Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Konkurrentene sover ikke

Startet av Havebigfun, mandag 17. desember 2012, klokken 14:36

« forrige - neste »

Også_Øyvind_H

10.2013 TMS 85  - solgt
06.2015 TMS 85D - solgt
07.2018 TMS 100D

Cirion

På toppen av det Sigurdi skriver, kommer det faktum at batteriproduksjonen ikke er stor nok til å dekke dagens behov, og Tesla bygger ny fabrikk som skal overgå årlig produksjon totalt i 2013 fra denne ene  fabrikken. Det kommer på toppen av dagens avtale og de nye fabrikkene Panasonic bygger for å dekke avtaler med Tesla.

Hvor skal konkurrentene få nok batterier fra, til både å levere konkurrerende rekkevidde og levere i større volum?

Det er en god grunn til at det er så små batteripakker i konkurrentenes biler. Det er bedre for dem å selge puttesmå elbiler med innenbys rekkevidde, enn å selge få latterlig dyre og store elbiler som kan utfordre Tesla på alt annet enn pris.

Så på Hellstrøm her om dagen, han ble kjørt til Statoil for å kjøpe burger. Han spurte, men er ikke dette en elbil? Han hadde jo rett i det, men dama var hekte på junkfood. Jeg er glad jeg slipper fristelsen, og har sluttet å forstå skepsisen til rekkevidde.

Har nå hatt min Tesla siden August , og er på god vei mot 21 000km. Jeg han med hånda på hjertet komme med følgende påstand. Jeg brukte mer tid på å fylle bensin på den gamle bilen enn jeg bruker på lading! Plugger inn når jeg parkerer og bilen er full neste morra. Før måtte jeg kjøre tidligere for å rekke shell express mandag morgen, sitte i kø for å fylle, så stå der å fryse mens jeg holdt den stinkende pumpa. På toppen av det hele, følte jeg meg ranet av stadig dyrere bensin.

SuperCharger på langtur er like genialt, i stedet for å stå der å henge når man tanker, med stress og mas. Er det bare å plugge inn å gå. Bilen venter på meg til jeg er ferdig og kan kjøre videre. Beste av alt, det er både gratis å parkere og fylle tanken.
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

Øyvind.h

#572
Sitat fra: Cirion på onsdag 14. mai 2014, klokken 10:50
Har nå hatt min Tesla siden August , og er på god vei mot 21 000km. Jeg han med hånda på hjertet komme med følgende påstand. Jeg brukte mer tid på å fylle bensin på den gamle bilen enn jeg bruker på lading! Plugger inn når jeg parkerer og bilen er full neste morra. Før måtte jeg kjøre tidligere for å rekke shell express mandag morgen, sitte i kø for å fylle, så stå der å fryse mens jeg holdt den stinkende pumpa. På toppen av det hele, følte jeg meg ranet av stadig dyrere bensin.

SuperCharger på langtur er like genialt, i stedet for å stå der å henge når man tanker, med stress og mas. Er det bare å plugge inn å gå. Bilen venter på meg til jeg er ferdig og kan kjøre videre. Beste av alt, det er både gratis å parkere og fylle tanken.
Kunne ikke vært mer enig. En ting er de tilfellene hvor man blir stående i kø for å få fylt tanken "rimelig" på eks ST1 på Furuset. En annen ting er at jeg besøkte bensinstasajonene 2-4 ganger per måned. Prisene svinger, så jeg fulgte ofte med og fylte når det var "rimelig". Så selv om jeg teoretisk kunne klart meg med 20 fyllinger i året er fasiten rundt 40 fyllinger. Det verste med fossilbilen er uansett den sure og giftige eksosen den slipper ut bak. Likte ikke tanken på at min dieselbil hadde kreftfremkallende eksos, og dramatisk påvirkning på luftveisplager. Spesielt overfor barna mine har jeg et ansvar for ikke å utsette dem for denne kreftfremkallende giften :(

Nå henger "pumpen" ved siden av bilens "tanklokk", og jeg plugger i ca 2-3 ganger i uken. Tipper det tar meg 30-60 sekunder totalt  8)

I påsken hadde vi også eierskapets første reelle behov for hurtiglading. Med tre unger i bilen tok vi akkurat den pausen vi trengte (dvs folk gikk på toalettet og kjøpte boller) før vi kjørte videre. Vi ventet ikke på lading, det var bare noe bilen gjorde mens vi tok pause (25min på Lillehammer og 10 på Dombås om ikke jeg husker feil).

Jeg har kjørt en del Leaf, og kjent på ladestress og rekkevidde-stress. Dette stresset er forduftet i Model S. Eneste turen jeg tar i løpet av første års eierskap som krever et snev av forarbeid er turen til Esbjerg i sommer. Da må jeg antakelig lade 30-60 min mens vi handler på Føtex. Hvilken lidelse :D
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

bb

Sitat fra: sn0le på tirsdag 13. mai 2014, klokken 21:54
Da Apple lanserte iPod så var det noe unikt. Men egentlig fantes alle komponentene allerede fra før av.
Det fantes små LCD-skjermer, det fantes små 1,8" harddisker, det fantes MP3-spillere etc.
Men de kombinerte de rette tingene til en ting som alle ville ha.
5GB kapasitet, nok til 1000 sanger, rett i lomma!! Med et fint brukergrensesnitt.
Og vips så var resten av bransjen frakjørt.
I år 2000 kjøpte jeg en Creative DAP:
http://www.walkman-archive.com/articles/my-life-in-walkmans/creative_jukebox_01.jpg
Den var helt forferdelig! For det første så brukte den 4 stk AA-batterier og hadde batteritid på ca. 1-2 timer. For det andre var startuptiden på 2-3 minutter hver gang. Brukergrensesnittet med knappene var helt ubrukelig. Den bugget ofte og måtte restartes. Spilleren var dessuten like diger som en CD-spiller.

Tesla er på en måte iPod 1st gen mens de andre elbilene er Creative DAP.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

Thomas Parsli

Når tror jeg du missforstår, bb!

Alle kunne lage lage iPod, de valgte bare å lage en dårligere spiller -fordi de ville

Vi kan jo ikke tro at store firmaer som Creative, Sony eller Microsoft ikke hadde kompetansen, hvor vanskelig er det å lage en MP3-spiller med tilgjengelige deler?

Det var nok tilsvarende med iPhone; Nokia, Motorola og Blackberry ville ikke lage en bedre telefon.

::)

Thomas
(litt spydig må det være lov å være, på side 39 i diskusjonen!)
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

JO

Ser at mange sammenligner Tesla med Apple og selv om man kan si det er likheter så er en bil fortsatt noe som er svært dyrt.
En enkel MP3 spiller er billig og får fort ett enormt volum. I bilverden går det langt tregere.
Derfor tror jeg ikke at vi kommer til å ha en massekonvertering til elbil i de neste 5 årene.
Se på undersøkelser 75-80% i elbillandet Norge ville ikke vurdere elbil. Og det med massive subsidier(avgiftsfritak/subsidier blir det samme).
Ser en videre til Europa/USA tipper jeg tallet er mellom 0-1%, å tro på at dette kommer til å endre seg i løpet av 5-7år er som å tro på julenissen.
Men det betyr ikke at vi som har elbil kan nyte de fordeler og ulemper den gir.
Hyundai Ioniq 5 21
Kansellert Polestar 2 reservert
Seat Mii Electric 20
x Svart Model S 14

Amoss

Sitat fra: BalleKlorin på onsdag 14. mai 2014, klokken 14:15
Derfor tror jeg ikke at vi kommer til å ha en massekonvertering til elbil i de neste 5 årene.
Se på undersøkelser 75-80% i elbillandet Norge ville ikke vurdere elbil. Og det med massive subsidier(avgiftsfritak/subsidier blir det samme).

Nja, når man får på markedet en bil med 30->50 mils rekkevidde og fri adgang til ett (da) godt utbygget superladenett - både innen og utenland - til under eller rundt 300k (om avgiftsfritaket holder), så tipper jeg de tallene vil endre seg en liten smule :p  (Ja, jeg snakker i utgangspunktet om GIII)

Sitat fra: BalleKlorin på onsdag 14. mai 2014, klokken 14:15
Ser en videre til Europa/USA tipper jeg tallet er mellom 0-1%, å tro på at dette kommer til å endre seg i løpet av 5-7år er som å tro på julenissen.

Jeg kan godt tro på julenissen jeg om det gleder deg, men bare om han bruker en elektrisk slede ;) Men nei, jeg tviler på at dette kommer til å endre seg mye før en slik bil som skissert over er på markedet.... Men det skal den jo forhåpentligvis være om 4 år :)
Model S 85D

CFM

Når man ser litt på historikken i flere industrier så er det ikke uvanlig at bransjen holder litt igjen på ting som endrer på pengeflyten. Letteste eksemplet er jo musikk og film som ikke akkurat har vært raske til å bytte ut distribusjonskjeden med on demand løsninger. General Motors har jo hatt flere tydelige forsøk og tilbaketrekk. Dokumentarene Who Killed the Electric Car? (2006) (documentaryheaven) er nyttig tv-titting for de som klør seg veldig i hodet over at ikke GM, BMW og resten av mafiaen "klarer" å lage el-biler ,'-)

Kanskje også følge opp med Revenge of the Electric Car (2011)  ;D
2013 S85
2017 S90D (ap2 fsdc)

flux

#578
Sitat fra: BalleKlorin på onsdag 14. mai 2014, klokken 14:15
Ser at mange sammenligner Tesla med Apple og selv om man kan si det er likheter så er en bil fortsatt noe som er svært dyrt.
En enkel MP3 spiller er billig og får fort ett enormt volum. I bilverden går det langt tregere.
Derfor tror jeg ikke at vi kommer til å ha en massekonvertering til elbil i de neste 5 årene.
Se på undersøkelser 75-80% i elbillandet Norge ville ikke vurdere elbil. Og det med massive subsidier(avgiftsfritak/subsidier blir det samme).
Ser en videre til Europa/USA tipper jeg tallet er mellom 0-1%, å tro på at dette kommer til å endre seg i løpet av 5-7år er som å tro på julenissen.
Men det betyr ikke at vi som har elbil kan nyte de fordeler og ulemper den gir.
Massekonvertering har startet. Vi er i starten av en eksponentiell utvikling og den vil fortsette. Innen 5 år er minst 30% av nybilsalg av personbiler i velutviklede land ladbare biler.

chal

Sitat fra: flux på onsdag 14. mai 2014, klokken 16:21
Sitat fra: BalleKlorin på onsdag 14. mai 2014, klokken 14:15
Ser at mange sammenligner Tesla med Apple og selv om man kan si det er likheter så er en bil fortsatt noe som er svært dyrt.
En enkel MP3 spiller er billig og får fort ett enormt volum. I bilverden går det langt tregere.
Derfor tror jeg ikke at vi kommer til å ha en massekonvertering til elbil i de neste 5 årene.
Se på undersøkelser 75-80% i elbillandet Norge ville ikke vurdere elbil. Og det med massive subsidier(avgiftsfritak/subsidier blir det samme).
Ser en videre til Europa/USA tipper jeg tallet er mellom 0-1%, å tro på at dette kommer til å endre seg i løpet av 5-7år er som å tro på julenissen.
Men det betyr ikke at vi som har elbil kan nyte de fordeler og ulemper den gir.
Massekonvertering har startet. Vi er i starten av en eksponentiell utvikling og den vil fortsette. Innen 5 år er minst 30% av nybilsalg av personbiler i velutviklede land ladbare biler.

Enig. Det er morsomt at Norge er i front her. Etter å ha hatt en Tesla i 5 mnd og kjørt 13000km er jeg fullstendig overbevist om at dette kommer til å ta av. Veldig spennende å følge utviklingen. Batterier er det store utviklingsområdet som vil bli drevet av elbiler og solceller.

Rio

Sitat fra: Thomas Parsli på onsdag 14. mai 2014, klokken 13:34
Når tror jeg du missforstår, bb!

Alle kunne lage lage iPod, de valgte bare å lage en dårligere spiller -fordi de ville

Vi kan jo ikke tro at store firmaer som Creative, Sony eller Microsoft ikke hadde kompetansen, hvor vanskelig er det å lage en MP3-spiller med tilgjengelige deler?

Det var nok tilsvarende med iPhone; Nokia, Motorola og Blackberry ville ikke lage en bedre telefon.

::)

Thomas
(litt spydig må det være lov å være, på side 39 i diskusjonen!)

Ikke fordi de ikke hadde teknisk kompetanse (noen her tror visstnok at Tesla er teknisk nytt, i stedet for en massivt hopp markeds og salgsmessig), men fordi de fleste fabrikantene har satset på at massemarkedet for elbil ligger i billigere biler med ca 150 km rekkevidde. Om forutsetningen er rett eller ei kan selvsagt diskuteres.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: sigurdi på tirsdag 13. mai 2014, klokken 23:11
Sitat fra: Rio på tirsdag 13. mai 2014, klokken 21:04
Og bare for å påpeke det en gang til: :D

Jeg synes det Tesla har gjort er fantastisk, og det har bragt elbilen et LANGT stykke fremover. Det er dog ikke spesielt teknisk vanskelig for andre å gjøre det samme dersom de investerer og ønsker det.


Det en kan er aldri vanskelig, men det en ikke kan derimot.

Da jeg gikk rundt i Geneve på bilutsillingen, så spesielt på elektriske biler, som det var alt for få av.
Det var en ting som slo meg og det er hvor mye plass allt utstyret i e-golf, leaf, i3 osv tar.
Da tenker jeg ikke på at bilene er mindre, men fysisk størrelse på hver komponent. 

Hos Tesla er hele DC/AC konverter plassert i en kompakt enhet i selve drivverket, alt virker mye mer gjenomtenkt en på de andre bilene samtidig som mye mer kompakt en hos konkurentene.

Da mener jeg allt fra kabeltrekking til plassering av komponenter, noe som alle kan gjøre, dersom de har kompetanse og utviklings miljø som det blir satset på.

Batteri løsning

Denne har Tesla utviklet og lagt store resurser inn i sammen med driv linjen, siden selskapet startet opp i 2003, så 11 års forskning og utvikling har gitt resultater.

Dette gjør at Tesla har svært høy kompetanse på batteri løsningen sin og som ikke er like lett å kopiere over natta.

Det er spesial produserte celler i 18650 formatet, selve kjemien som blir brukt er vel ikke 100% kjent av andre en Panasonic og Tesla.
Hver celle er indeviduelt vannkjølt, overlast sikret, sentral elektronikk istede for i hver celle.
Celler er fordelt i cellebanker men også delt opp i branseller med tanke på brann.

Dette gjør at de kan holde gjevn temperatur på alle enkelt celler, øker levetiden, effektiviteten og virkningsgraden og ladehastighet på batteri pakken.
Dersom de også klarer å få ned kostanden med produksjon så har de et hesthode ledelse sammenlignet med luftkjølte batterier med store celler. (Dreamliner)

Kommer det nye kjemiske løsninger, kan dette implementeres uten å endre alt for mye i bilen, siden selve batteri enheten er en helt egen enhet.

Dersom en ser på hva ansatte som selskapet har, så er det ikke hvermansen på sine felt. :-)
Og å ha et bra team i ryggen er svært viktig når en tenker fremover.

JB Straubel - Cief Technical officer - startet å bygge om elektrisk gocart som 14 åring, (Elektrifiserte Porsche 944 senere) utviklet hybrid eletrisk fremdrifts system lisensierte til Boeing, utviklet 150kW power inverter, motor -generator controlls osv osv.

Franz Von Holzhausen - Chief Designer
Franz was Director of Design at the Mazda North American Design Center.

Gilbert Passin - Vice President, Manufacturing
23års erfaring fra Toyota, Volvo, Mack (Blant annet Vise presiedent i TMMC Toyota fabrikken i Cambrdige...


Så hva er teknologi og hva er teknisk vanskelig?
Er det å finne opp nye ting som ikke finnes, eller er det å utvikle allerede kjent teknologi og gjøre det mer anvendlig til sitt bruk eller mer effektiv?
(Det siste koster mest penger, tenke gjennom hvordan kjente produkter kan utnyttes bedre, hvordan hente opp mer olje fra brønhullene, hvordan effektivisere produksjone osv osv osv)

Var oppfinnelsen av Otto motoren teknisk vanskelig, eller videreutviklingen av den til det vi har i dag?

Var det bruk av touch skjerm, eller forsningen og utviklingen til Apple som gjorde deres mobiler mindre, lettere, enklere software og mye mer elsket av brukerene en Nokia og Sony Erickson sine?

Tesla brukte 81.5 millioner dollar i første kvartal på forskning og utvikling. :-)

Sette inn 30kWh mer batteri i en Leaf høres jo svært lett ut, men hvor skal de plassere dem om de skal bruke samme type "gammeldagse" batterier de bruker i dag?
E-golf hadde noe mer tilgjengelig plass i gulvet, så der ble jeg skuffet at de ikke har lagt inn litt mer kapasitet.

Det er svært mange underarter av Litium Ion batterier, med ulike kjemier og ulik vekt/størrelse ratio dette er det ikke så mange som tenker over et batteri er et batteri men det er det faktisk ikke. :-)

Superladere
Geni strek, de bruker samme typer ladere som i bilene, montert i rack a 10-12stk. (Pr to båser)
Produsere en type lader for Europa og en for USA, men slipper å spesial lage noe for superladerene.
Ryker en lader i en SC, så er det rackmontering så da går kapasiten ned til den defekte modulen blir byttet. 
(Videreutviklet kjent teknologi)

sigurdi

Men sigurdi - hva er "innovativt" med å sette inn en større batteripakke?

Det er noen plass- og vekt-saker som skal løses, men det er intet spesielt. Det er som hvis de fleste biler hadde 1,6 liter motor, og så laget noen 2,2 liter motor. Selvsagt er det nytt og fint og spennende, men....  Det handler jo om man tror det er et stort market for en bil med større motor.

Tilsvarende:

Du skriver at SuperCharger er en "genistrek". Jeg er enig i at det er smart å bruke mange av samme type ladere som man har i bilen, men for en person som skal lade bilen er jo det irrelevant. Da er det jo snakk om hvor mange kW man kan ha i batteriet, og da dekker CSS og CHAdeMO det batterier i de fleste biler tåler.

SuperCharger har vel ikke noen ytterligere funksjonalitet som ikke andre hurtigladere har?

====

Igjen, jeg er overhodet ikke negativ til Tesla på noen som helst måte. Jeg ønsker bare å påpeke at verdien deres, innovasjonen, ikke ligger i de tekniske løsningene, men i å ha laget en 100% elbil med høy ytelse. Og fordi de turde satse penger på det.

Det tar jeg hatten av for.

Men inverter, lader, batterier, motor, osv. er omtrent det samme som for mine CityStromers som VW laget på 90-tallet, men med oppdatert batterikjemi.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

En annen ting som Tesla skal ha skryt for, og hvor det virker som de faktisk ligger foran konkurrentene er M2M/IoT-løsningen (Machine-2-Machine / Internet of Things). Her har f. eks. Nissan virkelig knotet det til med CarWings, og VW har også hatt sine problemer, tilsynelatende.

M2M er langt vanskeligere enn de fleste bilfabrikanter forstår.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

scoot

#583
Rio, jeg har et stykke lengre bak i tråden også nevnt at Tesla ikke er noen teknisk revolusjon på noen som helst måte. I mine øyne er faktisk f.eks i8, McLaren P1 og de nye tekniske superbilene mye mer revolusjonerende rent teknisk. Kombinasjonen Batteri + Forbrenningsmotor + Elektrisk motor.

Det å få dette til og fungere sømløst er en langt større prestasjon enn det Tesla har gjort. Sagt det før, sier det igjen; Når man ser på hva som sørger for at bilen går framover er TMS en Think på anabole stereoider. Mye bedre, men ikke en større revolusjon enn at batteripakken er større.
Bare glem å diskuter her inne når det gjelder TMS + ordet revolusjon, her inne tar du feil hvis du mener den ikke er en revolusjon ;) ( Og jo, jeg har kjørt TMS en del ganger nå )

Så forøvrig en test på youtube nå, hvor noen amerikanere kjørte TMS VS M-B S550.
TMS VS 550
... i statene koster faktisk en TMS like mye som en Mercedes S550, derfor gidder ingen andre satse på helelektrisk, det er for dyrt enda og utgjør en smule av hele kaka når det gjelder salgstall.
Den gangen du får 50mil rekkevidde, til prisen av en Polo - den kjøper jeg! 
2009 Revai

Amoss

Sitat fra: Rio på onsdag 14. mai 2014, klokken 18:44
Men sigurdi - hva er "innovativt" med å sette inn en større batteripakke?

Det innovative var å bruke mange små og billige battericeller som det - da Tesla startet opp - fantes i overflod og var beregnet på laptops. Derved klarte de å holde prisen tilstrekkelig lav til at bilen ble salgbar. De var også så innovative at de valgte en kjemi som ser ut til å ha betydelig bedre levetid enn den andre bil fabrikanter har vist at de har brukt. De var også så innovative at de valgte en kjemi som som egentlig har rykte på seg for å være utrygg, og kombinere dette med sikkerhetssystemer og temperaturkontroll slik at risikoen er minimalisert. Dette mens andre fabrikanter har valgt "trygge" kjemier som yter dårligere og/eller er dyrere. De har også vist innovativ ved å klare å produsere dette uten at bilen har havnet i vektklassen "tank", og uten at det har gått på bekostning av den innvendige plassen eller bagasjekapasitet.

Må man finne opp "cold fusion" eller noe slikt for å kunne kalles innovativ i din bok? Joda, ikke noe innovativt i seg selv å klaske masse batterier i en bil, men måten dette er gjort på er innovativt, og de har vist innovativ ved å klare å gjøre dette billig nok til at det den er salgbar på det store markedet.

Å bytte ut en motor på 1,6 liter med en på 2,2 er ikke innovativt, men å bytte den ut med turbinmotor som går på naturgass er....  Eller med en AC motor :)


Sitat fra: Rio på onsdag 14. mai 2014, klokken 18:44
Du skriver at SuperCharger er en "genistrek". Jeg er enig i at det er smart å bruke mange av samme type ladere som man har i bilen, men for en person som skal lade bilen er jo det irrelevant. Da er det jo snakk om hvor mange kW man kan ha i batteriet, og da dekker CSS og CHAdeMO det batterier i de fleste biler tåler.

SuperCharger har vel ikke noen ytterligere funksjonalitet som ikke andre hurtigladere har?

Jo, SuperChager har noen ytterligere funksjoner som ikke andre hurtigladere har:
- De lader mye raskere enn noen andre hurtigladere i dag.
- De er garantert gratis hele bilens levetid.
- De plasseres ut etter en helhetlig plan - også utover landegrensene, ikke tilfeldig eller etter hvor det er best inntektsgrunnlag for å selge lading, eller etter som det kommer offentlige bevilgninger.
- De er ett innovativt og genialt markedsførings"triks", som kommer til å selge mange biler i årene fremover, og vil skille Tesla fra massen når det en gang blir konkuranse i segmentet for elbiler med lang rekkevidde.

At de har stablet mange av bilens egen lader i disse ladestasjonene er bare en smart teknisk løsning, ikke noen genistrek. Genistreken er nettverket i seg selv.

"da dekker CSS og CHAdeMO det batterier i de fleste biler tåler."
Vel, joda, i dag dekker de det for de fleste andre bilene enn Teslas. Men det hadde ikke vært kjapt nok i dag til å dekke behovet på samme måte som superchagerene for Tesla, og vil i fremtiden heller ikke gjøre det for andre biler som har tilsvarende batteripakke som Tesla. Altså, om man ikke øker kapasiteten på laderne da - vet at det er mulighet for økning i standarden, men hvor smart er det da å bygge dem ut med 50kW i dag, for så å måtte bytte dem ut om ett par år?

Joda, jeg vet, og de fleste her også vet, at Tesla ikke er den eneste bilen som er utstyrt med ett batteri. Det er ikke noe innovativt i seg selv å utstyre en bil med batterier. Men verden har ventet i mange år på at noen skulle klare å lage en elbil med god rekkevidde, og Tesla var de som laget dette først. Det er og blir åpnebart - og har vært det lenge - for alle som overhode kan tenke at man før eller senere bort i fra fossilt drivstoff, og det jo før jo bedre. Det har også hele tiden vært klart at batterielektriske biler antagelig ville være det beste alternativet (bortsett fra evnt. "atomdrevne biler" :p ) dersom noen klarte å løse den gordiske knuten med batterier som var for store, tunge, dyre og med lav levetid. Tesla løste knuten. Ikke BMW.
Model S 85D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA