Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Konkurrentene sover ikke

Startet av Havebigfun, mandag 17. desember 2012, klokken 14:36

« forrige - neste »

Cowboystrekk

Problemene er imidlertid mange for GM:
- De har fram til nylig sett på Tesla som ubetydelig\nisje.
- Hele forretningsmodellen baserer seg på fortjeneste fra deler\service, noe de i stor grad vil drepe med storstilt elbilsatsning, verkstedsapparatet vil ikke like det.
- De ligger langt bak Tesla ift batteriteknologi, Tesla har svært billige pakker pga svært mange batteri, GM kjører pakker med få og store batteri som er dyrere å produsere.
- De må utvikle helt nye biler med elektrisk drivlinje og ikke ombygde bensinbiler ala Golf hvor man dreper f.eks bagasjerommet. Volt\Ampera er riktig retning, men disse bilene er ubrukelige for mange pga fartsdumpmareritt, lite plass for folk og pikkpakk, høy pris og fremdeles samme trøbbel ift service etc.

Jeg tror nok GM kommer etter, men det kan nok ta litt tid da Tesla ligger milevis foran, får Tesla ut Gen3 i rett tid kan det hende de greier det før GM får til noe tilsvarende og da har Tesla en stor fordel. GM har også en rekke fordyrende ledd ift importør, forhandlere, verksted etc som gjør det vanskelig å få til konkurransedyktige priser sammenligna med Tesla som kjører direktesalg og dermed fjerner hele kjeden og sparer enorme utgifter.

Lite sidespor, men skulle tro endel bilprodusenter, f.eks BMW, gikk inn for å lage elbilene sine så dårlige (rekkevidde, plass, design) at de har dem mer som et alibi enn for at de reelt sett ønsker å selge biler.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Amoss

Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 17. september 2013, klokken 11:12
GM har alle muligheter for å lykkes (lang erfaring med EV1 og Volt) så hvis de bestemmer seg for å produsere en bil som gjør 200miles og koster under $30.000 er jeg overbevist om at de klarer det.

Spørsmålet er om de rekker det før Tesla -og om resultatet er bedre enn konkurrentene.


Joda, ingen tvil om at GM, dersom de vil, kan få til dette. Spørmålet er om de klarer å treffe kundegruppene? Siden bensinkrisen på 70 tallet ser det ut som om GM til en stor grad bare har prøvd å kopiere andres suksesser uten helt å lykkes. Og dette ser ut til å være ett nytt forsøk på det samme :p  Men om de virkelig satser nå, og får ut denne før eller ca samtidig som Model E, så har de en god sjanse ja. Da ser de i det minste ut til å være den første (av de store) som prøver å kopiere Tesla :)

Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 17. september 2013, klokken 11:12
Det er åpenbart at de etablerte bilprodusentene ikke vil fortsette å sitte på gjerdet mens Tesla spiser markedsandeler.

Personlig synes jeg det har vært rart at ingen har sett ut til å prøve å henge seg på "teslabølgen" før. Alt annet (med ett mulig unntak av Leaf) har vært så å si rene bybiler med kort rekkevidde eller hybrider. GM viser her at de har forstått hva Elon sier når han sier at Model E må komme med minimum 200miles rekkevidde.

Men har de forstått hva Tesla gjør med sine superchargere?  Vel, ikke ett ord om ladeinfrastruktur i denne artikkelen, men de er jo også tydeligvis helt i startgropa enda....


Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 17. september 2013, klokken 11:12
Jeg gir GM litt høyere odds enn Tesla, som jeg tror vil slite fremover:

* Model S må fortsatt produseres og videreutvikles (konkurrenten kommer)
* Model X skal i produksjon 2014/2015
* Model E skal i produksjon 2015/2016

Model S - kommer virkelig konkurrentene? Har ikke sett noe til det enda, og denne til GM er jo på ingen måte noen konkurrent til Model S/X.

Det eneste jeg kan se at Tesla virkelig vil slite med er om de kan få produsert batterier nok til Modell E. Bedre kvalitetskontroll og økt produksjon av MS/X er jeg egentlig ikke i tvil om at de får til. Og ser altså ingen reelle konkurrenter før GM får denne i produksjon. Men så klart, de KAN fortsatt komme...
Model S 85D

laumb

Om valget er Tesla E til $30'000 med Supercharging
eller
GM sin "EV2" uten Supercharging-nettverk
så vil Tesla vinne.

el-fanboy

Hva med en GM-bil med Tesla-lisensiert drivverk? Eller blir den kamelen for stor for GM å sluke?  ;D
Oslo. BH Emotion 29er, LEAF 2012 & TMS P #1964 VIN#16788, LEVERT september 2013 :D

Thomas Parsli

Sitat fra: Amoss på tirsdag 17. september 2013, klokken 12:20
Joda, ingen tvil om at GM, dersom de vil, kan få til dette. Spørmålet er om de klarer å treffe kundegruppene? Siden bensinkrisen på 70 tallet ser det ut som om GM til en stor grad bare har prøvd å kopiere andres suksesser uten helt å lykkes.

Du påstår vel ikke at EV1 var en kopi av andres suksesser? :D

Sitat fra: Amoss på tirsdag 17. september 2013, klokken 12:20
Personlig synes jeg det har vært rart at ingen har sett ut til å prøve å henge seg på "teslabølgen" før. Alt annet (med ett mulig unntak av Leaf) har vært så å si rene bybiler med kort rekkevidde eller hybrider.

De (bilprodusentene) skjønner ikke "greia" og Tesla er "disrupter".
Så enkelt er det nok...

Sitat fra: Amoss på tirsdag 17. september 2013, klokken 12:20
Men har de forstått hva Tesla gjør med sine superchargere?  Vel, ikke ett ord om ladeinfrastruktur i denne artikkelen, men de er jo også tydeligvis helt i startgropa enda....

Det ville vært rart om ikke hurtiglading var en "commodity" om noen år, ville det ikke?
Hvor lang tid tar det før den første rene elektiske "bensinstasjonen" kommer?

Sitat fra: Amoss på tirsdag 17. september 2013, klokken 12:20
Model S - kommer virkelig konkurrentene? Har ikke sett noe til det enda, og denne til GM er jo på ingen måte noen konkurrent til Model S/X.
Mercedes, BMW og Audi har begynnt å blø (http://www.forbes.com/sites/markrogowsky/2013/08/24/numbers-dont-lie-tesla-is-beginning-to-put-the-hurt-on-the-competition/) og vil slite ordentlig når produksjonen av Model S øker. Både BMW og Audi klarer å produsere en elektrisk bil basert på X og Q- modellene, de må bare ville.
I løpet av kort tid vil de nok... Mercedes tviler jeg litt på om klarer å "ville".


Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

timingbeltkiller

#215
Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 17. september 2013, klokken 14:05
Mercedes, BMW og Audi har begynnt å blø (http://www.forbes.com/sites/markrogowsky/2013/08/24/numbers-dont-lie-tesla-is-beginning-to-put-the-hurt-on-the-competition/) og vil slite ordentlig når produksjonen av Model S øker.
I følge denne linken er det vel Porsche som har begynt å blø med nedgang 38,3% fra 2012 til 2013.
Audi har ØKET A6 med 15,8% og A8 med 21,6%.
BMW 5 har minket med 6,7% og BMW 7 med 9,4%
Mercedes har minket E med 7% og øket S med 12,7%

Mye mulig denne tyske firerbanden vil slite mer/ordentlig i California
og muligens i hele USA når TM får fart på produksjonen av S og X.
Men det vil ta adskillig tid før TM feier alle andre luksusbiler av banen i verden utenfor USA.
Og enda om de skulle gjøre det, vil fullstendig dominans av en lavvolum bilklasse  ikke bety noe for totalproduksjonen av biler.

Sette hele bilverdenen på hodet vil TM først kunne gjøre med årlig millionproduksjon av GIII med range 200 miles, usubsidiert pris godt under $40 K og i alle vanlige modellvarianter.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Amoss

Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 17. september 2013, klokken 14:05
Du påstår vel ikke at EV1 var en kopi av andres suksesser? :D

Hehe, neida, sa jo "til en stor grad" ikke "utelukkende" :p Finnes så klart unntak, bl.a. nettopp EV1.


Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 17. september 2013, klokken 14:05
De (bilprodusentene) skjønner ikke "greia" og Tesla er "disrupter".
Så enkelt er det nok...

Joda, men som du selv var inne på så burde de snart få opp øynene. Model S har vært kjent stoff lenge, og nå bør de snart forstå at EL-bølgen har kommet for alvor, og at de enten må henge seg på eller dø en langsom død.


Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 17. september 2013, klokken 14:05
Det ville vært rart om ikke hurtiglading var en "commodity" om noen år, ville det ikke?
Hvor lang tid tar det før den første rene elektiske "bensinstasjonen" kommer?

Sant nok. Men Elon tok seg ikke tid til å vente på egget. Uansett er det vel pr. idag ingen som kan "tukte" Tesla laderne på kW/km pr. time lading?  Har ventet lenge på at det skulle bli vanlig med ladere på eksisterende bensinstasjoner, men selv det ser ut til å la vente på seg. Så vil nok ikke holde pusten mens jeg venter på de rene/generelle betjente "el-stasjonene" :p

Uansett, GM bør legge planer for hva de skal gjøre dersom det ikke alt er ett tilstrekkelig godt nok utbygget hurtigladenettverk bilene deres kan benytte når (om) den kommer.

Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 17. september 2013, klokken 14:05
Både BMW og Audi klarer å produsere en elektrisk bil basert på X og Q- modellene, de må bare ville.
I løpet av kort tid vil de nok... Mercedes tviler jeg litt på om klarer å "ville".

De må bare ville ja. Så langt har jeg ikke sett så mange tegn på at de vil. De bør snart komme med signaler om at de vil, dersom de skal rekke toget....  Når det gjelder Mercedes så tror jeg strengt talt at de er de mest villige i "gjengen". De har tross alt investert i Tesla, og følger dem derved nødvendigvis på nært hold. Og de er alt i gang med å skulle teste ut Tesla-teknologien på B-serien som kommer neste år om jeg ikke husker feil?  Tipper de alt har "prøveutgaver" med minst 60kWh batterier og SC teknologi for å skaffe seg erfaring dersom de tør/vil ta "spranget" over på en skikkelig* EL-bil.


*med "skikkelig" mener jeg "med tilstrekkelig rekkevidde, og hurtigladestøtte til at den kan fullt ut erstatte andre biler, ikke "bare" være en (mere eller mindre) ren bybil.
Model S 85D

TS

Sitat fra: Amoss på tirsdag 17. september 2013, klokken 18:32
Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 17. september 2013, klokken 14:05
Du påstår vel ikke at EV1 var en kopi av andres suksesser? :D

Hehe, neida, sa jo "til en stor grad" ikke "utelukkende" :p Finnes så klart unntak, bl.a. nettopp EV1.


Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 17. september 2013, klokken 14:05
De (bilprodusentene) skjønner ikke "greia" og Tesla er "disrupter".
Så enkelt er det nok...

Joda, men som du selv var inne på så burde de snart få opp øynene. Model S har vært kjent stoff lenge, og nå bør de snart forstå at EL-bølgen har kommet for alvor, og at de enten må henge seg på eller dø en langsom død.


Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 17. september 2013, klokken 14:05
Det ville vært rart om ikke hurtiglading var en "commodity" om noen år, ville det ikke?
Hvor lang tid tar det før den første rene elektiske "bensinstasjonen" kommer?

Sant nok. Men Elon tok seg ikke tid til å vente på egget. Uansett er det vel pr. idag ingen som kan "tukte" Tesla laderne på kW/km pr. time lading?  Har ventet lenge på at det skulle bli vanlig med ladere på eksisterende bensinstasjoner, men selv det ser ut til å la vente på seg. Så vil nok ikke holde pusten mens jeg venter på de rene/generelle betjente "el-stasjonene" :p

Uansett, GM bør legge planer for hva de skal gjøre dersom det ikke alt er ett tilstrekkelig godt nok utbygget hurtigladenettverk bilene deres kan benytte når (om) den kommer.

Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 17. september 2013, klokken 14:05
Både BMW og Audi klarer å produsere en elektrisk bil basert på X og Q- modellene, de må bare ville.
I løpet av kort tid vil de nok... Mercedes tviler jeg litt på om klarer å "ville".

De må bare ville ja. Så langt har jeg ikke sett så mange tegn på at de vil. De bør snart komme med signaler om at de vil, dersom de skal rekke toget....  Når det gjelder Mercedes så tror jeg strengt talt at de er de mest villige i "gjengen". De har tross alt investert i Tesla, og følger dem derved nødvendigvis på nært hold. Og de er alt i gang med å skulle teste ut Tesla-teknologien på B-serien som kommer neste år om jeg ikke husker feil?  Tipper de alt har "prøveutgaver" med minst 60kWh batterier og SC teknologi for å skaffe seg erfaring dersom de tør/vil ta "spranget" over på en skikkelig* EL-bil.


*med "skikkelig" mener jeg "med tilstrekkelig rekkevidde, og hurtigladestøtte til at den kan fullt ut erstatte andre biler, ikke "bare" være en (mere eller mindre) ren bybil.

Jeg tror jeg har funnet min bil nr 2 :
http://elbil.no/elbiler/1094-denne-mercedesen-har-tesla-hjerte

Har en slik som leiebil nå, bare i fossilversjon automat (drrrrrr. >:( .)  ..
Samme girhendel og nesten samme ratt som Model S (øver meg..)

Venter på 2015 versjonen som sikkert får nytt design som den nå freshe A klasse. Håper de bygger den som elbil fra bunnen slik at vi får Frunk
Håper og tror at tilgang på SC blir en opsjon...Og at rekkevidden blir bedre enn US versjonen som lanseres snart.
rEVolusjonen startet 15. oktober 2013
Des 14 SOLGT med sorg:
Model S85 - Dolphin Grey (foliert) , sort skinn, 3.rad barneseter og Morbær tre (love it...)
Sikkerhetspakke, lyspakke, Techpakke, luft , p-sens, ..
VIN 186XX

Des 14: Bestilt 2015 model S85D - Juni 15: Solgt

Des 14: Kjører Leaf 2012 med moderat rekkeviddeangst
Konebil
Juli 2015:
Kjøpt ny 15`Outlander PHIEV Instyle+ som midlertidig bil til ny 2016 Tesla ankommer... 
(I en eller annen versjon..)

Oktober 2016: venter S90D med alt, håper på FaceLift ..

Sitering av TS sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykk

TS

Sitat fra: timingbeltkiller på tirsdag 17. september 2013, klokken 18:10
Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 17. september 2013, klokken 14:05
Mercedes, BMW og Audi har begynnt å blø (http://www.forbes.com/sites/markrogowsky/2013/08/24/numbers-dont-lie-tesla-is-beginning-to-put-the-hurt-on-the-competition/) og vil slite ordentlig når produksjonen av Model S øker.
I følge denne linken er det vel Porsche som har begynt å blø med nedgang 38,3% fra 2012 til 2013.
Audi har ØKET A6 med 15,8% og A8 med 21,6%.
BMW 5 har minket med 6,7% og BMW 7 med 9,4%
Mercedes har minket E med 7% og øket S med 12,7%

Mye mulig denne tyske firerbanden vil slite mer/ordentlig i California
og muligens i hele USA når TM får fart på produksjonen av S og X.
Men det vil ta adskillig tid før TM feier alle andre luksusbiler av banen i verden utenfor USA.
Og enda om de skulle gjøre det, vil fullstendig dominans av en lavvolum bilklasse  ikke bety noe for totalproduksjonen av biler.

Sette hele bilverdenen på hodet vil TM først kunne gjøre med årlig millionproduksjon av GIII med range 200 miles, usubsidiert pris godt under $40 K og i alle vanlige modellvarianter.
Husk at Model S er sterkt subsidiert i USA , og at fossilt drivstoff koster halvparten av i Europa. Model S  er til tross for dette i høy prisklasse der borte og konkurrer med våre "tidligere drømmebiler". Noen bestselger blir den nok ikke på sikt.
TM tjener masse penger i dag på å selge påbudte "miljøkvoter" til andre bilprodusente der.

Nest valg i USA kanskje sette en stoppe for elbilfordelene der, Tesla Store og miljøkvoter dersom republikkanere ( marinert i amerikansk råolje ) kommer til makten igjen.. (Bush hadde vel bakgrunn fra oljebransjen ? .)
De ønsker vel også å få Detroit på fote igjen..
Jeg tror det er Europa som er det viktigste markedet, men da må de lage en Model E Touring som gjør knockout på BMW 3 Serie ... Jeg er redd for at de tenker sedan.. Model S har akkurat nok bagasjeplass til en barnefamilie, det vil ikke en mindre sedan ha..
Her kan tyskerne lett gjøre det bedre om de får på plass riktig EV teknologi og satser på det.

Men, gjør TM ting riktig og sørger for at de oppfyller sine lovnader om kvalitet , servicenivå og endre alt i positiv retning, så er de kapable å få en lojal kunde gruppe ..
TM sin største fiende er deres egen interesse av kvartalstall...

Jeg har en beskjed til Tesla Motors:
Put your money where your mouth is !
rEVolusjonen startet 15. oktober 2013
Des 14 SOLGT med sorg:
Model S85 - Dolphin Grey (foliert) , sort skinn, 3.rad barneseter og Morbær tre (love it...)
Sikkerhetspakke, lyspakke, Techpakke, luft , p-sens, ..
VIN 186XX

Des 14: Bestilt 2015 model S85D - Juni 15: Solgt

Des 14: Kjører Leaf 2012 med moderat rekkeviddeangst
Konebil
Juli 2015:
Kjøpt ny 15`Outlander PHIEV Instyle+ som midlertidig bil til ny 2016 Tesla ankommer... 
(I en eller annen versjon..)

Oktober 2016: venter S90D med alt, håper på FaceLift ..

Sitering av TS sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykk

timingbeltkiller

Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Amoss

Sitat fra: TS på tirsdag 17. september 2013, klokken 18:46
Jeg tror jeg har funnet min bil nr 2 :
http://elbil.no/elbiler/1094-denne-mercedesen-har-tesla-hjerte

Hadde den bare hatt 200 miles istedet for 200 km rekkevidde... :p  (og helst støtte for Teslas SC nettverk...)
Model S 85D

timingbeltkiller

Sitat fra: Amoss på tirsdag 17. september 2013, klokken 19:51
Sitat fra: TS på tirsdag 17. september 2013, klokken 18:46
Jeg tror jeg har funnet min bil nr 2 :
http://elbil.no/elbiler/1094-denne-mercedesen-har-tesla-hjerte

Hadde den bare hatt 200 miles istedet for 200 km rekkevidde... :p  (og helst støtte for Teslas SC nettverk...)
ENIG i 200 miles må være min.
Tviler dessuten litt på Mercedes.
I følge Autoindex 2013 er M-eierne fornøyd med bilen,
men ikke med salgsavdelingen og med verkstedet.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

tsladaytrader

Er det noen som vil så er det mercedes, de kjøper tross alt powertrains direkte av Tesla og deres elektriske sls er en klar indikator på at de kan komme til å lage noen av de beste elbilene i fremtiden

TS

Sitat fra: tsladaytrader på tirsdag 17. september 2013, klokken 20:50
Er det noen som vil så er det mercedes, de kjøper tross alt powertrains direkte av Tesla og deres elektriske sls er en klar indikator på at de kan komme til å lage noen av de beste elbilene i fremtiden
Det var vil ikke uten grunn at de investerte i TM og inngikk samarbeid ..
De eier en god slump der..
rEVolusjonen startet 15. oktober 2013
Des 14 SOLGT med sorg:
Model S85 - Dolphin Grey (foliert) , sort skinn, 3.rad barneseter og Morbær tre (love it...)
Sikkerhetspakke, lyspakke, Techpakke, luft , p-sens, ..
VIN 186XX

Des 14: Bestilt 2015 model S85D - Juni 15: Solgt

Des 14: Kjører Leaf 2012 med moderat rekkeviddeangst
Konebil
Juli 2015:
Kjøpt ny 15`Outlander PHIEV Instyle+ som midlertidig bil til ny 2016 Tesla ankommer... 
(I en eller annen versjon..)

Oktober 2016: venter S90D med alt, håper på FaceLift ..

Sitering av TS sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykk

Havebigfun

http://www.manager-magazin.de/unternehmen/autoindustrie/warum-tesla-und-elon-musk-in-kalifornien-mit-elektroautos-erfolg-haben-a-921702.html
Her er det innsiktsfulle betraktninger på tysk- Konklusjonen er vel at konkurrentene fra Tyskland sover en stund til. Rammebetingelsene i Tyskland bestemmes delvis av den tyske bilindustrien selv- som ønsker mer av det samme :o

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA