Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Konkurrentene sover ikke

Startet av Havebigfun, mandag 17. desember 2012, klokken 14:36

« forrige - neste »

ohh

Sitat fra: Duzzy på lørdag 19. oktober 2013, klokken 10:15
Ser ut som det blir en del BMW etterhvert.

http://www.rb.no/bil/article6928726.ece
Kan se ut som du har rett, om det er siste del av artikkelen du sikter til:
SitatBMW har merkevare-registrert hele modellrekken fra i1 til i9. Superhybriden i8 kommer neste år – og med den positive mottakelsen i3 allerede har fått, er det grunn til å vente flere elbiler fra merket i årene som kommer.

Sjekk denne artikkelen, som viser at BMW vurderer i5 (!)
http://insideevs.com/inside-source-reveals-bmw-i5-is-already-in-the-discussion-phase/
Tesla Model S Sig P85+ (solgt)
Tesla Model S 85D (Solgt)
Tesla Model X P90DL (P100DL)
Reservasjon Model 3

VigdisA

http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=10127531

Her står det mere om BMW og litt om VW som også kommer.
0-100 på ca 7 sekunder er ikke så verst, selv om jeg holder en knapp på Tesla
Blir spennende å se om Tesla klarer å få andeler av elbilmarkedet når to tyske fabrikanter har egen bil på gang.
Model S P85+ (2013 Signature)
Model X Plaid (2022)
Styreleder/President i Tesla Owners Club Norway
Styremedlem i Oslo og Akershus, Elbilforeningen

OddB

Kommer konkurransen fra en helt annen kant ?
En hydrogenbil med rekkevidde på over 60 mil til prisen av en "vanlig" bil om et par år ?
http://radio.nrk.no/serie/ekko-hovedsending/mdsp25021413/28-10-2013?area=#t=1m11s
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Oreo

Om konkurentene fortsetter å sove i timen kan nok Tesla's mål om å selge 10 000 biler i Tyskland i 2015 fort bli høyere (eller lik 100 000 som "Seeking Alpha" kom i skade for å skrive. Helt ufattelig hvor amatørmessig det går an å skrive).
http://www.welt.de/wirtschaft/article121253505/Die-coolsten-Typen-der-Welt-kaufen-Tesla.html
http://www.autonews.com/article/20131026/OEM05/131029904/tesla-eyes-annual-sales-of-10000-cars-in-germany-musk-says#axzz2j0wb6T3O
http://seekingalpha.com/currents/post/1359592?source=email_rt_mc_readmore
Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
x-Tesla Model X, 100D 17.12.2017-12.04.2021
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13->

janmb

Dersom merker som BMW etc fortsetter en like elendig trend som de har gjort med f.eks i3 så blir ikke de konkurrenter til Tesla i overskuelig fremtid i det hele tatt.

Vi trenger konkurrenter i samme segment, dvs med skikkelig rekkevidde, ytelse og ikke minst noe som ikke ser ut som om det var designet av picasso.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

OddB

Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Amoss

Sitat fra: OddB på mandag 28. oktober 2013, klokken 13:01
Kommer konkurransen fra en helt annen kant ?
En hydrogenbil med rekkevidde på over 60 mil til prisen av en "vanlig" bil om et par år ?
http://radio.nrk.no/serie/ekko-hovedsending/mdsp25021413/28-10-2013?area=#t=1m11s

Dejavu....  Måtte sjekke datoen så det ikke var ett opptak i fra 1993 ;)

Har jo hørt dette i 20 år nå...
Model S 85D

Amoss

Sitat fra: OddB på mandag 28. oktober 2013, klokken 13:30
Karosseri bygd av batterier ?
http://www.side3.no/motor/article3702166.ece

Slik at bilen kan brenne uansett hvor karosseriet blir gjennomhullet av fremmedlegemer i veien? ;)
Model S 85D

Sjøhyene

Sitat fra: janmb på mandag 28. oktober 2013, klokken 13:27
Dersom merker som BMW etc fortsetter en like elendig trend som de har gjort med f.eks i3 så blir ikke de konkurrenter til Tesla i overskuelig fremtid i det hele tatt.

Vi trenger konkurrenter i samme segment, dvs med skikkelig rekkevidde, ytelse og ikke minst noe som ikke ser ut som om det var designet av picasso.
meh, jeg syns det virker som BMW gjør veldig mye riktig her jeg.
Selvfølgelig kan ikke i3 konkurrere med MS, men det var jo helt klart ikke meningen heller. Regner med at enten de eller noen av de andre store har MS konkurrenter på veien i løpet av et par år. Er jo uansett et lite marked på verdensbasis for biler som koster så mye som MS gjøre, før skatter.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

janmb

Sitat fra: Sjøhyene på mandag 28. oktober 2013, klokken 14:07
meh, jeg syns det virker som BMW gjør veldig mye riktig her jeg.
Selvfølgelig kan ikke i3 konkurrere med MS, men det var jo helt klart ikke meningen heller. Regner med at enten de eller noen av de andre store har MS konkurrenter på veien i løpet av et par år. Er jo uansett et lite marked på verdensbasis for biler som koster så mye som MS gjøre, før skatter.

Joda, enig i det, men selv om det er Leaf og lignende biler de konkurrerer med måtte det da gå an å designe en bil som ikke ser ut som et juletre. Spesielt med tanke på at BMW tross alt er et bilmerke med god tradisjon for relativt bra design.

Det er en forbannet uvane at elbiler på død og liv skal skille seg ut som nettopp noe annet enn vanlig biler. Noe Tesla er stort sett alene om å få riktig hittil.

Mange konkurrenter i Model S prisklasse får vi nok neppe, og det er helt greit. Det vi derimot trenger er flere alternativer med samme range.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

Mhal

BMW i3 er levert med rekkevidde forlenger i dei fleste markeder. Men vår sære avgiftspolitikk gjer at den er reint elektrisk i Norge. Slik vil nok mange løyse rekkevidde problemet, men det blir ikke tilgjengelig for oss  :(

timingbeltkiller

Sover også TM i volumklassen = biler for den vanlige lommebok?
Ser i alle fall ut som G3 stadig skyves ut i tid.
Er det fordi bil i Golf-klassen med EPA-range 200 miles
ikke er salgbar med prisen den får med dagens batteripriser?

I så fall kan dette være hovedgrunnen til at konkurrentene
konsentrerer seg om typiske by- og pendlerbiler med reell
rekkevidde max 100 miles.

I 2020 vil verdensproduksjonen av personbiler være omlag 100 millioner.
Noen som tør hevde mer enn 10% av disse blir rene elbiler?
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

timingbeltkiller

Sitat fra: Mhal på tirsdag 29. oktober 2013, klokken 12:03
BMW i3 er levert med rekkevidde forlenger i dei fleste markeder. Men vår sære avgiftspolitikk gjer at den er reint elektrisk i Norge. Slik vil nok mange løyse rekkevidde problemet, men det blir ikke tilgjengelig for oss  :(
Vår sære avgiftspolitikk har sørget for verdensrekorden i elbiler relatert til innbyggertall.

Rekkeviddeforlengeren her er spesialtilpasset den sære bilpolitikken i delstaten California.
Den fortjener snarere betegnelsen nødstrømsløsing dersom du mangler
noen få km/mil på å rekke hjem på batteriet enn en reell forlenger til langtursbruk.

Minner om oldtidsVolvoen med tank 18 liter og forbruk 1 liter på mila.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

OddB

#253
Sitat fra: timingbeltkiller på tirsdag 29. oktober 2013, klokken 18:37
Sover også TM i volumklassen = biler for den vanlige lommebok?
Ser i alle fall ut som G3 stadig skyves ut i tid.
Er det fordi bil i Golf-klassen med EPA-range 200 miles
ikke er salgbar med prisen den får med dagens batteripriser?

I så fall kan dette være hovedgrunnen til at konkurrentene
konsentrerer seg om typiske by- og pendlerbiler med reell
rekkevidde max 100 miles.

I 2020 vil verdensproduksjonen av personbiler være omlag 100 millioner.
Noen som tør hevde mer enn 10% av disse blir rene elbiler?
I alle dager...
Nå har Tesla og Musk klart det ingen har klart på mange mange tiår.  Til nå har de fulgt Musks "masterplan" til punkt å prikke. Hva mener du med forsinket ? Den er vel ikke varslet å komme før om ca 3 år ? For å få penger til utviklingen og til å få organisasjonen omstilt til masseproduksjon må de nødvendigvis tjene litt penger på S og X først.
Batteritekologien ligger milevis foran konkurrentene.
(Batteriet til Leaf veier vel ca 250 kg, dvs halvparten av Teslabatteriet, og har bare en fjerdedel av kapasiteten...)
Konkurrentene konsentrerer seg om bybiler fordi de ikke KAN annet !
De ble tatt på senga av Tesla og vil nok ikke klare å stable en reel konkurrent på minimum 4-5 år enda.
At markedet ikke flommer over av elbiler kan knapt klandres Tesla, de store bilprodusentene kunne ha kommet med bedre og flere elbilmodeller for lenge siden, men det har de ikke villet.
Tesla er katalysatoren som skal dra i gang alle de andre. Telsa vil kanskje ikke bli like fysisk stor som Toyota eller VW med det første, med vil komme til å gå inn i historien som det firmaet som endret bilens historie !
Så vær ikke redd, "Gen 3" kommer nok til riktig tid og vil nok selge som hakka møkk !
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

eledille

Ang. designet av Picasso: Helt enig, merkelig at de fremdeles insisterer på å se rare ut. Men i3 ser helt ok ut i helfarge synes jeg.

Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA