Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Konkurrentene sover ikke

Startet av Havebigfun, mandag 17. desember 2012, klokken 14:36

« forrige - neste »

Amoss

Sitat fra: janmb på tirsdag 20. mai 2014, klokken 08:54
Så er jo spørsmålet hvor fremtidsrettet og langsiktig de ulike merkene tenker. Det er åpenbart at de må på banen med utvikling i forkant av at markedet faktisk endrer seg, men det er nok rimelig mange år unna enn så lenge.

Er helt enig med deg, bortsett fra akkurat her - spørsmålet er altså hvor raskt markedet endrer seg... Selv tror jeg markedet er overmodent for ett skifte, og har vel egentlig vært det en god stund. Men så langt har tilbudet av langtrekkende elbiler vært fraværende med unntak av Tesla.

Model S, og den kommende Model X, er fortsatt relativt dyre biler - selv i Norge! (joda, den er billig i forhold til hva man får, men fortsatt ikke en "billig bil".) Når Tesla GIII kommer, og kanskje en 30+ mils utgave av Nissan Leaf, og kanskje en eller to modeller til med grei rekkevidde, så tror jeg ting kan skje svært fort!

Men som kjent, det er jo vanskelig å spå, spesielt om fremtiden, så "time will show" :)
Model S 85D

Porsgrunn

Synes BMW får unødvendig hard medfart her.

BMW er en av bilmerkene som har hatt et langvarig og omfattende utviklings og test programm med Mini E http://en.wikipedia.org/wiki/Mini_E og ActiveE. De har utvilsomt høstet mye erfaring og kompetanse fra dette. At jeg personlig skulle ønske det første som kom ut av dette lignet mer på Mini E blir ganske uvesentlig da det ikke finnes noen bil som dekker alle sine ønsker og behov.

BMW sitt i3 programm er også det eneste jeg kjenner til som har en så langsiktig og helhetlig tanke rundt lav og nullutslips biler med f.eks karbonfiberfabrikk på vindkraft. De er kanskje ikke helt i mål med dette enda men de investerer store summer og satser hardt. Har ikke glemt Teslas vind og sol gigabatterifabrikk, men den er fremdeles endel år inn i fremtiden.

BMW kunne selvfølgelig gitt bilen noe lenger rekkevidde, men det er en grunn til at Tesla er en stor bil. Med dagens batterier må bilen ha en viss størelse om den skal ha 5+ sitteplasser, brukbar lasteplass og stor batteripakke. Ganske sikker på at dette kommer om en batterigenrasjon eller to. Personlig tror jeg BMW er en av de som er mest klar for framtiden av de store og middels store produsentene.

Det jeg tror vil være elbilens store gjennombrudd er når pris og størrelse på batteriene gjør det fornuftig å lage pakker med så stor kapasitet at vi stort sett kan lade når vi stopper istedet for å måtte stoppe for å lade. Siden gjennombrudd i forskning og utvikling er vanskelig å tidsangi så er det også vanskelig å si når det blir, men det er nok mange som er mye mer uforberedt en BMW. Tror personlig at dette kan komme fortere enn mange tror.

At det kommer litt miksede signaler fra en så stor organisasjon er ikke overraskende, men det har kommet tydlige signaler fra BMW om at de satser videre og mener dette seriøst. Selvfølgelig kan vi mene det går tregt og ønske mer, men det går nå i riktig retning

sigurdi

Samtidig så bygget Tesla to batteri fabrikker og ikke en, "bare" en skal bli ferdig og tas i bruk. Dette for å hindre forsinkelser, rimelig sikker det er en baktanke med dette.
Med en fabrikk 1/2 ferdig eller 2/3 ferdig, hvor lang tid bruker de da på å doble batteri produksjonen fra 500 000 til 1million biler ++
Sammenlignet med de andre som har 0 fabrikker og i dagens situasjon må dele på det som ikke har vært nok til under hundre tusen biler pr år med 24kW batteripakker.

Hjelper ikke med miliarder på bok, det tar tid å bygge store fabrikker. :-)
Tid som konkurent spiser mer og mer fra markedet og kan ha høyere fortjeneste pga de var først ute. :-)

Men mye om og dersom så morro å se utviklingen og være generasjonen som så bilens endring, og hva vi ender opp med.
Horten
Model X90D (18.03.17)

Øyvind.h

Sitat fra: Porsgrunn på tirsdag 20. mai 2014, klokken 10:21
Det jeg tror vil være elbilens store gjennombrudd er når pris og størrelse på batteriene gjør det fornuftig å lage pakker med så stor kapasitet at vi stort sett kan lade når vi stopper istedet for å måtte stoppe for å lade.

For meg er vi allerede der. På tur til Trondheim nå i påsken var pausene totalt sett lenger enn ladetiden. Bilen hadde ladet mer enn nok mens vi gjorde det vi skulle gjøre. Mao - jeg ladet når jeg hadde pause, jeg tok ikke pause for å lade (turen var 51 mil hver vei - lengste enkelttur jeg har hatt foreløpig).

Men klart - skal man gjøre som Bjørn og kjøre tur/retur Nordkapp er vi ikke helt i mål enda :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Amoss

#679
Sitat fra: Porsgrunn på tirsdag 20. mai 2014, klokken 10:21
Synes BMW får unødvendig hard medfart her.

Det har du kanskje rett i, men grunnen er jo at det kommer folk som sier - ok, nå overdriver jeg for å sette ting på spissen: BMW kunne dersom de ville levert en "Teslakiller" i morgen den dag, og har all den kompetansen som Tesla har på batterier og elektrisk drivlinje - og enda litt til.

Enda så har altså BMW helt siden i alle fall 70 tallet vært klar over at fremtiden er elektrisk, likevel har de ventet helt til nå med å satse, og når de først satser så satser de på hybrider (ok, i3 kan leveres både som hybrid og hel-elektrisk, med med alt for dårlig rekkevidde i begge....)  Med andre ord, de kommer for sent og de kommer for dårlig. Men jo, de kommer diltende etter. Men altså, dette er det samme for BMW som for de fleste andre bilfabrikanter. Men det var altså BMW folk begynte å reklamere for her. Hadde det vært den samme reklamen for en nær sagt hvilken som helst annen fossilbilprodusent så hadde nok de fått mye av de samme svarene.

Satsing på nye materialer? Vel, dette er noe de antagelig hadde måttet begynne å prøve ut snart uansett - også til fossilene. Helt kurant å teste ut dette på en slik modell som i3. Er ikke noe spesifikt "elbilsatsing" i dette.

Vindmøller på fabrikken? Vel, dette hadde vel uansett tvunget seg frem i Tyskland snart uansett. Helt kurant å gjøre det første forsøket på en fabrikk som skal produsere en "grønn" bil. Gir dem derfor ikke spesielt mye kreditt for dette - men joda, er ett plusspoeng :)

Ellers er jeg mye enig i det du skriver her :)
Model S 85D

Porsgrunn

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 20. mai 2014, klokken 10:40
Sitat fra: Porsgrunn på tirsdag 20. mai 2014, klokken 10:21
Det jeg tror vil være elbilens store gjennombrudd er når pris og størrelse på batteriene gjør det fornuftig å lage pakker med så stor kapasitet at vi stort sett kan lade når vi stopper istedet for å måtte stoppe for å lade.

For meg er vi allerede der. På tur til Trondheim nå i påsken var pausene totalt sett lenger enn ladetiden. Bilen hadde ladet mer enn nok mens vi gjorde det vi skulle gjøre. Mao - jeg ladet når jeg hadde pause, jeg tok ikke pause for å lade (turen var 51 mil hver vei - lengste enkelttur jeg har hatt foreløpig).

Men klart - skal man gjøre som Bjørn og kjøre tur/retur Nordkapp er vi ikke helt i mål enda :)

Ser den men  vi er ikke helt der for golfklassen enda. På siste kvartals konferansen anslo Elon at ca 1/4 av model S var batterikostnader så det mangler litt på pris for golfklassen også.

cra

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 20. mai 2014, klokken 10:40
Sitat fra: Porsgrunn på tirsdag 20. mai 2014, klokken 10:21
Det jeg tror vil være elbilens store gjennombrudd er når pris og størrelse på batteriene gjør det fornuftig å lage pakker med så stor kapasitet at vi stort sett kan lade når vi stopper istedet for å måtte stoppe for å lade.
For meg er vi allerede der.

Samme her; har gjort det slik med Think'en i snart ti år, med Leaf'en i to, og med Teslaen i et par måneder. Eneste forskjellen er egentlig langturene. At vi har et pitstop eller to mellom Ålesund og Oslo ser jeg egentlig bare på som en fordel; turen blir mindre slitsom når vi "må" ha et kvarters pause. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

cyber

Sitat fra: sigurdi på tirsdag 20. mai 2014, klokken 10:21
Samtidig så bygget Tesla to batteri fabrikker og ikke en, "bare" en skal bli ferdig og tas i bruk. Dette for å hindre forsinkelser, rimelig sikker det er en baktanke med dette.
Med en fabrikk 1/2 ferdig eller 2/3 ferdig, hvor lang tid bruker de da på å doble batteri produksjonen fra 500 000 til 1million biler ++
Sammenlignet med de andre som har 0 fabrikker og i dagens situasjon må dele på det som ikke har vært nok til under hundre tusen biler pr år med 24kW batteripakker.

Hjelper ikke med miliarder på bok, det tar tid å bygge store fabrikker. :-)
Tid som konkurent spiser mer og mer fra markedet og kan ha høyere fortjeneste pga de var først ute. :-)

Men mye om og dersom så morro å se utviklingen og være generasjonen som så bilens endring, og hva vi ender opp med.

Du skriver at Tesla har bygget to batterifabrikker.
Har jeg gått glipp av noe ? - jeg trodde det ennå pågikk en diskusjon om hvor de skal bygges.  ???

Cobos

Cyber: Det er nok feil ja, Tesla snakker om at de setter spaden i jorda om ca en måned, og teoretisk kan de faktisk ha gjort det allerede. Ferdig fabrikk derimot har de garantert ikke nå i midten av mai 2014.

Cobos
Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

DaX

Let's imagine we're in the early 1900s, there are no paved roads, no gas stations, and you've just been introduced to the Model T. What do you think? It sure is difficult to travel as far as you can by horse and buggy. Food for the horse is everywhere and the bumpy roads aren't a problem. So, do you dismiss the T as a folly? Many did. Some recognized it for not merely what it was (which by existing standards was pretty slick), but what it could be. So, when the next revolution in transportation begins, will you recognize it?
Konnerud, Drammen

sigurdi

Ble en autokorrekt feil der også gitt, skal bygge og ja de setter spaden i jorda på to lokasjoner og da to stater.

Står i Q1 brevet til aksjonærer, blir dyrere å starte bygging paralellt, men tar ikke sjangsen på delay.
Så der det går raskest blir sluttført. Står ikke noe om at den andre ikke blir det senere. :-)
De setter og press på begge statene med tanke på å ikke dra ut tida byrokratisk, samt få bedre avtaler.
:-)
Horten
Model X90D (18.03.17)

Tønsberg

Sitat fra: DaX på tirsdag 20. mai 2014, klokken 13:28
GM bør få litt pepper
http://www.youtube.com/watch?v=yPQ44RDOAx4
Og hvor mange tapte liv har en Tesla bil forårsaket? Null (i følge dem selv ;))
Svart TMS 85 2014 - Solgt
Grå TM3 2019
Svart TMX 2016

Rio

For ordens skyld:

Mercedes-Benz har ikke sovet de heller, og listen over deres elektriske kjøretøy begynner i 1906:

Her fra 1972:

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Øyvind.h

På lik linje med at Kodak ikke sov, fordi de faktisk lagde et digitalkamera :)?
(Fattig trøst at kameraer nå undergraves av mobiltelefoner :) )
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Amoss

Sitat fra: Rio på tirsdag 20. mai 2014, klokken 16:03
For ordens skyld:

Mercedes-Benz har ikke sovet de heller, og listen over deres elektriske kjøretøy begynner i 1906:

1906 var før de la seg til å sove det...

Sitat fra: Rio på tirsdag 20. mai 2014, klokken 16:03
Her fra 1972:


Ja, på slutten av 60 tallet og begynnelsen på 70 tallet vokste det frem en visshet om at det ikke var bærekraftig det man drev med ved å brenne fossiler. For de som fortsatt sov så kom det en seriøs "wakeup call" året etter: http://no.wikipedia.org/wiki/Oljekrisen

Under og like etter dette så var alle bilfabrikkene på hugget og lovet å satse massivt på å finne ut av elbiler og/eller alternative drivstoff så man kunne fri seg fra oljeavhengigheten. Dette er altså nå ca 40 år siden. Virker som om de alle sammen må ha jobbet svært hardt for å komme dit vi er i dag ;)
Model S 85D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA