Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Konkurrentene sover ikke

Startet av Havebigfun, mandag 17. desember 2012, klokken 14:36

« forrige - neste »

Oreo

#690
Går litt trått for en av de potensielle Model E konkurrentene: http://www.dn.no/nyheter/naringsliv/2014/05/20/Bil/ny-krise-hos-saab

Rettelse: GenIII (formerly known as Model E)
Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
x-Tesla Model X, 100D 17.12.2017-12.04.2021
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13->

Amoss

Sitat fra: Oreo på tirsdag 20. mai 2014, klokken 21:18
Går litt trått for en av de potensielle Model E konkurrentene: http://www.dn.no/nyheter/naringsliv/2014/05/20/Bil/ny-krise-hos-saab

Hmmm.... Kanskje det blir en åpning for Tesla etterhvert til å kjøpe seg inn her, så kan dette kinesisk/svenske selskapet bidra til å produsere GIII i Kina og EU?  Kall den for Model 93 eller.no ;)
Model S 85D

Car-El

Sitat fra: Amoss på tirsdag 20. mai 2014, klokken 23:09
Sitat fra: Oreo på tirsdag 20. mai 2014, klokken 21:18
Går litt trått for en av de potensielle Model E konkurrentene: http://www.dn.no/nyheter/naringsliv/2014/05/20/Bil/ny-krise-hos-saab

Hmmm.... Kanskje det blir en åpning for Tesla etterhvert til å kjøpe seg inn her, så kan dette kinesisk/svenske selskapet bidra til å produsere GIII i Kina og EU?  Kall den for Model 93 eller.no ;)

Tror ikke herr Musk "satser på en dau hest". Det virker som om herr Musk heller bygger opp bedrifter fra bunn av. Dermed kan han forme dem mere selv. Slik at dem blir dynamiske, effektive og uten "daukjøtt". 
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

Trøndertesla

Her er et kjøretøy med omtrent samme performance data som Model S. Bensinmotor, men ganske spennende alikevel... :-)
http://www.abcnyheter.no/motor/2013/07/17/sjekk-verdens-heftigste-gressklipper
Trondheim. Har kjørt en svart P85 siden 9. september

BMW850

Sitat fra: Rio på mandag 19. mai 2014, klokken 21:37
Sitat fra: Amoss på mandag 19. mai 2014, klokken 18:47
Tesla opererer idag med noe som jeg har forstått er rekordmargin pr. bil, mye høyere enn det BMW opprerer med på sine ICE biler. Har du så lav tro på BMW at du mener de hadde tjent noe mindre på å produsere den samme bilen?  Eller prøver du her å si at BMW ikke makter å lage den samme bilen og selge den med tilsvarende margin? 


da ser

Du "glemmer" at Tesla er et relativt lite og meget nytt selskap, og elbil er 100% av det de gjør. La oss (hypotetisk) si at "alle" Teslas batteripakker dør etter 4 år. Tesla ville gått konkurs, for de ville sannsynligvis aldri hatt råd til alle garantisakene.

Hvis det samme hadde skjedd for BMW, VW eller MB, så måtte de betale for nye batteripakker for alle bilene, selv om det faktisk kostet så mye at de kanskje hadde tapt deler av fossilproduksjonsfasilitetene deres. Med andre ord, BMW riskerer MYE mer enn bare elbil-segmentet.

Det er derfor naturlig at BMW tester og tester langt mer enn det Tesla gjør. Fordi BMW (og lignende) må være meget sikre før de selger ny teknologi med mange års garanti.

Med tanke på batterilevetid ser det ihvertfall lovende ut så langt. 45000 km uten antydning til mindre kapasitet lover meget bra :)

http://www.teslamotors.com/no_NO/forum/forums/28k-miles-no-loss-charge
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

Rio

Enig, men det er ikke poenget. Poenget var at Tesla kan ta langt høyere risiko enn det BMW eller MB eller VW kan tillate seg.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

sigurdi

@RIO
Det som er ganske vanlig, dersom et større selskap starter med noe nytt eller utenfor kjernevirksomheten er å skille ut som underselskap.
Dermed er det bare underselskapet som går dukken om det blir en flopp.
(Trenger ikke se det på andre måter en på papiret. :-)

Samtidig er produksjonen liten i starten for å teste produktene i større skala (en det som er mulig i en testlabb), er markedet modent så trappes produksjonen opp i etapper og feil i produksjon og på produktet blir stort sett luket bort. 

Blir det en stor feilproduksjon, kan merkenavnet får seg en skramme.
Se på GM skandalen nå, eller MB sin rust problematikk.

Men det største problemet med å vente for lenge er at konkurrenten utvikler produktene, tar patenter og margiene blir mindre siden lisens kostnader komme i tillegg til produksjons kostnadene.
(Men er også fordel, siden en slipper å bruke like mye midler på produkt utvikling og forskning.)

Kan og bære frukter dersom en venter til teknologien og markedet er modent, men nye merkenavn kan dukke opp som har svært sterk tilknytning til den nye teknologien. 

En kan da benytte seg direkte av den nyeste teknologien og ikke sitte stuck med allerede innført produksjons standard men "gammel" teknologi.

Så kan være et litt tveegget svert, tiden vil vise hva som fungerer best. :-)

Men dersom en ser på Tesla sin modul baserte batteriløsning, er denne svært fleksibel og kan tilpasses teknologien som er gjeldene på markedet. 
De får samme formfaktor både på Model S og model X, mens Gen III får en mindre formfaktor.

Skal en lage innbytte/oppgraderings pakker til S og X om 8-16 år, kan den inneholde helt ulik batteri teknologi, større kapasitet, raskere lading. osv.

sigurdi
Horten
Model X90D (18.03.17)

arnkl

Fiat/Chrysler søv i alle fall godt. Dei håpar færrast mogeleg kjøper elbilen deira.

http://e24.no/bil/sjefen-om-fiats-elbil-jeg-haaper-ikke-dere-kjoeper-den/22999841

Intressant sitat frå Fiatsjefen:

"... Tesla er det eneste selskapet som tjener penger på elektriske biler. Grunnen til det er, ifølge Marchionne, at de kan prise Model S høyt nok."
S85 (blå, med det meste, VIN# *20295)
VW e-Up! (2014, kjøpt brukt)

Cobos

Sitat fra: arnkl på fredag 23. mai 2014, klokken 08:11
Fiat/Chrysler søv i alle fall godt. Dei håpar færrast mogeleg kjøper elbilen deira.

http://e24.no/bil/sjefen-om-fiats-elbil-jeg-haaper-ikke-dere-kjoeper-den/22999841

Intressant sitat frå Fiatsjefen:

"... Tesla er det eneste selskapet som tjener penger på elektriske biler. Grunnen til det er, ifølge Marchionne, at de kan prise Model S høyt nok."
Jeg tror nok det er mer enn bare det. Batteriprisene til Tesla er i produksjonskost mellom 33%-50% av det de andre større leverandørene betaler. Bl.a. fordi mange av de store har outsourcet hele batteriet til en underleverandør.
Motoren i Model S er kjempebillig, mens motorkontrolleren deres er nok litt dyrere. Men her hjelper tiden. Kraftig elektronikk blir billigere, mens sjeldne jordarter blir dyrere. Model S har i praksis droppet alt mekanisk og analogt kontrollsystemer og er mer heldigital. Veldig mange av de andre elbilene har litt begge deler, masse nye digitale løsninger men fortsatt gamle analoge knapper.
Men riktig bilsegment hjelper naturligvis i Teslas retning også.

Cobos
Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

Leif1

http://ipad.dagbladet.no/2014/05/27/tema/aller/bil/motor/dinside/33526834/

Næmenn... Se den store flotte skjermen dere.
Jeg syns nå ærlig talt knappene på skjermen i Teslaen blir små nok når en skal finjustere litt på et eller annet.
Volvo er liksom litt på gli, men har ikke tatt den ut til noe brukbart.
Konvertitt fra S til X

timingbeltkiller

Skal konkurrentene ha noe å stille opp med mot Gen 3, må de enten tilby elbiler med reell rekkevidde
omtrent som Gen 3 eller de må tilby et SC-system som tar max 5 min for en 80% lading.

Ingen ting tyder på de planlegger noen av delene. Ergo SOVER de.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Amoss

Dette er kanskje ikke en direkte konkurrent til Tesla, men de sover i det minste ikke :)

http://googleblog.blogspot.no/2014/05/just-press-go-designing-self-driving.html

Model S 85D

Rio

Sitat fra: timingbeltkiller på onsdag 28. mai 2014, klokken 07:55
Skal konkurrentene ha noe å stille opp med mot Gen 3, må de enten tilby elbiler med reell rekkevidde
omtrent som Gen 3 eller de må tilby et SC-system som tar max 5 min for en 80% lading.

Ingen ting tyder på de planlegger noen av delene. Ergo SOVER de.

Det er jo egentlig bare flott for VW, MB og BMW at noen tror de sover.

Og legg merke til at selv om Tesla eksisterer så selges både Leaf, e-UP og andre biler. Det kommer kanskje som en overraskelse for deg, men ikke alle vil ha Tesla.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Car-El

@Rio
Ka du mene!   "Ikke alle vil ha Tesla".  Selvfølgelig vil alle det, dem bare vet det ikke selv!  8)



Tror det er mere at de andre bilfabrikkene venter på at det skal bli billigere å produsere elbiler og at teknologien skal bli bedre med tanke på tiden det tar å lade, samt at rekkevidde skal bli lengere.
Etterspørselen har da også noe å si. Hvorfor kjøpe en e-Up til høyere pris enn en bensin/diesel? Dermed skal vi klappe oss litt på skuldrene, fordi vi er med på å betale for å få frem annen teknologi enn petrokjemiske biler.
Ser det samme med matvarer. Folk kjøper ikke økologisk når det er dyrere enn "vanelig" mat.
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

Sjøhyene

Sitat fra: Amoss på onsdag 28. mai 2014, klokken 09:36
Dette er kanskje ikke en direkte konkurrent til Tesla, men de sover i det minste ikke :)

http://googleblog.blogspot.no/2014/05/just-press-go-designing-self-driving.html

Kan ikke annet enn å elske google. De er virkelig ikke redde for å prøve ut nye ting :)

Ganske sikker på at dette er fremtidens taxier. I hvertfall i byene.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA