Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Passer bZ4X for mitt kjøremønster?

Startet av vinterdekk, onsdag 14. august 2024, klokken 18:03

« forrige - neste »

Daniel_0007

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 15. august 2024, klokken 10:00Har ikke sjekket prisen før i dag, men ser ut til at en kan betale for 1 eller 2 år. Betaler en for 2 år koster det 825,- per år.
Tipper jeg gjør det neste år.
Hvilke tjenester en setter pris på er individuelt. Hadde jeg kjøpt Tesla ville jeg nok helt sikkert tatt med premium connectivity for å ha trafikkdata i navigasjon samt satelittvisning. Mulig en må ha det for å få spotify på skjermen også? Spotify brukes en god del i bilen, i tillegg til Podme etter at jeg ble hekta på Henlagt podcasten.

Når det gjelder forvarming, ja det må en ha. Selv om det er uaktuelt å kjøre bil som ikke kan forvarme, var det faktisk hakket mer kritisk på Tesla der vindu/dør og dørhåntak kan fryse fast. Sånne problemer har jeg ikke på nåværende bil. Må jeg brått ut og kjøre, hente noe i bilen etc, er det ganske befriende å ikke ofre forvarming en tanke for dørene lar seg alltid åpne problemfritt. For oss som parkerer utendørs hjemme, og mye utendørs på fjellet, har det vært behagelig fravær av frustrasjon. Og forvarming har fungert omtrent like stabilt som det gjorde hos Tesla.

Spotify og podkast kan man høre på ved å ha en 4g ruter i bilen, jeg har 100 gig med data hver måned i forbindelse med jobben så i bilen er en 4g ruter med tvilling sim. Trafikkdata får man delvis selv uten men ikke synlig men hvis man legger opp en rute og det har skjedd noe på veien så øker ankomst tiden samt at den kan og foreslå annen rute.
Model 3 2019 LR Rwd

TJV

Sitat fra: Moas på torsdag 15. august 2024, klokken 08:58Tesla har ikke dynamisk prising av online appen slik konkurrentene har. Ingen gebyrer for å forvarme bilen om vinteren når den blir eldre:)

På ID.4 er det gratis med app og trafikkinformasjon de første 5 årene. Min «We Connect Plus» som det heter hos VW går ut på dagen 5 år etter førstegangsregistrering.
Så visst Tesla tar 129kr mnd for trafikkinformasjon så er jo det 7740kr på 5 år.
Er andre måter å unngå med f.eks CarPlay og nesten få samme info i de fleste biler, så det er litt opp til enhver hva man vil betale for.

VW ID.4 Pro Perf Max
Nissan Leif 40kW

vinterdekk

Fant ut at setene på bZ4X ikke var komfortable for meg etter at jeg tilbrakte noen timer i de. Tenker å ta en ny vurdering av Model Y på ett senere tidspunkt. Takk for god diskusjon og engasjement i tråden.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

Moas

Sitat fra: vinterdekk på fredag 16. august 2024, klokken 08:47Fant ut at setene på bZ4X ikke var komfortable for meg etter at jeg tilbrakte noen timer i de. Tenker å ta en ny vurdering av Model Y på ett senere tidspunkt. Takk for god diskusjon og engasjement i tråden.
Hvis setene i Toyotaen er dårligere enn i Y, så vet du vel at det sistnevnte har plastsetetrek? De er temmelig klamme om sommeren. Da hadde jeg også vurderte ventilerte Tesla seter.
2022 tm3 rwd

Aixam E, ca. 0,9kWh/10km, Ingen ISA, ingen OTA overvåking

RIP EV: Think, Saxo, eGolf, Soul, Kona, Mazda osv.

vinterdekk

Sitat fra: Moas på fredag 16. august 2024, klokken 09:03
Sitat fra: vinterdekk på fredag 16. august 2024, klokken 08:47Fant ut at setene på bZ4X ikke var komfortable for meg etter at jeg tilbrakte noen timer i de. Tenker å ta en ny vurdering av Model Y på ett senere tidspunkt. Takk for god diskusjon og engasjement i tråden.
Hvis setene i Toyotaen er dårligere enn i Y, så vet du vel at det sistnevnte har plastsetetrek? De er temmelig klamme om sommeren. Da hadde jeg også vurderte ventilerte Tesla seter.
Setene i bZ4X er egentlig meget gode. Problemet er at jeg blir sliten i ryggen av enkelte seter. Det var plasttrekk i Model Y jeg prøvde tidligere. Antar jeg vil bruke setetrekk av noe slag dersom Model Y blir aktuelt da jeg blir varm i klamme seter. Har sort syntetisk saueskinn i ID.4 for å beskytte trekket og har aldri hatt problemer med klamhet.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

SurSnasen

Hva med BMW iX1? God kampanje på den for tida.

vinterdekk

Sitat fra: SurSnasen på fredag 16. august 2024, klokken 12:57Hva med BMW iX1? God kampanje på den for tida.

Ikke helt utelukket det. Er motivert til bilbytte for å slippe så stor frustrasjon når/om noe er feil på bilen. BMW ligger på sjetteplass på Autoindex sin rangering på servicemarkedet, i alle fall bedre enn VW på 21 plass..
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

ToWalkOrDrive

Er kun en gang jeg har blitt klam i Model Y-setene, og da hadde jeg en veldig tynn polyester-shorts. Med vanlig dongri/bomulls-bukse blir jeg ikke klam.

Personlig ville jeg vært litt skeptisk til å kjøpt Model Y akkurat nå, særlig med tanke på kjøring til fjell, dersom det er litt telehiv osv. Tenker da særlig på at det kanskje kommer en ny Model Y allerede om 6-8 måneder. Og ryktene sier at den kommer med
- ventilerte seter
- forbedret fjøring
- mindre støy

Kan se for meg at en del av de 60.000 Model Y-eierne vil ønske å bytte til den, uten at jeg tror bruktprisen vil kollapse helt. Men poenget mitt er at jeg tror den nye Model Y blir vesentlig bedre enn den gamle for de fleste, så jeg ville kanskje ventet. Sånn utenom det så finnes det jo mange andre alternativer nå, så er gjerne verdt å teste de ut. Når det er sagt så er Model Y en bil som på papiret tikker av alle bokser både i teori og praksis, om en kan tolerere faste dempere og noe mer støy. Jeg kommer ikke til å bytte ut min med det første. Men når jeg skal på hytta med masse telehiv så prioriterer jeg faktisk å kjøre opp med Kia e-niroen fra 2019 :-) Så myke fjører og høy profil på dekkene  ;D
Tesla Model Y                         2021-

vinterdekk

Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 16. august 2024, klokken 14:18[..]

Personlig ville jeg vært litt skeptisk til å kjøpt Model Y akkurat nå, særlig med tanke på kjøring til fjell, dersom det er litt telehiv osv. Tenker da særlig på at det kanskje kommer en ny Model Y allerede om 6-8 måneder. Og ryktene sier at den kommer med
- ventilerte seter
- forbedret fjøring
- mindre støy

Kan se for meg at en del av de 60.000 Model Y-eierne vil ønske å bytte til den, uten at jeg tror bruktprisen vil kollapse helt. Men poenget mitt er at jeg tror den nye Model Y blir vesentlig bedre enn den gamle for de fleste, så jeg ville kanskje ventet. [..]

Ja, jeg vil også bli mer fornøyd med en mer komfortabel utgave av Model Y.

Toyota slipper vel også nye elbiler de neste par årene.

Kan benytte andre verksted enn merkeverksted for ID.4 når det ikke er veldig opplagt reklamasjon, så blir nok bilholdet mer hyggelig. Ett prematurt bilbytte er den dyreste løsningen. Men bilkjøp er ofte styrt av følelser..
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA