har hatt nesten alle de andre tidligere. Veldig fornøyd med lyden nå. Faktisk bedre en fruens Harman Kardon anlegg i IX1. Antagelig fordi den er uten en sub.
ID4 GTX 4 motion, 2024, sw 4.0,

Solgt: ID4 GTX 2022, Ioniq5, Id4 first, Hyundai kona, Kia Soul

vinterdekk

Sitat fra: MinID på tirsdag 03. september 2024, klokken 08:34
Sitat fra: vinterdekk på lørdag 31. august 2024, klokken 23:12Det bør være bedre ja.  :+1:

Det er faktisk bra. Jeg har det, og har hatt nesten alle de andre tidligere. Veldig fornøyd med lyden nå. Faktisk bedre en fruens Harman Kardon anlegg i IX1. Antagelig fordi den er uten en sub.

Godt å høre at Volkswagen leverer.

Nå har jeg lyttet endel med justerte lydinnstillinger på Highline standard anlegg og personlig mener jeg de har bommet med standardinnstillingene. Det er også bare tre innstillinger som blir for lite for de som er over gjennomsnittet interessert i bilanlegg. Men etter at jeg senket bassen noe og økte mellomtone og høytone så føler jeg at lyden er mer balansert. Jeg byttet bil uten prøvekjøring og vet ikke hvordan Harmon Kardon anlegget høres ut, men jeg ser for meg at det er fristende å velge bil med oppgradert anlegg slik standardanlegget oppleves ved førsteinntrykk.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

Rexen

En uke før jeg skrev under kontrakt mente selger at forventet leveringstid var i begynnelsen av november. Nå har jeg produksjon av bilen i uke 41; Er det realistisk å forvente levering ca. uke 46 i Tromsø?
VW ID4 4Motion Highline bestilt
VW ID4 GTX 2022
BMW 525 d x-drive 2012
Mazda 3 2012

hELgenen

Sitat fra: Rexen på tirsdag 03. september 2024, klokken 13:28En uke før jeg skrev under kontrakt mente selger at forventet leveringstid var i begynnelsen av november. Nå har jeg produksjon av bilen i uke 41; Er det realistisk å forvente levering ca. uke 46 i Tromsø?

Det beste estimatet for levering bør jo komme fra din forhandler.

Ellers kan du jo følge med i nyhetsbildet og se om det dukker opp noe. Det er uro på fabrikkene nå fordi VW skal kutte produksjon og ansatte. Hvor,når og hva dette betyr,om noe,for norske kunder er helt i det blå foreløpig. Erfaringene mine med transport er at ferdige biler kan bli stående en stund på kai i Tyskland før de skipes over. Hvorfor har jeg ikke fått noe klarhet i. Din forhandler bør kunne si noe om hvordan dette med transport har gått tidligere i sommer. Ofte er forhandler litt optimistiske og forholder seg til datasystemet og det som der står. Noen av mine tidligere biler har gjerne endt opp med 2-6 uker forsinkelse. Men det selges dårlig med elbiler i Tyskland om dagen,så kanskje det ikke trenger å gå så lang tid.


vinterdekk

Best å ikke ha høye forhåpninger om estimatene du mottar av forhandleren, før bilen er bygget. Etter at bilen er bygget kan de gi godt estimat..
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

MinID

Hvis jeg ikke tar feil, lages bilen høyst sannsynligvis på fabrikken i Emden. Uroen er vel ved hovedfabrikken i Wolfsburg.

Angående salg av elbiler så øker VW antallet som skal produseres neste år pga økning av bestillinger, så det ser ikke så mørkt ut.

Nedbemanning tenker jeg også skyldes omstilling, og at elbiler krever færre hender i produksjon.

Men dette var en avsporing i tråden. Sorry :)
ID4 GTX 4 motion, 2024, sw 4.0,

Solgt: ID4 GTX 2022, Ioniq5, Id4 first, Hyundai kona, Kia Soul

Rexen

#52
Sitat fra: MinID på torsdag 05. september 2024, klokken 14:46Men dette var en avsporing i tråden. Sorry :)

Ingen avsporing. Sier noe om sansynligheten for "normal" produksjon.

En annen ting; Motorene i 4motion yter ferre hk enn i GTXen. Er det forskjellige motorer eller er de tunet ned for å treffe en (økonomisk) nisje i markedet?

OG; Jeg kjører mest i Tromsø med en del bakker og glatte veier. Hvilke piggdekk har dere god erfaring med? (på id4 4motion eller gtx)
VW ID4 4Motion Highline bestilt
VW ID4 GTX 2022
BMW 525 d x-drive 2012
Mazda 3 2012

MinID

Mener å ha lest på tysk forum at det er samme motor i begge modulene, men begrenset hk i highline. Begge heter vel 4motion?
ID4 GTX 4 motion, 2024, sw 4.0,

Solgt: ID4 GTX 2022, Ioniq5, Id4 first, Hyundai kona, Kia Soul

Rexen

Sitat fra: Rexen på torsdag 05. september 2024, klokken 15:04OG; Jeg kjører mest i Tromsø med en del bakker og glatte veier. Hvilke piggdekk har dere god erfaring med? (på id4 4motion eller gtx)

Da er bilen ankommet Norge og vil være i Tromsø om ca. 2 uker. Nå må jeg ønske meg piggdekk. Test i Motor  kommer ut med Hakka 10 som best (utmerker seg på is). Vet ikke om resultatet ville vært det samme for SUV versjonen men Motors test er det beste jeg har og jeg tror jeg kommer til å ønske meg Nokian Tyres Hakkapeliitta 10 EV.

Noen synspunkter??
VW ID4 4Motion Highline bestilt
VW ID4 GTX 2022
BMW 525 d x-drive 2012
Mazda 3 2012

hELgenen

Sitat fra: Rexen på fredag 08. november 2024, klokken 17:43
Sitat fra: Rexen på torsdag 05. september 2024, klokken 15:04OG; Jeg kjører mest i Tromsø med en del bakker og glatte veier. Hvilke piggdekk har dere god erfaring med? (på id4 4motion eller gtx)

Da er bilen ankommet Norge og vil være i Tromsø om ca. 2 uker. Nå må jeg ønske meg piggdekk. Test i Motor  kommer ut med Hakka 10 som best (utmerker seg på is). Vet ikke om resultatet ville vært det samme for SUV versjonen men Motors test er det beste jeg har og jeg tror jeg kommer til å ønske meg Nokian Tyres Hakkapeliitta 10 EV.

Noen synspunkter??

Hakka 10 er bra piggdekk - har de selv på en Polestar 2.
På VW ID.4 har jeg dog piggfritt - siden jeg har 2 elbiler så ble det en bil med og en uten pigg..

Men Hakka 10 er bra dekk - har bare positive erfaringer med de.
Det finnes visstnok 2 varianter av disse.

https://www.nokiantyres.no/dekk/personbiler/piggdekk/

En Hakka 10 EV og en vanlig Hakka 10

Men at jeg selv har vanlig Hakka 10. EV versjonen skal vel være litt stillere - og ut fra bildene ser det ut som mønsteret er litt mindre dypt...jeg vet ikke om det er noen større forskjeller på disse mhp grep på is og snø...Men prisen skiller litt.

https://www.motor.no/elbil-nokian-vinterdekk/nokian-lanserer-eget-elbildekk-for-vinterkjoring/190678


Rexen

Sitat fra: hELgenen på fredag 08. november 2024, klokken 19:56En Hakka 10 EV og en vanlig Hakka 10

Men at jeg selv har vanlig Hakka 10. EV versjonen skal vel være litt stillere - og ut fra bildene ser det ut som mønsteret er litt mindre dypt...jeg vet ikke om det er noen større forskjeller på disse mhp grep på is og snø...Men prisen skiller litt.

https://www.motor.no/elbil-nokian-vinterdekk/nokian-lanserer-eget-elbildekk-for-vinterkjoring/190678

Du har jo SUV varianten også. Jeg har ikke registreringsnummer ennå på den nye 4motion bilen og har ikke kompetanse til å vite hvilke dekk jeg kan bruke (men 19" blir det). Noen som vet?

Ser ut som prisforskjellen mellom EV og SUV ligger på ca. kr. 500. Men vel så viktig er om Sulland Tromsø har kjøpsavtale på Hakka dekk og det etter deres mening derfor blir for dyrt å gå på disse.

Vet ikke om litt forskjell i mønsterdybde på piggdekk har så mye å si? Det er vel ofte manglende pigger som medfører behov for bytte av dekk.
VW ID4 4Motion Highline bestilt
VW ID4 GTX 2022
BMW 525 d x-drive 2012
Mazda 3 2012

Electric cars in Norway

#57
SitatHakka 10 er bra piggdekk - har de selv på en Polestar 2.
På VW ID.4 har jeg dog piggfritt - siden jeg har 2 elbiler så ble det en bil med og en uten pigg..
Hakka 10 pigg blir aldri feil... men dersom nye spinning med elbil så sitter ikke piggene noe bedre festet på disse enn på andre kvalitets dekk. Samma innfesting... Så snow mode  innstillinger isf mye spinning på hard tynn is med asfalt under osv er «smart move» for å ta vare på piggene lengst mulig. Noen kjører de kvikkeste elbilene med piggdekk som om de har stjålet bilen... ;D full gass hver gang... he he og det merker de når piggdekka skal av på våren og det er bare hull der piggene satt. Sett også pigger som ligger skjevt i slik dekk samt nedslitte pigger... like gærnt uansett.... Men dekkbransjen skal overleve de også.... Og de har fått en j..... boost med tunge elbiler som eter vinter piggdekk. Bra det for dekkbransjen..

#billige-kinadekk=stay-away=temukvalitet ;D

hELgenen

Sitat fra: Rexen på lørdag 09. november 2024, klokken 09:41
Sitat fra: hELgenen på fredag 08. november 2024, klokken 19:56En Hakka 10 EV og en vanlig Hakka 10

Men at jeg selv har vanlig Hakka 10. EV versjonen skal vel være litt stillere - og ut fra bildene ser det ut som mønsteret er litt mindre dypt...jeg vet ikke om det er noen større forskjeller på disse mhp grep på is og snø...Men prisen skiller litt.

https://www.motor.no/elbil-nokian-vinterdekk/nokian-lanserer-eget-elbildekk-for-vinterkjoring/190678

Du har jo SUV varianten også. Jeg har ikke registreringsnummer ennå på den nye 4motion bilen og har ikke kompetanse til å vite hvilke dekk jeg kan bruke (men 19" blir det). Noen som vet?

Ser ut som prisforskjellen mellom EV og SUV ligger på ca. kr. 500. Men vel så viktig er om Sulland Tromsø har kjøpsavtale på Hakka dekk og det etter deres mening derfor blir for dyrt å gå på disse.

Vet ikke om litt forskjell i mønsterdybde på piggdekk har så mye å si? Det er vel ofte manglende pigger som medfører behov for bytte av dekk.


Dette med SUV eller ikke SUV har vel med lastindeks å gjøre - altså hvor tung belastning man skal ha på hvert dekk.  SUV variantene har vel litt stivere sidevegger - og som regel så blir det vel SUV dekk på elbiler event. at man hopper på dekk som er dedikert elbiler. Jeg oppfattet at den eneste forskjellen mellom EV og den "vanlige" varianten var at det var noe skum som skulle dempe piggstøyen på EV varianten.
Ellers mener jeg at jeg for noen år siden kjørte med NOKIAN piggfritt merket med SUV og at de føltes ganske stive ut - at man liksom fikk en ekstra følelse av å kjøre på stylter sammenlignet med sommerdekkene.

Skulle jeg kjøpt piggdekk til min nye ID.4 i dag - så hadde jeg valgt EV varianten pga. mulighet for litt mindre støy og at dette er dekk som tydeligvis er egnet til elbiler som er litt tyngre. Jeg tviler på at det egentlig er større forskjeller mellom de ulike Hakka 10 variantene med tanke på kjøregrep - men uansett hva du velger - så tror jeg ikke det blir feil mhp sikkerhet...

Spør gjerne en lokal dekkforhandler hva denne anbefaler - er som regel best å høre med de som har hørt mye tilbakemeldinger fra ulike kunder...... En telefonrunde for å spørre hva folk er fornøyd med er også greit - som regel er alle disse premium merkene ok - men enkelte ganger så dukker det opp noen modeller som blir helt feil på enkelte biler - og akkurat der kan det jo være at enkelte forhandlere vet litt


vinterdekk

Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 09. november 2024, klokken 13:33
SitatHakka 10 er bra piggdekk - har de selv på en Polestar 2.
På VW ID.4 har jeg dog piggfritt - siden jeg har 2 elbiler så ble det en bil med og en uten pigg..
Hakka 10 pigg blir aldri feil... men dersom nye spinning med elbil så sitter ikke piggene noe bedre festet på disse enn på andre kvalitets dekk. Samma innfesting... Så snow mode  innstillinger isf mye spinning på hard tynn is med asfalt under osv er «smart move» for å ta vare på piggene lengst mulig. Noen kjører de kvikkeste elbilene med piggdekk som om de har stjålet bilen... ;D full gass hver gang... he he og det merker de når piggdekka skal av på våren og det er bare hull der piggene satt. Sett også pigger som ligger skjevt i slik dekk samt nedslitte pigger... like gærnt uansett.... Men dekkbransjen skal overleve de også.... Og de har fått en j..... boost med tunge elbiler som eter vinter piggdekk. Bra det for dekkbransjen..

#billige-kinadekk=stay-away=temukvalitet ;D

Piggdekk skal kjøres veldig forsiktig de første tusen og noe kilometerene, ellers ramler piggene ut som nålene på juletreet i stua.

Ellers så ser jeg ikke helt hvorfor man ikke skal bruke piggdekkene som forhandleren leverer. Disse er gode men jeg husker ikke i farten hva jeg har på min. Må sjekke.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA