Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Konkurrentene sover ikke

Startet av Havebigfun, mandag 17. desember 2012, klokken 14:36

« forrige - neste »

Kallagtunet

Sitat fra: timingbeltkiller på fredag 01. november 2013, klokken 21:28
Sitat fra: bjoris på fredag 01. november 2013, klokken 16:53
Tesla kom å beviste at det gikk ann
TM har strengt tatt foreløbig bare bevist det er mulig å selge store luksusbiler drevet med el.
I den volumfattige luksusklassen er det i prinsippet mulig å selge nesten hva som helst.
Kjøperne her ser mindre på penger og mer på om et produkt faller i smak.

Volumklassen for folk flest er noe helt annet.
Her er det særs få som kjøper biler som ikke kan konkurrere på pris.

Sagt på en annen måte:
Det er alltid et visst marked for diamantbesatte armbåndsur.
Men ikke for diamantbesatte kulepenner.


Fakta fra US som understøtter ditt argument.

http://www.edmunds.com/industry-center/analysis/drive-by-numbers-tesla-model-s-is-the-vehicle-of-choice-in-many-of-americas-wealthiest-zip-codes.html

Tesla-man

Sitat


BMW og andre kappes om å lage "underligheter" på hjul når det skal være elektrisk. Legg til en alt for kort rekkevidde i tillegg...    :(

thumbs up :)
Nåværende:
P85
P85D
Kommer:
2 x Model E
Porsche Mission E

Jalla

Sitat fra: HABEL på fredag 01. november 2013, klokken 13:52

Hvorfor er det (nesten) bare Tesla som har forstått at en el-bil godt kan se ut som en premium "vanlig" bil? Dette skårer de enormt på.

BMW og andre kappes om å lage "underligheter" på hjul når det skal være elektrisk. Legg til en alt for kort rekkevidde i tillegg...    :(

Du burde ha fått med deg at i3 er laget som en bybil, og ikke noe annet. Da er det en fordel å ikke være 5m lang, 2m bred og ha en liten svingradius. Størrelse innvirker selvsagt også på vekt, som også rekkevidde gjør. Det er derfor Tesla S veier 1100kg mer enn i3.

Tesla-man

Bybil eller ikke - BMW'en behøver jo strengt tatt ikke se ut som den er hentet rett fra Andeby selv om den skal være kort og smal. 

...og;  Halogen lys som standard? Er'e mulig???
Nåværende:
P85
P85D
Kommer:
2 x Model E
Porsche Mission E

Jalla

Sitat fra: Tesla-man på lørdag 02. november 2013, klokken 13:15
Bybil eller ikke - BMW'en behøver jo strengt tatt ikke se ut som den er hentet rett fra Andeby selv om den skal være kort og smal. 

...og;  Halogen lys som standard? Er'e mulig???

Nå er design noe som er individuelt fra person til person, og at noen ikke liker en bil er bare normalt. Jeg har enda ikke sett bilen live så jeg skal ikke uttale meg så mye for eller imot. Selv synes jeg Tesla S var fin når jeg så de første bildene av den, og når jeg så den live de første gangene. Etterhvert så har mye av dette glidd over. Halogen eller ikke, men for en bil som er bybil holder sikkert dette.

Selv hadde jeg heller følt meg lurt hvis jeg bestilte xenon på en Tesla, og fant ut at det er laveffekt versjonen fordi de har droppet lyktespylere.

eledille

Sitat fra: Tesla-man på lørdag 02. november 2013, klokken 13:15
...og;  Halogen lys som standard? Er'e mulig???

Øh, det har MS også. Ja, det er en skam.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

stor66

Sitat fra: jsu224 på fredag 01. november 2013, klokken 21:31
Ikke akkurat en konkurrent, men dæven det er fler som kan lage pene elbiler!!  ;D

Fant en artikkel fra Finansavisen Motor på jobb her om dagen...

http://www.rimac-automobili.com/

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQMOaZlywr0L1RNrB3lkJfoIS2eKrzJTTg7uPyU4xqsrDAvqjt37g
Dette er den første seriøse satsingen på elbil utenom Tesla.

Gjennomført elektrisk med bedre rekkevidde enn model S! Dette er en konseptbil på linje med Roadster, men med 5 års teknologiutvikling lagt til. En større fossilprodusent bør kjenne sin besøkelsestid her, eller se på at luksus- og ytelsesmarkedet blir overtatt.

Fem år til og jeg vil overhode ikke bli overrasket hvis Rimac og Tesla er to av verdens ti største bilprodusenter.
-S- #1791 - VIN 15893 - Kongsberg - lev: 30/9 kl.10.00
Tesla S Std. 85kWh 19" hjul +alt, men ikke -bakoverseter -sikkerhet -pakkehylle -dobbeltlader

Sjøhyene

wow, holder jo nesten følge med Bugatti Veyron den der  :o
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

arnkl

Sitat fra: stor66 på mandag 04. november 2013, klokken 09:54
Sitat fra: jsu224 på fredag 01. november 2013, klokken 21:31
Ikke akkurat en konkurrent, men dæven det er fler som kan lage pene elbiler!!  ;D

Fant en artikkel fra Finansavisen Motor på jobb her om dagen...

http://www.rimac-automobili.com/

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQMOaZlywr0L1RNrB3lkJfoIS2eKrzJTTg7uPyU4xqsrDAvqjt37g
Dette er den første seriøse satsingen på elbil utenom Tesla.

Gjennomført elektrisk med bedre rekkevidde enn model S! Dette er en konseptbil på linje med Roadster, men med 5 års teknologiutvikling lagt til. En større fossilprodusent bør kjenne sin besøkelsestid her, eller se på at luksus- og ytelsesmarkedet blir overtatt.

Fem år til og jeg vil overhode ikke bli overrasket hvis Rimac og Tesla er to av verdens ti største bilprodusenter.

No kostar vel Rimac over 7 millionar, viss eg ikkje hugsar feil. Ikkje akkurat ein konkurrent til Model S med den prisen.

Men eg må innrømme at eg er litt overraska at Røkke og Stordalen gikk for ein el-Mercedes til 3 millionar med mindre rekkevidde enn Model S, når dei kunne lagt til litt "småpengar" og i staden kjøpt ein Rimac.
S85 (blå, med det meste, VIN# *20295)
VW e-Up! (2014, kjøpt brukt)

ohh

Toyota med første "seriøse" utfordrer slik jeg ser det; den oppgis til å få samme rekkevidde. Det blir spennende om de klarer å levere iht det de sier.

http://touch.latimes.com/#section/-1/article/p2p-78057277/
Tesla Model S Sig P85+ (solgt)
Tesla Model S 85D (Solgt)
Tesla Model X P90DL (P100DL)
Reservasjon Model 3

SIS

Sitat fra: ohh på tirsdag 05. november 2013, klokken 20:34
Toyota med første "seriøse" utfordrer slik jeg ser det; den oppgis til å få samme rekkevidde. Det blir spennende om de klarer å levere iht det de sier.

http://touch.latimes.com/#section/-1/article/p2p-78057277/

De har noe å gå på mht. design.. men det er self. en smaks-sak. Så spørs det om noen er villige til å bygge ut et nettverk av hydrogen stasjoner. Flytende hydrogen er vel også svært kraft-krevende å fremstille.

Sjøhyene

#296
Hydrogen er jo dødfødt som drivstoff per dags dato.
Alt for dyrt å produsere, så det må gjøres noen virkelige kvantesprang i forhold til utvinnings metoder før hydrogen biler skal bli noe reelt alternativ for vanlige folk.

Og de må nok heller konkurrere med strøm priser heller enn bensin priser etter som batterien blir bedre og rekkevidde mindre og mindre problem med elbiler.

Og så kan man jo spørre seg selv om hvorfor ikke da heller ha en gigantisk hydrogen fuel cell kraft stasjon som konverterer hydrogen til energi mye mer effektivt enn disse bilene og så heller ha en elmotor i bilen som konverterer denne strømmen til bevegelses energi så effektivt som omtrent teoretisk er mulig.
Nei, elmotorer i biler som får strøm direkte fra enten batteri eller kondensator er helt klart framtiden sånn jeg ser det.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

Cowboystrekk

Såvidt meg bekjent koster hydrogendrivstoff mindre for forbrukere om det unntas avgifter, men om dette ikke gjøre så får man et problem. I USA og endel land med svært lave avgifter må nok teknologien utvikle seg adskillig før man greier å produsere det til en vettug kostnad. Ift bykjøring om vinteren er vannutslippene fra hydrogenbilene et problem ift is på vegen.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Sjøhyene

Husker jeg leste for ikke lenge siden at hydrogen som drivstoff koster ca samme per mil som bensin/diesel for forbrukere.
Men kan godt hende det lider veldig av ting som f.eks lite marked/konkurranse og at det stort rom for forbedring selv uten teknologiske nyvinninger.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

janmb

Det er synd det er såpass energikrevende å fremstille hydrogen som drivstoff - spesielt ettersom tilgangen er tilnærmet uendelig.

Når det er sagt har jo vanndamp som eksos også noen artige utfordringer i vinterlandet Norge
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA