Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Konkurrentene sover ikke

Startet av Havebigfun, mandag 17. desember 2012, klokken 14:36

« forrige - neste »

Baldrian

Sitat fra: Havebigfun på mandag 04. november 2019, klokken 21:31
mens tyskerne har sølt bort mrd av euro på utvikling av enda effektivere CDI-motorer som ikke har fremtiden foran seg.

I forurensede byer som New Deli er dieselbiler mer miljøvennlige enn el-biler. Dette fordi de nyeste dieselmotorene har så effektiv eksosrensing at det som slippes ut, er renere enn luften som suges inn.

OlaM

Sitat fra: Baldrian på lørdag 09. november 2019, klokken 02:01
Sitat fra: Havebigfun på mandag 04. november 2019, klokken 21:31
mens tyskerne har sølt bort mrd av euro på utvikling av enda effektivere CDI-motorer som ikke har fremtiden foran seg.

I forurensede byer som New Deli er dieselbiler mer miljøvennlige enn el-biler. Dette fordi de nyeste dieselmotorene har så effektiv eksosrensing at det som slippes ut, er renere enn luften som suges inn.

Hva er det som har skapt den forurensede luften da?
'21 3LR

Jambo

Sitat fra: Baldrian på lørdag 09. november 2019, klokken 02:01
Sitat fra: Havebigfun på mandag 04. november 2019, klokken 21:31
mens tyskerne har sølt bort mrd av euro på utvikling av enda effektivere CDI-motorer som ikke har fremtiden foran seg.

I forurensede byer som New Deli er dieselbiler mer miljøvennlige enn el-biler. Dette fordi de nyeste dieselmotorene har så effektiv eksosrensing at det som slippes ut, er renere enn luften som suges inn.
Er ikke dette bare en myte, basert på en artikkel hvor det viser seg at de kun tar hensyn til partikler over en viss størrelse?

Klykken

Hadde det vært sant hadde vi nok hørt mer om det. Og ble den ikke motbevist med en gang, som Jambo sier?
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

GOS

#3064
Dette er selvfølgelig ikke sant. Tror neppe han som skrev dette noen poster lenger opp kan ha vært seriøs.

Hvor skulle all CO2'en og alle partiklene da ha blitt av? Det blir tross alt rundt om 1.5 kg CO2 for hver mil en gjennomsnittlig diesel bil kjører. Så skal det oppbevares i bilen til det kunne deponeres på en måte, eller spaltes noe som krever mye energi.Hadde karbonfangst, deponering, spalting vært så enkelt at en kunne ha det i en bil så hadde nok verden vært særs glad nå. Da hadde vel verden vært reddet.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

Jalla

Sitat fra: OlaM på lørdag 09. november 2019, klokken 07:19
Sitat fra: Baldrian på lørdag 09. november 2019, klokken 02:01
Sitat fra: Havebigfun på mandag 04. november 2019, klokken 21:31
mens tyskerne har sølt bort mrd av euro på utvikling av enda effektivere CDI-motorer som ikke har fremtiden foran seg.

I forurensede byer som New Deli er dieselbiler mer miljøvennlige enn el-biler. Dette fordi de nyeste dieselmotorene har så effektiv eksosrensing at det som slippes ut, er renere enn luften som suges inn.

Hva er det som har skapt den forurensede luften da?

Det er selvsagt et sammensatt problem som alle steder. Trafikk med motorkjøretøy, meget stor utbygging og noe som er spesielt for tiden og New Delhi er:
Store mengder fyrverkeri skytes opp under den hinduistiske lysfestivalen divali, som i år var 27. oktober.
Store bråtebranner rundt byen. Det anslås at 44 prosent av New Delhis luftforurensing skyldes bråtebrann i nærliggende delstater, der bøndene rydder jordene, ifølge The Guardian.

cra

Sitat fra: Baldrian på lørdag 09. november 2019, klokken 02:01
I forurensede byer som New Deli er dieselbiler mer miljøvennlige enn el-biler. Dette fordi de nyeste dieselmotorene har så effektiv eksosrensing at det som slippes ut, er renere enn luften som suges inn.

Det sier vel mer om lufta som suges inn enn om selve motoren. Så kan man jo spørre hvor den forurensinga kommer fra i utgangspunktet.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Elbil fundamentalist

He-he, eller har de sitt på det tørre med ERG ventilen som kjører eksos inn i innsuget, og dermed er luften som går inn i motoren like bedriten som den som kommer ut...

Uansett så er slike motorer kun så rene som slitasje og status på sensorer og forringes _betydelig_ over alder. Sier seg selv at en f.eks 17 år gammel bil ikke er like ren som da den var ny. EU regler tilsier at fabrikken ikke har garantiansvar for utslippstall mer enn 5år. Deretter er det eierne som er å klandre, og det er politisk umulig å kassere en 6 år gammel med de økonomiske konsekvensene det er for alminnelige folk, dersom den ikke lenger kan holde EURO 6 nivå. Rimelig overbevist at motorene fortsatt har jukseprogrogrammer, bare mye bedre kamuflert.

Når motoren er slitt og en eller flere sensore er unøyaktige, går den raskt over i standard program uten input fra sensorer, eller slik som golf hybrid som kutter elmotoren under en viss kald temperatur, og da er det som kjent da byer i Norge absolutt trenger eldrift foran fossildrift.

Eller så har bilindustrien oppdatert EU kravene til å tilpasse seg at under 15 grader og over 16 grader, samt over 1100 rpm, så gjelder ikke EURO 6 lenger (litt overdrivet), da Tyskland har 8 av 12 (?) stemmeberettige i disse beslutningsforaene. Bl.a så vedtar de tåpelige kunstige lyder på elbiler selv og hybrid og fossilbiler også er nærmest lydløse i gangfart. Har også forbudt Tesla autopilot i EU på en rekke områder, i håp om at tysk bilindustri skal klare å innhente forspranget Tesla har.
Eller «Tesla vorsprung dur technik» må selvsagt forhindres da Audi skal ha det ordspillet.
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

o.b.lix

Sitat fra: Baldrian på lørdag 09. november 2019, klokken 02:01
I forurensede byer som New Deli er dieselbiler mer miljøvennlige enn el-biler. Dette fordi de nyeste dieselmotorene har så effektiv eksosrensing at det som slippes ut, er renere enn luften som suges inn.

Da fyrer du opp dieselbilen i lukket garasje, mens jeg tar Tesla i annen lukket garasje, og ser vi hvem som holder ut lengst?
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

1000kwh

Sitat fra: Baldrian på lørdag 09. november 2019, klokken 02:01
Sitat fra: Havebigfun på mandag 04. november 2019, klokken 21:31
mens tyskerne har sølt bort mrd av euro på utvikling av enda effektivere CDI-motorer som ikke har fremtiden foran seg.

I forurensede byer som New Deli er dieselbiler mer miljøvennlige enn el-biler. Dette fordi de nyeste dieselmotorene har så effektiv eksosrensing at det som slippes ut, er renere enn luften som suges inn.
Dette må du legge til en kilde på  :o :o

Jalla

Sitat fra: o.b.lix på mandag 11. november 2019, klokken 16:50
Sitat fra: Baldrian på lørdag 09. november 2019, klokken 02:01
I forurensede byer som New Deli er dieselbiler mer miljøvennlige enn el-biler. Dette fordi de nyeste dieselmotorene har så effektiv eksosrensing at det som slippes ut, er renere enn luften som suges inn.

Da fyrer du opp dieselbilen i lukket garasje, mens jeg tar Tesla i annen lukket garasje, og ser vi hvem som holder ut lengst?
Du må huske å sende utslippet fra kraftverket som laget strømmen til å lade batteriet inn i garasjen hvor Tesla står. Jeg er faktisk ikke sikker på hvilken garasje jeg skal velge....
65% av strømmen i India kommer fra kull/olje fyrte kraftverk, 22% fra vannkraft, 3% kjernekraft og resten vind osv.

Elmo

Sitat fra: Jalla på mandag 11. november 2019, klokken 19:31
Sitat fra: o.b.lix på mandag 11. november 2019, klokken 16:50
Sitat fra: Baldrian på lørdag 09. november 2019, klokken 02:01
I forurensede byer som New Deli er dieselbiler mer miljøvennlige enn el-biler. Dette fordi de nyeste dieselmotorene har så effektiv eksosrensing at det som slippes ut, er renere enn luften som suges inn.

Da fyrer du opp dieselbilen i lukket garasje, mens jeg tar Tesla i annen lukket garasje, og ser vi hvem som holder ut lengst?
Du må huske å sende utslippet fra kraftverket som laget strømmen til å lade batteriet inn i garasjen hvor Tesla står. Jeg er faktisk ikke sikker på hvilken garasje jeg skal velge....
65% av strømmen i India kommer fra kull/olje fyrte kraftverk, 22% fra vannkraft, 3% kjernekraft og resten vind osv.
Da blir det ganke vått, for ikke å si 100-års flom :o ;)
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Øggen

Sitat fra: 1000kwh på mandag 11. november 2019, klokken 17:08
Sitat fra: Baldrian på lørdag 09. november 2019, klokken 02:01
Sitat fra: Havebigfun på mandag 04. november 2019, klokken 21:31
mens tyskerne har sølt bort mrd av euro på utvikling av enda effektivere CDI-motorer som ikke har fremtiden foran seg.

I forurensede byer som New Deli er dieselbiler mer miljøvennlige enn el-biler. Dette fordi de nyeste dieselmotorene har så effektiv eksosrensing at det som slippes ut, er renere enn luften som suges inn.
Dette må du legge til en kilde på  :o :o

legg inn søk på Google, så ser du kor han lese vitenskapen sin. Øverste sak.......

https://www.google.com/search?sxsrf=ACYBGNSv1ih-dK78GYBkUdhg-cV28D6afw%3A1573498699049&ei=S6_JXZjGAuL1qwGqxLuoDQ&q=dieselbiler+mer+milj%C3%B8vennlig+enn+elbil&oq=dieselbiler+mer+milj%C3%B8vennlig+enn+elbil&gs_l=psy-ab.3...45307.62085..62391...5.2..0.149.2706.14j13......0....1..gws-wiz.......0i71j35i304i39j0i8i30j0i8i13i30.Nbhh5n5taOU&ved=0ahUKEwjYl4u46-LlAhXi-ioKHSriDtUQ4dUDCAo&uact=5
P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
Model YP quicksilver/hvit, FSD
CyberTruck TriMotor/FSD reservert.

Vaduz

Sitat fra: Baldrian på lørdag 09. november 2019, klokken 02:01
Sitat fra: Havebigfun på mandag 04. november 2019, klokken 21:31
mens tyskerne har sølt bort mrd av euro på utvikling av enda effektivere CDI-motorer som ikke har fremtiden foran seg.

I forurensede byer som New Deli er dieselbiler mer miljøvennlige enn el-biler. Dette fordi de nyeste dieselmotorene har så effektiv eksosrensing at det som slippes ut, er renere enn luften som suges inn.

Det er faktisk det dummeste jeg har lest på dette forumet så langt. Eksos fra biler er dødelig ila 1 time i en lukket garasje. New Delhi har ca 2.5ppm (parts per miilion) CO konsentrasjon. Den reneste forbrenningsmotor du finner har fremdeles 15ppm, altså 6 ganger høyere, og svært få biler oppnår så lav score, og i alle fall ikke på tomgang. Det er faktisk en så latterlig påstand at du ikke trenger empirisk data for å motbevise det. Ville du overnattet i New Delhi 1 natt, eller i en lukket garasje med dieselbilen din på tomgang 1 natt?

Tellus

Har faktisk hørt lignende tidligere, men da gjaldt det NOx. Aner ikke om det kan medføre riktighet.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA