Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Konkurrentene sover ikke

Startet av Havebigfun, mandag 17. desember 2012, klokken 14:36

« forrige - neste »

Øyvind.h

Det er imponerende at en bil med snittpris på 650.000,- etter bare ett år utgjør 15% av det totale antallet elbiler på veien.

Som sagt - jeg vet ikke hvor mange av de 30% som kun har Tesla som eneste bil, men jeg kjenner ikke mange som får sitt behov tilstrekkelig dekket med noen annen elbil. Muligens bestemor.

Og jeg skjønner ikke hvorfor pris trekkes frem som et argument. Pris har jo ingenting med behov å gjøre. Man får jo ikke større eller mindre behov ved at bilen som dekker behovet koster mye eller lite? Ingen andre elbiler leverer det Tesla gjør, uavhengig av pris. Det finnes altså ingen konkurrenter i den kundegruppen jeg tilhører. Mtp Teslas salgsvolum snakker vi om et stort marked fritt for konkurrenter.

Jeg anbefaler boken Blue ocean strategy :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Car-El

Det er jo bare Rio som har forstått dette og har rett. Resten av oss (som eier og bruker en Tesla) har ikke forstått noe.

Æ syndes det bare er trist.
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

Rio

Sitat fra: sigurdi på søndag 05. oktober 2014, klokken 13:25
Sier dette noe om elbil eiere eller om bruk av gjennomsnittlig kjørelengde som statistisk redskap for å bekrefte sin påstand?

Man kan selvsagt misbruke statistikk, og man kan alltid tolke statistikken dithen man ønsker.

Jeg synes Tesla model S er en fin bil, og Elon Musk er en meget dyktig forretningsmann, men som så ofte ellers så er det noen av tilhengerene som blir litt ekstreme! ;) (Gjelder ikke deg.)

Det er noe ubestridelig arrogant over å forfekte at kun en bil til 500 - 700 000 kr duger, når det er langt utenfor prisrekkevidden til store deler av befolkningen. Ikke bare det, ca 85% av bileiere har valgt annerledes, så man har noen få som mener at 85% tar feil. :D

Utover det så synes jeg det er flott at du kommer med litt ordentlig statistikk og fakta her. Takk.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: Øyvind.h på søndag 05. oktober 2014, klokken 15:19
Det er imponerende at en bil med snittpris på 650.000,- etter bare ett år utgjør 15% av det totale antallet elbiler på veien.

Som sagt - jeg vet ikke hvor mange av de 30% som kun har Tesla som eneste bil, men jeg kjenner ikke mange som får sitt behov tilstrekkelig dekket med noen annen elbil. Muligens bestemor.

Og jeg skjønner ikke hvorfor pris trekkes frem som et argument. Pris har jo ingenting med behov å gjøre. Man får jo ikke større eller mindre behov ved at bilen som dekker behovet koster mye eller lite? Ingen andre elbiler leverer det Tesla gjør, uavhengig av pris. Det finnes altså ingen konkurrenter i den kundegruppen jeg tilhører. Mtp Teslas salgsvolum snakker vi om et stort marked fritt for konkurrenter.

Jeg anbefaler boken Blue ocean strategy :)

Selvsagt har pris noe med dette å gjøre. Det er klart at jeg foretrekker en elbil med 1000 km rekkevidde (hvis den eksisterte), men det er ikke økonomisk forsvarlig. De fleste av oss må sjekke bankkontoen før vi kjøper bil, og da må man gjerne gå på kompromiss med det man ønsker og det man har råd til.

Så selv om man gjerne skulle hatt en Tesla til 700 000 fordi man kjører 200 km til hytten en gang i måneden (og ellers 15 km til jobb), så velger altså svært mange da heller en bil til 250 000 kr, og aksepterer at de må hurtiglade en gang på vei til hytten.

Det er den økonomiske realiteten for store deler av befolkningen. De som ikke har 450 000 kr ekstra for å unngå en hurtiglading.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: GOS på søndag 05. oktober 2014, klokken 13:38

Enig. Og deretter slutte å svare ham (eller andre som måtte oppføre seg likedan) om han skriver om de evinnelige samme meningene. Jeg er en aktiv leser av forum'et men føler at mer og mer blir ødelagt av den evinnelige Rio diskusjonen. Det er synd at en person skal ødelegge for ett godt forum.

Jeg kommer selvfølgelig ikke til å svare om Rio kommenterer på denne.

Ingen grunn til å bli ufin fordi om du er uenig med andre på forum.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: Car-El på søndag 05. oktober 2014, klokken 15:21
Det er jo bare Rio som har forstått dette og har rett. Resten av oss (som eier og bruker en Tesla) har ikke forstått noe.

Æ syndes det bare er trist.

Ingen grunn til å bli ufin fordi om du er uenig med andre på forum.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Øyvind.h

Som sagt: pris definerer ikke transportbehov. At folk ikke har råd til en S60 til 460.000,- er rimelig uvesentlig når behovet skal vurderes. Pris påvirker hva man kjøper, men ikkebehov nei.
Eller dvs om man ikke tar seg råd til det som dekker behovet må man leve med ulempene.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Rio

Sitat fra: Øyvind.h på søndag 05. oktober 2014, klokken 16:02
Som sagt: pris definerer ikke transportbehov. At folk ikke har råd til en S60 til 460.000,- er rimelig uvesentlig når behovet skal vurderes. Pris påvirker hva man kjøper, men ikkebehov nei.
Eller dvs om man ikke tar seg råd til det som dekker behovet må man leve med ulempene.

Nettopp.

Og i 85% av tilfellene så dekker altså e-Golf, Leaf, osv. behovet (gjerne med litt hurtiglading).

Sannsynligvis ville det også dekket behovet til en del av de som har Tesla, faktisk.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

olesb

#1493
Sitat fra: olesb på søndag 05. oktober 2014, klokken 12:53
Sitat fra: Rio på søndag 05. oktober 2014, klokken 12:38
Sitat fra: olesb på søndag 05. oktober 2014, klokken 12:29
De fleste klarer seg ikke med en bil i husholdningen som går 10 mil på vinteren, det er bare å se på salgsstatistikkene.

Rundt 90% av nye biler som selges i dag er bensin/dieselbiler, samt elbil med lang rekkevidde (Model S).

Så kan man diskutere hvorfor ingen andre lanserer elbiler med lang rekkevidde. Pris? Kanibalisering av eksisterende modeller? Halvhjertede forsøk grunnet press fra myndighetene for å selge nullutslippsbiler?

Det eneste jeg vet er at Tesla for øyeblikket gjør noe konkret for å få ned prisen på batterier som forhåpentligvis vil gjøre elbilene mer konkurransedyktige på pris, samt bygger ut et velfungerende hurtigladernettverk. Hva gjør konkurrentene?

Konkurrentene (en av dem har laget egen batterifabrikk for mange år siden) lager biler som folk faktisk har råd til, og defor har de over 85% av elbiler i Norge, mens Tesla har under 15%.

Jeg spør igjen, hva gjør konkurrentene for å gjøre elbilene mer konkurransedyktige? Utenfor Norge selges det nesten ikke elbiler.

Når du i tillegg drar fram statistikk hvor du sammenligner det totale antall elbiler solgt siden 90-tallet med Tesla salget på ett år grenser det mot det useriøse.

Hvis vi regner videre på innlegget mitt som du siterer er andelen elbiler med kort rekkevidde av nybilsalget på ca. 10 %. Du skriver selv at 30% av elbilkjøpere har den som eneste bil. Hvis vi kombinerer dette betyr det altså at 3 % av de som kjøper nybil i dag ender opp med å ha en kortrekkende elbil som eneste bil i husstanden..

Sitat fra: Rio på søndag 05. oktober 2014, klokken 16:05
Sitat fra: Øyvind.h på søndag 05. oktober 2014, klokken 16:02
Som sagt: pris definerer ikke transportbehov. At folk ikke har råd til en S60 til 460.000,- er rimelig uvesentlig når behovet skal vurderes. Pris påvirker hva man kjøper, men ikkebehov nei.
Eller dvs om man ikke tar seg råd til det som dekker behovet må man leve med ulempene.

Nettopp.

Og i 85% av tilfellene så dekker altså e-Golf, Leaf, osv. behovet (gjerne med litt hurtiglading).

Sannsynligvis ville det også dekket behovet til en del av de som har Tesla, faktisk.

Registrer at du fortsatt bruker 85% tallet...

Som vist i tidligere er 97% av norske nybilkjøpere uenig med deg, de kjøper biler med lengere rekkevidde, eventuelt har ekstra biler med lengere rekkevidde i husholdningen. Dette er i Norge hvor elbiler i særklasse har høyest markedsandel i verden. Gi meg gjerne et svar på utfordringen jeg kom med i forrige innlegg.
S85 januar 2014. Solgt februar 2015.
S85D juni 2015. Solgt 2019
Model 3 LR 2021 - nov 2020

sigurdi

#1494
Sitat fra: Rio på søndag 05. oktober 2014, klokken 16:05
Sitat fra: Øyvind.h på søndag 05. oktober 2014, klokken 16:02
Som sagt: pris definerer ikke transportbehov. At folk ikke har råd til en S60 til 460.000,- er rimelig uvesentlig når behovet skal vurderes. Pris påvirker hva man kjøper, men ikkebehov nei.
Eller dvs om man ikke tar seg råd til det som dekker behovet må man leve med ulempene.

Nettopp.

Og i 85% av tilfellene så dekker altså e-Golf, Leaf, osv. behovet (gjerne med litt hurtiglading).

Sannsynligvis ville det også dekket behovet til en del av de som har Tesla, faktisk.

Beklager så mye, men det riktige må bli at i 85% av de som har gått så langt at det faktisk har valgt elbil, så har en mindre bil med under effektive 150km vært løsningen for dem.

Er tross alt bare 10-15% av de som kjøper ny bil som faktisk kjøper elbil pr idag.

Så riktig tall så langt i 2014 blir:  Hentet fra OFV

VW Golf - (ink e-golf) 6.3%
Nissan Leaf - 3.2% av bilkjøperene valgte denne bilen
Tesla model S - 3,3% av bilkjøperene valgte denne bilen
Skoda Octavia - 2,8%
VW up! (ink e-up) - 2.8%
Mazda CX-5 - 3,1%
Toyota RAV 4 - 2,6%
BMW i3 - 1.5%  (Glemte nesten denne i farten)
Resten av elbilene er for langt nede i listen så jeg ser dem ikke.

Så får se i slutten av året hvordan fordelingen blir mellom de ulike bilene.

Men det som er helt sikkert er at hadde det dukket opp en elbil i C segmentet helst stasjonsvog og 4wd og pris mellom 300 og 450 000 hadde denne gjort rent bord uansett merke. :-)
(Kanskje ikke Renault i følge flere tråder - sorry kunne ikke dy meg ment som spøk)

Diesel andelen er fremdeles 48.1% hitil i år. :-(

Kilde:
http://www.ofvas.no/bilsalget-i-september/category638.html
Horten
Model X90D (18.03.17)

NegativeElectrode

Blå TMY 2022
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

rth

Hei.

Her er en ikke Tesla eier som kikker innom Tesladelen innimellom. Blir kanskje litt som å banne i kjerka dette.  :)

Ser diskusjonen her om El-bil som eneste bil. Små elbiler som ikke har rekkevidde til å dekke behovet osv. Og RIO som får masse pepper for sine kommentarer.

Vi har nylig blitt El-bil eiere, og gjorde ett valg. For prisen av en godt spekket Tesla har vi fått oss en ny Skoda Octavia 1,8 tsi stv 4x4 dsg og en BMW i3.  BMW i3 er bil nr.1. Den kommer til å gå ca 35 000 i året.  Skoda blir typisk feriebil, dra hengeren på søpla osv. Vi hadde altså råd til Tesla, men fant at en Tesla rett og slett ikke var egnet til å være eneste pga manglende fleksibilitet.

i3 brukes som pendlerbil og kjører 18 mil om dagen 3-4 dager i uka. (Lading på jobb). Den brukes til all småkjøring etter jobb osv. Med greit opplegg for lading på hjemmefronten er det ikke noe problem å ta seg en kveldstur til Ikea etter jobb. For oss ca 14 mil, og med en total kjørelengde ila dagen på godt over 30 mil.

I tillegg er forsikring billigere på disse bilene. Vi betaler totalt ca 8500 i året for 2 biler, og kjørelengde 47 000 km. Service blir heller ikke dyrere, siden skoda skal ha sjelden service og i3 er billig der. Dekkutgifter vesentlig lavere.

Om man ferdes i byen, så er det i tillegg en nytelse å ha en liten bil som i3. Sitter høyt med god oversikt. Parkerer lett på trange steder.

Så jeg skjønner veldig godt de som finner at en liten El-bil med begrenset rekkevidde samt en bil nr 2 til de gangene El-bil ikke duger, er mer fornuftig enn å prøve å klare seg med 1 Tesla.

For oss blir det billigere og langt mer fleksibelt. Ikke sikkert det er så galt sett fra miljøsynspunkt heller.


rt

Car-El

Sitat fra: Rio på fredag 04. juli 2014, klokken 18:04
Fint hvis du skriver voksent skriftspråk (nynorsk eller bokmål), fremfor fjortis-dialekt, for øvrig. De fleste her er jo voksne.

Sitat fra: Rio på søndag 05. oktober 2014, klokken 15:48
Ingen grunn til å bli ufin fordi om du er uenig med andre på forum.

Ufin? Æ vil på peke at du skal ikke skal kaste stein på egen fot, mens du har den i kjæften.
Og så e det bare en som er uenig med deltagere i denne tråden... Og det e ingen gevinst for å vite svaret.
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

rth


Philip Marlowe

Interessant diskusjon dette her, men jeg tror den største konkurransen til TMS ikke kommer fra de andre små elbilene, men fra store fossilbiler.
Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA