Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Konkurrentene sover ikke

Startet av Havebigfun, mandag 17. desember 2012, klokken 14:36

« forrige - neste »

Car-El

+1 (da æ trur det betyr at æ e enig)

Og det at ikke alle kan lade...   Det er da virkelig over en milliard kontakter i Norges land. Ka finn man mest av? Stikkontakter eller bensin/diesel pumper?

P.S. Æ har kjørt et par(+litt til) ganger med rekkeviddeangst med dieselbilen vi hadde før.
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

sigurdi

Våkner ikke konkurrentene de neste 2-5 årene vil de merke Tesla på lommeboka. :-)
Det største problemet deres blir ikke å finne frem tegninger, hoste opp elektrisk driverk, endre produksjonen osv

Roadster, Model S og Model X er ikke laget for å konkurrere ut noe som helst, men et middel for å nå målet --> GenIII

Bilene må være dyre, ha høy inntjening for å få nok midler inn til å bygge opp produksjons kapasitet, infrastruktur, batterier osv. (Utviklings kostnader)

Tilgang på batterier blir det største problemet for konkurrentene, etterfulgt av infrastruktur på lade nettverk.
Det tar fort 3-5 år å bygge opp en batteri fabrikk i størrelesorden som trengst for litt større en minimalistisk bilproduksjon.

Sammenligner en litt med Apple så var det ikke smartmobilen alene, men hele pakken kundene ønsket og omfavnet.

Det blir ikke bare å kjøpe en bil, men tilgang til lading som kan bli en avgjørende faktor i fremtiden.

At Norges politikk fører frem, kan gi smitte effekt til andre styreorganer i andre og større land og får Tesla da opp produksjonen til hundretusener og ikke titals tusener vil det gi en liten endring.
Ser og ut som Tesla starter bygging av to batteri fabrikker hvor en skal settes i drift, de er da klar til å doble kapasiteten med ganske kort tidsperspektiv.
Da snakker vi om kapasitet til over 1 million biler i året, og det merkes.
Horten
Model X90D (18.03.17)

Thomas Parsli

Man skal aldri si aldri, men jeg har liten tro på at noen andre enn Tesla kommer til å etablere hurtigladere på samme måte som Tesla har gjort.

Med hurtigladerene ble Tesla disruptiv og gjorde det svært vanskelig for "de andre" å følge etter.

Å trivialisere det Tesla har gjort, blir like dumt som å trivialisere det Apple har gjort med iPhone.
(Bare spør Nokia og Blackberry)

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Øyvind.h

Det er imponerende hvor mye enkelte vet om Model S uten å ha noe erfaring  ;D Er det en ting jeg har lært så er det at lading er noe jeg svært sjeldent tenker på, og Wh/km måleren min viser at jeg kjører akkurat så hardt som jeg vil. Men klart - jeg har jo bare eid bilen 8-9 måneder / 12.000km. Hva vet vel jeg om det å eie Model S  8)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Rio

For det første, selvsagt skal Tesla ha skryt for å ha satset, og for å ha laget en ordenlig og god bil.

Poenget mitt, for mange innlegg siden :) , var at det er ikke spesielt teknisk utfordrende å lage en elbil med grei rekkevidde. Som elektroingeniør så ser jeg at det ikke er der problemet ligger, men med VILJEN (investere, markedsføre, bygge fabrikk, osv) til å produsere en elbil med f. eks. 300 km rekkevidde.

Dagens elbiler har en oppgitt rekkevidde på opp mot 200 km (offisielt). Det eneste man trenger å gjøre for å få den opp til 300 km er derfor å øke batteristørrelsen med kanskje 2/3 (runde tall). Det er ingen heksekunst.


Likeledes - Teslas superladere er en flott idé, og jeg husker ikke hvor mange det er i Norge og i Europa, men det er neppe noe problem for VW, Mercedes og/eller BMW å lage et tilsvarende nettverk, dersom de ØNSKET det (igjen, avhenger av vilje til å satse, markedsføre, osv.)

Tesla er et fantastisk firma fordi de er innovative og disruptive, men det er ikke spesielt teknisk komplisert å gjøre det samme dersom noen ønsker det.



Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Og bare for å påpeke det en gang til: :D

Jeg synes det Tesla har gjort er fantastisk, og det har bragt elbilen et LANGT stykke fremover. Det er dog ikke spesielt teknisk vanskelig for andre å gjøre det samme dersom de investerer og ønsker det.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Car-El

Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

sn0le

Jeg liker å sammenligne det Elon Musk og Tesla Motors har gjort med elbilen med Steve Jobs og Apple gjorde med mediaspillere.

Da Apple lanserte iPod så var det noe unikt. Men egentlig fantes alle komponentene allerede fra før av.
Det fantes små LCD-skjermer, det fantes små 1,8" harddisker, det fantes MP3-spillere etc.
Men de kombinerte de rette tingene til en ting som alle ville ha.
5GB kapasitet, nok til 1000 sanger, rett i lomma!! Med et fint brukergrensesnitt.
Og vips så var resten av bransjen frakjørt.

Tesla Motor har bygd en bil fra grunnen av og opp, istedenfor å basere seg på eksisterende chassis og tilpasse det til eldrift. (Dog gjorde de det med Roadsteren da).
De så at det er bedre å bruke masse små battericeller, for da kan du paralellkoble de (og seriekoble forsåvidt) for å få en høy spenning (400V) og mulighet til å dytte helt hinsidige mengder med Ampere på batteriet uten å få det til å smelte seg gjennom bilen ala blodet til romvesenet i Alien-filmene.
Og så skjønte de at folk ikke gidder å lade i halvannen dag før de kan kjøre videre når de er på langtur.
Dermed oppfant de Superchargere, som lader batteriet i en Model S så raskt at du såvidt rekker å ta deg en kaffe og en tur på dass før du kan kjøre videre.

Konkurrentene trenger kanskje ikke lage sin egen infrastruktur for å kunne ta igjen litt tapt terreng.
La oss si at Leaf kom med en batteripakke som gir 30 mil rekkevidde. Kanskje litt over dobbelt så stor pakke som i dag.
Man trenger ikke lade lenge på 11kW eller 22kW før en slik batteripakke er full.
Og enda mindre om man lader på Chademo.
Det hadde vært en bil som enda flere ville vært interessert i, siden 10-15 mil pr full-lading rett og slett ikke er nok for de aller fleste.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

Rio

Sitat fra: sn0le på tirsdag 13. mai 2014, klokken 21:54
Tesla Motor har bygd en bil fra grunnen av og opp, istedenfor å basere seg på eksisterende chassis og tilpasse det til eldrift. (Dog gjorde de det med Roadsteren da).
De så at det er bedre å bruke masse små battericeller, for da kan du paralellkoble de (og seriekoble forsåvidt) for å få en høy spenning (400V) og mulighet til å dytte helt hinsidige mengder med Ampere på batteriet uten å få det til å smelte seg gjennom bilen ala blodet til romvesenet i Alien-filmene.
Og så skjønte de at folk ikke gidder å lade i halvannen dag før de kan kjøre videre når de er på langtur.
Dermed oppfant de Superchargere, som lader batteriet i en Model S så raskt at du såvidt rekker å ta deg en kaffe og en tur på dass før du kan kjøre videre.

Men jeg forstår ikke hvorfor folk tror dette er spesielt (rent teknisk)?

Jeg har to VW CityStromer fra 90-tallet. Det er ikke noe teknisk problem med å sette inn Li-celler i den seriell/paraell-kombinasjonen jeg måtte ønske. Den eneste "utfordringen" er at batteriene må fysisk passe der de originale batteriene stod. Batteriboksene kommer med oppvarming og lufting. Dette er 20 år gammelt.

En superlader er da ikke noe forskjellig fra en hvilken som helst annen hurtiglader. CHAdeMo kan levere 62,5 kW (opptil 500 V), og CSS opptil 86 kW.

Det Tesla har gjort er å satse på et konsept med ren eldrift (enklere enn å begynne med enda et fossilbilmerke), og det skal de har skryt for. Mye skryt.

Men superladere, batteripakker, osv. er faktisk ikke så teknisk nytt. Bruken av det er.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

sigurdi

#564
Sitat fra: Rio på tirsdag 13. mai 2014, klokken 21:04
Og bare for å påpeke det en gang til: :D

Jeg synes det Tesla har gjort er fantastisk, og det har bragt elbilen et LANGT stykke fremover. Det er dog ikke spesielt teknisk vanskelig for andre å gjøre det samme dersom de investerer og ønsker det.

Det en kan er aldri vanskelig, men det en ikke kan derimot.

Da jeg gikk rundt i Geneve på bilutsillingen, så spesielt på elektriske biler, som det var alt for få av.
Det var en ting som slo meg og det er hvor mye plass allt utstyret i e-golf, leaf, i3 osv tar.
Da tenker jeg ikke på at bilene er mindre, men fysisk størrelse på hver komponent. 

Hos Tesla er hele DC/AC konverter plassert i en kompakt enhet i selve drivverket, alt virker mye mer gjenomtenkt en på de andre bilene samtidig som mye mer kompakt en hos konkurentene.

Da mener jeg allt fra kabeltrekking til plassering av komponenter, noe som alle kan gjøre, dersom de har kompetanse og utviklings miljø som det blir satset på.

Batteri løsning

Denne har Tesla utviklet og lagt store resurser inn i sammen med driv linjen, siden selskapet startet opp i 2003, så 11 års forskning og utvikling har gitt resultater.

Dette gjør at Tesla har svært høy kompetanse på batteri løsningen sin og som ikke er like lett å kopiere over natta.

Det er spesial produserte celler i 18650 formatet, selve kjemien som blir brukt er vel ikke 100% kjent av andre en Panasonic og Tesla.
Hver celle er indeviduelt vannkjølt, overlast sikret, sentral elektronikk istede for i hver celle.
Celler er fordelt i cellebanker men også delt opp i branseller med tanke på brann.

Dette gjør at de kan holde gjevn temperatur på alle enkelt celler, øker levetiden, effektiviteten og virkningsgraden og ladehastighet på batteri pakken.
Dersom de også klarer å få ned kostanden med produksjon så har de et hesthode ledelse sammenlignet med luftkjølte batterier med store celler. (Dreamliner)

Kommer det nye kjemiske løsninger, kan dette implementeres uten å endre alt for mye i bilen, siden selve batteri enheten er en helt egen enhet.

Dersom en ser på hva ansatte som selskapet har, så er det ikke hvermansen på sine felt. :-)
Og å ha et bra team i ryggen er svært viktig når en tenker fremover.

JB Straubel - Cief Technical officer - startet å bygge om elektrisk gocart som 14 åring, (Elektrifiserte Porsche 944 senere) utviklet hybrid eletrisk fremdrifts system lisensierte til Boeing, utviklet 150kW power inverter, motor -generator controlls osv osv.

Franz Von Holzhausen - Chief Designer
Franz was Director of Design at the Mazda North American Design Center.

Gilbert Passin - Vice President, Manufacturing
23års erfaring fra Toyota, Volvo, Mack (Blant annet Vise presiedent i TMMC Toyota fabrikken i Cambrdige...


Så hva er teknologi og hva er teknisk vanskelig?
Er det å finne opp nye ting som ikke finnes, eller er det å utvikle allerede kjent teknologi og gjøre det mer anvendlig til sitt bruk eller mer effektiv?
(Det siste koster mest penger, tenke gjennom hvordan kjente produkter kan utnyttes bedre, hvordan hente opp mer olje fra brønhullene, hvordan effektivisere produksjone osv osv osv)

Var oppfinnelsen av Otto motoren teknisk vanskelig, eller videreutviklingen av den til det vi har i dag?

Var det bruk av touch skjerm, eller forsningen og utviklingen til Apple som gjorde deres mobiler mindre, lettere, enklere software og mye mer elsket av brukerene en Nokia og Sony Erickson sine?

Tesla brukte 81.5 millioner dollar i første kvartal på forskning og utvikling. :-)

Sette inn 30kWh mer batteri i en Leaf høres jo svært lett ut, men hvor skal de plassere dem om de skal bruke samme type "gammeldagse" batterier de bruker i dag?
E-golf hadde noe mer tilgjengelig plass i gulvet, så der ble jeg skuffet at de ikke har lagt inn litt mer kapasitet.

Det er svært mange underarter av Litium Ion batterier, med ulike kjemier og ulik vekt/størrelse ratio dette er det ikke så mange som tenker over et batteri er et batteri men det er det faktisk ikke. :-)

Superladere
Geni strek, de bruker samme typer ladere som i bilene, montert i rack a 10-12stk. (Pr to båser)
Produsere en type lader for Europa og en for USA, men slipper å spesial lage noe for superladerene.
Ryker en lader i en SC, så er det rackmontering så da går kapasiten ned til den defekte modulen blir byttet. 
(Videreutviklet kjent teknologi)

sigurdi
Horten
Model X90D (18.03.17)

flux

#565
Sitat fra: Rio på tirsdag 13. mai 2014, klokken 21:04
Og bare for å påpeke det en gang til: :D

Jeg synes det Tesla har gjort er fantastisk, og det har bragt elbilen et LANGT stykke fremover. Det er dog ikke spesielt teknisk vanskelig for andre å gjøre det samme dersom de investerer og ønsker det.
Det tar uansett tid, selv for BMW og VW. Å lage nye bilmodeller er ikke som en ny mobil modell. Så det er teknisk vanskelig, og selv om de innehar kompetansen, tar det tid å få på plass nye bilmodeller, minst 3år fra en planlagt modell til den kan rulles ut fra en ny produksjonslinje.

Det er kun Musk og Ghosn som er forberedt på det paradigmeskiftet som nå utfolder seg. Bmw, Audi, VW har dårlig tid, og andre er allerede frakjørt.

sn0le

@Rio:
Men det var jo litt av essensen i innlegget mitt.
Når Apple laget iPoden så tok de masse deler som allerede fantes, og bygde en enhet som allikevel var unik og nyskapende.
Og de ble umåtelig populære. Konkurrentene innså nok ikke dette før det var for seint.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

Thomas Parsli

Sitat fra: Rio på tirsdag 13. mai 2014, klokken 22:18
Men jeg forstår ikke hvorfor folk tror dette er spesielt (rent teknisk)?

Jeg har to VW CityStromer fra 90-tallet. Det er ikke noe teknisk problem med å sette inn Li-celler i den seriell/paraell-kombinasjonen jeg måtte ønske. Den eneste "utfordringen" er at batteriene må fysisk passe der de originale batteriene stod. Batteriboksene kommer med oppvarming og lufting. Dette er 20 år gammelt.

Rent teknisk sett er det få tine som er imponerende i etterkant, er det ikke?
Og Bugatti Veyron er jo bare en bil med litt større motor, BMW kunne jo lagd den for lenge siden hvis de bare ville?

Men vi kan kanskje være enig om at de store etablerte bilprodusenten i teorien har kompetansen som skal til for å lage en bil som Model S -de evner det bare ikke?

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

JO

Tror flere av de store både evner og kan hvis de vil. De vil bare ikke.
Det er ikke ett paradigmeskifte som er godt i gang. Fossilbilen vil være med oss lenge enda. Elektrisk drevne biler er ubetydelige i den store sammenhengen. Gen||| vil ikke endre det.
Jeg er ikke skeptisk til elbil og trives svært godt med min Model S, men jeg tror ikke fossilbilen vil bli utkonkurert på en god stund. Fossil energi er egentlig svært billig. For veldig mange her i verden spesielt i de store bilmarkedene så har elbilen svært langt igjen. De er dyre, de har ulemper
, det går ikke ann å bortforklare med SC osv at ladetid er en ulempe. Rekkevidde ved større hastighet osv. Men jeg tror elbilen vil i svært lang tid fremover leve som ett supplement. og da snakker vi 10-15 år minst.
Hyundai Ioniq 5 21
Kansellert Polestar 2 reservert
Seat Mii Electric 20
x Svart Model S 14

Øyvind.h

Ved å gi bort litt tid på hurtiglader på langtur, slipper du å dra på bensinstasjonen hver uke og spyle tusenlapper ned i tanken. Jeg vet hva jeg foretrekker, og hvilket av de scenariene jeg ser på som den største ulempen....
Fossilbilene klarer jo ikke fylle seg selv over natten. Helt håpløst!
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA