Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Konkurrentene sover ikke

Startet av Havebigfun, mandag 17. desember 2012, klokken 14:36

« forrige - neste »

Car-El

@Rio

Gode svar! (NEI, dem er ikke det.)
Så kan vi bruke samme retorikken...
... Hvor mange klarer seg uten Nissan Leaf. Da det finnes bedre biler, som går på Fossilt drivstoff.
... Hvorfor kjøpe elbil, det selges mye mere av biler som går på diesel og bensin.
... Hvorfor kjøpe bil når mesteparten av jordens befolkning klarer seg uten.


Og om du ikke kan eller vil forstå så er det ingen skikkelig elbil i dag til under en halv million som vi kan erstatte de store stasjonsvogn og SUVene våre med.

Hadde Nissan, som du forherliger, prøvd å lage en elektriskbil som Tesla ville den kommet på en halvmillion. Og denne folkevogna, som du forguder, har ikke ennå kommet med en e-Passat som kan kjøre minst 250km. Hvorfor? For da hadde dem tatt en halv million for bilen.

Så nok en gang. Konkurrentene sover ikke, dem er i koma.
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

TS

Ølbriller er en ting, men nå ser jeg at det finnes folk med elbriller også..

Konklusjonen til de fleste oppegående her inne er nok at konkurrentene fortsatt sover og at Model 3 til halve prisen av Model S er en nødendighet å få gang elbilrevolusjonen. Om man tar hodet ut av Norgesglasset og ser
realiteten, dvs konkurransesituasjonen utenfor Norge hvor en eGolf koster det dobbelte av en vanlig Golf og Model S det dobbelte av en MB E
klasse.

Vi må være evig takknemlige for at Elbilforeningen, Stortinget og andre inntanser har gitt oss muligheten til å kjøpe elbilene til nettopris i avgiftsnorge, da det for de fleste hadde vært uaktuelt å betale særlig mer ..
Batteriene er altfor dyre til det.

Over og ut..
rEVolusjonen startet 15. oktober 2013
Des 14 SOLGT med sorg:
Model S85 - Dolphin Grey (foliert) , sort skinn, 3.rad barneseter og Morbær tre (love it...)
Sikkerhetspakke, lyspakke, Techpakke, luft , p-sens, ..
VIN 186XX

Des 14: Bestilt 2015 model S85D - Juni 15: Solgt

Des 14: Kjører Leaf 2012 med moderat rekkeviddeangst
Konebil
Juli 2015:
Kjøpt ny 15`Outlander PHIEV Instyle+ som midlertidig bil til ny 2016 Tesla ankommer... 
(I en eller annen versjon..)

Oktober 2016: venter S90D med alt, håper på FaceLift ..

Sitering av TS sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykk

Rio

Og på tross av alt dette, så er det altså flere ikke-Tesla-elbiler som brukes som "eneste bil" enn alle Teslaene i Norge sammenlagt.

Virkeligheten er altså en helt annen enn dere tror.

PS: Jeg kjenner folk som mener at den eneste bilen som duger er Ferrari! ;)
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

olesb

De fleste klarer seg ikke med en bil i husholdningen som går 10 mil på vinteren, det er bare å se på salgsstatistikkene.

Rundt 90% av nye biler som selges i dag er bensin/dieselbiler, samt elbil med lang rekkevidde (Model S).

Så kan man diskutere hvorfor ingen andre lanserer elbiler med lang rekkevidde. Pris? Kanibalisering av eksisterende modeller? Halvhjertede forsøk grunnet press fra myndighetene for å selge nullutslippsbiler?

Det eneste jeg vet er at Tesla for øyeblikket gjør noe konkret for å få ned prisen på batterier som forhåpentligvis vil gjøre elbilene mer konkurransedyktige på pris, samt bygger ut et velfungerende hurtigladernettverk. Hva gjør konkurrentene?
S85 januar 2014. Solgt februar 2015.
S85D juni 2015. Solgt 2019
Model 3 LR 2021 - nov 2020

TS

Sitat fra: Rio på søndag 05. oktober 2014, klokken 12:16
Og på tross av alt dette, så er det altså flere ikke-Tesla-elbiler som brukes som "eneste bil" enn alle Teslaene i Norge sammenlagt.

Virkeligheten er altså en helt annen enn dere tror.

PS: Jeg kjenner folk som mener at den eneste bilen som duger er Ferrari! ;)

Foreslår at Rio får siste ordet her, så lar vi han finne en tråd som passer sitt syn på virkeligheten
rEVolusjonen startet 15. oktober 2013
Des 14 SOLGT med sorg:
Model S85 - Dolphin Grey (foliert) , sort skinn, 3.rad barneseter og Morbær tre (love it...)
Sikkerhetspakke, lyspakke, Techpakke, luft , p-sens, ..
VIN 186XX

Des 14: Bestilt 2015 model S85D - Juni 15: Solgt

Des 14: Kjører Leaf 2012 med moderat rekkeviddeangst
Konebil
Juli 2015:
Kjøpt ny 15`Outlander PHIEV Instyle+ som midlertidig bil til ny 2016 Tesla ankommer... 
(I en eller annen versjon..)

Oktober 2016: venter S90D med alt, håper på FaceLift ..

Sitering av TS sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykk

sigurdi

#1475
Er svært mye påstander, men svært lite kildehenvisninger i denne tråden når det gjelder kjørelengde, biltyper osv.
De fleste synser og mener, men henviser ikke til noen kilder.

Tenkte jeg skulle lete litt.

Type biler og gjennomsnittlig kjørelengde:
Kom over noe jeg faktisk ikke trodde:
44% av de 2.5 millioner personbilene som er registrert pr 31.12.2013 er Diesel biler.
Kilde: http://www.ssb.no/bilreg

Diesel drevet personbil kjører i gjennomsnitt 16000km, mens en bensindrevet kjører 10000km.

Gjennomsnittlig årlig kjørelengde for elbil i 2013 var 5721km
Med 250 arbeiderdager i året trenger jo ikke elbilen kjøre lengre en: 22km tur retur jobb og da ingen annen kjøring.
Så konklusjonen min må da bli at elbil eiere bor mindre en 10km fra jobben, så hva er da grunnen til at de ikke bruker sykkel med under 1mil til jobb?
Hadde jeg da vært ansatt i en av flere aviser, kunne jeg trekt konklusjonen at elbileiere velger elbil istede for sykkel noe som svært sjelden er tilfellet.

Kilde:
http://www.ssb.no/klreg/
http://enkeltforklart.no/676/hvor-mange-arbeidsdager-og-timer-er-det-i-aret

Annen konklusjon ut fra tallene ink Taxi
De som velger diesel bil har behov å kjøre lengre en gjennomsnittet på sine turer og velger diesel pga pris på drivstoff.
Det er denne gruppen en burde fått over på elbil, siden de bilene har mer forurensning en tilsvarende bensin variant.

Vi må gå ut fra at ikke alle bruker bilen hver dag 7 dager i uka, eller 250 arbeidsdager, siden 33% av arbeids stokken i norge jobber utenom normal arbeidstiden eller shift.

Taxi var det 7840 registrerte som personbil pr 31.12.13, de vil dra gjennomsnittlig kjørelengde noe opp.
85,5% av dem var diesel bil som blir 6703,2 (kul taxi som er 0,2 del diesel og resten noe annet)

Taxi andel blant diesel personbil parken blir da faktisk bare 0,61%, (6703 av 1.1 millioner) så denne har så liten andel at km ikke kan telle med eller?
Taxi så er primærbilen en Stasjonsvogn med 52% og andre har følgende: Suv 7%, MPV 9%, Sedan 17%.
Størstedelen av (oppgitt CO2 utslipp) så er det 30% som har 131-150g CO2/km (oppgitt fra leverandør ikke tall fra virkelige verden) ca 38% har lavere CO2 utslipp en 131g/km og da faktisk 62% av taxi parken høyere oppgitt CO2 utslipp en kravet EU har satt som ny bilsalget skal ha fra 2015. 

Det som en kan sette et lite tankekors på her er at Taxi næringen så er 2 av 3 (68%) av bilene yngre en tre år og alikevel så har 62% høyere utslipp en kravet for nybilalg i 2015. (Har bare brukt statestikk)

Dessverre så har ikke taxinæringen hentet inn km tall fra brukerne sine, da hadde vi hatt litt mer info om hvor langt de kjører sammenlignet med normal kjørelengde i 2013 og hvor mye betydning dette har når taxi utgjør 0,31% av bilparken.

Tall fra 2011
Fant litt eldre tall fra 2011 som sier at taxi gikk gjennomsnittlig 4,5 ganger lengre en personbil i 2011, da med 0,34% av bilparken så utgjør dette 487 milloner km, (60216km x 8100 biler) eller 1.5% av kjørte km i 2011.

Samtidig så kjørte en taxi i gjennonsnitt 164km pr døgn i 2011 og bruker jeg snitt fart på 30km/h når de kjører, så sto hver taxi parkert 18 timer pr døgn.
Så da må jo konklusjonen at taxi står så mye i ro at elbil må være beste løsningen for en taxi, svært god til til å lade og rekevidde pr døgn er innenfor de 200 som de fleste elbiler oppgir på en tank?

Konklusjon når det gjelder elbil som taxi.
Men ups glemte noe, statestikken fra 2013 sier at det bare var 11 registrerte elbil taxier 31.12.13, så 98,6% av taxi eierene er ikke enig med meg. Hmm merkelig har jo brukt statestikk. ;-)


Kilde:
http://www.ssb.no/akutidord/
http://www.vegvesen.no/_attachment/75490/binary/923842?fast_title=Kj%C3%B8ret%C3%B8ybestanden+i+Norge+2013.pdf
http://www.taxiforbundet.no/sfiles/83/13/2/file/kjoretoy-i-taxinaringen-2013.pdf
http://www.taxiforbundet.no/sfiles/55/60/2/file/kjoretoy-i-taxinaringen11.pdf
http://www.tv2.no/a/3486688
http://ec.europa.eu/clima/policies/transport/vehicles/cars/index_en.htm


Alder:
Gjennomsnits alder: 10,5, men gjennomsnitts alder på bilder som ble vraket i 2013 er 18,4 år.

Det vil si at folk har mer biler en før, men beholder dem lengre før de blir vraket.
(Totale bilparken går opp i antall noe som statestikken bekrefter)

Fant dessverre ikke noe statistikk på hva typer biler som har hva andeler i Norge, kun på merke.
Fant litt mer i Europa, så tar dette i en post senere når jeg tar meg tid, denne er blitt mer en lang nok.

Dette har jeg lett etter for å finne ut hvor mye SUV, Stasjonsvogn osv det finnes.
Så lurer på hva referanse dere andre har som sier at de fleste klarer seg med en bil i golf størrelse, ser jeg i nabolaget mitt som er en mindre by er det de med mer en en bil som har en bil også i golf klassen og de eldre som bor alene eller barn har flyttet hjemmefra. (Dette gjelder da spesielt blokkene lengst opp i gata)
De som bor i egne hus og ikke leilighet så er det kun de med mer en en bil som også har en bil i golf størrelse.
Resten har stasjonsvogner ala V70, Audi A6, SUV, Caraweller osv 

Bor i en gate som nok følger statestikken, men nærmest meg er det private eneboliger og 4+ pr bolig, siden godt over halvparten av husene i gaten er etablerte familier med 2+ barn i skolealder.
Et par av eneboligene så er det enslige eller eldre par som bor, de har en til to biler og da minst en i 350-450 000 klassen. (Relativt nye biler), ennå lengre opp i gata så er det et par blokker med leiligheter, her er snitt alderen noe høyere og de som kjører har små biler eller elektriske rullestoler.
Dessverre så har jeg ikke sett en elbil i garasjene der, men kan være pga lading for det er ikke pga kjørelengde. he he he

Kilde:
http://www.ssb.no/befolkning/statistikker/familie
+ flere sider på ssb under samme emne, men gidder ikke finne de frem igjen.

To be continued med mer fakta fra statestikkens verden. ;-)
Men da med kilde henvisninger for å bekrefte mine funn, oppfordrer alle andre som kaster ut fakta om å dokumentere sine påstander.
Horten
Model X90D (18.03.17)

Rio

Sitat fra: olesb på søndag 05. oktober 2014, klokken 12:29
De fleste klarer seg ikke med en bil i husholdningen som går 10 mil på vinteren, det er bare å se på salgsstatistikkene.

Rundt 90% av nye biler som selges i dag er bensin/dieselbiler, samt elbil med lang rekkevidde (Model S).

Så kan man diskutere hvorfor ingen andre lanserer elbiler med lang rekkevidde. Pris? Kanibalisering av eksisterende modeller? Halvhjertede forsøk grunnet press fra myndighetene for å selge nullutslippsbiler?

Det eneste jeg vet er at Tesla for øyeblikket gjør noe konkret for å få ned prisen på batterier som forhåpentligvis vil gjøre elbilene mer konkurransedyktige på pris, samt bygger ut et velfungerende hurtigladernettverk. Hva gjør konkurrentene?

Konkurrentene (en av dem har laget egen batterifabrikk for mange år siden) lager biler som folk faktisk har råd til, og defor har de over 85% av elbiler i Norge, mens Tesla har under 15%.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: TS på søndag 05. oktober 2014, klokken 12:30
Sitat fra: Rio på søndag 05. oktober 2014, klokken 12:16
Og på tross av alt dette, så er det altså flere ikke-Tesla-elbiler som brukes som "eneste bil" enn alle Teslaene i Norge sammenlagt.

Virkeligheten er altså en helt annen enn dere tror.

PS: Jeg kjenner folk som mener at den eneste bilen som duger er Ferrari! ;)

Foreslår at Rio får siste ordet her, så lar vi han finne en tråd som passer sitt syn på virkeligheten

"Styremedlem TOC" som ikke har argumenter mot at andre elbiler enn Tesla faktisk er helt fine for store deler av befolkningen. :D
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

sigurdi

#1478
Sitat fra: Rio på søndag 05. oktober 2014, klokken 12:38
Sitat fra: olesb på søndag 05. oktober 2014, klokken 12:29
De fleste klarer seg ikke med en bil i husholdningen som går 10 mil på vinteren, det er bare å se på salgsstatistikkene.

Rundt 90% av nye biler som selges i dag er bensin/dieselbiler, samt elbil med lang rekkevidde (Model S).

Så kan man diskutere hvorfor ingen andre lanserer elbiler med lang rekkevidde. Pris? Kanibalisering av eksisterende modeller? Halvhjertede forsøk grunnet press fra myndighetene for å selge nullutslippsbiler?

Det eneste jeg vet er at Tesla for øyeblikket gjør noe konkret for å få ned prisen på batterier som forhåpentligvis vil gjøre elbilene mer konkurransedyktige på pris, samt bygger ut et velfungerende hurtigladernettverk. Hva gjør konkurrentene?

Konkurrentene (en av dem har laget egen batterifabrikk for mange år siden) lager biler som folk faktisk har råd til, og defor har de over 85% av elbiler i Norge, mens Tesla har under 15%.

Hva basserer du dine tall på RIO.

Statestikken jeg finner sier at Nissan har 41% (egen fabrikk) av det totale elbilmarkedet i norge pr september 2014 og Tesla har
15,7%

Det er faktisk ikke noe annet en imponerende når Tesla koster 3x mer en Nissan og Tesla har leveringstid på 6 måneder pluss og Nissan får en nesten på dagen. ;-)
Samt Nissan Leaf er solgt siden 2011 og Tesla siden høsten 2013. ;-)

http://www.gronnbil.no/statistikk/
Kilde til grønbil er OFV om noen lurer.

Så beklager RIO og andre, jeg kommer ikke til å legge vekt på deres innlegg, om dere ikke henviser til kildene på tall som blir kastet ut. 

Er mye god informasjon, men dette går mer og mer til å få frem sine meninger koste hva det koste vil og ikke bruke kilder til å bakke opp sine påstander.

Dette er ikke ment som noe personangrep på RIO eller noen andre her inne, men oppfordring til alle om å bruke kilde henvisninger i påstandene sine, slik at ikke tråden blir en ren påstands diskusjon uten noe fakta fra virkeligheten.
Horten
Model X90D (18.03.17)

olesb

#1479
Sitat fra: Rio på søndag 05. oktober 2014, klokken 12:38
Sitat fra: olesb på søndag 05. oktober 2014, klokken 12:29
De fleste klarer seg ikke med en bil i husholdningen som går 10 mil på vinteren, det er bare å se på salgsstatistikkene.

Rundt 90% av nye biler som selges i dag er bensin/dieselbiler, samt elbil med lang rekkevidde (Model S).

Så kan man diskutere hvorfor ingen andre lanserer elbiler med lang rekkevidde. Pris? Kanibalisering av eksisterende modeller? Halvhjertede forsøk grunnet press fra myndighetene for å selge nullutslippsbiler?

Det eneste jeg vet er at Tesla for øyeblikket gjør noe konkret for å få ned prisen på batterier som forhåpentligvis vil gjøre elbilene mer konkurransedyktige på pris, samt bygger ut et velfungerende hurtigladernettverk. Hva gjør konkurrentene?

Konkurrentene (en av dem har laget egen batterifabrikk for mange år siden) lager biler som folk faktisk har råd til, og defor har de over 85% av elbiler i Norge, mens Tesla har under 15%.

Jeg spør igjen, hva gjør konkurrentene for å gjøre elbilene mer konkurransedyktige? Utenfor Norge selges det nesten ikke elbiler.

Når du i tillegg drar fram statistikk hvor du sammenligner det totale antall elbiler solgt siden 90-tallet med Tesla salget på ett år grenser det mot det useriøse.

Hvis vi regner videre på innlegget mitt som du siterer er andelen elbiler med kort rekkevidde av nybilsalget på ca. 10 %. Du skriver selv at 30% av elbilkjøpere har den som eneste bil. Hvis vi kombinerer dette betyr det altså at 3 % av de som kjøper nybil i dag ender opp med å ha en kortrekkende elbil som eneste bil i husstanden..
S85 januar 2014. Solgt februar 2015.
S85D juni 2015. Solgt 2019
Model 3 LR 2021 - nov 2020

Rio

Sitat fra: sigurdi på søndag 05. oktober 2014, klokken 12:47
Sitat fra: Rio på søndag 05. oktober 2014, klokken 12:38
Sitat fra: olesb på søndag 05. oktober 2014, klokken 12:29
De fleste klarer seg ikke med en bil i husholdningen som går 10 mil på vinteren, det er bare å se på salgsstatistikkene.

Rundt 90% av nye biler som selges i dag er bensin/dieselbiler, samt elbil med lang rekkevidde (Model S).

Så kan man diskutere hvorfor ingen andre lanserer elbiler med lang rekkevidde. Pris? Kanibalisering av eksisterende modeller? Halvhjertede forsøk grunnet press fra myndighetene for å selge nullutslippsbiler?

Det eneste jeg vet er at Tesla for øyeblikket gjør noe konkret for å få ned prisen på batterier som forhåpentligvis vil gjøre elbilene mer konkurransedyktige på pris, samt bygger ut et velfungerende hurtigladernettverk. Hva gjør konkurrentene?

Konkurrentene (en av dem har laget egen batterifabrikk for mange år siden) lager biler som folk faktisk har råd til, og defor har de over 85% av elbiler i Norge, mens Tesla har under 15%.

Hva basserer du dine tall på RIO.

Statestikken jeg finner sier at Nissan har 41% (egen fabrikk) av det totale elbilmarkedet i norge pr september 2014 og Tesla har
15,7%

Det er faktisk ikke noe annet en imponerende når Tesla koster 3x mer en Nissan og Tesla har leveringstid på 6 måneder pluss og Nissan får en nesten på dagen. ;-)
Samt Nissan Leaf er solgt siden 2011 og Tesla siden høsten 2013. ;-)

http://www.gronnbil.no/statistikk/
Kilde til grønbil er OFV om noen lurer.

Så beklager RIO og andre, jeg kommer ikke til å legge vekt på deres innlegg, om dere ikke henviser til kildene på tall som blir kastet ut. 

Er mye god informasjon, men dette går mer og mer til å få frem sine meninger koste hva det koste vil og ikke bruke kilder til å bakke opp sine påstander.

Dette er ikke ment som noe personangrep på RIO eller noen andre her inne, men oppfordring til alle om å bruke kilde henvisninger i påstandene sine, slik at ikke tråden blir en ren påstands diskusjon uten noe fakta fra virkeligheten.

Jeg har brukt to tall - det ene er at ca 1/3 (30% i følge en motdebattant i denne tråden) har elbil som "eneste bil".

Det andre er at 14,9% av elbiler i Norge er Tesla, og det kommer herfra: http://www.gronnbil.no/statistikk/   (Se under "Markedsandel")

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

sigurdi

Sitat fra: Rio på søndag 05. oktober 2014, klokken 12:59

Jeg har brukt to tall - det ene er at ca 1/3 (30% i følge en motdebattant i denne tråden) har elbil som "eneste bil".

Det andre er at 14,9% av elbiler i Norge er Tesla, og det kommer herfra: http://www.gronnbil.no/statistikk/   (Se under "Markedsandel")

Beklager ser nå hvorfor du får 14.9 og jeg får 15.7, lurt å ta med kildehenisninger.

Du tar med Alle ladbare personbiler og ikke bare elbiler.
Vi snakker vel ikke om plug-in Hybrider i denne tråden så de får vi holde utenfor.

Så du må trykke på Elbiler øverst i venstre hjørne for å velge Elbiler så kan du se på statestikken i kake diagrammet. ;-)

Horten
Model X90D (18.03.17)

Rio

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

sigurdi

#1483
Men som jeg viste i den litt lange posten lengre oppe i tråden, som sikkert ikke mange gidder å lese, eller sjekke kildene (som faktisk er med).

I følge statestikken fra 2013, kjører elbilen i gjennomsnitt 24km pr arbeidsdag. (Kryssing av ssb tall av km og antall elbiler mens SSB sine enge tall sier 22km pr arbeidsdag)
(106 600 000km/17700 elkjøretøy = 6022km/250 (arbeidsdager) =24km eller 5721/250=22km/arbeidsdag
Bruker en pr dag blir det 15.6km/dag  (5721/365=15,6km/dag.)

Dette blir da at elbil eiere bor mindre en 11km fra jobben eller rett over 1 mil.

Selv hadde jeg fint klart meg med bare en bil om jeg kjørte under 6000km i året og bodde under 10km fra jobben.
Hadde nok sterkt vurdert å bare eie en sykkel, siden det da ikke er mye kjøring i hverdagen og ha en ny bil blir da svært dyrt pr km uansett om det er en elbil eller ikke. ;-)

Sier dette noe om elbil eiere eller om bruk av gjennomsnittlig kjørelengde som statistisk redskap for å bekrefte sin påstand?

Jeg mener at det faktiske forhold er at svært mange elbiler, kjører svært lite, mens mange kjøre svært langt.
Her er nok Tesla eiere i den gruppen som kører svært langt og drar statestikken oppover for de andre bilene som da kjører mindre en 1mil hver vei til jobb?????

Dette gjenspeiler seg nok i personbil transport sine tall og dermed kjører ingen gjennomsnittet, mange kjøre mindre, svært mange biler kjører omtrent 0km og mange kjører mye mer en det statesikken sier.

Kjørelengde på elbiler:
Det ble kjørt 106,6 millioner km i 2013 som var en økning på 66% fra 2012, samtidig var og en økning på 120% i elbilparken samme periode.
Det betyr jo at gjennomsnits kjørelengde pr elbil gikk ned fra 2012 til 2013 ? :o

Kilde: http://www.ssb.no/klreg/
http://www.ssb.no/bilreg
http://www.bilnorge.no/artikkel.php?aid=42173
Horten
Model X90D (18.03.17)

GOS

Sitat fra: TS på søndag 05. oktober 2014, klokken 12:30
Sitat fra: Rio på søndag 05. oktober 2014, klokken 12:16
Og på tross av alt dette, så er det altså flere ikke-Tesla-elbiler som brukes som "eneste bil" enn alle Teslaene i Norge sammenlagt.

Virkeligheten er altså en helt annen enn dere tror.

PS: Jeg kjenner folk som mener at den eneste bilen som duger er Ferrari! ;)

Foreslår at Rio får siste ordet her, så lar vi han finne en tråd som passer sitt syn på virkeligheten

Enig. Og deretter slutte å svare ham (eller andre som måtte oppføre seg likedan) om han skriver om de evinnelige samme meningene. Jeg er en aktiv leser av forum'et men føler at mer og mer blir ødelagt av den evinnelige Rio diskusjonen. Det er synd at en person skal ødelegge for ett godt forum.

Jeg kommer selvfølgelig ikke til å svare om Rio kommenterer på denne.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA