Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Konkurrentene sover ikke

Startet av Havebigfun, mandag 17. desember 2012, klokken 14:36

« forrige - neste »

timingbeltkiller

Sitat fra: flux på søndag 09. februar 2014, klokken 11:13
Tar en med plugin hybrider som elbiler, er jeg sikker på at det tilsammen utgjør over 80% av nybilsalg i 2020.
Skulle ønske du hadde rett!
Kan muligens  bli det i N. alle elbilers paradis.
Men globalt blir nok virkeligheten adskillig nærmere 8 enn 80.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

VigdisA

Model S P85+ (2013 Signature)
Model X Plaid (2022)
Styreleder/President i Tesla Owners Club Norway
Styremedlem i Oslo og Akershus, Elbilforeningen

Gusse

Ser på bildene av KIA sin elbil og tenker.....joda konkurrentene sover :D

Leif1

Sover????
Designeren må ha vært i koma!
Konvertitt fra S til X

Tai

Det som nok engang overrasker meg er at ingen andre leverer elbiler med lengre rekkevidde enn 200 kilometer. Mest sannsynlig har de en plan B for lengre rekkevidde når elbiler tar skikkelig av men det blir jo holdt tilbake fordi de vil selge flere fossilbiler.

Men igjen, det som Tesla gjør er kjempesmart, nettverket av superladere gjør jo at de har et gigantisk fortrinn foran alle andre. Og det vil ta laaaaang tid og mye penger for et annet bilmerke å gjøre det samme.

Tai
"Ever notice that anyone going slower than you is an idiot, but anyone going faster is a maniac?" - George Carlin

Kallagtunet

#380
Sitat fra: Tai på lørdag 15. februar 2014, klokken 12:05
Det som nok engang overrasker meg er at ingen andre leverer elbiler med lengre rekkevidde enn 200 kilometer. Mest sannsynlig har de en plan B for lengre rekkevidde når elbiler tar skikkelig av men det blir jo holdt tilbake fordi de vil selge flere fossilbiler.

Tai

Av samme grunn som Tesla ikke er klare til å lansere sin model E. Ett stort batteri som gir lang rekkevidde er for dyrt til at bilen blir salgbar.

Den eneste grunnen til at Tesla har klar dette er at de har laget en bil som er i ett prissegment (rundt 100k dollar)  der kost av av batteriet ikke blir en så stor andel av total kost og kjøpere ikke er så prissensitive. Det at Model S selger i Norge er jo ikke på grunn av at den er billig men på grunn at andre biler er dyre på grunn av avgifter. Slik er det jo ikke i resten av verden! Å selge en enkel bil med lang rekkevidde som i US har pris som en BMW 3 serie eller MB C klasse skjønner alle fabrikanter inklusive Tesla at ikke er mulig med det batterier koster i dag.

Teslanewbie

#381
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

D.O

Nå:Mazda mx30, Proace electric,  Rav-4 , BMW M5, Fox Mustang og Haibike el sykkel
Bestilt/reservert:
Cybertruck
Før:
Hyundai Kona
Model 3 (kansellert for Kona'n)
Model S P85 -13
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

Griffel

Sitat fra: Teslanewbie på lørdag 15. februar 2014, klokken 12:57
Denne bil parkerer tesla..
Dette er jo en konseptbil som neppe blir å få kjøpt, men om så skjer er nok denne rimligere og du kan bestille den idag: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10133927

Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Øyvind.h

Sitat fra: Griffel på lørdag 15. februar 2014, klokken 13:07
Sitat fra: Teslanewbie på lørdag 15. februar 2014, klokken 12:57
Denne bil parkerer tesla..
Dette er jo en konseptbil som neppe blir å få kjøpt, men om så skjer er nok denne rimligere og du kan bestille den idag: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10133927

SLS E-drive er vel mulig å kjøpe nå? Koster ca 3 mill og går rundt 250km? Mulig den er kjappere rundt en bane enn Model S, men så koster Mercedesen fem ganger så mye :) Konkurrent my ass :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Cobos

Sitat fra: Kallagtunet på lørdag 15. februar 2014, klokken 12:50
Av samme grunn som Tesla ikke er klare til å lansere sin model E. Ett stort batteri som gir lang rekkevidde er for dyrt til at bilen blir salgbar.

Den eneste grunnen til at Tesla har klar dette er at de har laget en bil som er i ett prissegment (rundt 100k dollar)  der kost av av batteriet ikke blir en så stor andel av total kost og kjøpere ikke er så prissensitive. Det at Model S selger i Norge er jo ikke på grunn av at den er billig men på grunn at andre biler er dyre på grunn av avgifter. Slik er det jo ikke i resten av verden! Å selge en enkel bil med lang rekkevidde som i US har pris som en BMW 3 serie eller MB C klasse skjønner alle fabrikanter inklusive Tesla at ikke er mulig med det batterier koster i dag.
En titt på Bavaria Oslo viser et årsresultat på mellom 1% og 4%. La oss si 3% for en norsk BMW forhandler.
Det er rapportert om at BMW har ca 10% i profitt på årsregnskapet sitt. Hvordan det er i praksis på hver enkelte bil er ikke så greit å si så jeg antar at dette gjelder 5 serie som sikkert ligger sånn midt på i BMW sin modellportefølje.
Det er sterke indisier som tilsier at Tesla har 25% brutto fortjeneste på hver bil.

530d 694 800,- avgifter 270 330,- Bilpris: 424 470,- Totalkostnad BMW: 370 562,-
550i 1214 900,- avgifter 625 987,- Bilpris: 588 913,- Totalkostnad BMW: 514 121,-

Ganger vi opp med 0,97 og så 0,90 får vi totalkostnad for BMW til å lage disse bilene.
Ja jeg vet det er forskjell på totalfortjeneste for hele BMW og brutto fortjenestes margin på Tesla sine biler, men desverre finner jeg ikke helt sammenlignbare tall.

Model S60 463 800,- Avgifter: 0,- Bilpris: 463 800,-
Model P85 607 800,- Avgifter: 0,- Bilpris: 607 800,-

Allerede her ser vi at den faktiske kostnaden for en sammenlignbar BMW 5 serie og en Model S er klart i BMW sin favør, men ekstremt mye er den ikke. 20 000,- i forskjell på en P85 og en 550i er i seg selv ikke utslagsgivende tør jeg påstå.

Når det gjelder batteripris ser vi at en S60 med 25% margin koster Tesla 347 850,- å bygge. Mest sannsylig er nok marginen kanskje 15% på en S60 og 25% på en P85. Dermed blir det bygge kostnader på
henholdsvis 394 230,- og 455 850,-. Teslamotorsclub har en lang diskusjon rundt forventet batteripris og siden det ser ut som man kan kjøpe billige kinabatterier i størrelseorden 1-10 stk til en pris rundt 250-300$ /kWh så virker det meget sannsynlig at Tesla sin pris når de er største kunden hos Panasonic gir de rundt $200 / kWh.  Det gir en batterikostnad på henholdsvis 72 000,- og 102 000,-.
Bruker vi videre denne prisen viser det seg at prisen for S60 og P85 uten batteri blir:
S60: 394 230 - 72 000 = 322 230,-
P85: 455 850 - 102 000 = 353 850,-

Det burde også stemme relativt godt med at P85 er noe dyrere å lage enn S60, men antagelig er forskjellen for Tesla ikke mer enn 20 000,- tenker jeg.

Så hva betyr dette for Model E.

Jo, Elon Musk sa i Folketeateret at de forventer en 30-40% reduksjon i batteripris fra Gigafabrikken.

Antar at Model E har tilsvarnde rekkevidde som S60 i startutgaven, men pga lavere vekt og mindre størrelse vil en passende startstørrelse være E50 så et 50kWh batteri.
I begynnelsen er nok profittmarginen mye lavere for E50 så antar 10%. Den skal koste ca halvparten av Model S, har blitt nevnt. $30k-$35k for Model E. Siden Model S starter på $70k i USA går vi for aggressive $30k + 10% i Norgetillegg som vel er det de tar på Model S nå.
Det gir en utsalgspris på 198 000,-, la oss si 200 000,-
Batteriet utgjør av det med 30% reduksjon 42 000,-
200k med 10% margin gir en kostnad for Tesla på 180 000,-
180 000 - 42000 = 138 000 å bygge bil for.

Ser vi på BMW sin 316i får vi disse tallene.
316i 342 500,- Avgifter 97 373 Bilpris: 245 117  BMW pris: 213 995,-
Trekker vi fra motoren her ser det ikke usannsynlig ut at Tesla skal klare å levere sin modell E med relativt moderate prisreduksjoner på batteriet.
Og det er ingen tvil om at hvis de faktisk annonserer den til 200k i Norge kommer den til å selge som gal.
Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

scoot

Sitat fra: Tai på lørdag 15. februar 2014, klokken 12:05
Det som nok engang overrasker meg er at ingen andre leverer elbiler med lengre rekkevidde enn 200 kilometer. Mest sannsynlig har de en plan B for lengre rekkevidde når elbiler tar skikkelig av men det blir jo holdt tilbake fordi de vil selge flere fossilbiler.

Men igjen, det som Tesla gjør er kjempesmart, nettverket av superladere gjør jo at de har et gigantisk fortrinn foran alle andre. Og det vil ta laaaaang tid og mye penger for et annet bilmerke å gjøre det samme.

Tai
Du har selvfølgelig helt rett i det du skriver. Men ikke undervurder konkurrentene, spesielt ikke de fra Tyskland. Der er det nok penger til å bygge ut hva de vil.

Men, sannheten er vel at for de store bilkonsernene er brøkdelen av elbil-salg for lite - dermed ikke et satningsområde bortsett fra relativt billige bybiler.
Hvilken som helst bilprodusent sitter nok på penger og teknologi til å lage en bil med like lang rekkevidde som Tesla - spørsmålet er vel om de gidder før resten av verden slenger seg på bølgen.
2009 Revai

cyber

Sitat fra: scoot på lørdag 15. februar 2014, klokken 21:06

Men, sannheten er vel at for de store bilkonsernene er brøkdelen av elbil-salg for lite - dermed ikke et satningsområde bortsett fra relativt billige bybiler.
Hvilken som helst bilprodusent sitter nok på penger og teknologi til å lage en bil med like lang rekkevidde som Tesla - spørsmålet er vel om de gidder før resten av verden slenger seg på bølgen.

Det som tvinger de store bilprodusentene til CO2-reduserende tiltak er krav fra myndighetene ( i Europa les EU ). Tesla Model S P85 har i tyske øyne et utslipp på 134 g/km, tilsvarende en god hybrid eller en middels diesel- / bensinbil.
Rene elektriske biler er med dagens batteripriser og teknologi i tyskernes øyne urealistiske pga for høye produksjonskostnader - selv om det sikkert kommer noe fra de store tyske bare for å vise at de kan.

VigdisA

Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 15. februar 2014, klokken 14:43
Sitat fra: Griffel på lørdag 15. februar 2014, klokken 13:07
Sitat fra: Teslanewbie på lørdag 15. februar 2014, klokken 12:57
Denne bil parkerer tesla..
Dette er jo en konseptbil som neppe blir å få kjøpt, men om så skjer er nok denne rimligere og du kan bestille den idag: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10133927

SLS E-drive er vel mulig å kjøpe nå? Koster ca 3 mill og går rundt 250km? Mulig den er kjappere rundt en bane enn Model S, men så koster Mercedesen fem ganger så mye :) Konkurrent my ass :)
Det er vel en slik Røkke og Stordalen har. Har sett Røkke sin, lå bak meg :-)
Model S P85+ (2013 Signature)
Model X Plaid (2022)
Styreleder/President i Tesla Owners Club Norway
Styremedlem i Oslo og Akershus, Elbilforeningen

jkirkebo

Sitat fra: cyber på lørdag 15. februar 2014, klokken 21:41
Det som tvinger de store bilprodusentene til CO2-reduserende tiltak er krav fra myndighetene ( i Europa les EU ). Tesla Model S P85 har i tyske øyne et utslipp på 134 g/km, tilsvarende en god hybrid eller en middels diesel- / bensinbil.

I EUs øyne har den 0g/km. Skal man nå kravet om 85g/km for nybilparken i snitt innen 2020 er man nesten nødt til å ha en god andel nullutslippsbiler. Alternativet er å f.eks forby biler med over 120g/km i utslipp. Tror nok det svir værre for Tyskerne enn å produsere en god andel el-biler.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA