Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Konkurrentene sover ikke

Startet av Havebigfun, mandag 17. desember 2012, klokken 14:36

« forrige - neste »

VigdisA

http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=10134774
Mercedes med dyr elektrisk sportsbil - noen som vet spesifikasjonene på denne?
Model S P85+ (2013 Signature)
Model X Plaid (2022)
Styreleder/President i Tesla Owners Club Norway
Styremedlem i Oslo og Akershus, Elbilforeningen

luffe

Stolt eier av S85 Dolphin Grey :)

VigdisA

De bruker jammen mange Hk for å slå Tesla med ett sekund på 0-100 - og så er det ikke akkurat så lang rekkevidde..
Model S P85+ (2013 Signature)
Model X Plaid (2022)
Styreleder/President i Tesla Owners Club Norway
Styremedlem i Oslo og Akershus, Elbilforeningen

luffe

Sitat fra: VigdisA på fredag 30. august 2013, klokken 10:55
De bruker jammen mange Hk for å slå Tesla med ett sekund på 0-100 - og så er det ikke akkurat så lang rekkevidde..

Enig, virker litt som et forskningsprosjekt for å tilegne seg kunnskap om elektriske drivverk.
Tviler på en motor for hvert hjul blir standarden fremtidens elbiler, virker unødvendig dyrt og komplisert.
Stolt eier av S85 Dolphin Grey :)

timingbeltkiller

#199
Sitat fra: luffe på fredag 30. august 2013, klokken 11:06
Tviler på en motor for hvert hjul blir standarden fremtidens elbiler, virker unødvendig dyrt og komplisert.
Sammenlignet med vanlig firehjulsdrift sparer konstruksjonen 2 drivaksler. ELLER?

Og en elmotor koster ikke akkurat skjorta. Så 1, 2 eller 4 betyr neppe stort?
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Chlangum

Sitat fra: timingbeltkiller på lørdag 31. august 2013, klokken 17:41
Sitat fra: luffe på fredag 30. august 2013, klokken 11:06
Tviler på en motor for hvert hjul blir standarden fremtidens elbiler, virker unødvendig dyrt og komplisert.
Sammenlignet med vanlig firehjulsdrift sparer konstruksjonen 2 drivaksler. ELLER?

Og en elmotor koster ikke akkurat skjorta. Så 1, 2 eller 4 betyr neppe stort?

I forhold til en motor på 4x4 så sparer man mellomakslinger og ikke mindre en 3 differensialer.
Men jeg regner med at de fleste 4x4 elbiler får to motorer slik som Model X

Men skal ikke se bort fra at det kan bli utbredt på en del performance biler. Også i lavere klasser en denne SLR'en.

Den fleksibiliteten du får med et slikt drivverk er kan ikke sammenlignes med kommersielt drivverk.
Anbefaler å se videoene fra denne bilen. Med den teknikken er det ikke rart den koster nærmere 3 mill.
Og jeg er sikker på at den kunne kjørt gørra av sin bensinbroder på bane hadde det ikke vært for den ekstra vekten.
Neste år er garasjen endelig 100% amerikansk igjen. (okey da, 66.67% hvis man regner med sykkelen)

Tesla Model S P85+. Perlemorhvit med mørke felger og full pakke - 416hk 600nm
71 Plymouth Barracuda 340. Lemonyellow med 18" cobra felger - 383 din.hk 542nm (nylig bremset c",)
99 KTM LC4. Svart/orange med svarte 17" supermoto felger - ca 60hk

valvolainen

Senker du fra fire til to motorer så sparer du vel bare enn diff i forhold til kun en motor.
Du må fortsatt ha differ foran og bak.

Men tilbake til topic, en helt vanvittig heftig bil, og 'bare' ett sekund på 0-100 er faktisk veldig mye når utgangspunktet er så lavt. Men 20 mils rekkevidde sier jo at batteripakka er mindre, samt i god mercedes-ånd er det garantert mange forbrukere og mange kg kobberledninger.
Uansett ikke noe volum modell, men forhåpentligvis en forsmak på hva man kan gjøre med e-klasse og s-klasse.
Det er disse bilene som er interessante og elektrifisere da potensialet for rekkevidde er størst på store biler.

Chlangum

#202
Helt riktig.
Med to motorer, slipper mellomakslinger og senter diff.
Men på for og bak aksel må man fortsatt ha differ.

Differ slipper man helt ved 4 motorer.
Og for og bakakslinger blir mindre omfattende.
Men man må vel ha reduksjonsgear ut til hvert hjul i tillegg?

Var meget imponert over denne bilen jeg også. Til og med orangutangen i topgear var imponert.
Og, som du sier. Denne teknikken i premium volumklasser tror jeg kan bli framtiden.
Og ett sekund raskere i det sjiktet, det merkes selv om det ikke ser så mye ut på papiret.
Neste år er garasjen endelig 100% amerikansk igjen. (okey da, 66.67% hvis man regner med sykkelen)

Tesla Model S P85+. Perlemorhvit med mørke felger og full pakke - 416hk 600nm
71 Plymouth Barracuda 340. Lemonyellow med 18" cobra felger - 383 din.hk 542nm (nylig bremset c",)
99 KTM LC4. Svart/orange med svarte 17" supermoto felger - ca 60hk

TS

#203
Ikke helt nytt, men dette er faktisk en konkurrent . På veldig kort sikt...og Kanskje lang sikt..
Tilsynelatende gjenoppstår en av verdens første serieprodusenter av elbiler,
Detroit Electric . Det går faktisk en 1917 modell i Norge. Det sies at Henry Ford sin kone hadde en slik.

Nå med ny modell skremmende lik Roadster, men så kommer lederen og chassiset fra Lotus...

De har visstnok innledet et samarbeid med en av chinas største bilprodusenter , Geely.

Foreløpig kun denne Roadsteren, men det var jo slik Tesla Motors startet også..
http://www.detroit-electric.com/models.php
rEVolusjonen startet 15. oktober 2013
Des 14 SOLGT med sorg:
Model S85 - Dolphin Grey (foliert) , sort skinn, 3.rad barneseter og Morbær tre (love it...)
Sikkerhetspakke, lyspakke, Techpakke, luft , p-sens, ..
VIN 186XX

Des 14: Bestilt 2015 model S85D - Juni 15: Solgt

Des 14: Kjører Leaf 2012 med moderat rekkeviddeangst
Konebil
Juli 2015:
Kjøpt ny 15`Outlander PHIEV Instyle+ som midlertidig bil til ny 2016 Tesla ankommer... 
(I en eller annen versjon..)

Oktober 2016: venter S90D med alt, håper på FaceLift ..

Sitering av TS sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykk

HABEL

Sitat fra: TS på søndag 01. september 2013, klokken 01:52
Ikke helt nytt, men dette er faktisk en konkurrent . På veldig kort sikt...og Kanskje lang sikt..
Tilsynelatende gjenoppstår en av verdens første serieprodusenter av elbiler,
Detroit Electric . Det går faktisk en 1917 modell i Norge. Det sies at Henry Ford sin kone hadde en slik.

Nå med ny modell skremmende lik Roadster, men så kommer lederen og chassiset fra Lotus...

De har visstnok innledet et samarbeid med en av chinas største bilprodusenter , Geely.

Foreløpig kun denne Roadsteren, men det var jo slik Tesla Motors startet også..
http://www.detroit-electric.com/models.php





Ja, og der var det eventyret sannsynligvis over...

Detroit Electric Car Delayed Indefinitely
http://cleantechnica.com/2013/09/01/detroit-electric-car-delayed-indefinitely/
Multi Color Red P85 | VIN 13749 | ALT MINUS PLUS

satheesh.net

#205

Havebigfun

Sitat fra: satheesh.net på onsdag 04. september 2013, klokken 13:45
Ford Focus Electric
- er som alle andre "oppkomlinger" incl SLS konkurranse til Leaf når det gjelder rekkevidde- altså bybiler i vid forstand.
Langdistanse-familie-el-biler ser vi langt etter en god stund fremover fortsatt- det er forsåvidt en betraktning som er relevant i aksje-tråden også- mange investorer er åpenbart enige 8)

Amoss

Da ser det ut som om teamet GM har nedsatt har kommet med sine anbefalinger....

http://www.usatoday.com/story/money/cars/2013/09/16/gm-general-motors-electric-car/2823601/?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+UsatodaycomMoney-TopStories+%28USATODAY+-+Money+Top+Stories%29

Selg Model E før Tesla!
SitatGeneral Motors is working on one that can go 200 miles per charge at a cost of about $30,000, a top company executive said.
Sitat
GM on Monday showed off a 50,000-square-foot addition to the battery lab. The added space, which nearly doubled the lab's size, will let the company test batteries and computer controls much faster than before. Parks said the goal is to develop electric cars twice as fast as the company could in the past. It took GM about four years to develop the Volt and bring it to market.
Model S 85D

Thomas Parsli

GM har alle muligheter for å lykkes (lang erfaring med EV1 og Volt) så hvis de bestemmer seg for å produsere en bil som gjør 200miles og koster under $30.000 er jeg overbevist om at de klarer det.

Spørsmålet er om de rekker det før Tesla -og om resultatet er bedre enn konkurrentene.
Det er åpenbart at de etablerte bilprodusentene ikke vil fortsette å sitte på gjerdet mens Tesla spiser markedsandeler.

Jeg gir GM litt høyere odds enn Tesla, som jeg tror vil slite fremover:

* Model S må fortsatt produseres og videreutvikles (konkurrenten kommer)
* Model X skal i produksjon 2014/2015
* Model E skal i produksjon 2015/2016

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Øyvind.h

Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 17. september 2013, klokken 11:12
Jeg gir GM litt høyere odds enn Tesla, som jeg tror vil slite fremover:
Du skal ikke se bort ifra at Tesla blir forbigått ila 3-4 år (ville dog ikke satset penger på det). Det er mange eksempler på at selskaper som lanserer noe nytt og banebrytende over tid faller igjennom og forblir små, eller sågar går konkurs.

For Teslas del er det essensielle nå veldig rask ekspansjon (samt en organisasjon som faktisk henger med....), økning i produksjonsvolum, kort time-to-market for flere modeller (det at X er utsatt tyder på det motsatte) og forsterkning av økosystemet (ny sw, apper inn i bilen, større gratis ladenettverk etc).

Tesla sammenlignes jo ofte med Apple, og se hvordan Apple taper markedsandeler nå :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA