Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Konkurrentene sover ikke

Startet av Havebigfun, mandag 17. desember 2012, klokken 14:36

« forrige - neste »

Elmo

Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 24. august 2013, klokken 06:52
Sitat fra: Oreo på lørdag 24. august 2013, klokken 00:24
Da er vel Fiat 500e historie om dette stemmer. Synd, jeg hadde antagelig kjøpt en Fiat 500e eller en e-Mini om de hadde vært tilgjengelig da jeg kjøpte Leafen.
Helt riktig. Fiat ser på elektriske biler som compliance cars, så de vil ikke lage flere av dem enn nødvendig.

Men det er da vel ikke Fiat som lager Fiat 500e. Er ikke alle de bygget om av andre. Microvett og et Svensk firma bla.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Griffel

Sitat fra: Havebigfun på lørdag 24. august 2013, klokken 10:15
Hydrogenproduksjon ved hydrolyse er svært inneffektiv, virkningsgrad rundt 30%- før dette er løst blir det ikke et reellt alternativ- spørs om det er lengre frem en 10 år-
Kilde: Forskningsrådet
"Alkalisk elektrolyse:
Gjennomsnittlig energiforbruk for dagens kommersielle teknologi er omkring 4,5 kWh per Nm³ hydrogen produsert som gir en elektrisk virkningsgrad på rundt 67 prosent..... Det finnes muligheter for å øke virkningsgraden til nærmere 80 prosent."
(http://www.forskningsradet.no/prognett-hydrogen/33_Hydrogen_fra_vann/1234130630483)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

jkirkebo

Sitat fra: Griffel på lørdag 24. august 2013, klokken 21:07
Kilde: Forskningsrådet
"Alkalisk elektrolyse:
Gjennomsnittlig energiforbruk for dagens kommersielle teknologi er omkring 4,5 kWh per Nm³ hydrogen produsert som gir en elektrisk virkningsgrad på rundt 67 prosent.....

Dette er vel før komprimering til 700 bar? Jeg antar den prosessen også krever sitt...

Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Havebigfun

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 24. august 2013, klokken 22:01
Sitat fra: Griffel på lørdag 24. august 2013, klokken 21:07
Kilde: Forskningsrådet
"Alkalisk elektrolyse:
Gjennomsnittlig energiforbruk for dagens kommersielle teknologi er omkring 4,5 kWh per Nm³ hydrogen produsert som gir en elektrisk virkningsgrad på rundt 67 prosent.....

Dette er vel før komprimering til 700 bar? Jeg antar den prosessen også krever sitt...
Jeg er imponert over en virkningsgrad i selve elektrolysen på opptil 80%!
Hvis man regner hele kjeden fra strømmen som går til eletrolysen til strømmen som kommer ut av brenselscellen i bilen incl kompresjon, lagring, transport samt fylling av tank med lekkasjer osv. er det en utfordring å få gjort dette til konkurransedyktige priser-  det hjelper opplagt med gratis overskuddsstrøm til dette formålet- jeg tror det kommer- spørs er bare når.

TS

rEVolusjonen startet 15. oktober 2013
Des 14 SOLGT med sorg:
Model S85 - Dolphin Grey (foliert) , sort skinn, 3.rad barneseter og Morbær tre (love it...)
Sikkerhetspakke, lyspakke, Techpakke, luft , p-sens, ..
VIN 186XX

Des 14: Bestilt 2015 model S85D - Juni 15: Solgt

Des 14: Kjører Leaf 2012 med moderat rekkeviddeangst
Konebil
Juli 2015:
Kjøpt ny 15`Outlander PHIEV Instyle+ som midlertidig bil til ny 2016 Tesla ankommer... 
(I en eller annen versjon..)

Oktober 2016: venter S90D med alt, håper på FaceLift ..

Sitering av TS sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykk

TS

#170
Sitat fra: Havebigfun på lørdag 24. august 2013, klokken 22:15
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 24. august 2013, klokken 22:01
Sitat fra: Griffel på lørdag 24. august 2013, klokken 21:07
Kilde: Forskningsrådet
"Alkalisk elektrolyse:
Gjennomsnittlig energiforbruk for dagens kommersielle teknologi er omkring 4,5 kWh per Nm³ hydrogen produsert som gir en elektrisk virkningsgrad på rundt 67 prosent.....

Dette er vel før komprimering til 700 bar? Jeg antar den prosessen også krever sitt...
Jeg er imponert over en virkningsgrad i selve elektrolysen på opptil 80%!
Hvis man regner hele kjeden fra strømmen som går til eletrolysen til strømmen som kommer ut av brenselscellen i bilen incl kompresjon, lagring, transport samt fylling av tank med lekkasjer osv. er det en utfordring å få gjort dette til konkurransedyktige priser-  det hjelper opplagt med gratis overskuddsstrøm til dette formålet- jeg tror det kommer- spørs er bare når.
Elon Musk mener nok at uansett energikilde, vil det være mer miljøvennlig og effektivt å lade opp en elbil enn å fylle noe på bilen.

Jeg er enig i påstanden, spesielt dersom man lader om natten.
Strømledninger har vi uansett.

Fant en illustrasjon på siden til en som mener endel om dette. Det skal visst være TM som har laget den:


Kilde: http://ecobarons.wordpress.com/hydrogen-blast-the-fuel-of-the-future-and-it-always-will-be/
rEVolusjonen startet 15. oktober 2013
Des 14 SOLGT med sorg:
Model S85 - Dolphin Grey (foliert) , sort skinn, 3.rad barneseter og Morbær tre (love it...)
Sikkerhetspakke, lyspakke, Techpakke, luft , p-sens, ..
VIN 186XX

Des 14: Bestilt 2015 model S85D - Juni 15: Solgt

Des 14: Kjører Leaf 2012 med moderat rekkeviddeangst
Konebil
Juli 2015:
Kjøpt ny 15`Outlander PHIEV Instyle+ som midlertidig bil til ny 2016 Tesla ankommer... 
(I en eller annen versjon..)

Oktober 2016: venter S90D med alt, håper på FaceLift ..

Sitering av TS sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykk

Havebigfun

#171
Sitat fra: TS på lørdag 24. august 2013, klokken 23:40
Elon Musk mener nok at uansett energikilde, vil det være mer miljøvennlig og effektivt å lade opp en elbil enn å fylle noe på bilen.

Jeg er enig i påstanden, spesielt dersom man lader om natten.
Strømledninger har vi uansett.

Fant en illustrasjon på siden til en som mener endel om dette. Det skal visst være TM som har laget den:


Kilde: http://ecobarons.wordpress.com/hydrogen-blast-the-fuel-of-the-future-and-it-always-will-be/
Med grønne sertifikater kommer nye strømprodusenter til å produsere vesentlig med strøm enn nettet tåler- det dreier seg ofte om vindkraftanlegg som kollektivt lager mye strøm som ikke det er transportkapasitet til fordi elnettet ikke er bygget ut parallelt. Det ser vi allerede i Nord-Tyskland hvor mange vindhjul står stille fordi nettet allerede er fyllt. Det samme kan fort skje i Norge :o. Hvis man bruker denne gratis-strømmen til å produsere og komprimere H2 kan dette produktet bli riktig så billig forutsatt at elektrolysen og kompressor ikke krever så mye investeringer.
På denne måten kan man også utnytte vinden på avsides liggende forblåste steder uten tilknytning til nettet og basere hele det lokale energisystemet på H2. Det er noe Norge burde satse på forskningsmessig- og da kunne hydrogenbilene være konkuransedyktig der.
Det forutsetter også at hydrogenlagring er billigere enn lagring i batteribanker.

jkirkebo

Sitat fra: Havebigfun på søndag 25. august 2013, klokken 09:55
Med grønne sertifikater kommer nye strømprodusenter til å produsere vesentlig med strøm enn nettet tåler- det dreier seg ofte om vindkraftanlekk som kollektivt lager mye strøm som ikke det er transportkapasitet til fordi elnettet ikke er bygget ut parallelt. Det ser vi allerede i Nord-Tyskland hvor mange vindhjul står stille fordi nettet allerede er fyllt. Det samme kan fort skje i Norge :o.

Det er mindre sjanse for at det skjer i Norge. Vi har såpass mye magasinvannkraft som kan stenges ned på sekunder om det blåser bra.

Men overføringskapasitet i nettet kan selvsagt bli et problem, det ser dog ut som om Statkraft henger sånn noenlunde med.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

flux

Markedet for Hydrogen som energibærer for private elbiler blir for lite til at det kan konkurrere med bensin. Bilene blir uansett plugin hybrider, og hvor ofte vil en da ha behov for å fylle tanken? Selv dagens std plugin hybrider klarer 30-50km på eldrift.

Pur elbil:
+ Performance
+ Rimelig og enkel distrubusjon av energi
+ Enkelt design av lade/drivlinje


Plugin hybrid med hydrogen brenselcelle:
- Performance (mindre batteri = mindre maks effekt)
- Samme mønster/ulemper som bensin på distribusjon av energi
- Komplisert design av lade/drivlinje

Den eneste fordel Hydrogen har vs plugin hybrid/bensin er at den ikke forurenser lokalt. Det er feil å tro at det er den eneste fordelen til en ren elbil.


Griffel

Sitat fra: TS på lørdag 24. august 2013, klokken 23:40
Jeg er enig i påstanden, spesielt dersom man lader om natten.
Strømledninger har vi uansett.
Dersom det blåser om dagen, må strømmen lagres til natten.
Det er først og fremst på lagringsiden at H2 har en fordel. I Norge har vi det relativt greit med vår vannkraft som vi tapper etter behov, med store mengder tilfeldig kraft blir billedet et annet.
En Danske med vindmølle i haven kan lage H2 om dagen, lagre denne enten bilen står der eller ikke.
Med elbil har han bare glede av mølla når bilen er tilkoblet. Når det blåser ordentlig i Danmark er strømprisen negativ, så enten må han lade elbilen eller lage H2.

(Dette er selvfølgelig en grov forenkling for å komme på nivå med en del andre innlegg)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

JohanH

#175
I denne diskusjonen om hydrogen så må vi også tenke på at hydrogen lagret i mindre beholder, spesielt i selve bilene men også på hydrogenstasjoner har en tendens å lekke, fordi det dreier seg om meget små molekyler. Så for langtidslagring av energi er det nokså uegnet medium. Dersom vi ser en ytterligere utvikling av såvel nåværende batteriteknologi samt nye typer batterier over de kommende 5-10 år er det ikke en umulighet at ulike former for batterier vil være et bedre lagringsmedium enn omveien via H2 og tapene du får i flere trinn: syntetisering, lagring, omvandling tilbake til elektrisk energi. Da mener jeg også batterier i en litt videre mening enn det vi kanskje tenker idag, f. eks. disse ulike luftbaserte kjemiene (Al-luft f. eks). Man må da tenke på at energidensitet og vekt blir mye mindre viktig når vi snakker store batterier for stasjonær lagring av strøm for å balansere mis-match over døgnet eller året når det gjelder produksjon-forbruk. Det som blir viktigst er selvfølgelig effektivitet, kostnad og til en viss grad miljøaspektet.

Når vi nå også snakker om ulike teknologier for å lagre produsert energi over tid, kan det også være at ganske low-tech former for energilagring viser seg fornuftig tenkologisk og økonomisk: pumping av vann til vannmagasiner, smeltet salt (molten salt - termisk lagring), osv.

Min personlige mening kring dette er parallellt med at man utvilker og bygger ut fornybare energikilder i forhold til hva som er fornuftig på akkurat det stedet i verlden så bør moderne kjernekraft være overgangsteknologien vi bruker for å "fylle hullene" og korrigere mis-match i produksjon-forbruk. Da snakker jeg om 3 og 4 generasjons kjernekraftverk, spesielt så kaldt integral fast reactors med on-site breeder, slik at man får utnyttet bortimot 100% av den potensielle energien i Uranet og står igjen med svært lite avfall med kun c.a. 100 års halveringstid (nåværende 1 og 2 generasjons kjernekraftverken utvinner c.a. 2% av den potensielle energien i Uran og etterlater store mengder radioaktivt avfall med isotoper med halveringstider på opp til hundre tusen år).

Cowboystrekk

Thoriumdrevet elbil hadde vært tingen :) mikrokjernekraftverk istedet for batteripakke. Bly i rævva bokstavelig talt!
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

JohanH

Sitat fra: taraquin på søndag 25. august 2013, klokken 18:32
Thoriumdrevet elbil hadde vært tingen :) mikrokjernekraftverk istedet for batteripakke. Bly i rævva bokstavelig talt!

Toshibas 4s reaktor pleier å kalles "Nuclear battery"

http://en.wikipedia.org/wiki/Toshiba_4S

... men størrelsen er tror jeg c.a. 30x30 meter over bakken og like stort en stykke under bakken :)

Trøndertesla

Dersom disse gutta lykkes med å kommersialisere Chreos så blir det min neste bil:
http://silexpower.com/chreos/
1000km rekkevidde, fulladet på 10 minutter, 0-100km/t på 2,9 sek. :-)
Trondheim. Har kjørt en svart P85 siden 9. september

OddB

Sitat fra: Trøndertesla på tirsdag 27. august 2013, klokken 00:51
Dersom disse gutta lykkes med å kommersialisere Chreos så blir det min neste bil:
http://silexpower.com/chreos/
1000km rekkevidde, fulladet på 10 minutter, 0-100km/t på 2,9 sek. :-)
Tror du må satse på at Teslaen din holder MANGE år :)
Det eneste jeg ser er en dataanimasjon ..
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA