Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Konkurrentene sover ikke

Startet av Havebigfun, mandag 17. desember 2012, klokken 14:36

« forrige - neste »

Leaffen

Sitat fra: OleJA på fredag 01. mars 2013, klokken 14:24
En helt annen ting er at jeg ikke ser behovet for å kunne lade på 10min dersom bilen har 1000km rekkevidde: Dette er godt over det de aller fleste vil finne på å kjøre på en dag, og da lader en like greit over natta. Så en lader på f.eks 43kwh (400V, 63A) er mer enn tilstrekkelig.

Tja... Vi har jo noen som sier at Tesla Model S er helt ubrukelig, fordi de vil kjøre direkte fra Norge til Italia for eksempel. Og bruker dette som eneste argument for at elbiler aldri vil lykkes.

Elektroteknikkens grunnprinsipp er at høyere spenning medfører lavere strøm og lavere tap.

Vil tro at de snakker om lading av batteriene i en eller annen serieløsning for å kunne lade med høy spenning. Det normale opplegget fra batterier til motorer vil nok ligge på "normale" nivåer.

Bergen. Nissan Leaf siden januar 2012. 39000km.
Tesla en gang i fremtiden???

Leaffen

Sitat fra: Gjermund på fredag 01. mars 2013, klokken 14:33
Det er jo bra å få ned ladetiden noe og opp med rekkevidden, men det kan hende en her lager løsninger som blir mye "bedre" enn det reelle behovet, og derfor også unødvendig dyrt og komplisert.

Det var noen som sa det i sin tid at 20MB harddisker kom til å være stor nok forever.

Bergen. Nissan Leaf siden januar 2012. 39000km.
Tesla en gang i fremtiden???

Gjermund

Sitat fra: Modelsn på fredag 01. mars 2013, klokken 14:41
Sitat fra: Gjermund på fredag 01. mars 2013, klokken 14:33
Det er jo bra å få ned ladetiden noe og opp med rekkevidden, men det kan hende en her lager løsninger som blir mye "bedre" enn det reelle behovet, og derfor også unødvendig dyrt og komplisert.


Det var noen som sa det i sin tid at 20MB harddisker kom til å være stor nok forever.

Nå blir filene større og større, om folk kommer til å begynne å kjøre over 1000 km dagen hele tiden tviler jeg på. Kanskje det blir et dyrt nisjeprodukt for de om kjører direkte ifra Norge til Italia hele tiden og derfor synes Tesla er ubrukelig. Det er jo bensinbiler med 90 liter tanker også.

Thomas Parsli

Sitat fra: OleJA på fredag 01. mars 2013, klokken 14:24
En helt annen ting er at jeg ikke ser behovet for å kunne lade på 10min dersom bilen har 1000km rekkevidde: Dette er godt over det de aller fleste vil finne på å kjøre på en dag, og da lader en like greit over natta. Så en lader på f.eks 43kwh (400V, 63A) er mer enn tilstrekkelig.

Rekkevidden er nok ikke 1000km når du ligger i 150-180km/t på motorvei.
I store deler av Europa og USA kjører man faktisk i 130km/t på motorvei -ofte mer.

Men halve ladetiden (20min) er sikkert helt ok...

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Desdi

Sitat fra: Modelsn på fredag 01. mars 2013, klokken 14:41
Det var noen som sa det i sin tid at 20MB harddisker kom til å være stor nok forever.
Da tenker jeg med en gang på den famøse quoten av Bill Gates: "640K ought to be enough for anybody".  :)

Jeg er i alle fall ikke overrasket over at teknologien fra det beskrevne "superbatteri" i bilen skal  komme fra USA. De er ganske langt foran i batteriteknologi pga romfartsprogrammet deres og ikke minst pga bruk av batteriteknologi i deres militær. USA kommer til å få en ny vår i bilindustrien pga dette tror jeg. De er også et hestehode foran når det gjelder hybrider. Det finnes nesten ikke den volymmodell som det ikke finnes en hybrid av når du kjører rundt og ser hva som er på veiene der borte.

Men det tar nok en god stund til før dette batteriet blir tilgjengelig og ikke minst rimelig nok for å bli satt i en masseprodusert bil.

Gjermund

Uansett er konkurranse utelukkende positivt.

Leaffen

Sitat fra: Thomas Parsli på fredag 01. mars 2013, klokken 14:48
Rekkevidden er nok ikke 1000km når du ligger i 150-180km/t på motorvei.
I store deler av Europa og USA kjører man faktisk i 130km/t på motorvei -ofte mer.

1000km rekkevidde er oppgitt med snitthastighet på 125km/t.

Bergen. Nissan Leaf siden januar 2012. 39000km.
Tesla en gang i fremtiden???

Leaffen


Batteriteknologi har vært diskutert litt mer dyptgående på forumet her: http://elbilforum.no/forum/index.php/board,7.0.html

Sett i lys av det som forskes på for tiden, ser jeg slett ikke bort fra at vi kommer til å få flere revolusjoner i årene som kommer. Silex Chreos er nok bare den første i rekken av mange nye løsninger.

Bergen. Nissan Leaf siden januar 2012. 39000km.
Tesla en gang i fremtiden???

Leaffen

Sitat fra: Gjermund på fredag 01. mars 2013, klokken 13:03
Noen som kan tysk som kan forklarehovedpoengene? :-\

www.lmgtfy.com/?q=silex+chreos

Bergen. Nissan Leaf siden januar 2012. 39000km.
Tesla en gang i fremtiden???

Havebigfun

#24
Designmessig virker bilen Tesla-inspirert.
I de tyske kommentarene under artikkelen står det at bedriften hadde forsøk med en elektrifisert A2 inntil denne forsvant og resultatene forble hemmelige.
Jeg tror det er noen år frem i tid- men vi må regne med betydelig innovasjon som kan ha en betydelig impact på restverdien av våre fremtidige doninger. ???
Med litt flaks kan vi ha nytte av denne utviklingen ved batteriskifte  8)

JohanH

Jeg har lest om denne fyren og hans batteri. Mye hemmeligheter og påstander, lite bevis på noe som fysisk eksisterer.

Griffel

#26
Sitat fra: JohanH på fredag 01. mars 2013, klokken 17:08
Jeg har lest om denne fyren og hans batteri. Mye hemmeligheter og påstander, lite bevis på noe som fysisk eksisterer.
Det er enda ikke bygget en prototype, så langt er det kun fantasifulle spesifikasjoner på en hard disk.
Er også diskutert i en annen tråd fra her:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,5882.msg79774.html#msg79774
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Gjermund

Om bi kanslerer Tesla for å vente på denne er det nok avgifter før den er klar for levering, og da hr ikke jegråd i hvert fall.

Leaffen

Det ser jo tilsynelatende ut som om de har en del partnere med seg i dette konseptet. http://www.silexpower.com/

0-200 km/t på 6,0s. Høres ut som en rakett.

Vi får vente til Mandag 29. April. Da skal de visst lette enda litt mer på sløret.


Bergen. Nissan Leaf siden januar 2012. 39000km.
Tesla en gang i fremtiden???

Griffel

#29
Sitat fra: Modelsn på fredag 01. mars 2013, klokken 19:02
Det ser jo tilsynelatende ut som om de har en del partnere med seg i dette konseptet. http://www.silexpower.com/

0-200 km/t på 6,0s. Høres ut som en rakett.

Vi får vente til Mandag 29. April. Da skal de visst lette enda litt mer på sløret.
Ikke bare høres det slik ut, men det tilsvarer 0,94g i gjennomsnitt. I praksis er ikke dette mulig for en bil med normat utseende. Friksjon mellom asfalt og dekk ligger på 0,7-0,9.
For å få tilsterkklig skyv må en bil da i tillegg til 4 hjulstrekk ha en fasong som øker marktrykket under akselerasjon, altså omvendt flyvinge som oftest i form av solide dynamiske spoilere og luftkanaler, som både må motvirker kupefasongens "flyvinge" og i tillegg gir ekstra marktrykk ut over dette.
Dette øker selvfølgelig også rullemotstanden og dermed enegiforbruket, og viser tydelig at dette er et fantasiprosjekt.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA