Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Erstatte ID4 GTX med Pro 4motion?

Startet av Rexen, mandag 19. august 2024, klokken 19:47

« forrige - neste »

Rexen

I oktober 21 mottok jeg min GTX med «ALT» unntatt glasstak. Jeg har vært godt fornøyd med bilen; den er god på veien, relativt stille, lite feil, god plass og en leverandør som har fulgt opp feil med bilen uten problemer. Nå ønsket jeg å bytte til en nyere bil, en 4motion med nesten samme funksjonalitet som den «gamle» GTXen. Forskjellene er at jeg ikke kan justere understellet, ikke tar med sportsseter (men elektriske) og ikke har valgt «selvparkering» ( "Parkeringsassistent Plus").

Hvilke erfaringer har dere andre som har gjort samme vurderinger, eller har gjennomført byttet? Er dette et godt valg?
VW ID4 4Motion Highline bestilt
VW ID4 GTX 2022
BMW 525 d x-drive 2012
Mazda 3 2012

hELgenen

Sitat fra: Rexen på mandag 19. august 2024, klokken 19:47I oktober 21 mottok jeg min GTX med «ALT» unntatt glasstak. Jeg har vært godt fornøyd med bilen; den er god på veien, relativt stille, lite feil, god plass og en leverandør som har fulgt opp feil med bilen uten problemer. Nå ønsket jeg å bytte til en nyere bil, en 4motion med nesten samme funksjonalitet som den «gamle» GTXen. Forskjellene er at jeg ikke kan justere understellet, ikke tar med sportsseter (men elektriske) og ikke har valgt «selvparkering» ( "Parkeringsassistent Plus").

Hvilke erfaringer har dere andre som har gjort samme vurderinger, eller har gjennomført byttet? Er dette et godt valg?

Gikk fra en GTX med alt til en Highline 4 motion. Savner ingenting mhp utstyr (head up var alltid skrudd av da det bare opplevdes forstyrrende). Den nye støyer kanskje bitte litt mer i tuneller (glasstak tror jeg demper lyden bedre i tuneller..min teori),men merker ingen forskjell ellers.mhp støy. Den nye føles lettere og mer fast i fisken og rett og slett en bedre skrudd sammen bil som føles smidigere. Mulig 19" utgjør forskjellen vs 20" (eller var det 21",husker ikke).  Forbruket er bedre,rekkevidden er bedre,høyere moment merkes helt klart når man aksellerer. Ladingen er en helt annen verden. Fikk lett 187 kW og var aldri under 100 kw før 80%. Angrer overhodet ikke. Bilen føles mer rett satt opp uten unødig utstyr som drar vekten opp.. I mitt hode: mest id.4 for pengene

Rexen

Sitat fra: hELgenen på mandag 19. august 2024, klokken 21:49Den nye føles lettere og mer fast i fisken og rett og slett en bedre skrudd sammen bil som føles smidigere. Mulig 19" utgjør forskjellen vs 20" (eller var det 21",husker ikke).  Forbruket er bedre,rekkevidden er bedre,høyere moment merkes helt klart når man aksellerer.
Gledelig :)
Selger trodde det var 20" sommerdekk men flott at det er 19". 4motion er noen tideler tregere 0-100 enn GTX men selv har jeg uansett kjørt i comfort som standard så det betyr ingen ting. Bedre moment betyr vel mer kraft i motbakker?
Taksten på GTXen fant noe skjev sliting av dekk bak: Er disse problemene borte med 4motion?
VW ID4 GTX 2022
BMW 525 d x-drive 2012
Mazda 3 2012

vinterdekk

Sitat fra: Rexen på mandag 19. august 2024, klokken 23:55Taksten på GTXen fant noe skjev sliting av dekk bak: Er disse problemene borte med 4motion?

Nei, har ikke inntrykk av det. Min Pro 4MOTION vil helt sikkert få samme minus ved eventuell takst men dekkene er ikke nedslitte nok til at de behøver å bli byttet nå. Det er lansert nye dekk til ID.4, Bridgestone Turanza 6. Jeg er forsiktig optimist om at disse tåler litt mer enn Pirelli Scorpion og Bridgestone Turanza Eco.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

hELgenen

Sitat fra: vinterdekk på tirsdag 20. august 2024, klokken 02:59
Sitat fra: Rexen på mandag 19. august 2024, klokken 23:55Taksten på GTXen fant noe skjev sliting av dekk bak: Er disse problemene borte med 4motion?

Nei, har ikke inntrykk av det. Min Pro 4MOTION vil helt sikkert få samme minus ved eventuell takst men dekkene er ikke nedslitte nok til at de behøver å bli byttet nå. Det er lansert nye dekk til ID.4, Bridgestone Turanza 6. Jeg er forsiktig optimist om at disse tåler litt mer enn Pirelli Scorpion og Bridgestone Turanza Eco.

Hadde null skjev slitasje på min GTX med Pirelli dekk. Var nøye med luftrykk på den og ville antatt noe feil om dekk ble slitt skjevt.

vinterdekk

Sitat fra: hELgenen på tirsdag 20. august 2024, klokken 05:39

Hadde null skjev slitasje på min GTX med Pirelli dekk. Var nøye med luftrykk på den og ville antatt noe feil om dekk ble slitt skjevt.

Det er noe galt med hjulstilling på bakhjulene. Bilen har hatt en firehjulskontroll, blir ny senere. Har opplevd punktering pga. skeivslitasje og hjulstillingsproblemer på tidligere bil så er bevisst på dekktrykk og slitasje.

hELgenen

Sitat fra: vinterdekk på tirsdag 20. august 2024, klokken 07:06

Det er noe galt med hjulstilling på bakhjulene. Bilen har hatt en firehjulskontroll, blir ny senere. Har opplevd punktering pga. skeivslitasje og hjulstillingsproblemer på tidligere bil så er bevisst på dekktrykk og slitasje.

Ok. Dette er min 3 ID.4 og aldri hatt noen issues med skjevslitasje. Vet at mange har,men ser på det som en feil om det skjer. Er EKSTREMT nøye med lufftrykk på mine og har flere ulike digitale målere jeg bruker for å verifisere at alt er ok med luft. Skulle det dukke opp skjevslitasje så kvitter jeg med bilen da jeg tror slikt må skyldes en fabrikkfeil de trolig dessverre aldri klarer å rette.

vinterdekk

Sitat fra: hELgenen på tirsdag 20. august 2024, klokken 07:46
Sitat fra: vinterdekk på tirsdag 20. august 2024, klokken 07:06

Ok. Dette er min 3 ID.4 og aldri hatt noen issues med skjevslitasje. Vet at mange har,men ser på det som en feil om det skjer. Er EKSTREMT nøye med lufftrykk på mine og har flere ulike digitale målere jeg bruker for å verifisere at alt er ok med luft. Skulle det dukke opp skjevslitasje så kvitter jeg med bilen da jeg tror slikt må skyldes en fabrikkfeil de trolig dessverre aldri klarer å rette.

Ser den. Mitt forhold til Volkswagen er ganske bittersøtt akkurat nå. Kan hende ny firehjulskontroll retter opp problemet, ettersom forhandler ikke viste meg utskrift på første firehjulskontroll vet jeg ikke hva de har har korrigert. Må se an hva som skjer etter ny firehjulskontroll.

Rexen

Sitat fra: hELgenen på tirsdag 20. august 2024, klokken 07:46Er EKSTREMT nøye med lufftrykk på mine og har flere ulike digitale målere jeg bruker for å verifisere at alt er ok med luft. Skulle det dukke opp skjevslitasje så kvitter jeg med bilen da jeg tror slikt må skyldes en fabrikkfeil de trolig dessverre aldri klarer å rette.
Jeg har aldri tidligere kjørt en så tung personbil (2,2 tonn) og vil tro at den er mer sårbar for feil dekktrykk enn lettere biler. Likevel; Skjevslitasje i så stort omfang som noen på disse sidene har opplevd kan da ikke skyldes bare dekktrykk? Min teori var tidligere at årsak var små avvik i produksjonen som medført problemer med hjulstilling. Nå har mine sommerdekk begynt å skjevslites etter den tredje sommeren. Ny teori; Måten bilen er skrudd sammen på gjør den ekstra sårbar for ytre påvirkninger som humper og hull?
Sitat fra: vinterdekk på tirsdag 20. august 2024, klokken 02:59Min Pro 4MOTION vil helt sikkert få samme minus ved eventuell takst men dekkene er ikke nedslitte nok til at de behøver å bli byttet nå.
Javel. Det betyr at man ved event. kjøp av 4motion må følge med hele tiden.

Men det nytter jo ikke å vente på at Toyota eller Lexus kommer med en brukbar elbil  :(
VW ID4 GTX 2022
BMW 525 d x-drive 2012
Mazda 3 2012

daktari

Hvis man finstuderer 77km/h Youtu.be-kanalen sine unnamanøvre i sakte film så ser man hvordan dekkene brukes bare på innsiden. Dette er ekstrem-scenarie.

Men, kombiner litt skjev hjulstilling fra fabrikk, med brede dekk, dype hjulspor og mye svinger i grei fart, så vil sikkert dette ramme endel.

Jeg tror innstilling fra fabrikk betyr mest, og virker som problemet var størst på tidlige modeller.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

hELgenen

Sitat fra: daktari på tirsdag 20. august 2024, klokken 11:39Hvis man finstuderer 77km/h Youtu.be-kanalen sine unnamanøvre i sakte film så ser man hvordan dekkene brukes bare på innsiden. Dette er ekstrem-scenarie.

Men, kombiner litt skjev hjulstilling fra fabrikk, med brede dekk, dype hjulspor og mye svinger i grei fart, så vil sikkert dette ramme endel.

Jeg tror innstilling fra fabrikk betyr mest, og virker som problemet var størst på tidlige modeller.

Forventer jo at dette ikke skjer lenger på nye modeller. Har selv aldri opplevd dette. Husk også at det skal være ulikt luftrykk foran og bak. Den første ID.4 jeg fikk hadde 3.0 rund baut..det var jo helt feil og tullete av forhandler å ikke sjekke før utlevering. Men de har vel lært de også...

vinterdekk

Sitat fra: Rexen på tirsdag 20. august 2024, klokken 09:37[..]
Nå har mine sommerdekk begynt å skjevslites etter den tredje sommeren.
[..]

Jeg hadde ikke bekymret meg så mye over skjevslitasje på bakhjul etter tredje sommersesongen, med mindre du kjører veldig lite. Dette er tross alt tunge biler med mye krefter og brede miljøhjul. Det er en god forsikring å velge de minste felgene på ID.4 da disse har rimeligere dekk.

Sitat fra: Rexen på tirsdag 20. august 2024, klokken 09:37
Sitat fra: vinterdekk på tirsdag 20. august 2024, klokken 02:59Min Pro 4MOTION vil helt sikkert få samme minus ved eventuell takst men dekkene er ikke nedslitte nok til at de behøver å bli byttet nå.
Javel. Det betyr at man ved event. kjøp av 4motion må følge med hele tiden.

Men det nytter jo ikke å vente på at Toyota eller Lexus kommer med en brukbar elbil  :(

Vi havner litt mellom barken og veden der ja.

Rexen

Da ble det kjøp og salg i dag. En highline Blue Dusk Metallic med; KOMFORTPAKKE +, INNFELLBART HENGERFESTE, STØYISOLERENDE OG MØRKE RUTER, STYLE INTERIØR + M/MEMORY, INFOTAINMENT PAKKE +, 19" GOODYEAR M.PIGG.Fant ut at jeg sjelden har brukt og egentlig aldri har merket forskjell i demping med DCC Adaptivt understell. Håper bilen levers med mykest mulig understell men antar at den nok er en mellomting.
Valgte også bort autoparking... Håper det ikke er noe jeg vil savne (med unntak av kamera i front).
VW ID4 GTX 2022
BMW 525 d x-drive 2012
Mazda 3 2012

Kires

Gratulerer med bestilling. Hva ble leveringstid?
2024 Model 3
2022 VW ID.4 GTX

vinterdekk

Gratulerer. :)

(Jeg skriver kanskje litt negativt om ID.4 her på forumet, men er egentlig ganske glad i bilen når det ikke er problemer som tar fokuset.)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA